Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Ardan »

Ik zat net op de site van De Stentor een artikel te lezen over plannen voor een derde IJsselbrug in Deventer. En dan is het ook leuk om bij de reacties te kijken. Omdat de centrumring ook een belangrijke verbinding tussen Deventer Noord/Diepenveen/Olst en zo en de snelweg A1 is, staat die elke dag muurvast. Een derde brug in Noord zou dat kunnen verhelpen. Bij die reacties heeft iemand het idee om een metronet aan te leggen, zodat iedereen goedkoop zich kan verplaatsen. Weer een ander denkt dat er over 20 jaar geen auto's meer rijden, maar dat dat geautomatiseerd is tot een soort treintje waar iedereen zich mee verplaatst. Meer dan 2 rijstroken per weg zijn dan niet nodig.

Zelf zit ik ook wel eens te denken hoe een metro- of tramnet er hier uit zou zien. Ik heb zelfs soms gedroomd dat er hier een tram rondreed, en gebaseerd op wat ik droomde heb ik een tramnet van 5 lijnen ontworpen, ik zal er eens een kaartje van tekenen.

Nu is de opdracht: ontwerp voor jouw woonplaats (of regio) een metro- of tramnet. Je kunt het zo gek niet bedenken, het hoeft totaal niet haalbaar te zijn, maar hoe zou jij het graag willen? Welke verbindingen zijn belangrijk in jouw (naburige) stad? Hoe lopen de lijnen, en waar doe je de eindpunten? Is daar ruimte voor een keerlus of moeten er dubbelkoptrams rijden?

Fantaseer er lustig op los. Ik ben benieuwd naar jullie plannen!
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Suus »

Mijn woonplaats heeft al een metronet, want Diemen Zuid <-> Verrijn Stuartweg is binnen Diemen :mrgreen: Zelfs met werkplaats, dus als Diemen een onafhankelijk zou worden hebben we nog steeds alle voorzieningen voor een metronet. We hebben zelfs een eigen elektriciteitscentrale :mrgreen:

En we hebben ook een tramnet. Dat is iets minder bruikbaar bij het uitroepen van de onafhankelijkheid, maar als je een beetje meesmokkelt kan je een dienstje Sniep - Middenweg opzetten 8-)

Nee, even serieus, ik denk dat er niet zo veel te wensen meer valt voor Diemen, het enige wat mij nog wel leuk zou lijken is als tram niet niet als eindpunt de Sniep had, maar via de busbaan in Diemen Zuid het daargelegen treinstation als eindpunt had gehad. Dan had je tenminste een goede aansluiting op tram en metro gehad aan het eindpunt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Fles »

god ja hoor, NOG een FairytaleRail topic :roll:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Caspar »

Telt de stoomtram in mijn woonplaats ook mee? :lol:
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door The best »

In Almelo is er wel een soort van idee geweest om een soort van systeem op te zetten waarbij er allemaal aparte wagentjes over een viaduct zouden gaan rijden tussen het station en het ziekenhuis. Het idee was op zich wel grappig, maar ben toch blij dat het er niet komt.

Maar aangezien het niet realistisch hoeft te zijn, als ze die lijn aanleggen, trek hem dan ook gelijk door naar de Schelfhorst (op twee na grootste wijk). Op die manier zou je een hoogfrequente verbinding tussen het station, het ziekenhuis, de ROC's en de twee grootste wijken krijgen. Dat zou nog eens mooi zijn.

Maar het zal er wel nooit komen aangezien het totaal niet realistisch is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Suus »

Zeg nooit nooit. In de Italiaanse stad Bologna gaan ze nu tegelijkertijd een peoplemover, een ondergronds tramnetwerk, een hip soort trolleybus en een s-bahnachtige trein tegelijkertijd bouwen :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door The best »

Bee schreef:Zeg nooit nooit. In de Italiaanse stad Bologna gaan ze nu tegelijkertijd een peoplemover, een ondergronds tramnetwerk, een hip soort trolleybus en een s-bahnachtige trein tegelijkertijd bouwen :')
Bologna is natuurlijk wel wat anders dan Almelo. Het plan in Almelo sloeg echt nergens op. Maar gelukkig krijgen ze er geen subsidie voor, dus gaat het hele verhaal niet door.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door iljitsch »

In mijn woonplaats (voormalig of huidig) hebben ze dit wel, maar wat lastig blijft is van/naar de haltes, zeker bij de metro. Wat mij een mooi systeem lijkt zijn kleine, open karretjes die je wel in attraktieparken ziet die gewoon indien aangeroepen op de hoek of langs de kant van de straat stoppen en je naar de dichtstbijzijnde tram/metrohalte brengen. Waardoor die wat verder uit elkaar kunnen liggen en je dus goede snelheid kan maken.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Geert »

Ik zou allang blij zijn als er in Utrecht eindelijk een tram bijkomt. Over een metro hebben we het later dan nog wel eens :N
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Suus »

Overigens, iemand op de interwebs heeft een hele site vol voorstellen staan. Ik zal de Nederlandse er even uitvissen Eerlijk gezegd zie ik niets in de meeste plannen. Een tramlijn Eindhoven - Veldhoven zou ik echter helemaal niet gek vinden, past een beetje in het rijtje Utrecht - Nieuwegein of Amsterdam - Amstelveen denk ik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door webguy »

Tram in Ede, laat me niet lachen. Twee buslijnen krijgen ze al niet vol die door Veldhuizen rijden, en wat er in zit is of slecht ter been/fiets, is student of is veelal allochtoon. De rest van Ede pakt gewoon de fiets...
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Ronald »

En wat dacht je van een tram Hilversum-Kortenhoef _O-

Er heeft hier iemand wel érg veel tijd gestopt in érg zinloze plannen...
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door The best »

webguy schreef:Tram in Ede, laat me niet lachen. Twee buslijnen krijgen ze al niet vol die door Veldhuizen rijden, en wat er in zit is of slecht ter been/fiets, is student of is veelal allochtoon. De rest van Ede pakt gewoon de fiets...
Wel meer dingen zijn een grap op die site.

Heb even bij Groningen gekeken. De officiële plannen kan ik nog inkomen, maar wat er daar allemaal staat slaat nergens op. Waarom in hemelsnaam een tram naar Haren aanleggen? Dat is met het openbaar vervoer al aardig bereikbaar (met bus of met tram, helemaal als er nog extra treinen tussen Groningen en Assen gaan rijden).
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Fles »

What's next? Een HogeSnelheidsLijn direct van Martenshoek naar Sappemeer-Oost? Met ICE-TD of wat?

schiet toch op met die onzin zeg :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Suus »

Zei je daar HSL? HSL Zwolle - Twente :mrgreen:

Voor Deventer geen tram, maar dan wel weer drie nieuwe stations :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door The best »

Bee schreef:Zei je daar HSL? HSL Zwolle - Twente :mrgreen:

Voor Deventer geen tram, maar dan wel weer drie nieuwe stations :P
Een extra station in Deventer zou nog wel kunnen. Gewoon aan de lijn naar Zwolle, die lijn in zijn geheel dubbelsporig maken en dan met een stoptrein Deventer-Zwolle gaan rijden (moet er denk ik nog wel een perron bij in Deventer).
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Fles »

Bee schreef:Zei je daar HSL? HSL Zwolle - Twente :mrgreen:

Voor Deventer geen tram, maar dan wel weer drie nieuwe stations :P
Het is bij het ziekelijke af gewoon :lol:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Fles »

The best schreef: (moet er denk ik nog wel een perron bij in Deventer).
Kun je vergeten. Misschien kun je het oude postperron daarvoor gebruiken, maar aan de noordkant is er geen ruimte meer voor nog een perron :P
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Ardan »

Wil je geen treinen over jouw balkon heen hebben rijden dan :shock:
Ik doe ook maar wat
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Fles »

Nee :P We hadden nu al ontheffing nodig voor het overschrijden van de geluidsnormen ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Suus »

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Etienne »

Dat voorstel in Utrecht om de spoorlijn Utrecht - Arnhem te verschuiven via Zeist en De Uithof, belachelijk gewoon :')
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Geert »

En dan vijfsporig tussen Driebergen en De Haar. Yeah right :')
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Zei je daar HSL? HSL Zwolle - Twente :mrgreen:
Vergeet de HSL Amersfoort - Wageningen - Nijmegen niet. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Suus »

Geert schreef:En dan vijfsporig tussen Driebergen en De Haar. Yeah right :')
Ja, want daarna wordt de bestaande spoorlijn een HSL en gaan normale treinen vanaf Veenendaal West naar Ede-Wageningen :P

Overigens zijn deze plannen nog altijd beter onderbouwd dan de klimaatterrorist uit Renkum :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten