Pagina 2 van 7

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Geplaatst: vr 18 apr 2014, 20:59
door Vinny
Klaasje schreef:Tegeneffect..

Tiener tegen andere tiener.. "Zullen we in het dorp dichtbij gaan winkelen?"
"Weetje, er is nu die nieuwe spoorlijn waarmee we heel snel bij supertoffe winkels in de stad kunnen komen! Zullen we dat proberen?"
"Ja, goed idee, zo spannend is het dorp nu ook weer niet."

Het is dus de vraag of infra wel goed is voor krimpgebieden. Het kan tot meer concurrentie tussen platteland en stad leiden in verschillende sectoren (scholen, winkelaanbod etc.) waarbij dorpen het altijd tegen steden zullen afleggen omdat steden nu eenmaal meer draagvlak hebben voor grote voorzieningen en/of gespecialiseerde voorzieningen.
Wel grappig voorbeeld dat je geeft, want volgens mij betekent een spoorlijn vooral dat studenten langer thuis kunnen blijven wonen als ze gaan studeren. Voor hen is een auto toch meestal wel te duur.

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Geplaatst: vr 18 apr 2014, 21:35
door Frans F
Als de SOV-kaart verdwijnt is de trein voor studenten ook in één klap onbetaalbaar.

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Geplaatst: vr 18 apr 2014, 21:52
door marlies
Ja en als Jezus Christus terugkeert op aarde zal de vraag naar OV ook flink afnemen dus laten we vooral maar niet investeren.

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Geplaatst: vr 18 apr 2014, 21:57
door Hainje
U riep mij?

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Geplaatst: vr 18 apr 2014, 21:58
door marlies
Ik wist niet dat je uit Volendam kwam

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Geplaatst: vr 18 apr 2014, 22:03
door Hainje
Kom ik ook niet. Urk de gexxte!! 8-)

Oh ja, The Passion was gisteren in Groningen. Nu snap ik de link met Volendam ook ineens. :')

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Geplaatst: vr 18 apr 2014, 22:05
door Vinny
marlies schreef:Ja en als Jezus Christus terugkeert op aarde zal de vraag naar OV ook flink afnemen dus laten we vooral maar niet investeren.
20.000 mensen in Groningen om getuige te zijn van het schouwspel. Niet iedereen zal met de auto gekomen zijn :mrgreen: :lol:

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Geplaatst: vr 18 apr 2014, 22:09
door marlies
Nee, de NS heeft zelfs een extra intercity tussen Groningen en Zwolle ingezet, die op alle tussengelegen stations stopte. Aldus het lokale nieuws. Je verzint het niet :')

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Geplaatst: vr 18 apr 2014, 22:14
door isadora
The Passion in het Sodom en Gomorra van het Noorden, je zou toch van je geloof vallen. (A)

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Geplaatst: vr 18 apr 2014, 22:25
door marlies
Sodom is Winschoten :P

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Geplaatst: vr 18 apr 2014, 23:52
door Vinny
...Oude Pekela...
(de oudere lezers weten waar ik het over heb...)

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Geplaatst: za 19 apr 2014, 09:40
door groningen
In 1987 kwam het dorp in de landelijke pers omdat een of meer als clown verklede mannen op grote schaal kinderen seksueel misbruikt zouden hebben. De dader(s) zijn nooit gepakt en het is nooit duidelijk geworden of het ging om een massahysterie of dat er werkelijk wat gespeeld heeft.

Er is dus niets bewezen.

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Geplaatst: za 19 apr 2014, 09:56
door Vinny
In ieder geval de reputatie had het wel gekregen ...

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Geplaatst: za 19 apr 2014, 10:09
door marlies
Maar ook zonder dat schandaal wil je er niet dood gevonden worden :X

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Geplaatst: za 19 apr 2014, 10:16
door isadora
Nu zijn we wel weer ver genoeg ontspoord.

Ennuh Marlies, gefeliciteerd met je 1000! :)

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Geplaatst: za 19 apr 2014, 11:42
door Vinny
marlies schreef:Maar ook zonder dat schandaal wil je er niet dood gevonden worden :X
Valt me mee dat je niet een gloedvol betoog houdt dat het dorp een eigen spoorlijn verdient met twee stations en een eigen aansluiting op de HSL. :mrgreen:
Spoiler: show
(doorzichtige poging terug on topic te komen)

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Geplaatst: za 19 apr 2014, 11:52
door marlies
Oh, maar ik ben ook niet van hersenloos overal maar geld tegenaan smijten en van overkill-OV voorzien hoor. In tegendeel. Daar wil ik juist van af. Maar dat betekent niet dat je alleen maar geld moet steken in verbindingen waar nu al genoeg (of zelfs te veel) vraag naar is. Want anders hadden een boel spoorlijnen (en wegen) waar we nu met z'n allen heel blij mee zijn er nooit gelegen.

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Geplaatst: za 19 apr 2014, 18:39
door Bjarte
Vinny schreef:
marlies schreef:Maar ook zonder dat schandaal wil je er niet dood gevonden worden :X
Valt me mee dat je niet een gloedvol betoog houdt dat het dorp een eigen spoorlijn verdient met twee stations en een eigen aansluiting op de HSL. :mrgreen:
Spoiler: show
(doorzichtige poging terug on topic te komen)
Nou ja, het zou veel logischer zijn geweest om de spoorlijn Veendam - Stadskanaal via Nieuwe Pekela te laten lopen in plaats van Bareveld. :?:


Oh nee wacht! :shock: Gewoon rechtdoor was nog logischer geweest... :pos:

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Geplaatst: za 19 apr 2014, 20:31
door timtrein
De variant via Pekela is afgeschoten, niet omdat het niet zinvol was, nee het werd... te duur :|

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Geplaatst: zo 20 apr 2014, 00:41
door Statler Rail
ov'tje schreef:
Erik1100 schreef:- Extra spoor Leeuwarden - Groningen met 2e sneltrein. Ook nieuw spoor 7 station Leeuwarden.
Perron 6b gok ik. Een perron langs spoor (5)6 realiseren is veel makkelijker dan spoor 57 opnieuw door te trekken en daar een perron langs te leggen. Dat is door het tunneltje eind jaren 80 onmogelijk geworden, maar de westzijde ervan is nog wel in gebruik als opstelspoor.

Het perron moet tegenover 5b aan de zijde van de fietsenstalling komen. Daar is nu al genoeg ruimte voor vrijgehouden
Dat was ooit de bedoeling, maar dit plan is gewijzigd. Er komt nu geen nieuw perron aan de zijde van de fietsenstalling bij, maar spoor 5b wordt opgebroken en het eilandperron wordt verbreed tot aan spoor 6b. Daardoor wordt spoor 5a een kopspoor en wordt spoor 6b een perronspoor. Er is dan dus nog maar één doorgaand spoor in Leeuwarden.
-o-

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Geplaatst: zo 20 apr 2014, 00:58
door Statler Rail
Ik zal het rijtje van Erik1100 even langslopen op status:

- 3/4 sporen tot Herfte, wellicht fly-over. Zeker, inclusief fly-over en volledige vrijlegging
- Realisatie van stations zoals Leeuwarden Werpsterhoek en Stadskanaal.
Werpsterhoek: zeker
Stadskanaal: voornemen, maar nog niet helemaal zeker
- Dubbelspoor Coevorden - Nieuw-Amsterdam, ook dubbelspoor Emmen Zuid. ? (volgens mij onzeker)
- Spoorlijn Veendam verlengen naar Stadskanaal met geheel nieuw station. Voornemen, maar nog niet helemaal zeker. Moet wel binnen kaders en budget uitgevoerd kunnen worden.
- Extra spoor Leeuwarden - Groningen met 2e sneltrein.
Om precies te zijn: verdubbeling traject Zuidhorn-Hoogkerk, aanleg keerspoor bij Zuidhorn en snelheidsverhogingen op diverse trajectdelen.
Ook nieuw spoor 7 station Leeuwarden. Nee, spoor 5b wordt opgebroken en 6b wordt daardoor perronspoor
- Extra sprinter Groningen-Assen, 4e perron Groningen Europapark? Extra sprinters vanaf 2017 in de spits (zeker), 4e perron Europapark vrijwel zeker.
- Doortrekken trein Roodeschool naar Eemshaven. Vrijwel zeker.
- Verbouwing station Assen, spoor 1 weer in gebruik. Zeker.
- Grote verbouwing? station Groningen. Vrijwel zeker, project Knoop Groningen: nieuw eilandperron voor NS, doorkoppeling Arriva-treinverbindingen
- ERTMS op de lijnen Lw-Zl en Gn-Mp, 200 km/h op de Groningerlijn. Komt er niet
- Bovenleidingvernieuwing 25kV met B4 portalen voor Lw-Zl en Gn-Mp (wanneer weet ik niet) 25 kV komt er niet, vernieuwing bovenleidingsportalen weet ik niet
- Nog eventuele aanpassingen aan station Zwolle voor betere doorstroming. Gekoppeld aan aanpak Herfte

Verder nog:
- Aanleg opstelterrein Groningen Rouaanstraat ("Vork") + aansluitingen op sporen
- Opbreken emplacement Groningen
- Aanleg extra perron Winschoten i.v.m. komst sneltrein
- Vervangen spoorbrug Zuidhorn door nieuwe enkelsporige brug

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Geplaatst: zo 20 apr 2014, 02:32
door groningen
Nog steeds geen station Hoogkerk?

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Geplaatst: zo 20 apr 2014, 13:16
door Bjarte
Is er eigenlijk ook onderzoek gedaan naar een nieuw station bij Tynaarlo en/of De Punt? Dat lijkt mij niet zo gek als er in de toekomst 6x per uur een trein gaat rijden tussen Assen en Groningen (waarvan 4 sprinters?).

Station Vries-Zuidlaren (feitelijk Tynaarlo) is gesloten in 1938. De dorpen Zuidlaren, Vries, Tynaarlo, Schipborg en Zeegse hebben samen zo'n 18.000 inwoners. Dat is bijvoorbeeld meer dan het servicegebied van station Beilen.

Station De Punt (of Glimmen) werd gesloten in 1936. Deze locatie wordt interessant door het nieuwe te realiseren P+R terrein bij De Punt. De dorpen Glimmen, Noordlaren, Yde, De Punt en het zuidelijke deel van Eelde tellen samen zo'n 7.500 inwoners, dit is dus een stuk minder interessant dan Tynaarlo, maar wel het onderzoeken waard.

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Geplaatst: zo 20 apr 2014, 13:36
door Frans F
Ja, Tynaarlo zat in het Kolibri-plan.
Kolibri was echter gebaseerd op de Regio-Tram en is dus inmiddels overleden.
Als doekje voor het bloeden rijdt nu die Qliner naar Assen.

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Geplaatst: zo 20 apr 2014, 13:41
door njoy
^^ In dat kader is het ook opmerkelijk dat er geen enkel plan lijkt voor een station bij Assen-noord/Marsdijk. Veel bewoners van die wijk werken of studeren in Groningen, maar zijn relatief lang onderweg als ze met het ov naar Groningen willen.

De plannen voor een 3e en 4e stoptrein tussen Groningen en Assen zijn leuk, maar voegen volgens mij vrij weinig toe ten opzichte van de 2 stop- en 2 intercitytreinen die daar momenteel rijden. Slechts de stations Haren en Europapark worden door de 3e en 4e intercity extra bediend. Maar vanuit Haren zijn er relatief weinig reizigers die de trein naar Groningen nemen.
Volgens mij kunnen de 3e en 4e stoptrein veel doelmatiger zijn als deze treinen worden ingezet als een soort S-bahn, waarbij ook ieder half uur wordt gestopt op nieuwe haltes als Assen-noord, Tynaarlo, Glimmen en misschien wel Haren-zuid. Zoals ik hierboven al schreef lijkt Assen-noord genoeg potentiële reizigers te kunnen genereren. Maar ook de halte Tynaarlo biedt volop kansen, vooral als daarbij een groot P+R-terrein en en ov-knooppunt worden gerealiseerd.
Ik vind dat men in Nederland erg terughoudend is met het openen van nieuwe stations.