(Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door marlies »

Het ziekenhuis inderdaad, al overdreef ik, volgens 9292 zijn het 44 minuten :P

Het probleem is (voor mij) dat zowel lijn 9 als lijn 11 niet goed aansluit op lijn 6 en het daardoor op de momenten dat de frequenties wat lager zijn (en lijn 15 ook niet rijdt) daadwerkelijk het snelst is om vanuit Paddepoel maar gewoon het hele eind lijn 6 te nemen, inclusief de flinke omweg door Vinkhuizen en de flinke marge op het hoofdstation. Da's verre van Hoogwaardig. Maar ik gok dat de vervoersvraag naar het Martini vanuit het noorden van de stad niet heel groot is, dus snappen doe ik het ook wel.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Statler Rail »

Wat zal eigenlijk het noordelijke eindpunt van de rode Qlink (lijn 2) worden? Nu rijdt lijn 2 naar de Korrewegwijk, maar dat is meer een klassieke stadslijn dan een HOV-corridor. Het lijkt dan logisch om op HS een andere doorkoppeling te maken.

Ik zie dan drie opties voor Qlink-Rood:
1) naar Station Noord(-Zernike) via de route van de huidige lijn 11, zodat er een hoogwaardige verbinding Grote Markt/Binnenstad-Station Noord blijft bestaan wanneer Qlink-Groen via UMCG naar Europapark gaat rijden, of;
2) naar Bedum (via Bedummerweg en nieuwe Noordzeebrug of via Kardinge), of;
3) naar Ten Boer (via Damsterdiep, Ruischersbrug).

De vraag is natuurlijk ook of er nog bussen over de Grote Markt blijven rijden. Ik zet mijn geld vooralsnog op de eerste optie. Bedum en Ten Boer zijn beide lastig, omdat je dan de doorgaande lijnen naar respectievelijk Uithuizen en Appingedam daar knipt en er geen P+R-faciliteiten zijn. Maar Qlink-rood naar Station Noord laten rijden of zelfs naar Zernike betekent dat je feitelijk gewoon lijn 11 in stand houdt, wat weer niet helemaal klopt met de oorspronkelijke plannen.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Kevster »

Ik gok op Bedum of Middelstum als Q-link groen. Ten Boer zou geen gek idee zijn om lijn 3 heen te trekken, alhoewel daar wel een drukke doorgaande lijn naar Groningen loopt.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door gebruiker77 »

Het staat toch in die plannen vrij vast dat Qlink rood naar Vinkhuizen gaat? Het lijkt daar vrij zeker dat Martini - Vinkhuizen via Akerk de rode lijn is. En Q-link groen hebben we al met lijn 11 (/ lijn 1).
Zou dat op lijn 3 niet onmogelijk druk worden? Lewenborg is dan wel rustiger dan Beijum, maar toch.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Kevster »

Lijn 1 wordt oranje.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door gebruiker77 »

Wordt lijn 11 dan niet lijn 1? Het groene karakter kwam toch vanwege de duurzame bussen? of is lijn 15 straks lijn 1?
Waarom wordt er dan zo moeilijk gedaan over de groene lijnnummers op lijn 2 als die toch groen blijven??
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Hainje »

gebruiker77 schreef:Wordt lijn 11 dan niet lijn 1? Het groene karakter kwam toch vanwege de duurzame bussen? of is lijn 15 straks lijn 1?
Waarom wordt er dan zo moeilijk gedaan over de groene lijnnummers op lijn 2 als die toch groen blijven??
Staat mij allemaal iets van bij dat lijn 15 tijdelijk was en dat na afronding van diverse werken de huidige lijn 11 de 'main-line" naar Zernike gaat worden. Ongetwijfeld dan onder lijnnummer 1.
🍉
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door TheRoy-t »

De bedoeling was dat lijn 15 naar Zernike zou rijden tot alle infrastructurele aanpassingen die nodig zijn voor lijn 1 gereed zijn, waarna lijn 15 wordt opgeheven en de CapaCity's verhuizen naar lijn 1 Station Europapark - Zernike. Reizigers naar Zernike kunnen dan op Zuidhorn, station Noord of station Europapark overstappen op lijn 1 en hoeven niet meer via het Hoofdstation (dat echter binnenkort op de schop gaat om meer treinen en reizigers te kunnen verwerken :-?)
Ik denk echter dat het nog aardig moeilijk wordt om 15 op te heffen en al die reizigers over te laten stappen op lijn 1.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Statler Rail »

Als lijn 15 (oranje) straks lijn 1 wordt, dan moet lijn 11 (groen) lijn 2 worden. Dat laatste is begrijpelijk, maar Qlink 1 oranje is vreemd voor een lijn die tijdelijk zou zijn.

Anderzijds, de visie van het OV-bureau is wel vaker nogal grillig. Het zou me daarom totaal niet verbazen als lijn 15 (1/oranje) tóch gewoon blijft. Het is ook wel erg naief om te denken dat je alle reizigers makkelijk met de trein naar Station Noord of Station Europapark kan laten rijden.

Het ziet er de laatste dagen steeds meer naar uit dat P+R De Punt onder druk staat, nu ook de PvdA er tegen lijkt. Geen P+R bij De Punt betekent dat Qlink-Rood ook minder waarschijnlijk wordt.

Dat Qlink-Rood naar Vinkhuizen heb ik nog nergens officieel kunnen vinden, alleen hebben wij hier zelf dat al vaak gesuggereerd. Qlink-Rood naar De Punt heb ik wel semi-officieel bevestigd gekregen, maar een doorkoppeling naar Vinkhuizen is nog niet zo duidelijk: de gemeente wil de bussen van het A-kerkhof en uit de Brugstraat weren. De bus naar Vinkhuizen zou dan via de Eeldersingel en de Westerhaven naar de Westersingel moeten gaan rijden. Dan wordt het al een minder logische doorkoppeling voor een bus vanuit de zuidwestkant van de stad: dan moet je op HS volledig keren om weer dezelfde kant op te kunnen vertrekken als dat je vandaan bent gekomen.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door groningen »

Waarom zou je een transferium bouwen in De Punt als er al 1tje in Haren staat? Nog afgezien van de natuurschade!
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Obus »

Als monument voor de treinkaping zeker. :idea:
De mortuis nil nisi bene
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door gebruiker77 »

Statler Rail schreef: Dat Qlink-Rood naar Vinkhuizen heb ik nog nergens officieel kunnen vinden, alleen hebben wij hier zelf dat al vaak gesuggereerd. Qlink-Rood naar De Punt heb ik wel semi-officieel bevestigd gekregen, maar een doorkoppeling naar Vinkhuizen is nog niet zo duidelijk: de gemeente wil de bussen van het A-kerkhof en uit de Brugstraat weren. De bus naar Vinkhuizen zou dan via de Eeldersingel en de Westerhaven naar de Westersingel moeten gaan rijden. Dan wordt het al een minder logische doorkoppeling voor een bus vanuit de zuidwestkant van de stad: dan moet je op HS volledig keren om weer dezelfde kant op te kunnen vertrekken als dat je vandaan bent gekomen.
Q-link rood naar Vinkhuizen staat juist officieel gemeld, het traject naar De Punt is juist onzeker, en al helemaal een Q-link naar Eelde.
http://www.provinciegroningen.nl/filead ... -visie.pdf
Overigens vind ik de rode lijn (lees: de huidige lijn 6) ook onlogisch: bij het uitstappen bij de Kamerlingh Onnesstraat ben je ongetwijfeld sneller bij de Westerhaven dan de route via het Hoofdstation. Ik zie lijn 6 liever weer naar het noordoosten afbuigen, naar de Korreweg, of UMCG - Oosterpark - Kardinge en dan door naar een andere plaats. Koppel Vinkhuizen beter aan De Wijert-Zuid.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door TheRoy-t »

Statler Rail schreef:Als lijn 15 (oranje) straks lijn 1 wordt, dan moet lijn 11 (groen) lijn 2 worden. Dat laatste is begrijpelijk, maar Qlink 1 oranje is vreemd voor een lijn die tijdelijk zou zijn.
Lijn 11 wordt lijn 1 en blijft waarschijnlijk groen, lijn 15 verdwijnt en het materieel zou dan omgestikkerd worden en op lijn 1 gebruikt worden.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Kevster »

Je zou natuurlijk ook de bussen via de Aweg kunnen laten rijden i.p.v. de Kraneweg en dan verder via de Westerhaven (achter de winkels langs), waar je dan de huidige eenrichtingsweg verandert in een tweerichtingsweg danwel busbaan (dat is met een redelijk simpele ingreep te realiseren), de busknip in de Hoendiepskade weghaalt en toegankelijk maakt voor auto's, een bushalte realiseren achter de McDonalds. Scholieren van het Noorderpoort aan de Visserstraat zouden dan met lijn 9 kunnen reizen. Zo ontstaat er een HOV-verbinding vanaf Vinkhuizen recht naar beneden via de Friesestraatweg, door de binnenstad en via Hoofdstation meteen weer door naar beneden richting Martini Ziekenhuis enz. Het lijkt mij wel wenselijk dat er daarbij stoplichten of een rotonde bij de kruising Aweg/Friesestraatweg komt met de huidige drukte daar.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door groningen »

De Transferium in De Punt zou 2000 parkeerplaatsen en afhankelijk van de verwachte groei van het luchtverkeer. Volgens mij is dat laatste er echt niet.

Een rapport over de milieu in De Punt: http://api.commissiemer.nl/docs/mer/p29 ... 2978rd.pdf
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door CamilleKreemers »

Geert schreef:Klopt, Ameland en Terschelling ook niet. Erg krom inderdaad...
De provincie wenst in de nieuwe aanbesteding dat de OVC een reismogelijkheid wordt op de Waddeneilanden. Het wordt in de nieuwe aanbesteding dus niet verplicht gesteld, maar wel bonuspunten meegegeven.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten