Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Rick Visser
Berichten: 194
Lid geworden op: Zo 19 Dec 2010, 12:31
Contact:

Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor Rick Visser » Wo 23 Okt 2013, 11:21

Ben ik weer :)

Ik was maandag in Delft voor de open dag. Er wordt daar een trambaan aangelegd naar de TU, alles ligt open. Even nagezocht: ligt al zeker vanaf juli allemaal open:
Afbeelding

Duurt lang en ik vind een tram een onhandig vervoermiddel. Hij is gevaarlijk (er vallen jaarlijks doden) en zit ander verkeer in de weg:
Afbeelding

Ik heb er al eerder over geschreven: in Düsseldorf en Dortmund hebben ze al zeker tien jaar een goed functionerend ander systeem. Het heet H-Bahn. Het is een zogenaamde suspended monorail: eentje die hangt. Om die aan te leggen hoeft niet de hele straat open:
Afbeelding

Kruisingen, bruggen, het is allemaal minder zwaar en relatief makkelijk te overbruggen:
Afbeelding

In Delft is de beslissing al genomen, maar in Groningen komen ze er niet uit: de regiotram is van de baan en het busplan biedt ook geen oplossing. Zou dit niet iets zijn voor Groningen?
Afbeelding Afbeelding

Somoht
Berichten: 1190
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor Somoht » Wo 23 Okt 2013, 11:52

Voordeel van een trambaan is dat je er ook bussen over kan laten rijden, dat gebeurt bij de TU ook al over een paar maanden.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 606
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor Statler Rail » Wo 23 Okt 2013, 11:55

Leuk gedaan met die plaatjes... :lol:

Voor Groningen ben je denk ik te laat. Er is al een besluit genomen over het alternatief voor de Regiotram en dat is het plan met de HOV-bussen via verschillende corridors. De eerste bussen in Qlink-huisstijl rijden reeds rond en de Mercedes Capacity-bussen volgen komend jaar.

O ja, er zou ook nog eventueel een kabelbaan in Groningen komen, maar ik geloof niet dat iemand daar nog serieus in gelooft.

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor Edwin » Wo 23 Okt 2013, 12:00

Hier komen geen GTL8s maar RegioCitadis wat alleen besloten is. Tevens hebben bijna enkele GTL8 een botsneus die op jou plaatje er niet staat.
Remember to check-out with your ov-chipcard.

VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor VIRM » Wo 23 Okt 2013, 12:27

En... hoe rendabel gaat een tram naar de TU zijn als de afschafing van de SOV doorgaat?
Beul van de blindegeleidelijn

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor 010jongen » Wo 23 Okt 2013, 14:46

Een bus is ook gevaarlijk, en in een stedelijk gebied zijn mensen sowieso al gewend aan een tram. Wat betreft dat gebeuren met de SOV, dan kan je de bouw van de uithoflijn ook wel stop zetten en vele andere over verbindingen.

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor WSM » Wo 23 Okt 2013, 18:31

Rick Visser schreef:Kruisingen, bruggen, het is allemaal minder zwaar en relatief makkelijk te overbruggen:

Minder zwaar? Rails waar een tram over rijdt die je om de zoveel decimeter ondersteunt met een dwarliggertje versus hangende monorails met overspanningen van 10+ meter en kolommen om de belastingen weer af te voeren naar de grond? Waar zijn de tonnen staal en beton dan gebleven?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor marlies » Wo 23 Okt 2013, 18:33

Gewoon een magneetzweefbaan door het centrum ;)

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor Geert » Do 24 Okt 2013, 00:25

Is het niet peperduur om aan te leggen en te onderhouden?

Gebruikersavatar
Rick Visser
Berichten: 194
Lid geworden op: Zo 19 Dec 2010, 12:31
Contact:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor Rick Visser » Do 24 Okt 2013, 00:37

WSM schreef:
Rick Visser schreef:Kruisingen, bruggen, het is allemaal minder zwaar en relatief makkelijk te overbruggen:

Minder zwaar? Rails waar een tram over rijdt die je om de zoveel decimeter ondersteunt met een dwarliggertje versus hangende monorails met overspanningen van 10+ meter en kolommen om de belastingen weer af te voeren naar de grond? Waar zijn de tonnen staal en beton dan gebleven?

Tramstellen zijn vele malen zwaarder dan de treinstellen van de H-Bahn. Ik ken de getallen niet, maar als je je afvraagt waar alle staal en beton is gebleven: deze tram rijdt in Dortmund en Düsseldorf. Je kunt op de site zien hoe het er daadwerkelijk uitziet. http://www.h-bahn.info/de/galerie.php
Of rij een stukje mee: http://www.youtube.com/watch?v=iUVasGhia4M

Gebruikersavatar
Rick Visser
Berichten: 194
Lid geworden op: Zo 19 Dec 2010, 12:31
Contact:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor Rick Visser » Do 24 Okt 2013, 00:40

Geert schreef:Is het niet peperduur om aan te leggen en te onderhouden?

Elke 25 meter een paal en daartussen in massa geproduceerde standaard baanstukken. De weg hoeft niet open, dat scheelt enorm. De stations zijn wel wat duurder, want die moeten allemaal op hoogte: zie het filmpje, dan kun je misschien zelf inschatten waar de kosten liggen: http://www.youtube.com/watch?v=iUVasGhia4M

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9275
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor Ardan » Do 24 Okt 2013, 01:50

Oh ja natuurlijk, eens in de zoveel tijd moet dit verhaaltje weer naar boven komen. Beste Rick, je brengt deze discussie ongeveer elk jaar op, maar steeds komt er dezelfde conclusie uit rollen. Ja, ik vind H-Bahnen ook prima dingen. Maar in Nederland wil men dit niet. Te duur, te onderhoudsgevoelig en vooral wil men zoiets niet voor zijn slaapkamerraam hebben zweven en al helemaal niet in een historische binnenstad. Ik ken alledrie de systemen die er in het Ruhrgebied zijn, en ze zijn geweldig. Maar het argument 'Ja maar daar kan het, dus hier ook' gaat hier nou eenmaal niet op.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor tsov » Do 24 Okt 2013, 06:28

Er is ook nog iets als esthetiek in de wereld. Dat houdt in dat iets dat op de ene plek mooi en modern kan zijn op een andere locatie een vlag op een modderschuit wordt. Even de argumenten waarom het wel kan op de drie plekken in Duitsland waar zo'n apparaat bestaat:
-Dortmund: universiteitscampus met lelijke nieuwbouw.
-Düsseldorf: luchthaven. Per definitie meer functioneel dan esthetisch verantwoord.
-Wuppertal: aangelegd rond 1900, toen moderniteit het toverwoord was.

Zie het nu serieus voor je dat iemand het leuk vindt om deze ontiegelijk ontsierende palen over de Groningse Grote Markt pal naast de Martinitoren te zien staan? Nee toch? Als je nu zou voorstellen om zo'n ding te bouwen tussen, laten we zeggen, de vertrekhallen van Schiphol en P3 Lang Parkeren: be my guest. Ik heb alleen een vermoeden dat Schiphol niet echt bereid is dit te financieren, want het zal een klein beetje duurder zijn dan de vijf busjes die nu op en neer pendelen.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Gebruikersavatar
Rick Visser
Berichten: 194
Lid geworden op: Zo 19 Dec 2010, 12:31
Contact:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor Rick Visser » Do 24 Okt 2013, 09:34

Ardan schreef:--... Maar in Nederland wil 'men' dit niet. Te duur, te onderhoudsgevoelig ....


Je hebt gelijk. In Nederland verstopt 'men' zijn steden liever.
Of 'men' geeft miljarden uit aan een tunneltje van een kilometer of tien.
Wie zijn die 'men' eigenlijk?

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1328
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor julsteren » Do 24 Okt 2013, 10:03

http://www.youtube.com/watch?v=mZQjnBTPKNc
Laat ik dinsdag nou een filmpje van dat ding gemaakt hebben :lol:

menno47
Berichten: 160
Lid geworden op: Za 17 Apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor menno47 » Do 24 Okt 2013, 11:26

Rick Visser schreef: De weg hoeft niet open, dat scheelt enorm.
Vast en zeker ligt er riolering en andere ondergrondse infrastructuur in de weg en daar wordt in dit soort projecten altijd veel te weinig rekening mee gehouden !
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor Geert » Do 24 Okt 2013, 12:54

Rick Visser schreef:Wie zijn die 'men' eigenlijk?

De belastingbetalers?

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor reisthijs » Do 24 Okt 2013, 12:58

Sinds wanneer kan de belastingbetaler zelf bepalen waar z'n geld aan uitgegeven wordt?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Ronaldussen
Berichten: 3119
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor Ronaldussen » Do 24 Okt 2013, 13:56

Door te stemmen bij verkiezingen onder andere.
Daarnaast zijn er nog tal van mogelijkheden om invloed uit te kunnen oefenen.
*Doorfietsen maar*

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9565
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor Wubbo » Do 24 Okt 2013, 19:04

Het voordeel van een tram (en bus) is dat haltes vrij eenvoudig aan te leggen zijn. Kwestie van een paar stoeptegels, een wachthokje en een prullenbak. Bij een H-bahn is dat wat lastiger lijkt me. Bovendien kun je met een tram vrij makkelijk keren op een kopspoortje. Hoe werkt dat bij een H-bahn?

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1328
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor julsteren » Do 24 Okt 2013, 21:18

@Wubbo, de H-bahn in Dortmund vertrekt bij de halte gewoon weer in de andere richting terug, net zoals een normale trein kopmaakt.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9275
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor Ardan » Vr 25 Okt 2013, 04:01

Ik ben het met tsov eens dat een H-Bahn op Schiphol niet zou misstaan, en nog wel een succes kon worden ook. P30-Plaza-P40 of zo. Heb je alleen wel wat viaducten, parkeerdekvoetgangersbruggen en de Schipholtunnel als obstakeltjes onderweg maar dat moet op zich wel op te lossen zijn. De haltes liggen dan relatief ver uit elkaar waardoor een H-Bahn snel is, sneller dan bussen of trams kunnen zijn. En je hebt er ook geen last van NIMBY's. Maar verder kan ik in Nederland geen enkele plek bedenken waar een H-Bahn zinvol zou zijn.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben een voorstander van innovatieve verkeers-/vervoersoplossingen. Maar ik ben van mening dat je overvolle buslijnen, zéker in steden, eerst moet vertrammen en niet meteen een H-Bahn moet neerkwakken. Zo gigantisch veel extra capaciteit genereert dat volgens mij niet, het ziet er alleen erg gelikt uit. Ik ben daarom ook een grote voorstander van de tram naar de Uithof, en vind ik het jammer dat de Groningse tram (nog) niet doorgaat, al ken ik de drukte Groningen-Zernike alleen van de verhalen.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Rick Visser
Berichten: 194
Lid geworden op: Zo 19 Dec 2010, 12:31
Contact:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor Rick Visser » Ma 28 Okt 2013, 01:01

tsov schreef:Er is ook nog iets als esthetiek in de wereld. [...] Zie het nu serieus voor je dat iemand het leuk vindt om deze ontiegelijk ontsierende palen over de Groningse Grote Markt pal naast de Martinitoren te zien staan?

... beetje fantasie...
Afbeelding

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor Klaasje » Ma 28 Okt 2013, 09:38

Echt ooeerlelijk. :X

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor tsov » Ma 28 Okt 2013, 10:12

Gelukkig hebben we monumentenzorg...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast