OV-financiering/beleid

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

OV-financiering/beleid

Bericht door Karl »

Na discussies gelezen te hebben op dit forum over organisatie van regionaal/lokaal openbaar vervoer, vraag ik mij af wat de meest gangbare financieringsvormen van regionaal OV zijn en wat de voor- en nadelen daarvan zijn. Jullie hebben hier ongetwijfeld een mening over.

Zelf weet ik niet zo goed wat ik er van moet vinden. Een nadeel in Nederland vind ik de versnippering van OV-autoriteiten, maar in stadsregio's hebben gemeentes weer invloed in het beleid van die regio (is dat een voordeel?). In Londen werkt het volgens mij weer anders dan in de rest van Engeland/Groot-Brittannië(?).

In ieder geval: in Duitsland werkt men met Verkersverbunden. Regelen deze alleen het OV, of regelen deze ook infrastructuur zodat een verbund een integraal mobiliteitsbeleid kan maken en uitzetten? Op de Nederlander komt het misschien over als 'een extra bestuurslaag', maar hier op het forum lees ik vaak dat het juist wel effectief OV oplevert. Is het in die zin dan vergelijkbaar met een Nederlandse stadsregio (WGR): eigenlijk hoor je er nooit wat van, je betaalt er ook niet direct belasting en van enige democratie lijkt geen sprake. Maar een decentrale overheid is eigenlijk maar afhankelijk van BDU van het Rijk. Naast wat provinciale opcenten heeft een provincie, laat staan stadsregio, niet echt een middel om geld te genereren voor hun OV-beleid.

In Frankrijk kent men het Versament Transport waaruit verbeteringen in het OV (maar ook in de weg?) betaald kunnen worden, maar dit is omstreden omdat ook bedrijven meebetalen die helemaal niet profiteren van, bijvoorbeeld, een nieuwe tramlijn of een nieuwe busverbinding.

Londen heeft TfL, zij bepalen eigenlijk van alles over verschillende modaliteiten. Zo genereren ze inkomsten met hun 'congestion charge' als je Londen binnen wil komen om OV mee te financieren.

Misschien is hier wel een boek/tijdschriftartikel over dat ik een keer moet lezen. Dan hoor ik het graag.

Ohja: ik weet niet of dit onderwerp hier thuishoort, maar gezien de 'et cetera' in de subforumomschrijving, gooi ik het hier maar in.
Het is een spectrum.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV-financiering/beleid

Bericht door Chauf21 »

Wat is precies je vraag/stelling?
Wil je het hebben over financieringsvormen voor regionaal OV of ben je meer geïnteresseerd in de organisatie (en effectiviteit) van overheidsinstanties die zich bezig houden met mobiliteit?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-financiering/beleid

Bericht door iljitsch »

Uitgaande van een vaste minimumdienstregeling kan je je een veelheid aan financieringsvormen voorstellen.

Allereerst, een vast bedrag per jaar, dan wel een minimumgarantie op variabele inkomsten. De variabele inkomsten per reiziger/kilometer kunnen dan ofwel helemaal niet, ofwel gedeeltelijk, ofwel in zijn geheel naar de vervoerder gaan. Er kan zelfs nog een subsidie bovenop.

De grote vraag is met name wat er gebeurt als het aantal reizigers tegenvalt, of juist veel groter is dan beraamd. In het eerste geval vallen de inkomsten tegen, in het tweede geval moet er meer gereden worden, en wie betaalt dat dan? Over het algemeen is de kostendekkngsgraad onder de 100%, dus de extra kaartverkoop dekt de extra ritten niet. Failliet gaan aan je eigen succes is nooit leuk.

Qua organisatie: gemeenten als Rijswijk en Leidschendam/Voorburg kunnen zichzelf heel flink vinden, maar in het OV is de realiteit dat het satellieten van Den Haag zijn onontkoombaar. Dus als je niet eea centraal wilt aansturen (en dat wil je toch echt niet), dan kom je toch gauw in de situatie waar de centrale stad het meest in de melk te brokkelen heeft en de randgemeenten een minder prominente positie op de totempaal innemen. Een OV-autoriteit kan dit enigszins verhullen en wat meer daadkracht opleveren, maar ten koste van de democratische controle.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten