Ik was eventjes als halve zool in de materie gaan duiken: trams in Tilburg, waar zou je die kwijt kunnen? Niet op west-oost, daar heb je spoor, Reeshof-Noord ligt dan wel ver genoeg maar die bus is op het uiteinde nu al de perfecte plek om muziek van wijlen Chester Bennington zonder gêne mee te blèren. Dus moest het over noord-zuid. En ook moest het grote attracties verbinden...
Als er íets in de buurt komt van een tram door Tilburg dan moet het er wel eentje worden naar de Efteling en Waalwijk. Logischerwijs willen velen daarvandaan ook weer naar Den Bosch dus die lijn zou grotendeels op het pad komen te liggen van de huidige lijnen 300-301-302. Om elders ook wat druk weg te halen komt deze halve zool ook bij vele onderwijsinstellingen en rijdt deze verder door naar het Stappegoor.
Wat zou je mogen verwachten?
-
Op ieder segment zo'n 5000 reizigers per dag, die tram trekt flink aan, vooral als je een moratorium legt op een eventuele verbreding van de A59 en gemeenten aan het werk worden gezet om te verdichten rond stations zoals gebeurd is bij RandstadRail.
- Goedkopere combikaarten voor het OV en duurdere parkeerkaarten voor de Efteling. De tramhalte moet dichterbij komen liggen dan de huidige bushalte.
- Nu het traject zelf: hij begint eigenlijk bij het Willem II-stadion waar hij stopt voor evenementen, komt daarna langs Stappegoor en gaat daarna de grond rond de Tatraweg op de schop gooien, kruist de Ringbaan Zuid richting de Voltstraat, splitst zich daarna net als de bussen op over de binnenring met als verschil dat bussen en trams dan een gezamenlijke, eigen rijstrook krijgen (de auto's mogen de andere strook innemen, we zijn de tweestrooks-snelweg door de stad spuugzat). Met enige kunst gaan ze over de Hart van Brabantlaan over een eigen tram/busbaan (alwéér een strook eraf) en daarna eerst gemengd, maar vanaf de moskee gescheiden over de Ringbaan-West.
- Gescheiden blijft hij tot Kaatsheuvel, de precieze indeling hangt af van de plannen van de Efteling zelf, keert daarna om en legt dan net als de bus het traject over de Horst af maar dan wel gescheiden van overig verkeer. Bij Sprang wordt ingevoegd omdat Waalwijk wel wat verliefd werd op twee brede fietspaden aan de weerszijden. Daar wordt de tram bij de bocht wat rebels om dan onder het talud van de Noorder Allee door te gaan. Daarna slaat hij af bij de voormalige Halve Zolenlijn - een lijn die de tram nog wel even zal blijven volgen. Het fietspad wordt daarvoor her en der verplaatst om ruimte te maken, rotondes worden rechtdoor gekruist. Dit alles tot de A59 bij Vlijmen weer afbuigt van de Halve Zolenlijn. Dat natuurgebied kun je niet gaan verstoren met een tram, voor andere zaken als wegen, fietspaden en onaangename restjes van industrieterreinen of andere onsamenhangende rommel mag je best hard zijn.
- In Den Bosch vervolgens ook weer gescheiden over de Vlijmenseweg maar mengt zich wel weer bij het autoverkeer door het Paleiskwartier.
- Haltes? Stadion, Stappegoor, Willem II-college, Smutslaan, Voltstraat, Pius/Zwijsenstraat, Stadhuisplein, Noordhoekring/Heuvel, Tilburg station, Hart van Brabantlaan, Wandelboslaan, Rotonde, Heikantlaan (Midden-Brabantweg), Loon op Zand, Efteling, Horst, Vaartstraat, Sprang (Kruispunt), Floris V-straat, Waalwijk (vervanging Vredesplein), Van de Merwedelaan, Drunen (Stationsstraat), Elshout (Wolfshoek), Vlijmen-West (de la Courtstraat), Vlijmen-Oost (Vendreef), Vlijmenseweg/JBZ, P+R, Westerparklaan, Onderwijsboulevard, Station. Hier kun je nog aan sleutelen overigens, ook omdat anders de reistijd weinig oplevert tov de huidige situatie.
Lijnvoering? Als je in de drukste zes uur 3000 reizigers verwacht op ieder stuk (1500 per richting) zet je daarvoor genoeg in voor 1500/6=250 reizigers. Ga je dan uit van trams van 30 meter lang waarin 60 man kunnen zitten (dus buiten het staan om) zet je in op 4x/uur op het grootste deel van de route. Die tien man kunnen wel staan. Maar er kunnen per tram alleen al 100 man extra staan dus die 4x/uur is zelfs dan nog afdoende. Het kan geen kwaad om tijdens de middaguren ook 4x/uur te rijden hetzij met minder passagiers (leuk voor promotiemateriaal ook, "altijd ieder kwartier naar de Efteling"). Voor de pieken op het Stappegoor en de Efteling (ma-vr 7:30-9:30, 15:00-18:00 en za-zo 9:30-11:30, 17:00-19:00) kunnen extra ritten geen kwaad. De rest van de dag (altijd van 19:00-0:30) is 2x/uur voldoende. Behalve in de zomer als de Efteling later sluit: extra terugritten 19:30-20:30 tijdens leegloop park (en ivm de zaterdagen de laatste ritten pas rond 0:15-0:30 laten vertrekken).
Wel is het belangrijk om voor de Efteling de lijn echt als een hoogwaardig product in de markt te zetten waarbij je ook in stijl binnenkomt in het park. Slechts een enkele stijlloze abri neerzetten betekent een bezoek aan de tandarts in de Fata Morgana
.