Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31532
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor Suus » Ma 28 Okt 2013, 10:42

Als je denkt dat je er met zo'n lichte constructie komt heb je het ook mis trouwens.

Als ik deze foto's zie uit Wuppertal zit ik ook niet echt te wachten op een zweefbaan in de stad: http://www.schwebebahn.net/8-vohwinkel/+vohwinkel.htm

Geef mij de tram maar, dan kijk ik wel wat beter uit bij het oversteken :P
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Rick Visser
Berichten: 194
Lid geworden op: Zo 19 Dec 2010, 12:31
Contact:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor Rick Visser » Ma 28 Okt 2013, 17:28

Beetje flauw: de baan in Wuppertal is meer dan 100 jaar geleden gebouwd. Je gaat toch ook de prestaties van de auto's van toen niet vergelijken met de auto's van tegenwoordig? De techniek is sindsdien gelukkig wel wat verder ontwikkeld. Materialen zijn inmiddels heel wat sterker. Heb je wel eens gezien hoe slank de arm van een hoogwerker is? Weet je hoeveel ton zo'n ding kan liften?

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor WSM » Ma 28 Okt 2013, 19:14

Staal is nog steeds staal hoor.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Gebruikersavatar
Rick Visser
Berichten: 194
Lid geworden op: Zo 19 Dec 2010, 12:31
Contact:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor Rick Visser » Ma 28 Okt 2013, 20:09

Onderstaand ontwerp is minder extravagant dan het vorige.

Mijn punt is: met ontwerp kun je lelijke dingen minder lelijk maken, of lelijker, kwestie van smaak. Net als met straatlantaarns, etc.

Afbeelding


WSM schreef:Staal is nog steeds staal hoor.


Wie zegt dat het van staal moet worden gemaakt?? Moderne composiet-materialen zijn tot wel 7x zo sterk

(http://geco-composiet.nl/carbon-in-de-bouw/

.

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor tsov » Ma 28 Okt 2013, 22:29

We gaan nu wel heel erg diep in op een non-plan, maar goed. Ik ben geen technicus, verre van zelfs, maar ik betwijfel of een huis van 400+ jaar oud zo'n constructie kan houden. Ook al is het van koolstofvezel of weet ik het wat voor ruimtevaarttechnologie. De spantenbouw van zo'n huis is beresterk, begrijp me niet verkeerd, maar dit lijken me wat veel krachten, die ook nog eens naar buiten trekken...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor Vinny » Ma 28 Okt 2013, 22:31

https://maps.google.nl/?ll=52.078266,4. ... 9,,0,-10.6
Fapmateriaal voor onze topicstarter, om het maar eens in Fok!termen te omschrijven. En gewoon in ons koude kikkerlandje...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor Vinny » Ma 28 Okt 2013, 22:33

tsov schreef:We gaan nu wel heel erg diep in op een non-plan, maar goed. Ik ben geen technicus, verre van zelfs, maar ik betwijfel of een huis van 400+ jaar oud zo'n constructie kan houden. Ook al is het van koolstofvezel of weet ik het wat voor ruimtevaarttechnologie. De spantenbouw van zo'n huis is beresterk, begrijp me niet verkeerd, maar dit lijken me wat veel krachten, die ook nog eens naar buiten trekken...

Ik denk dat het idee gewoon is dat die dingen rusten op een eigen draagpaal die verwerkt wordt in de gevel (zo zou ik het althans doen). Neemt niet weg dat het foeilelijk, ongelofelijk duur, en totaal onrealistisch is. Daarnaast hebben de straten in Amsterdam een heel andere indeling als het plaatje, ze zijn veel breder, zodat je niet aan middenbermondersteuning ontkomt, en daar is juist vaak geen ruimte voor...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Rick Visser
Berichten: 194
Lid geworden op: Zo 19 Dec 2010, 12:31
Contact:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor Rick Visser » Ma 28 Okt 2013, 23:09

Vinny schreef:Ik denk dat het idee gewoon is dat die dingen rusten op een eigen draagpaal die verwerkt wordt in de gevel (zo zou ik het althans doen).

Precies. Het is een technische uitdaging waar met wat moeite altijd wel een oplossing voor is te vinden.

Vinny schreef:Neemt niet weg dat het foeilelijk, ongelofelijk duur, en totaal onrealistisch is. Daarnaast hebben de straten in Amsterdam een heel andere indeling als het plaatje, ze zijn veel breder, zodat je niet aan middenbermondersteuning ontkomt, en daar is juist vaak geen ruimte voor...

Voor brede straatjes kan het simpeler:

Afbeelding

Inderdaad weer even goed van binnen verstevigen. Hoezo onrealistisch? Deze gondels zijn bedoeld voor 6 personen en wegen minder dan twee ton. In wintersportgebieden hangen ze zware gondels voor vijftig personen aan een staalkabeltje van 20 mm. En soms vind ik die masten daar akelig slank. Ongelofelijk duur? Welk onderdeel is er zo duur? Het is bestaande technologie.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31532
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor Suus » Ma 28 Okt 2013, 23:32

Laat ik het anders zeggen. Welke bewoner van een huis zou het prettig vinden als op niveau +1/+2 voor je slaapkamer, werkkamer, badkamer elke X-minuten een karretje voorbij zoeft? In bestaande bebouwing leveren dit soort dingen heel veel weerstand op. Als je al ziet hoeveel weerstand een buslijn door de straat kan opleveren...
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Rick Visser
Berichten: 194
Lid geworden op: Zo 19 Dec 2010, 12:31
Contact:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor Rick Visser » Di 29 Okt 2013, 00:45

Bee schreef:Laat ik het anders zeggen. Welke bewoner van een huis zou het prettig vinden als op niveau +1/+2 voor je slaapkamer, werkkamer, badkamer elke X-minuten een karretje voorbij zoeft?

Ik wil niet alle kritiek wegwuiven en overal een antwoord op hebben. Maatschappelijke weerstand is natuurlijk een probleem. Openbaar vervoer op straatniveau levert inkijk en overlast, maar die is inmiddels geaccepteerd. Inkijk op niveau 1 en 2, bij de slaapkamer en de douche, is een ander verhaal.

Toch wil ik er dit op zeggen: Als je goed kijkt zie je dat de hoogte van de gondeltjes precies zó is gekozen dat je geen inkijk hebt: vanuit de gondels kijk je naar de stenen ónder het raam. En vanuit het huis kijk je naar het dak of de onderkant van de gondels... :? :?

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9279
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor Ardan » Di 29 Okt 2013, 01:33

Niet elk pand heeft alle verdiepingen op dezelfde hoogte, dus dat laatste argument kan keihard de prullenbak in.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11944
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor Geert » Di 29 Okt 2013, 08:41

Los van de inkijk, is het niet enorm lawaaiig als zo'n ding elke keer langs je huis zoeft (staal op staal)? Een tram is al vrij lawaaiig en dat ligt tenminste nog in de grond met een beetje demping. Zo'n zweefbaan die aan/in je huis wordt vastgemaakt (?) wordt nergens gedempt.

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor tsov » Di 29 Okt 2013, 09:32

In Wuppertal maakt het nogal wat lawaai. Maarja, dat is 100 jaar oude techniek, dus dat mag je niet vergelijken hè? ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor Meltrain » Di 29 Okt 2013, 11:24

Als je toch per se kleine onbemande karretjes wilt op eigen baan, waarom kan dat dan niet op de grond, zoals de Parkshuttle?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

paolie
Berichten: 217
Lid geworden op: Vr 14 Okt 2011, 08:41
Locatie: Amstelveen

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor paolie » Di 29 Okt 2013, 11:27

Je zal maar net even je hoofd uit het raam steken om naar buiten kijken.....
Maar even serieus: Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op. Je zal maar iedere 5 minuten zo'n gevaarte op minder dan een meter van je slaapkamerraam hebben zoeven. Denk dat geen enkele huiseigenaar voor dit soort constructies toestemming zal geven.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor reisthijs » Di 29 Okt 2013, 11:30

tsov schreef:In Wuppertal maakt het nogal wat lawaai. Maarja, dat is 100 jaar oude techniek, dus dat mag je niet vergelijken hè? ;)
Is de modernere variant nou zo veel stiller? Oordeel zelf: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PTzeC-cV5ek[/youtube]
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 2313
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor dylanwild94 » Di 29 Okt 2013, 12:17

ik denk dat dit hele topic de prullenbak in kan. de meest realistische suggestie was de h-bahn op Schiphol(zelfs dat zie ik niet gebeuren). de rest is gewoon compleet onzin en absoluut niet realistisch.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

In schoolperiodes vast traject: Laan van nieuw blankenburg, Rozenburg - Anthony fokkerweg/ parmertierplein, Rotterdam.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor Chauf21 » Di 29 Okt 2013, 17:25

Ardan schreef:Maar verder kan ik in Nederland geen enkele plek bedenken waar een H-Bahn zinvol zou zijn.

Ik zie nog wel mogelijkheden tussen bijvoorbeeld het vliegveld van Rotterdam en metrostation Meijersplein, of van/naar de Waalhaven en een metrostation.

Gebruikersavatar
Rick Visser
Berichten: 194
Lid geworden op: Zo 19 Dec 2010, 12:31
Contact:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor Rick Visser » Di 29 Okt 2013, 19:52

Geert schreef:… is het niet enorm lawaaiig als zo'n ding elke keer langs je huis zoeft (staal op staal….

De wielen zijn van hard-rubber. Ze piepen dus ook niet in de bochten.
paolie schreef: …. Je zal maar iedere 5 minuten zo'n gevaarte op minder dan een meter van je slaapkamerraam hebben zoeven...

Jawel. Maar als het alternatief nou is dat er elke vijf minuten een stadsbus door de straat dendert? Ook niet leuk…
Meltrain schreef:Als je toch per se kleine onbemande karretjes wilt op eigen baan, waarom kan dat dan niet op de grond, zoals de Parkshuttle?

… in het centrum is op de grond vaak geen plaats. Neem de Leidsestraat in Amsterdam: als daar zo’n zweeftrein zou hangen kon je gewoon winkelen. Nu moet de meute de hele tijd uitwijken voor de trams. De trams kunnen daardoor bovendien niet harder dan 5 km/uur. Schiet allemaal niet op.
Chauf21 schreef: …Ik zie nog wel mogelijkheden tussen bijvoorbeeld het vliegveld van Rotterdam en metrostation Meijersplein, of van/naar de Waalhaven en een metrostation.

Of langs de Beneluxbaan in Amsterdam-Amstelveen. Daar past het prima in de omgeving en het scheelt toch weer gemiddeld een dodelijk slachtoffer per jaar…

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1391
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor BrengMe » Di 29 Okt 2013, 20:06

Rick Visser schreef:
paolie schreef: …. Je zal maar iedere 5 minuten zo'n gevaarte op minder dan een meter van je slaapkamerraam hebben zoeven...

Jawel. Maar als het alternatief nou is dat er elke vijf minuten een stadsbus door de straat dendert? Ook niet leuk…

Dan heb ik liever een bus dan zo'n lelijk ding voor mijn raam.
---

MdJ
Berichten: 3804
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor MdJ » Di 29 Okt 2013, 20:10

Rick Visser schreef:Jawel. Maar als het alternatief nou is dat er elke vijf minuten een stadsbus door de straat dendert? Ook niet leuk…

In zo'n pendeltje pasten toch maar 6 mensen? Apart om dan te vergelijken met dezelfde frequentie aan stadsbussen.
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31532
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor Suus » Di 29 Okt 2013, 20:23

Een zweeftrein in de Amsterdamse Leidsestraat zou tegen hetzelfde probleem oplopen als de trams, namelijk dat de straat erg smal is om twee voertuigen naast elkaar te hebben rijden.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Rick Visser
Berichten: 194
Lid geworden op: Zo 19 Dec 2010, 12:31
Contact:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor Rick Visser » Di 29 Okt 2013, 20:38

Bee schreef:Een zweeftrein in de Amsterdamse Leidsestraat zou tegen hetzelfde probleem oplopen als de trams, namelijk dat de straat erg smal is om twee voertuigen naast elkaar te hebben rijden.

… dan doe je ze boven elkaar, dat kan ook …

MdJ schreef: …In zo'n pendeltje pasten toch maar 6 mensen? Apart om dan te vergelijken met dezelfde frequentie aan stadsbussen.

Als je een stuk of honderd van die voertuigen rondjes laat rijden, kun je enorme capaciteiten halen. Ze gaan toch automatisch. Als het perron lang genoeg is om een stuk of zes van die gondeltjes achter elkaar te laten stoppen kunnen de passagiers tegelijkertijd uitstappen en kom je tot behoorlijke passagiersaantallen per uur.

Hier http://www.slim-vervoer.nl/html/high_capacity.html staat dat een beetje uitgelegd.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rick Visser op Di 29 Okt 2013, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor marlies » Di 29 Okt 2013, 20:48

Doet me een beetje denken aan de MetroMover van Miami. Daar wel een aantal keer gebruik van gemaakt, werkte op zich best aardig. Okay, daar rijdt het op rails maar wel op hoogte en volledig geautomatiseerd. Maar dan hebben we het over een Amerikaanse stad, niet echt bepaald mooi om te zien. In een oud Nederlands centrum zou zoiets veel te veel pijn aan je ogen doen. Misschien dat het in Rotterdam kan, dat is dan nog wel de meest Amerikaans-achtige stad van NL :P

Afbeelding

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Berichtdoor Thom91 » Di 29 Okt 2013, 21:50

Bee schreef:Een zweeftrein in de Amsterdamse Leidsestraat zou tegen hetzelfde probleem oplopen als de trams, namelijk dat de straat erg smal is om twee voertuigen naast elkaar te hebben rijden.

In de lucht kan dat wel. De beperkende factor op de grond is namelijk dat het voetpad te smal wordt bij dubbelspoor.
Komt wel goed schatje.


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast