Infra Ideeën

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Infra Ideeën

Bericht door VIRM »

Even een draadje voor de leukigheid. :)

Wat zijn jouw Ideeën over infrastructuur (weg/spoor/etc.) die volgens jou hadden moeten worden aangelegd, zouden moeten worden aangepast of beter helemaal niet hadden moeten worden aangelegd en waarom? Het kan gaan over realistische dingen, of gewoon over een gedroomde lijn dat economisch helemaal niet haalbaar is. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Infra Ideeën

Bericht door Klaasje »

Nou ik weet wel iets... (sinds een paar dagen toevallig.)
Dubbele vork Weesp. Dan kunnen IC's van de Flevolijn de Gooilijn- en Flevolijnsprinters inhalen zonder ze gelijkvloers te hoeven kruisen. Dan hoef je ook geen rare dure grappen als spoorverdubbelingen meer te bouwen in de toekomst. Als de IC's van de Gooilijn dan te Naarden-Bussum de sprinters van die lijn in zouden kunnen halen zou het helemaal prachtig zijn.
Er is wel één voorwaarde nadat ik over een DRGL-uitwerking heb nagedacht: Om lange stilstand van sprinters te voorkomen is het nodig de sprinters recht te trekken. Dus Almere-Schiphol en Gooi-Amsterdam CS. Zo hoeven de sprinterhalteringen te Weesp maar 2 a 3 minuten te duren. Er zijn wel twee grote nadelen:
  • Reizigers Almere - Amsterdam CS per sprinter staan 5 tot 6 minuten stil.
  • De sprinterreizigers die vanuit Weesp gezien verder reizen dan Naarden-Bussum hebben veel last van de inhaling Bussum. (ca. 8 minuten.) Ik denk alleen dat dit beperkte aantallen gaat. (Busz + Hvsn)
Zou dit trouwens niet beter in OV als hobby kunnen passen.?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Infra Ideeën

Bericht door fogeltje »

Laten ze eens die schijtbrug bij Ravenstein vervangen door een dubbelloopsexemplaar. Er hoeft maar iemand te niezen en je staat weer minuten stil voor de brug omdat je op een kruisende trein moet wachten.

Wellicht wil wel iemand met een boot vol explosieven tegen de brug aanvaren, dan moeten ze wel :mrgreen:
"Een touringcar is geen bus"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Infra Ideeën

Bericht door Klaasje »

Om terug te komen op mn dubbele vork.. Na wat gepuzzel blijk ik nu viersporigheid op Diemen-Amsterdam Muiderpoort nodig te hebben voor een PHS-dienstregeling. :X Verschuiven van problemen dus. :|
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Infra Ideeën

Bericht door Ronald »

Nou, het eerste wat in me opkomt:

* De HSL had van mij sowieso niet gehoeven. Eventueel nog wel het zuidelijke stuk (vanaf Dordrecht of Breda naar Antwerpen), maar voor het noordelijke deel zou ik liever volledige viersporigheid op het traject Dordrecht-Rotterdam-Den Haag-Schiphol zien waar je dan lekker snelle IC's over kunt laten rijden. In dit kader zou opwaardering van de lijn Utrecht-Arnhem ook niet misstaan.

* Viersporigheid tussen Hilversum en Weesp (met tussen Hilversum en het Naardermeer een tweesporige tunnel voor de IC's en daarboven twee sporen voor de stoptreinen).

* In plaats van de Amsterdamse Noord-Zuidlijn had ik zelf gekozen voor een Oost-Westlijn (IJburg - Centrum - Osdorp o.i.d.). Het zuidelijke deel van de Noord-zuidlijn heeft slechts nut voor een klein deel van de stad, Amsterdam Zuid en Amstelveen heeft nu namelijk al een metro.
Het stuk Centraal Station-Amsterdam Noord vind ik nog wel nuttig, als deze ook zou "uitwaaieren" naar andere delen van Amsterdam Noord.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Infra Ideeën

Bericht door VIRM »

@Ronald: ergens op wikipedia zweeft een kaartje rond met uitbreidingsmogelijkheden voor de Amsterdamse metro. Zo'n variant zit er volgensmij ook bij.

Mijn puntjes:

1. Een vierde spoor door de Hemtunnel. :mrgreen:
Als dat niet mogelijk is, tenminste een degelijke wissel vanuit de richting Amsterdam Sloterdijk naar Zaandam toe als je van (gezien vanaf het vertrekspoor) 4 naar 3 moet wisselen. De IC haalt dan niet-zo-IC-snelheden.

2. Verandering van de wissels vlak na Amsterdam Sloterdijk. Daar heb je nu dat de sporen vlak na Amsterdam Sloterdijk richting Centraal van 4 naar 2 sporen gaan (elk voor een richting, uitgezonderd de sporen van/naar Haarlem). Daarna is het het geval dat 9 van de 10 keer de trein door twee scherpe wissels moet. Volgensmij zou je dat beter kunnen indelen.

3. Betere indeling Leiden Centraal: de a-kant is lekker ver lopen. ;)

4. Ik verbaas mij er nog steeds over dat de Hemboog is aangelegd. Volgens Wikipedia hebben die twee sporen maar liefst 146 miljoen(!) gekost. Voor twee treinen per uur in elke richting die alleen redelijk bezet zit in de spits vind ik het kapitaalvernietiging (en ja, dat zeg als als regelmatige gebruiker van de s3300). Een goede aansluiting op Amsterdam Sloterdijk kost geen 146 miljoen. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Infra Ideeën

Bericht door Klaasje »

Dan zijn we het dus echt niet eens...
Ronald schreef:Nou, het eerste wat in me opkomt:

* De HSL had van mij sowieso niet gehoeven. Eventueel nog wel het zuidelijke stuk (vanaf Dordrecht of Breda naar Antwerpen), maar voor het noordelijke deel zou ik liever volledige viersporigheid op het traject Dordrecht-Rotterdam-Den Haag-Schiphol zien waar je dan lekker snelle IC's over kunt laten rijden. In dit kader zou opwaardering van de lijn Utrecht-Arnhem ook niet misstaan.
Het had ook een spoorlijn voor 200 km/h kunnen worden zonder koeientunnel met een paar stopstations.
Ronald schreef:* Viersporigheid tussen Hilversum en Weesp (met tussen Hilversum en het Naardermeer een tweesporige tunnel voor de IC's en daarboven twee sporen voor de stoptreinen).
Een viersporigheid heeft hooguit zin op het stukje door Naarden en Bussum. Dat stuk is lang zat voor een inhaling, en daar is de overlast door veel overwegen het grootst. In Hilversum is er veel minder overlast door een aantal ongelijkvloerse kruisingen. Daarbij zijn de snelheidsverschillen tussen de treinen veel te klein om veel aan een viersporigheid te hebben. Zolang er daar niet een 8/8 systeem gebruikt wordt heb je er echt niet zoveel aan.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Infra Ideeën

Bericht door Wubbo »

Onderwerp even verplaatst.

Over Weesp: daar hoef je niet perse een dubbele vork te bouwen, zorgen voor een niet-perronspoor aan de buitenzijde van het station is ook goed. Dan kun je daarna op Gaasperdammerweg Aansluiting wel weer de goede kant op gaan.

Verder zou mijn eerste ingeving het verbeteren van al die nepviersporigheid zijn. Denk aan een vorkaansluiting bij Den Haag Mariahoeve, bouwen van perrons aan de nu nog perronloze sporen van Amsterdam - Utrecht, Woerden - Utrecht en Utrecht - Houten Castellum en de wissels tussen Amsterdam Muiderpoort en Amsterdam Sloterdijk.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Infra Ideeën

Bericht door iljitsch »

Wat mij een doorn in het oog is is dat het stukje schiphol - Amsterdam (centraal) zo langzaam gaat. Is daar niks aan te doen? Helaas moet je om de hele binnenstad heen om bij CS te komen, met lekker scherpe bochten, dus ik zie dit niet sneller worden en een tunnel zal ook wel niet haalbaar zijn.

Wellicht dat dit straks wat beter is zodra Amsterdam Zuid een deel van de functie van CS overneemt.

Zonde overigens dat ze de nieuwe lijn Lelystad - Zwolle aan de noordkant op Lelystad hebben aangesloten. Een andere optie had kunnen zijn vóór Lelystad aftakken en dan een station bij het vliegveld. Zo zou je dat veel beter opstuwen in de vaart der volkeren en zelfs enige mate van overstappen met vluchten op schiphol kunnen bieden.

Bij zestienhoven gaat de metro (en de HSL) er al vlak langs, ik zou zeggen geen extra lijn maar een extra metrostation en dan een nieuwe terminal aan die kant van het vliegveld ter vervanging van de bestaande.

Typisch overigens dat je bijvoorbeeld in Spanje stapels ondergrondse stations hebt en ook een station als Brussel CS is ondergronds, maar in Nederland ken ik er maar drie: schiphol, Rijswijk en Rotterdam Blaak. Wellicht dat met het ondergronds brengen van treinen nog flink wat te winnen is, bijvoorbeeld in Almere waar de intercity's ondergronds zouden kunnen en de stoppertjes bovengronds. Ook op andere plaatsen waar weinig ruimte is voor viersporigheid zou 2 bovenop 2 een oplossing kunnen zijn.

Wat betreft Leiden: het is inderdaad een kloteëind lopen als je van A naar B of omgekeerd moet overstappen (zeker als je aan het verkeerde eind van de eerste trein bent ingestapt) maar ik denk toch dat de huidige situatie beter is dan één waarbij je in plaats van een eilandperron richting noord en één richting zuid je drie of vier perrons per richting zou hebben, omdat je dan meer (rol-) trappen op en af moet bij het overstappen, wat niet bevorderlijk is voor de snelheid.

O, en natuurlijk mijn oude stokpaardje: Meppel en Hoogeveen afsnijden met een stuk nieuw spoor tussen Beilen en Zwolle. En nieuw spoor Emmen - Musselkanaal voor een betere aansluiting van Emmen naar 't noorden. Daarmee sluit Emmen als tweede stad van Drente nog niet echt lekker aan op hoofdstad Assen en nummers 3 en 4 (Hoogeveen en Meppel) die allemaal goed met elkaar verbonden zijn, maar het is wel een stap de goede kant op en maar een klein stukje nieuw spoor. En je kan dan ook als het echt moet zonder langs Zwolle te gaan in het noorden komen (wel alleen met diesel, waarschijnlijk).
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Infra Ideeën

Bericht door iljitsch »

Als we dan toch Lelystad overslaan laten we het dan gelijk goed aanpakken en ook in plaats van wat er nu aangelegd wordt de nieuwe lijn net oostelijk van Kampen de IJssel laten oversteken en dan Zwolle noordelijk passeren, tussen Meppel en Hoogeveen door en aansluiten onder Beilen. Dat schiet tenmiste lekker op voor de intercity naar Groningen.

Natuurlijk laten we Zwolle ook niet helemaal in de kou staan: we sluiten aan op de bestaande uitloper naar Kampen en tussen Zwolle en Staphorst.

Ik vraag me alleen af of een trein die tussen Assen en Almere niet stopt goed te verkopen is. *O*

Interessant in dit opzicht is dat Friesland wat meer inwoners heeft dan de provincie Groningen (650k vs 575k) maar Groningen is nog een redelijk grote stad (190k) terwijl Leeuwarden op de helft daarvan blijft steken.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Infra Ideeën

Bericht door Klaasje »

@Wubbo
Het bouwen van 8 sporen bij Weesp is behoorlijk lastig zonder wat bebouwing in de stationsomgeving plat te gooien. Ik heb wel eens een ontwerptekening gezien waarbij een boog dwars door een rij bebouwing gaat. Zeker gezien de populariteit van het spoor in Weesp, (niet dus) is het politieke zelfmoord om dat te willen.

Daarbij heb ik wel eens over de dienstregeling nagedacht met inhaalsporen aan de buitenkant, maar je hebt als probleem dat je verplicht bent sprinters te laten wachten tot ze door twee treinen zijn ingehaald. (Al snel 8 minuten stilstand)

Door IC's door te wisselen naar het binnenspoor kan één van de twee sprinters tegelijkertijd met de doorkomst van de tweede inhalende IC vertrekken vanaf Weesp waardoor een ritje met de sprinter niet zo'n ontzettend lange zit wordt. Dat laatste kan niet zonder dubbele vork omdat je dan moet kiezen uit twee kwaden:
  • De sprinterknoop Weesp slopen.
  • Extra wachttijd aan de Gooi-sprinters geven waardoor de IC's uit 't Gooi niet meer in dienstregeling passen.
Voor wie het zich afvraagt: Ja, hiervoor heb ik een middagje zitten hobbyen in Excel.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Infra Ideeën

Bericht door iljitsch »

Als ik op de kaart kijk ziet eea er ten noorden van Weesp aardig leeg uit. Geen idee om een bypass helemaal langs Weesp aan te leggen? Nadeel is wel dat je daarmee waarschijnlijk alleen Almere bedient tenzij je een soort ringspoor rond Weesp gaat aanleggen.

Je ziet dat in HSL-landen wel, dat het nieuwe spoor gewoon langs de rand van de bebouwde kom gaat, wel zo makkelijk in de aanleg en vlot om over te rijden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Infra Ideeën

Bericht door Klaasje »

Je bedoeld in die weilanden? Zoek eens op woningbouw Bloemendalerpolder met google :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Infra Ideeën

Bericht door Suus »

Er zijn vrij kort geleden serieuze planstudies t geweest bij ProRail om vanaf de Gaasperdammerweg Aansluiting een spoorlijn langs de A1 aan te leggen die bij Muiderberg een aftakking heeft naar Flevoland en daarna verder de A1 en de Rijksweg in Naarden volgt om bij station Naarden-Bussum weer op het huidige tracé aan te sluiten.

Daar waren echter wel een aantal nadelen. Zo moest er in het plan een treinstation zijn tussen de Gaasperdammerweg Aansluiting en de aftakking naar Flevoland. Dat zou dan ongeveer ter hoogte van de parkeerplaats bij Muiden moeten komen. Ook zou er een hoogfrequente busverbinding naar Weesp moeten komen om het verlies van het drukgebruikte treinstation te compenseren (Weesp haat de trein, maar kan absoluut niet zonder de trein).

Het voordeel van het plan was dat de spoorlijn buiten de bebouwde kom van Weesp werd gehaald en daarmee een irritatie wegnan en de nieuwe ligging is opzich ideaal, maar door die noodzaak van een station bij Muiden werd het een volstrekt klantonvriendelijk plan. Naast de kosten was dat volgens een voorlichter van ProRail die ik heb gesproken in Horeca Centrum Diemervijver tijdens een voorlichtingsavond over de plannen een van de belangrijkste reden waarom het niet uitgevoerd zou worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Infra Ideeën

Bericht door Klaasje »

Die onderzoeken waren gedaan in het kader van OV-SAAL lange termijn. Daarbij was dit (net als de IJmeerverbinding) een van de varianten.
Wat ik overigens niet snap.. Waarom hebben de sprinters op Amsterdam CS - Weesp zoveel rijtijd? 10 Minuten verschil met de IC's voor 3 stationnetjes is gigantisch veel. :|
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Infra Ideeën

Bericht door Wubbo »

Over Weesp: als je de dienstregeling goed weet te bouwen kom je met 2 Sprinters tegelijk aan in Weesp, laat je ze daar 3 minuten stilstaan (is 2 in de huidige dienstregeling, wat ook de norm is voor cross-platform overstappen) waarbij ze anderhalf tot een minuut voor vertrek beide ingehaald worden door een IC. Dan kost het je maar een minuutje extra ten opzichte van nu, en je kan bij Gaasperdammerweg keurig je stromen splitsen. Rij je dan tienminutendiensten kun je keurig elke 20 minuten alterneren [stokpaardje] ;-) Maar dan heb je wel buitensporen nodig. Voor zover ik Google Maps bekijk kost dat je het stationsgebouw van Weesp, maar dat is niet echt een gemis. Verder wordt het misschien krap met de Total.

Je krijgt dan trouwens wel een interessante aansluiting bij Gaasperdammerweg, nu ik daar zo over nadenk.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Infra Ideeën

Bericht door Ronald »

Klaasje schreef:Dan zijn we het dus echt niet eens...
Ronald schreef:Nou, het eerste wat in me opkomt:

* De HSL had van mij sowieso niet gehoeven. Eventueel nog wel het zuidelijke stuk (vanaf Dordrecht of Breda naar Antwerpen), maar voor het noordelijke deel zou ik liever volledige viersporigheid op het traject Dordrecht-Rotterdam-Den Haag-Schiphol zien waar je dan lekker snelle IC's over kunt laten rijden. In dit kader zou opwaardering van de lijn Utrecht-Arnhem ook niet misstaan.
Het had ook een spoorlijn voor 200 km/h kunnen worden zonder koeientunnel met een paar stopstations.
Welke stopstations zijn interessant dan? Nadeel van de HSL in huidige vorm is dat bijvoorbeeld een belangrijke stad als Den Haag er niets aan heeft. Mij lijkt een snelle IC die stopt in Rotterdam, Den Haag, (evt. Leiden) en Schiphol ondanks de extra reistijd gewoon zinvoller.
Klaasje schreef:
Ronald schreef:* Viersporigheid tussen Hilversum en Weesp (met tussen Hilversum en het Naardermeer een tweesporige tunnel voor de IC's en daarboven twee sporen voor de stoptreinen).
Een viersporigheid heeft hooguit zin op het stukje door Naarden en Bussum. Dat stuk is lang zat voor een inhaling, en daar is de overlast door veel overwegen het grootst. In Hilversum is er veel minder overlast door een aantal ongelijkvloerse kruisingen. Daarbij zijn de snelheidsverschillen tussen de treinen veel te klein om veel aan een viersporigheid te hebben. Zolang er daar niet een 8/8 systeem gebruikt wordt heb je er echt niet zoveel aan.
Ik denk dat de as (Amersfoort) - Hilversum - Weesp - Amsterdam / Schiphol wel een opwaardering kan gebruiken, zeker als je ziet dat de A1 dagelijks vol staat en de trein op deze route een belangrijk alternatief kan zijn. Ik zit dan inderdaad te denken aan 6x per uur een sprinter (Hilversum - Weesp - Amsterdam / Schiphol) en een IC die een beetje vlotter door kan rijden dan dat nu het geval is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Infra Ideeën

Bericht door Suus »

Als we nu eens die roestverzameling op de Dijksgracht in Amsterdam weghalen en daar eens stevig in saneren zodat er een mooie kromme zessporige lijn aangelegd kan worden vanaf ongeveer het viaduct over de Kattenburgerstraat tot aan Muiderpoort zonder allerlei vage extra bochtjes en knikjes. Twee sporen voor de Watergraafsmeer, twee sporen richting Weesp en twee sporen richting Utrecht.

Vlak voor Muiderpoort krijgen de sporen richting Weesp er aan de buitenkant dan twee sporen bij voor intercities, een vernieuwd station Amsterdam Science Park met een eilandperron (ik ben nog steeds van mening dat het huidige station een draak van een oplossing is), een station Diemen met een eilandperron EN een tunnel voor al het verkeer :Y

Wordt Gaasperdammerweg Aansluiting nog steeds een draak van een sporenkluwen, maar dan hebben we in ieder geval daar de huidige krapte in de dienstregeling opgelost. Dat zal alleen wel gedekt moeten worden met het afsnoepen van een randje van de Watergraafsmeer. Overigens zal het ook in Diemen heel erg krap worden.

Een idee is misschien wel om bij Gaasperdammerweg Aansluiting ook een aftakking te bouwen voor Intercities. Die rijden dan langs de A1 terwijl de sprinters de oude route via Weesp rijden :) Zo heb je rondom Weesp een instant-capaciteitsverbetering zonder dat de hele infra overhoop moet op dat station.

Bussum wil graag een verdiepte ligging van het spoor. Ik zeg: Akkoord, maar dan wel met ruimte voor 4 sporen :)

---

Iets heel anders waar ik wel eens aan gedacht heb is een spoorlijn die vanaf Almere Centrum vanaf de oostkant vertrekt, na Almere Parkwijk aftakt (dat gaat helaas ten kostte van bebouwing), langs de Tussenring Almere verlaat en dan langs de A27 Flevoland verlaat. Bij de afrit Huizen/Blaricum komt er een station, evenals bij de afrit Eemnes en dan aantakt tussen Hilversum Sportpark en Hollandse Rading. De treinen zou men vanaf Almere Centrum weer verder naar Amsterdam kunnen laten rijden, en een trein vanuit Lelystad dan naar Utrecht via Naarden-Bussum.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Infra Ideeën

Bericht door Klaasje »

Wat doet die boog in de bebouwing bij de tussenring daar Bee? :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Infra Ideeën

Bericht door Suus »

Tussen de Vaarten Midden-Oost afbreken :mrgreen: Er is toch nog plek zat in Almere :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Infra Ideeën

Bericht door Klaasje »

Het spoor past mooi om de wijk heen Bee ;). Daar kan je een boog aanleggen waardoor treinen harder dan 100 kunnen rijden zonder ook maar één baksteen af te breken.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Infra Ideeën

Bericht door Milco »

Bee schreef:Tussen de Vaarten Midden-Oost afbreken :mrgreen: Er is toch nog plek zat in Almere :lol:
Het kan in Almere... :lol:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Infra Ideeën

Bericht door Suus »

Klaasje schreef:Het spoor past mooi om de wijk heen Bee ;). Daar kan je een boog aanleggen waardoor treinen harder dan 100 kunnen rijden zonder ook maar één baksteen af te breken.
Wordt wel krap, ik zou de bebouwing aan de kant van het spoor van de Thérèse Schwartzestraat allemaal afbreken om wat ruimte te maken eerlijk gezegd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Infra Ideeën

Bericht door Klaasje »

Beetje verkanting erin.. Rijden met die hap. Er zijn krappere bogen waar harder doorheen gereden wordt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Infra Ideeën

Bericht door reisthijs »

fogeltje schreef:Laten ze eens die schijtbrug bij Ravenstein vervangen door een dubbelloopsexemplaar.
Waarom vervangen als je kan er gewoon een tweede enkelsporige brug naast leggen? De pijlers daarvoor staan alvast klaar (sinds 1872).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten