Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
MarkNL
Berichten: 390
Lid geworden op: Wo 24 Sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse
Contact:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor MarkNL » Vr 02 Dec 2016, 00:07

pedaalemmerzak schreef:Reizigers zijn niet achterlijk en plannen hun reis veelal van tevoren met ns.nl of een andere reisplanner, en dat ding stuurt hun sowieso de juiste trein in.


Weet je het zeker want hier las ik dat reizigers erg dom zijn en duidelijkheid gewenst is?

pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: Za 29 Okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor pedaalemmerzak » Vr 02 Dec 2016, 00:15

MarkNL schreef:
pedaalemmerzak schreef:Reizigers zijn niet achterlijk en plannen hun reis veelal van tevoren met ns.nl of een andere reisplanner, en dat ding stuurt hun sowieso de juiste trein in.


Weet je het zeker want hier las ik dat reizigers erg dom zijn en duidelijkheid gewenst is?

Tsja, systematieken met kleurtjes en nummerschildjes zijn niet echt vergelijkbaar met duidelijke boodschappen als 'DEZE TREIN STOPT NIET OP TUSSENGELEGEN STATIONS' en 'DEZE TREIN STOPT ÓÓK IN GOUDA' he.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5516
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Chrysa » Vr 02 Dec 2016, 00:18

Het zijn toch dezelfde reizigers...

pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: Za 29 Okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor pedaalemmerzak » Vr 02 Dec 2016, 00:25

Chrysa schreef:Het zijn toch dezelfde reizigers...

Ik denk echt dat het wel goed gaat komen hoor. De IC leiden - den haag C stopt ook niet op NOI. Ik ben iig nooit per abuis in die trein gestapt als ik naar NOI moest en ik heb daar ook nooit verhalen over gehoord eerlijk gezegd. Er staat namelijk duidelijk stopt niet op tussengelegen stations ;)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40841
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Suus » Vr 02 Dec 2016, 01:11

Daar zit logica in. Vanaf Ledn stoppen de intercity's naar Gvc niet op Laa, en de intercity's die naar Gv en verder rijden wel.

En dat werkt ook in Ut, waar de intercity's naar Shl stoppen op Asb, en de overige intercity's naar Asd, Amr, Sgn of Hdr wel. Enkele dagrandtreinen uitgezonderd.

Maar treinen die soms wel, soms niet stoppen, dat is iets lastiger voor de reiziger. Ik ben ook serieus benieuwd hoeveel mensen met de nieuwe dienstregeling moeten wennen aan de 700/s1800 die niet op Dvd stoppen maar de s2300 wel.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1848
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Yanaike » Vr 02 Dec 2016, 01:45

@pedaalemmerzak: je attitude staat me niet aan. Dat je het niet eens bent met mij is duidelijk, maar je hoeft niet op me te reageren alsof ik een domme kip ben.

pedaalemmerzak schreef:Niks te. De ICs naar utrecht in Gouda vertrekken in een 13/18 minuten interval tussen de ICs patroon. Da's een klein beetje scheef maar niet schots en scheef ;)
ICs vertrekken op dezelfde tijden als nu uit R'dam en Den Haag, maar komen eerder in utrecht of hun andere eindpunt aan. Dan vertrekken ze weer op het zelfde tijdstip van hun eindpunten (utrecht of het noorden/oosten van het land) en komen enkele minuten eerder in R'Dam/Den Haag C aan.


Als de ICs (en ook de SPRs neem ik aan) op dezelfde tijden uit Rotterdam CS en Den Haag CS vertrekken krijg je ongeveer de volgende doorkomst en vertrektijden in Gouda (richting Utrecht):

.03 9700 SPR Gouda Goverwelle
.07 19800 SPR Gouda Goverwelle
.09 2800 IC Utrecht Centraal
.10 1700 IC Enschede (stopt niet in Gouda en is daardoor 2 minuten eerder) Past niet! Deze trein komt hierdoor veel te dicht op de 2800 te zitten. Opvolgtijden van 1 minuut zijn onmogelijk.
.19 4000 SPR Uitgeest
.20 500 IC Groningen (stopt niet in Rotterdam Alexander en Gouda en is daardoor 4 minuten eerder) Past niet! Deze trein komt hierdoor veel te dicht op de 4000 te zitten. Opvolgtijden van 1 minuut zijn onmogelijk. Je kunt ervoor kiezen dat de IC de SPR inhaalt in Gouda Goverwelle, maar dat betekent dat 4000 2 minuten langer stil moet staan in Gouda Goverwelle en dat heeft dan vast weer gevolgen verderop in de dienstregeling.
.22 9800 SPR Utrecht Centraal
.27 2000 IC Utrecht Centraal

pedaalemmerzak schreef:Er blijft altijd een overstap van 2 of hooguit 5 minuten op een IC.

De 4000 verliest zijn overstap op de 500 en dus wordt de overstap hier 8 minuten op de 2000 in plaats van 5 minuten.

Tenslotte. Jij wilt dat de ICs naar Groningen/Leeuwarden/Enschede 2 minuten eerder aankomen op Utrecht, maar op hetzelfde tijdstip als nu vertrekken uit Utrecht richting het noorden? Dat betekent dus dat de doorgaande reiziger richting bijvoorbeeld Amersfoort er helemaal niet op vooruit gaat? In plaats van 4 minuten extra stoppen in Rotterdam Alexander en Gouda, staat de doorgaande reiziger nu 4 minuten langer stil in Utrecht.

Zoals Wubbo ook al aangaf: werk je idee eerst eens even verder uit! Je kunt wel mooi roepen dat de ICs Gouda over moeten slaan, maar op de manier hoe jij het schetst, kan dat helemaal niet.

Jef400
Berichten: 4843
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Jef400 » Vr 02 Dec 2016, 10:13

pedaalemmerzak schreef:
MarkNL schreef:
pedaalemmerzak schreef:Reizigers zijn niet achterlijk en plannen hun reis veelal van tevoren met ns.nl of een andere reisplanner, en dat ding stuurt hun sowieso de juiste trein in.


Weet je het zeker want hier las ik dat reizigers erg dom zijn en duidelijkheid gewenst is?

Tsja, systematieken met kleurtjes en nummerschildjes zijn niet echt vergelijkbaar met duidelijke boodschappen als 'DEZE TREIN STOPT NIET OP TUSSENGELEGEN STATIONS' en 'DEZE TREIN STOPT ÓÓK IN GOUDA' he.

Het is misschien nog wel duidelijker... zat mensen die in de sneltrein Enkhuizen-Amsterdam zitten, er op Zaandam uit willen en op Sloterdijk uitkomen. Sterker nog, je vergelijkt hier appels met peren. Straks is er een storing op de vertrekborden, en dan? Niemand weet meer waar die aan toe is, welke trein waar stopt. Chaos troef, zeker met het minderen van de gele vertrektijdenborden. Daarnaast kweek je simpelweg onbegrip, lost het voorstel geen fluit op en doe je eigenlijk gewoon aan doelloos reizigertje pesten. En denk aan je toon, je bent behoorlijk hypocriet bezig maat.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.

Roeland
Berichten: 939
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Roeland » Vr 02 Dec 2016, 11:33

Omdat het spoor tussen Alphen en Woerden nogal gevoelig is voor verzakkingen, zou ik voorstellen, om niet 2x/uur een "zware" IC te laten rijden, maar 4x/uur een sneltrein. Deze wordt dan met sprintermaterieel gereden, om de slappe bodem zo min mogelijk te belasten.
Deze sneltreinen rijden tussen Utrecht en Woerden (net als de 8800 nu) non-stop, en passeren elkaar in Bodegraven om .00/.15/.30/.45.
Tussen Alphen en Leiden rijdt deze trein 2x/uur non-stop en 2x/uur stoppend (nu alleen op Lammenschans, straks ook op Hazerswoude, en op de halte Meerburg).
's Avonds en op zondag kunnen de twee snelste treinen (die dus niet op Lammenschans stoppen) worden uitgesneden. Tussen Ut, Wd, Bdg en Apn rijdt dan overdag een exacte kwartiersdienst.
Qua tijdligging is dit model tussen Leiden en Woerden goed mogelijk op de huidige infra. Tussen Utrecht en Woerden zal dit wellicht wel passen, wanneer de spoorverdubbeling bij Leidsche Rijn is afgerond.

pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: Za 29 Okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor pedaalemmerzak » Vr 02 Dec 2016, 12:19

Yanaike schreef:@pedaalemmerzak: je attitude staat me niet aan. Dat je het niet eens bent met mij is duidelijk, maar je hoeft niet op me te reageren alsof ik een domme kip ben.

