Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door hidihi »

Ik heb al gefantaseerd over een metronet in het DAV gebied maar nog niet over een tram. Ik zie het voor me om tram 23 richting Slikkeveer te leggen en daar een brug naar Kinderdijk neer te leggen. Vanaf Kinderdijk kan de tram verder gelegd worden richting Utrecht. Lijn 90 kan ingekort worden tot Alblasserdam en de Alblasserwaard krijgt een snelle verbinding met Rotterdam. Als er toch al een rivier verbinding met de tram gelegd wordt ga ik nog even verder en dan leg ik meteen een tram Utrecht-Breda aan die ook in Gorinchem stopt. Er wordt veel reistijd bespaard maar helaas is het een dure investering die er nooit komt.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door DrechtBlub »

Een tram op een plek waar je de bus 2*Uur nieteens vol krijgt? Ben je helemaal mal? (Nouja, dat gaat ook gebeuren bij Maastricht, maar toch.)
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Hainje »

Maakt in dit topic niet uit dat het niet realistisch is. ;)
🍉
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door SLToilet »

Ik was eventjes als halve zool in de materie gaan duiken: trams in Tilburg, waar zou je die kwijt kunnen? Niet op west-oost, daar heb je spoor, Reeshof-Noord ligt dan wel ver genoeg maar die bus is op het uiteinde nu al de perfecte plek om muziek van wijlen Chester Bennington zonder gêne mee te blèren. Dus moest het over noord-zuid. En ook moest het grote attracties verbinden...

Als er íets in de buurt komt van een tram door Tilburg dan moet het er wel eentje worden naar de Efteling en Waalwijk. Logischerwijs willen velen daarvandaan ook weer naar Den Bosch dus die lijn zou grotendeels op het pad komen te liggen van de huidige lijnen 300-301-302. Om elders ook wat druk weg te halen komt deze halve zool ook bij vele onderwijsinstellingen en rijdt deze verder door naar het Stappegoor.
Wat zou je mogen verwachten?
- Op ieder segment zo'n 5000 reizigers per dag, die tram trekt flink aan, vooral als je een moratorium legt op een eventuele verbreding van de A59 en gemeenten aan het werk worden gezet om te verdichten rond stations zoals gebeurd is bij RandstadRail.
- Goedkopere combikaarten voor het OV en duurdere parkeerkaarten voor de Efteling. De tramhalte moet dichterbij komen liggen dan de huidige bushalte.

- Nu het traject zelf: hij begint eigenlijk bij het Willem II-stadion waar hij stopt voor evenementen, komt daarna langs Stappegoor en gaat daarna de grond rond de Tatraweg op de schop gooien, kruist de Ringbaan Zuid richting de Voltstraat, splitst zich daarna net als de bussen op over de binnenring met als verschil dat bussen en trams dan een gezamenlijke, eigen rijstrook krijgen (de auto's mogen de andere strook innemen, we zijn de tweestrooks-snelweg door de stad spuugzat). Met enige kunst gaan ze over de Hart van Brabantlaan over een eigen tram/busbaan (alwéér een strook eraf) en daarna eerst gemengd, maar vanaf de moskee gescheiden over de Ringbaan-West.
- Gescheiden blijft hij tot Kaatsheuvel, de precieze indeling hangt af van de plannen van de Efteling zelf, keert daarna om en legt dan net als de bus het traject over de Horst af maar dan wel gescheiden van overig verkeer. Bij Sprang wordt ingevoegd omdat Waalwijk wel wat verliefd werd op twee brede fietspaden aan de weerszijden. Daar wordt de tram bij de bocht wat rebels om dan onder het talud van de Noorder Allee door te gaan. Daarna slaat hij af bij de voormalige Halve Zolenlijn - een lijn die de tram nog wel even zal blijven volgen. Het fietspad wordt daarvoor her en der verplaatst om ruimte te maken, rotondes worden rechtdoor gekruist. Dit alles tot de A59 bij Vlijmen weer afbuigt van de Halve Zolenlijn. Dat natuurgebied kun je niet gaan verstoren met een tram, voor andere zaken als wegen, fietspaden en onaangename restjes van industrieterreinen of andere onsamenhangende rommel mag je best hard zijn.
- In Den Bosch vervolgens ook weer gescheiden over de Vlijmenseweg maar mengt zich wel weer bij het autoverkeer door het Paleiskwartier.

- Haltes? Stadion, Stappegoor, Willem II-college, Smutslaan, Voltstraat, Pius/Zwijsenstraat, Stadhuisplein, Noordhoekring/Heuvel, Tilburg station, Hart van Brabantlaan, Wandelboslaan, Rotonde, Heikantlaan (Midden-Brabantweg), Loon op Zand, Efteling, Horst, Vaartstraat, Sprang (Kruispunt), Floris V-straat, Waalwijk (vervanging Vredesplein), Van de Merwedelaan, Drunen (Stationsstraat), Elshout (Wolfshoek), Vlijmen-West (de la Courtstraat), Vlijmen-Oost (Vendreef), Vlijmenseweg/JBZ, P+R, Westerparklaan, Onderwijsboulevard, Station. Hier kun je nog aan sleutelen overigens, ook omdat anders de reistijd weinig oplevert tov de huidige situatie.

Lijnvoering? Als je in de drukste zes uur 3000 reizigers verwacht op ieder stuk (1500 per richting) zet je daarvoor genoeg in voor 1500/6=250 reizigers. Ga je dan uit van trams van 30 meter lang waarin 60 man kunnen zitten (dus buiten het staan om) zet je in op 4x/uur op het grootste deel van de route. Die tien man kunnen wel staan. Maar er kunnen per tram alleen al 100 man extra staan dus die 4x/uur is zelfs dan nog afdoende. Het kan geen kwaad om tijdens de middaguren ook 4x/uur te rijden hetzij met minder passagiers (leuk voor promotiemateriaal ook, "altijd ieder kwartier naar de Efteling"). Voor de pieken op het Stappegoor en de Efteling (ma-vr 7:30-9:30, 15:00-18:00 en za-zo 9:30-11:30, 17:00-19:00) kunnen extra ritten geen kwaad. De rest van de dag (altijd van 19:00-0:30) is 2x/uur voldoende. Behalve in de zomer als de Efteling later sluit: extra terugritten 19:30-20:30 tijdens leegloop park (en ivm de zaterdagen de laatste ritten pas rond 0:15-0:30 laten vertrekken).

Wel is het belangrijk om voor de Efteling de lijn echt als een hoogwaardig product in de markt te zetten waarbij je ook in stijl binnenkomt in het park. Slechts een enkele stijlloze abri neerzetten betekent een bezoek aan de tandarts in de Fata Morgana :lol: .

Afbeelding
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Chrysa »

Zou je dan niet beter de route door Drunen mee kunnen pakken? Als je daar toch langs gaat levert dat meer reizigers op dan parallel aan de snelweg lijkt me.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door DrechtBlub »

Dit is nog niet eens zo'n slecht idee,
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door SLToilet »

Kan ook, het is voor het trekken van meer Drunenaren een beter idee zelfs. De reden dat ik voor de snelwegroute had gekozen was omdat andere reizigers dan niet het gevoel krijgen dat ze worden getergd met een langzame route dwars door de bebouwde kom (of anders een lagere frequentie van de snelle route en lokaal voor de Drunenaren). Maar als de vaart op een redelijke wijze erin kan worden gehouden moet de optie dwars door de kern ook wel kunnen.

Maar dat wordt geen 80km/uur dwars door de kern (iets wat langs de rand gerust kan) natuurlijk.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
PHS

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Wijkhoven »

Ik vind het ook helemaal geen gek idee! Zeker omdat je met de Efteling vrij gegarandeerd een goede vervoersvraag hebt. Een nadeel van de Efteling is de niet-constante vervoersvraag over de dag. Ik denk dat je flinke pieken tijdens de opening en sluiting van het park hebt, nog veel meer dan tijdens een conventionele forenzenspits. Daar moet de lijn/dienstregeling dus goed op worden afgestemd.

De uitbreiding vanaf het station Tilburg naar het zuiden vind ik ook een interessante toevoeging. Zal een dergelijke uitbreiding vanaf station Den Bosch naar het oosten/noorden haalbaar zijn? Den Bosch is natuurlijk wel iets kleiner dan Tilburg, maar bijna alle bebouwing vanaf het station is richting het noordoosten.
olof schreef:Wil je ook door Kaatsheuvel heen, of ga je alleen de Efteling bedienen?

Ik zou je tram niet door de Voltstraat, Piusstraat en Bisschop Zwijsenstraat sturen als ik jou was. Veel te krap en te veel auto's en fietsers. Een bus is wendbaarder en dus handiger in deze toch vrij nauwe straten. Bovendien krijg je door de bochten ook serieuze lengtebeperkingen. Er is meer ruimte op de Ringbaan Zuid, West en de Hart van Brabantlaan.
Ik ben niet heel bekend met Tilburg, maar zo op het eerste gezicht lijkt mij dat een goede aanpassing. Bij de Ringbaan-West/Hart van Brabantlaan krijg je dan een t-splitsing in de lijn naar het station? Dat lijkt mij geen probleem, omdat ik vermoed dat het aantal doorgaande reizigers van noord naar zuid Tilburg en vice versa relatief beperkt zal zijn.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Gekko123 »

Wijkhoven schreef:Ik vind het ook helemaal geen gek idee! Zeker omdat je met de Efteling vrij gegarandeerd een goede vervoersvraag hebt. Een nadeel van de Efteling is de niet-constante vervoersvraag over de dag. Ik denk dat je flinke pieken tijdens de opening en sluiting van het park hebt, nog veel meer dan tijdens een conventionele forenzenspits. Daar moet de lijn/dienstregeling dus goed op worden afgestemd.
Als je zorgt voor een keermogelijkheid en/of opstelruimte bij de Efteling kun je mooi die pieken opvangen. Of je laat een extra rit rijden in het hoogseizoen.
Voor wat ik weet (gebaseerd op eigen ervaringen als ik een dagje naar de Efteling was geweest) is dat het in ieder geval doordeweeks buiten de vakanties over het algemeen nog wel past in de normale bussen, maar dat die dan wel zitvol zitten.
renedepater
Berichten: 17
Lid geworden op: di 21 mar 2017, 11:26

Re: RE: Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door renedepater »

sven_engelen schreef:*schop*

Zullen we nog een leuk grapje maken? Een nieuw tramnetwerk voor Venlo. Ach... Waarom niet (open de afbeelding in een nieuwe tab als je hem volledig wil zien):
Spoiler: show
Afbeelding
Toelichting:

T-Lijnen zijn stadslijnen
L-Lijnen zijn lightraillijnen.
De U-80 is aangesloten op de Dusseldorf-Duisburgse U-Bahn. Betekent dus dat die lijn ook door het bedrijf geëxploiteerd wordt. OV-Chipkaart is in deze speciale U-Bahn wèl te gebruiken. Echter dus alleen op U-80.
Welk programma gebruik je hiervoor om sit te tekenen?
Laatst gewijzigd door Ardan op wo 04 okt 2017, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afbeelding gespoilerd, tapatalkonderschrift verwijderd.
sven_engelen
Berichten: 209
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door sven_engelen »

[2 maanden later]Met inkscape[/2 maanden later]
renedepater
Berichten: 17
Lid geworden op: di 21 mar 2017, 11:26

Re: RE: Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door renedepater »

Beter laat dan nooit

Treinen maken mij blij
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 05 okt 2017, 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten