Pagina 1 van 1

Openbaar vervoer van, naar en over "Het nieuwe land".

Geplaatst: ma 20 aug 2012, 13:06
door Klaasje
Toen de Flevopolders zijn ingepolderd en ingepland heeft men torenhoge ambities voor verbindingen per openbaar vervoer gehad. Naast gerealiseerde projecten als de Flevolijn met Oost- of Gooiboog, de betwijfelde Hanzelijn en een busbanenstelsel in Almere heeft men nog veel meer ambities gehad. De Zuiderzeelijn (Lelystad-Heerenveen-Groningen), Stichtselijn (Almere Parkwijk-Huizen-Eemnes-Hilversum Oost-Utrecht), IJmeerlijn (Almere Muziekwijk-Almere Pampus-Amsterdam) en Amersfoortselijn (Almere Parkwijk-Bunchoten-Amersfoort) zijn tot op heden nog niet gerealiseerd en de vraag is zelfs of er nog één van deze verbindingen in de toekomst gerealiseerd gaat worden.

In dit topic is er de ruimte om te praten over de geschiedenis van deze verbindingen en over wat er uiteindelijk van gekomen is. Ook ruimtelijke littekens van ruimtereserveringen kunnen besproken worden. Dit is echter geen topic om uitgebreide discussies te houden over de nut- en noodzaak van toekomstige plannen.

@Beheer: Topic inclusief instructie is goed zo?

Re: Openbaar vervoer van, naar en over "Het nieuwe land".

Geplaatst: ma 20 aug 2012, 13:20
door Klaasje
Bluearrow schreef:
Klaasje schreef:Overigens wel leuk, in de jaren '70 hebben ze al nagedacht over het tracé dat Bluearrow en Vinny hier beschrijven. De afbeelding hieronder met tracévarianten voor de Flevolijn komt uit de digitale versie van het Almeerse stadsarchief.


Ja, dat bedoelde ik dus. De 'plannen' zijn er al heeeeeeeeeeeeeeeeeel lang. Het meest 'wilde plan' wat ik ook eens ergens in een boek heb gezien was een spoorlijn, die zeg maar vanaf de Maxis, parallel zou lopen met de IJsselmeerkust (of hoe je zoiets moet noemen), dan langs Naarden-Vesting, Huizen, Bunschoten/Spakenburg naar Nijkerk, en daar weer aansluitend op het normale spoortraject.

En als we het dan toch over ouwe koeien hebben.....elke paar jaar komen er weer plannen bovendrijven voor de sneltram tussen Hilversum en Almere.....:)

Het is inderdaad de bedoeling geweest om hier zelfs een volwaardige spoorverbinding te maken. Deze zou ten noorden van station Parkwijk bij de wijk Tussen de Vaarten afbuigen naar de Tussenring en dan parallel aan de A27 het Gooimeer over gaan om voorbij Hilversum aan te sluiten op de huidige spoorlijn Hilversum-Utrecht.
Afbeelding
Dit zou ook deel kunnen uitmaken van de AUB-spoorlijn waar zo nu en dan over gesproken wordt maar het kan ook zijn dat het stuk Almere-Utrecht meer regionaal een sneltram wordt zoals je zelf al aangeeft. De huidige stand van zaken is echter dat de kans groter is dat de huidige busverbindingen (150 en 156) verbeterd worden door een stukje busbaan tussen Almere Hout en Blaricum aan te leggen en door de busbaan tussen de A27 en station Hilversum.

Re: Openbaar vervoer van, naar en over "Het nieuwe land".

Geplaatst: ma 20 aug 2012, 14:55
door Geert
Klaasje schreef:@Beheer: Topic inclusief instructie is goed zo?

Prima :)

Re: Openbaar vervoer van, naar en over "Het nieuwe land".

Geplaatst: di 21 aug 2012, 21:09
door R-Flow
Zou een snelle metroverbinding toch wel stoer vinden tussen Amsterdam en Almere via Almere-West (IJburg).

http://www.m55.nl/fotogalerij

Re: Openbaar vervoer van, naar en over "Het nieuwe land".

Geplaatst: di 21 aug 2012, 22:07
door Klaasje
De grap is dat die verbinding in treinvorm al in de eerste structuurplannen van Almere terug is te vinden. Destijds was die verbinding samen met een weg bedacht. Zie ook op de onderstaande kaart uit 1977:
Afbeelding

Re: Openbaar vervoer van, naar en over "Het nieuwe land".

Geplaatst: di 21 aug 2012, 22:17
door Milco
Zo'n metro lijkt me wel een mooi idee, zoals in de link van het bericht van R-flow. Maar in 2030 pas... -o-

Maar hoe zou de metro dan precies in Almere moeten gaan lopen? Op de kaartjes van de link hierboven kan ik dat niet zo heel goed zien :(

Re: Openbaar vervoer van, naar en over "Het nieuwe land".

Geplaatst: di 21 aug 2012, 23:07
door Klaasje
Er zijn meerdere tracés mogelijk. Op de onderstaande kaart zie je twee routes. In het rood de oude route die nog altijd in ruimtereserveringen vastligt. Nieuwer is de oranje route door het Beatrixpark en langs de Muziekdreef die in het structuurplan Almere 2.0 te vinden is. Boze tongen beweren dat die route dankzij wethouder Duivesteijn in die plannen terecht is gekomen. Wat daar waar van is zou ik niet weten.

Afbeelding

Wat in ieder geval zeker is, is dat het nog lang niet vastligt of die verbinding er wel of niet gaat komen. De tijd zal het leren.

Re: Openbaar vervoer van, naar en over "Het nieuwe land".

Geplaatst: wo 22 aug 2012, 12:59
door R-Flow
Milco1995 schreef:Zo'n metro lijkt me wel een mooi idee, zoals in de link van het bericht van R-flow. Maar in 2030 pas... -o-

Tja je weet hoe die dingen gaan hè in Nederland:
Stap 1: Men komt met een prachtidee aan zetten.
Stap 2: Eerst tot in den treure lullen over het plan en ieder detail ter discussie stellen.
Stap 3: Jaren lang bezig zijn met uitwerking van het plan, ondertussen komt de hele boel meerdere malen op losse schroeven te staan.
Stap 4: Vervolgens overgaan tot bouw van een zwaar verwaterde variant van het originele plan want er is geen geld.
Stap 5: Bouw duurt langer dan verwacht, fouten gemaakt, lastig, lastig, lastig…
Stap 6: Project af.

Re: Openbaar vervoer van, naar en over "Het nieuwe land".

Geplaatst: wo 22 aug 2012, 15:55
door Z2N
Soms zou het leuk zijn als dingen hier in dit land op zijn Zwitsers zouden kunnen gebeuren: Volksraadpleging doen, en de wil van het volk is wet. Bespaart 10 jaar aan gepraat. :pos:

Re: Openbaar vervoer van, naar en over "Het nieuwe land".

Geplaatst: wo 22 aug 2012, 16:09
door Suus
Referenda zijn geen goede manier om het volk te raadplegen: Veel burgers zijn slecht geinformeerd en laten zich ophitsen door een populistische volkstemmer die de burgers een mening in de mond legt.

Re: Openbaar vervoer van, naar en over "Het nieuwe land".

Geplaatst: wo 22 aug 2012, 16:46
door Z2N
Als die mening zou eens positief uitpakt voor een IJlijn?

Bovendien, in Zwitserland is er binnenkort een referendum over een verbod op meeroken op het werk. Er wordt al twee maanden over campagne gevoerd door voor én tegen. En ondanks het feit dat roken daar doodnormaal is (er wordt meer gerookt, door een groter percentage en vanaf een lagere leeftijd), verwacht men dat 59% voor is! *O*

Campagnes en referenda kunnen ook hun werk doen, zeker als je de mensen er bij zegt dat het zoveel gebabbel voorkomt. Het is gewoon een kwestie van het goed overbrengen..

Re: Openbaar vervoer van, naar en over "Het nieuwe land".

Geplaatst: wo 22 aug 2012, 21:37
door Ardan
Mag ik even aanvullen? :D
R-Flow schreef:Tja je weet hoe die dingen gaan hè in Nederland:
Stap 1: Men komt met een prachtidee aan zetten.
Stap 2: Eerst tot in den treure lullen over het plan en ieder detail ter discussie stellen.
Stap 3: Jaren lang bezig zijn met uitwerking van het plan, ondertussen komt de hele boel meerdere malen op losse schroeven te staan.
Stap 3.1: Project wordt afgekeurd.
Stap 3.2: Er komt een actiegroep die het project wél gerealiseerd wil hebben.
Stap 3.3: Het project wordt door een onderzoekscommissie onderzocht en uitgewerkt, ook al is dat al eerder gedaan.
Stap 3.4: Project wordt afgekeurd.
Stap 3.5: Er komt een actiegroep die het project wél gerealiseerd wil hebben.
Stap 3.6: Het project wordt door een onderzoekscommissie onderzocht en uitgewerkt, ook al is dat al eerder gedaan.

Stap 4: Vervolgens overgaan tot bouw van een zwaar verwaterde variant van het originele plan want er is geen geld.
Stap 5: Bouw duurt langer dan verwacht, fouten gemaakt, lastig, lastig, lastig…
Stap 6: Project af.

Re: Openbaar vervoer van, naar en over "Het nieuwe land".

Geplaatst: wo 22 aug 2012, 22:02
door Klaasje
Een referendum moet je natuurlijk niet te vaak houden. Als je het maar een paar keer doet is de kans groot dat burgers zich goed laten voorlichten waardoor je de resultaten wat serieuzer kan nemen. Daarbij speelt ook mee dat je burgers daadwerkelijk betrekt bij de keuzes die gemaakt moeten worden en dus ook actief betrekt bij de politiek. Dat zou er in theorie toe moeten leiden dat burgers meer interesse hebben en zich meer verantwoordelijk voelen voor hun keuze. Nu weer terug on-topic.

In de jaren '70 en '80 heeft men bij het maken van de ontwerpplannen van de Flevolijn uitgebreid rekening gehouden met zowel een Zuiderzeelijn als het doortrekken van de Flevolijn naar Kampen. Die laatste route kennen we vandaag de dag als de Hanzelijn. Opvallend is dat in de documenten over de bouw van Lelystad opstel terug is te vinden dat men dat plan heeft afgestemd op een lijn richting Kampen met een boog geschikt voor 130 km/h maar dat men voor de Zuiderzeelijn rekening gehouden heeft met een snelheid van 160 km/h (tevens de ontwerpsnelheid van de Flevolijn). Wat ook terug is te vinden in de documenten over de Flevolijn is dat men in de jaren '70 bij NS al doorhad dat zowel een Zuiderzeelijn als een Hanzelijn teveel van het goede was. Destijds zagen ze meer brood in een Zuiderzeelijn dan in een Hanzelijn die men dan maar met bussen moest bedienen. Frappant is dat het politieke spel in de jaren '90 en '00 vanuit het Noorden, Overijssel en Flevoland juist uitging van een tweetrapsraket: Eerst een Hanzelijn en daarna nog een keer een Zuiderzeelijn. We weten allemaal hoe het afgelopen is.

Re: Openbaar vervoer van, naar en over "Het nieuwe land".

Geplaatst: wo 22 aug 2012, 22:59
door Vinny
In Zwitserland vindt om de paar maanden een referendum plaats. Ik heb zelf nog van een lief meisje een roos gekregen, maar dat bleek dus een reclamecampagne te zijn voor de aanleg van een vrije trambaan in de Rosengartenstrasse in Zürich. Jammer voor mij dus :oops:
Voor de liefhebbers: dat is dus deze straat: http://maps.google.ch/maps?q=Rosengarte ... 6,,0,-0.73

Maar los daarvan: ik ben voor referenda, omdat uit allerlei sociologisch onderzoek blijkt dat de collectieve intelligentie veel hoger is dan dat van (zelfbenoemde) experts.

Re: Openbaar vervoer van, naar en over "Het nieuwe land".

Geplaatst: za 25 aug 2012, 21:58
door Wubbo
Ondertussen klagen de Zwitsers dat het in hun land allemaal zo traag gaat, door al die referenda. De economische groei van Zwitserland is de afgelopen 50 jaar zo goed als nihil, en het vrouwenkiesrecht is pas sinds de jaren 90 van de vorige eeuw in heel Zwitserland ingevoerd... Referenda zijn dus ook niet alles, en kunnen ook funest zijn voor een Almeerse metro.

Re: Openbaar vervoer van, naar en over "Het nieuwe land".

Geplaatst: za 25 aug 2012, 23:45
door Vinny
. De economische groei van Zwitserland is de afgelopen 50 jaar zo goed als nihil,

Ja natuurlijk.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... per_capita

Re: Openbaar vervoer van, naar en over "Het nieuwe land".

Geplaatst: zo 26 aug 2012, 00:08
door Geert
Terug naar het topic?

Re: Openbaar vervoer van, naar en over "Het nieuwe land".

Geplaatst: zo 02 sep 2012, 13:06
door R-Flow
Klaasje schreef:De grap is dat die verbinding in treinvorm al in de eerste structuurplannen van Almere terug is te vinden. Destijds was die verbinding samen met een weg bedacht. Zie ook op de onderstaande kaart uit 1977:

Als je zo naar dat plaatje kijkt kunnen ze met relatief weinig moeite de metro vanaf Zuidoost doortrekken naar Weesp en Almere.

Re: Openbaar vervoer van, naar en over "Het nieuwe land".

Geplaatst: zo 02 sep 2012, 17:54
door Vinny
Ja alleen wordt de reistijd dermate lang dat geen reiziger gebruik maakt van de verbinding. Tenzij je dus meerdere snelheden c.q. stoppatronen invoert.

Re: Openbaar vervoer van, naar en over "Het nieuwe land".

Geplaatst: zo 02 sep 2012, 21:03
door R-Flow
Er is ook geen gek die metrolijn E pakt om van Den Haag Centraal naar Slinge te gaan. Het gaat natuurlijk om de tussenliggende stations en niet per se om eindbestemming <> eindbestemming.

Vind het erg jammer dat in Amsterdam de metro amper de regio bedient. Na 2020 nog veel minder aangezien M51 vervangen wordt door een stadstram. In Rotterdam wordt het echt een mooi uitgebreid regionaal net, helemaal als straks Hoek van Holland erbij komt.

Re: Openbaar vervoer van, naar en over "Het nieuwe land".

Geplaatst: zo 02 sep 2012, 21:11
door Chauf21
Het gaat om herkomst en bestemming. Het kan best zijn dat herkomst en bestemming overeenkomen met begin- en eindpunt. Het was (en is) op de Oostlijn heel aannemelijk dat forensen het gehele stuk in de metro zitten. Als de metro naar Weesp of Almere verlengd zou zijn, gaat die aanname nog steeds op. Sterker nog, daar plande men op. Forensenstromen Almere-Amsterdam zorgen ervoor dat je waarschijnlijk niet toe kan met metrodiensten die overal stoppen. Je had dan dus moeten gaan werken met snel- en stopmetro's.

Re: Openbaar vervoer van, naar en over "Het nieuwe land".

Geplaatst: do 06 sep 2012, 15:52
door Klaasje
Het klopt ook dat de het doortrekken van de Geinlijn naar Weesp is onderzocht als variant voor OV-SAAL lange termijn een paar jaar geleden. Erg positief kwam deze variant er echter niet uit. Er zouden nog steeds veel maatregelen bij het spoor nodig zijn en daarnaast is het voor reizigers een suboptimaal alternatief omdat ze zouden moeten overstappen op Weesp naar de Metro. Als je de metro over de Flevolijn zou doortrekken naar Almere dan zou het een beter alternatief zijn geweest omdat je een overstap en wat reistijd kwijt bent. Daarnaast zouden snel en stopmetro's kunnen helpen bij het faciliteren van de zowel kortere reistijden als de vervoersvraag.