Ik helemaal niet gezegd dat je dom bent laat staan een kip ;)
Sorry als dat zo over kwam.


pedaalemmerzak schreef:Niks te. De ICs naar utrecht in Gouda vertrekken in een 13/18 minuten interval tussen de ICs patroon. Da's een klein beetje scheef maar niet schots en scheef ;)
ICs vertrekken op dezelfde tijden als nu uit R'dam en Den Haag, maar komen eerder in utrecht of hun andere eindpunt aan. Dan vertrekken ze weer op het zelfde tijdstip van hun eindpunten (utrecht of het noorden/oosten van het land) en komen enkele minuten eerder in R'Dam/Den Haag C aan.


Als de ICs (en ook de SPRs neem ik aan) op dezelfde tijden uit Rotterdam CS en Den Haag CS vertrekken krijg je ongeveer de volgende doorkomst en vertrektijden in Gouda (richting Utrecht):

.03 9700 SPR Gouda Goverwelle
.07 19800 SPR Gouda Goverwelle
.09 2800 IC Utrecht Centraal
.10 1700 IC Enschede (stopt niet in Gouda en is daardoor 2 minuten eerder) Past niet! Deze trein komt hierdoor veel te dicht op de 2800 te zitten. Opvolgtijden van 1 minuut zijn onmogelijk.
.19 4000 SPR Uitgeest
.20 500 IC Groningen (stopt niet in Rotterdam Alexander en Gouda en is daardoor 4 minuten eerder) Past niet! Deze trein komt hierdoor veel te dicht op de 4000 te zitten. Opvolgtijden van 1 minuut zijn onmogelijk. Je kunt ervoor kiezen dat de IC de SPR inhaalt in Gouda Goverwelle, maar dat betekent dat 4000 2 minuten langer stil moet staan in Gouda Goverwelle en dat heeft dan vast weer gevolgen verderop in de dienstregeling.
.22 9800 SPR Utrecht Centraal
.27 2000 IC Utrecht Centraal

Die doorkomsttijd van de 1700 klopt niet. Per stop bespaar je 2 minuten vanaf het overgeslagen station. De IC 1700 komt dus op het zelfde moment in Gouda aan (namelijk om .12) maar komt eerder aan in Utrecht (om .29 in plaats van .31). Eerlijk gezegd denk ik dat je zonder stop in Gouda zelfs nog iets meer dan 2 minuten bespaart omdat de IC harder kan rijden, maar daar gaan we nu maar even niet vanuit want dan wordt het erg ingewikkeld.

De 500 is wel een probleempje inderdaad. Deze komt 2 minuten (niet 4) eerder door Gouda, dit zou je kunnen oplossen door 2 minuten later uit Rotterdam te vertrekken. Zelfde geldt voor de 11700 en 12500 .

pedaalemmerzak schreef:Er blijft altijd een overstap van 2 of hooguit 5 minuten op een IC.

De 4000 verliest zijn overstap op de 500 en dus wordt de overstap hier 8 minuten op de 2000 in plaats van 5 minuten.

In welke richting? In de richting utrecht blijft er een overstap van 3 minuten op Gouda vanuit de 4000 vanuit rotterdam . In de richting Rotterdam is een overstap niet nodig want daar gaat de sprinter al heen. In de richting Den Haag (vanuit Breukelen dus) wordt de overstap wel beduidend slechter (nu 8 minuten, straks 13 minuten en dan ook nog op een sprinter ipv een IC); echter is deze relatie a) niet heel erg belangrijk b) kan er ook worden overgestapt op Woerden.

Vanuit capelle schollevaer e.d. sprinterstations naar Den Haag overstappen op Gouda? Kan, al kun je ook gewoon via rotterdam centraal reizen. Er rijden hier genoeg sprinters dat er altijd wel een overstap richting Den Haag centraal zal zijn.

Tenslotte. Jij wilt dat de ICs naar Groningen/Leeuwarden/Enschede 2 minuten eerder aankomen op Utrecht, maar op hetzelfde tijdstip als nu vertrekken uit Utrecht richting het noorden? Dat betekent dus dat de doorgaande reiziger richting bijvoorbeeld Amersfoort er helemaal niet op vooruit gaat? In plaats van 4 minuten extra stoppen in Rotterdam Alexander en Gouda, staat de doorgaande reiziger nu 4 minuten langer stil in Utrecht.

Zoals Wubbo ook al aangaf: werk je idee eerst eens even verder uit! Je kunt wel mooi roepen dat de ICs Gouda over moeten slaan, maar op de manier hoe jij het schetst, kan dat helemaal niet.


Uiteraard moeten die treinen ook uit Utrecht eerder vertrekken. Om dat voor alle lijnen door te rekenen kost een heleboel moeite. Dat is niet mijn taak. Als je zegt 'dat wordt veel te ingewikkeld' dan zouden er nóóit grote dienstregelingwijzigingen kunnen plaatsvinden natuurlijk. Dat is onzin want die vinden wél plaats.

pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: Za 29 Okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor pedaalemmerzak » Vr 02 Dec 2016, 12:25

Roeland schreef:Omdat het spoor tussen Alphen en Woerden nogal gevoelig is voor verzakkingen, zou ik voorstellen, om niet 2x/uur een "zware" IC te laten rijden, maar 4x/uur een sneltrein. Deze wordt dan met sprintermaterieel gereden, om de slappe bodem zo min mogelijk te belasten.
Deze sneltreinen rijden tussen Utrecht en Woerden (net als de 8800 nu) non-stop, en passeren elkaar in Bodegraven om .00/.15/.30/.45.
Tussen Alphen en Leiden rijdt deze trein 2x/uur non-stop en 2x/uur stoppend (nu alleen op Lammenschans, straks ook op Hazerswoude, en op de halte Meerburg).
's Avonds en op zondag kunnen de twee snelste treinen (die dus niet op Lammenschans stoppen) worden uitgesneden. Tussen Ut, Wd, Bdg en Apn rijdt dan overdag een exacte kwartiersdienst.
Qua tijdligging is dit model tussen Leiden en Woerden goed mogelijk op de huidige infra. Tussen Utrecht en Woerden zal dit wellicht wel passen, wanneer de spoorverdubbeling bij Leidsche Rijn is afgerond.

Wat is dit nou weer voor lapmiddeltje :')

Als dat spoor gevoelig is voor verzakkingen, dan moet je de boel afgraven, een stevige zand fundering erin storten, eventeel met heipalen, beton etc. en het op die manier oplossen. Niet door met lichtere treintjes te rijden :')

Ja dat kost een hoop geld. Maar als je nu lapmiddeltjes inzet, dan is over 30 jaar dat hele spoor onbereidbaar. Bovendien kun je meteen dubbelspoor aanleggen als je de boel toch aan het afgraven bent.

Los van de bodemgesteldheid: ik ga niet meer dan drie kwartier in een sprinter zitten op leiden-utrecht met die keiharde stoeltjes. En niet stoppen op Lammenschans is een erg slecht idee, want van het verkeer utrecht - leiden stapt de helft uit op Lammenschans en de helft op Centraal. Dit door de handige ligging van Lammenschans, er staat b.v. een ROC, er stoppen diverse belangrijke buslijnen, etc. Zelfs naar het centrum van Leiden is uitstappen op lammenschans vanuit utrecht helemaal geen slecht idee. En voor een groot deel van de stad is het makkelijker om bij lammenschans de fiets kwijt te kunnen dan op centraal, en je moet toch al die kant op met de trein. Dan ga je niet helemaal 'terug' fietsen naar Centraal, daar met heel veel moeite je fiets kwijt en dan weer 5 minuten in de trein terug tdezelfde kant op.

Als er in het verleden nooit een spoor door Leiden was gebouwd en Lammenschans het eindpunt was geweest, dan denk ik dat de lijn niet veel minder reizigers zou hebben gehad dan nu.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40841
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Suus » Vr 02 Dec 2016, 12:36

Je kan niet twee minuten later uit Rotterdam vertrekken, want dan moet de sprinter ook later vertrekken.
Rame à l'approche

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12237
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Wubbo » Vr 02 Dec 2016, 12:49

pedaalemmerzak schreef:
Yanaike schreef:.09 2800 IC Utrecht Centraal
.10 1700 IC Enschede (stopt niet in Gouda en is daardoor 2 minuten eerder) Past niet! Deze trein komt hierdoor veel te dicht op de 2800 te zitten. Opvolgtijden van 1 minuut zijn onmogelijk.
Die doorkomsttijd van de 1700 klopt niet. Per stop bespaar je 2 minuten vanaf het overgeslagen station. De IC 1700 komt dus op het zelfde moment in Gouda aan (namelijk om .12) maar komt eerder aan in Utrecht (om .29 in plaats van .31).
Je bespaart inderdaad 2 minuten per stop. Die is opgebouwd uit ongeveer een halve minuut ivm niet afremmen, een minuut ivm niet halteren en een halve minuut ivm niet optrekken. De doorkomsttijd in Gouda zal dus ongeveer 11 zijn (zeker geen 12). Dan nog klopt de redenering van Yanaike wel, kijk maar naar de tijden op Utrecht (aankomst om .28 uit Rotterdam en .29 uit Den Haag gaat je in de praktijk echt niet lukken).

Uiteraard moeten die treinen ook uit Utrecht eerder vertrekken. Om dat voor alle lijnen door te rekenen kost een heleboel moeite. Dat is niet mijn taak. Als je zegt 'dat wordt veel te ingewikkeld' dan zouden er nóóit grote dienstregelingwijzigingen kunnen plaatsvinden natuurlijk. Dat is onzin want die vinden wél plaats.
Doorrekeningen hoef je inderdaad niet tot het gaatje te doen (daar hebben ze bij NS en ProRail hele afdelingen voor die dat wel doen) maar snel doorrekenen of een constructie past of lijkt te passen lijkt me wel handig, want dan kunnen we het over de gevolgen hebben. Tot nu toe heb ik nog niet het idee dat je constructie past en is dus ook niet te beoordelen of hij pasbaar te maken is met infrastructuurwijzigingen. Het helpt daarbij al als je gestructureerd opschrijft wat je van plan bent.

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1848
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Yanaike » Vr 02 Dec 2016, 14:02

pedaalemmerzak schreef:Die doorkomsttijd van de 1700 klopt niet. Per stop bespaar je 2 minuten vanaf het overgeslagen station.

pedaalemmerzak schreef:De 500 is wel een probleempje inderdaad. Deze komt 2 minuten (niet 4) eerder door Gouda,

Wubbo schreef:Je bespaart inderdaad 2 minuten per stop. Die is opgebouwd uit ongeveer een halve minuut ivm niet afremmen, een minuut ivm niet halteren en een halve minuut ivm niet optrekken. De doorkomsttijd in Gouda zal dus ongeveer 11 zijn (zeker geen 12). Dan nog klopt de redenering van Yanaike wel, kijk maar naar de tijden op Utrecht (aankomst om .28 uit Rotterdam en .29 uit Den Haag gaat je in de praktijk echt niet lukken).


Ik was er voor het gemak even vanuit gegaan dat je die 2 en 4 minuten reistijdwinst al meteen hebt vanaf vertrek bij Gouda (dat rekent iets handiger). In werkelijkheid zijn dat er natuurlijk 1 en 3. Die laatste minuut reistijdwinst krijg je eigenlijk pas tussen Gouda en Gouda Goverwelle t.o.v. de andere IC die dan nog moet optrekken.

Maar zoals Wubbo ook al aangaf, mijn redenering klopt verder wel: tussen de 4000 en de 500 zit een opvolgtijd van 0 minuten vanaf Gouda Goverwelle tot en met Woerden. Tussen de 1700 en 2800 zit een opvolgtijd van 1 minuut tussen Gouda Goverwelle en Utrecht Centraal. Beide opvolgingen zijn in de praktijk onmogelijk.

De 500 is wel een probleempje inderdaad. Deze komt 2 minuten (niet 4) eerder door Gouda, dit zou je kunnen oplossen door 2 minuten later uit Rotterdam te vertrekken. Zelfde geldt voor de 11700 en 12500 .


De 500 en de 12500 kunnen niet 2 minuten later vertrekken uit Rotterdam. Vertrek uit Rotterdam is op dit moment .05 en .35 respectievelijk. 2 minuten later zou vertrek om .07 en .37 betekenen en dan zit je de 9700 in de weg die om .08 en .38 uit Rotterdam Centraal vertrekt.

pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: Za 29 Okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor pedaalemmerzak » Vr 02 Dec 2016, 15:43

Ok we krijgen de volgende doorkomsttijden te Gouda richting Goverwelle/Breukelen/Utrecht. Daarbij zijn de rood gekleurde in conflict met elkaar en moeten dus worden opgelost:

.03 9700 Gouda Goverwelle (spits) Sprinter
.07 19800 Gouda Goverwelle (tot 20:00 ma-vr) Sprinter
.09 2800 Utrecht Centraal (tot 21:00 ma-vr) Intercity
.11 1700 Enschede Intercity (doorkomst)

.19 4000 Uitgeest Sprinter
.22 9800 Utrecht Centraal Sprinter
.22 500 Groningen Intercity (doorkomst)

.27 2000 Utrecht Centraal (tot 21:00) Intercity
.33 9700 Gouda Goverwelle (spits) Sprinter
.37 19800 Gouda Goverwelle (tot 20:00 ma-vr) Sprinter
.39 2800 Utrecht Centraal (tot 21:00 ma-vr) Intercity
.41 11700 Amersfoort Schothorst Intercity (doorkomst)

.49 4000 Uitgeest Sprinter
.52 9800 Utrecht Centraal Sprinter
.52 12500 Leeuwarden Intercity (doorkomst)

.57 2000 Utrecht Centraal (tot 21:00) Intercity

Dan verschuiven we de boel zo:
19800 vertrekt 2 minuten eerder uit Den Haag CS en komt om .05 en .35 in Gouda
2800 vertrekt 2 minuten eerder uit Rotterdam Centraal en komt om .07 en.37 in Gouda
1700 en 11700 vertrekken 1 minuut later uit Den Haag CS en komen dan door Gouda om .12 en .42
500 en 12500 vertrekken 2 minuten later uit Rotterdam C en komen door om .24 en .54

.03 9700 Gouda Goverwelle (spits) Sprinter
.05 19800 Gouda Goverwelle (tot 20:00 ma-vr) Sprinter
.07 2800 Utrecht Centraal (tot 21:00 ma-vr) Intercity
.12 1700 Enschede Intercity (doorkomst)
.19 4000 Uitgeest Sprinter
.22 9800 Utrecht Centraal Sprinter
.24 500 Groningen Intercity (doorkomst)
.27 2000 Utrecht Centraal (tot 21:00) Intercity
.33 9700 Gouda Goverwelle (spits) Sprinter
.35 19800 Gouda Goverwelle (tot 20:00 ma-vr) Sprinter
.37 2800 Utrecht Centraal (tot 21:00 ma-vr) Intercity
.42 11700 Amersfoort Schothorst Intercity (doorkomst)
.49 4000 Uitgeest Sprinter
.52 9800 Utrecht Centraal Sprinter
.54 12500 Leeuwarden Intercity (doorkomst)
.57 2000 Utrecht Centraal (tot 21:00) Intercity

pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: Za 29 Okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor pedaalemmerzak » Vr 02 Dec 2016, 15:50

Op Rotterdam CS:

.07 500 Groningen Intercity NS
.08 9700 Gouda Goverwelle (spits) Sprinter NS
.18 2800 Utrecht Centraal (tot 21:00 ma-vr) Intercity NS
.20 12800 Gouda (weekend) Intercity NS
.25 4000 Uitgeest Sprinter NS
.37 12500 Leeuwarden Intercity NS
.38 9700 Gouda Goverwelle (spits) Sprinter NS
.48 2800 Utrecht Centraal (tot 21:00 ma-vr) Intercity NS
.50 12800 Gouda (weekend) Intercity NS
.55 4000 Uitgeest Sprinter NS


Wellicht moeten we de 9700 ook nog vooruit verplaatsen. Stel die gaat 2 minuten vooruit, dan krijgen we op rotterdam:

.07 500 Groningen Intercity NS
.10 9700 Gouda Goverwelle (spits) Sprinter NS
.18 2800 Utrecht Centraal (tot 21:00 ma-vr) Intercity NS
.20 12800 Gouda (weekend) Intercity NS
.25 4000 Uitgeest Sprinter NS
.37 12500 Leeuwarden Intercity NS
.40 9700 Gouda Goverwelle (spits) Sprinter NS
.48 2800 Utrecht Centraal (tot 21:00 ma-vr) Intercity NS
.50 12800 Gouda (weekend) Intercity NS
.55 4000 Uitgeest Sprinter NS


Op het traject Gouda-Gouda goverwelle past dit absoluut niet. De sprinter 9700 zal dus moeten eindigen op Gouda op één van de 'zaksporen'. ;)

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7201
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Z2N » Vr 02 Dec 2016, 16:22

Misschien is het voor het overzicht beter als je een dienstregeling schetst in Excel, met daarin ook de paden voor omgeleide Thalyssen en voor de goederentreinen. Daarmee krijg je een beter overzicht over rijtijden, kruisende paden en daarmee wat je wilt bereiken.
Journey of a night time

Flickr!

pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: Za 29 Okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor pedaalemmerzak » Vr 02 Dec 2016, 16:49

Z2N schreef:Misschien is het voor het overzicht beter als je een dienstregeling schetst in Excel, met daarin ook de paden voor omgeleide Thalyssen en voor de goederentreinen. Daarmee krijg je een beter overzicht over rijtijden, kruisende paden en daarmee wat je wilt bereiken.

Omrijdende Thalyssen en goederentreinen mogen ze lekker zelf uitzoeken bij de NS hoor. Dat voert voor nu echt véél te ver. Op een gegeven moment houdt het toch echt op ;)

pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: Za 29 Okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor pedaalemmerzak » Vr 02 Dec 2016, 16:50

Of prorail dan.

Jef400
Berichten: 4843
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Jef400 » Vr 02 Dec 2016, 17:11

pedaalemmerzak schreef:
Z2N schreef:Misschien is het voor het overzicht beter als je een dienstregeling schetst in Excel, met daarin ook de paden voor omgeleide Thalyssen en voor de goederentreinen. Daarmee krijg je een beter overzicht over rijtijden, kruisende paden en daarmee wat je wilt bereiken.

Omrijdende Thalyssen en goederentreinen mogen ze lekker zelf uitzoeken bij de NS hoor. Dat voert voor nu echt véél te ver. Op een gegeven moment houdt het toch echt op ;)

Nee hoor, Daar moet je gewoon rekening mee houden als je een dienstregeling plant, een dienstregeling is meer dan de reizigerstreinen die er normaal langs komen. Probeer opnieuw zou ik zeggen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.

Alargule
Berichten: 3238
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57
Contact:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Alargule » Vr 02 Dec 2016, 17:25

Thalys naar Bodegraven sturen?
Voortdurend schakelen in het midden van verschillende schaalniveaus.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5516
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Chrysa » Vr 02 Dec 2016, 18:21

Alleen als ie er ook stopt. Zo'n grote plaats verdient dat wel. (A)

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7201
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Z2N » Vr 02 Dec 2016, 18:50

Maar even zonder gekheid: bij elke schets die je wil maken voor deze driehoek moet je ook rekening houden met twee goederenpaden per uur per richting tussen Rotterdam, Diemen Zuid en Amersfoort (waarbij je deze tussen Rotterdam Noord en Harmelen nonstop moet inplannen), en de ruimtereservering die bestaat voor een omgeleide Thalys. Als je dat niet wilt kun je roeptoeteren wat je wilt, maar schiet je er niets mee op. (A)
Journey of a night time

Flickr!

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12237
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Wubbo » Vr 02 Dec 2016, 19:10

Met omgeleide Thalys hoef je geen rekening te houden, daarbij kun je altijd nog de keus maken om een serie op te heffen als je die belangrijk vindt. Die goederentrein moet er wel in, want die wordt gewoon geeist via wetgeving dus daar ontkom je niet aan.
Verder past je eerste optie volgens mij ook niet op Gouda Goverwelle met een aankomende sprinter om .06 (om .07 naar het opstelspoor), een aankomende sprinter om .08 (.09 naar het opstelspoor) en een doorkomende IC om .09 die dan te krap achter die eerste afrangerende sprinter zit (dit haal je gewoon niet in tijd).

Ik zit ook even naar Rotterdam Centraal te kijken (voor de optie waarbij de 9700 verschuift, want die andere kan niet met de 1 minuut opvolging bij vertrek) en kom daarbij tot de volgende aankomsttijden uitgaande van de symmetrie die we nu ook gebruiken (dus .00):

.35 400 Sprinter
.40 12800 IC (za-zo)
.42 2800 IC (ma-vr)
.50 9700 Sprinter
.53 500 IC

Die 9700 moet op een lager spoor aankomen dan de IC vertrekt (want daar zit 2 minuten tussen), maar zijn vertrek moet van een hoog spoor zijn (want conflict met aankomende IC). Daarmee is deze alleen maakbaar als de beide sprinterseries in 5 minuten op elkaar keren (4000 op 9700 op spoor 16, 9700 op 4000 op spoor 13 ofzo). In het weekend passen de IC's niet want die liggen zowel bij vertrek als bij aankomst met elkaar in de weg.

Ik vermoed trouwens dat ook Den Haag Centraal niet gaat passen, want de 19800 moet daar eerder weg (2 minuten) maar de 2000 ervoor gaat niet eerder weg. Daar zit dus een opvolging in van 1 minuut, die haal je nooit (zeker niet bij aankomst).

Roeland
Berichten: 939
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Roeland » Vr 02 Dec 2016, 19:12

pedaalemmerzak schreef:Als dat spoor gevoelig is voor verzakkingen, dan moet je de boel afgraven, een stevige zand fundering erin storten, eventeel met heipalen, beton etc. en het op die manier oplossen. Niet door met lichtere treintjes te rijden :')

Ja dat kost een hoop geld. Maar als je nu lapmiddeltjes inzet, dan is over 30 jaar dat hele spoor onbereidbaar. Bovendien kun je meteen dubbelspoor aanleggen als je de boel toch aan het afgraven bent.

Los van de bodemgesteldheid: ik ga niet meer dan drie kwartier in een sprinter zitten op leiden-utrecht met die keiharde stoeltjes. En niet stoppen op Lammenschans is een erg slecht idee, want van het verkeer utrecht - leiden stapt de helft uit op Lammenschans en de helft op Centraal.


Zoals je in mijn voorstel ongetwijfeld gelezen hebt, blijft-ie (net als nu) gewoon 2x/uur op Lammenschans stoppen :D .
En de reistijd Utrecht - Lammenschans (want jij reist immers niet door naar Centraal) is geen "meer dan drie kwartier", maar slechts zo'n 38 minuten.
En als ik de keuze heb tussen de huidige situatie (2x per uur in ICM staan in de spits) of 4 per uur zitten op harde sprinterstoeltjes, dan kies ik toch echt voor het laatste!

Roeland
Berichten: 939
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Berichtdoor Roeland » Vr 02 Dec 2016, 19:23

Roeland schreef: Mijn voorstel heb ik ooit globaal doorgerekend (dat was in 2007, toen de "binnendoor sprinter" nog een andere tijdligging had.
In mijn voorstel rijden de Haagse IC's op dezelfde tijden als nu.
De Rotterdamse IC's rijden tussen Utrecht en Gouda eveneens dezelfde tijden als nu, maar stoppen niet meer in Gouda. De tijden tussen Gouda en Rotterdam schuiven dan 3 minuten.
In mijn voorstel rijdt er ieder kwartier (avond/weekend 2x/uur) een sprinter Den Haag - Gouda (Goverwelle) op ongeveer de huidige tijden. Kan iets schuiven door Bleizo.
Daarnaast rijdt er alle dagen ieder kwartier een sprinter R'dam - Woerden, die op Gouda cross-platform overstap geeft op de Haagse IC, en tegelijkertijd wordt ingehaald door de Rotterdamse IC. Twee van deze sprinters rijden na Woerden door naar Utrecht, twee naar Amsterdam. Maar zoals gezegd: toen ik dit ooit op papier zette, had die sprinter op Woerden - Amsterdam nog een andere tijdligging.


In mijn voorstel wordt de vertrekstaat vanaf Rotterdam ongeveer:
.00 sprinter Gouda - Woerden - Amsterdam
.08 IC Utrecht - Zwolle - Groningen
.15 sprinter Gouda - Woerden - Utrecht
.23 IC Utrecht
.30 sprinter Gouda - Woerden - Amsterdam
.38 IC Utrecht - Zwolle - Groningen
.45 sprinter Gouda - Woerden - Utrecht
.53 IC Utrecht
De goederentreinen vertrekken in Rotterdam direct achter de IC

En vanuit Den Haag ongeveer:
.08 IC Gouda - Utrecht
.11 sprinter Gouda Goverwelle
.23 IC Gouda - Utrecht - Enschede
.26 sprinter Gouda Goverwelle
.38 IC Gouda - Utrecht
.41 sprinter Gouda Goverwelle
.53 IC Gouda - Utrecht - Enschede
.56 sprinter Gouda Goverwelle

Op Gouda wordt dan de vertrekstaat ongeveer:
.07 Goverwelle
.11 IC Utrecht - Enschede
.12 sprinter Woerden - Utrecht
.22 Goverwelle
.26 IC Utrecht
.27 sprinter Woerden - Amsterdam
enz.
(om .09 en .24 enz. passeert de niet-stoppende IC vanuit Rotterdam)


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten