(Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Berichtdoor marlies » Zo 20 Apr 2014, 13:48

Dat is dus het domme. Het nieuwe P+R-terrein bij De Punt had aangelegd kunnen worden bij de spoorlijn, zodat je de optie hebt om daar inderdaad op een later moment een halte te creëren. Maar dat is niet het uiteindelijke plan geworden. Stom en zonde, als je het mij vraagt.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Berichtdoor Frans F » Zo 20 Apr 2014, 14:07

njoy schreef:De plannen voor een 3e en 4e stoptrein tussen Groningen en Assen zijn leuk, maar voegen volgens mij vrij weinig toe ten opzichte van de 2 stop- en 2 intercitytreinen die daar momenteel rijden.

Ik denk dat NS die extra stoptreinen sowieso niet op eigen kosten gaat inleggen zolang de Provincie op grote schaal concurrerende non-stop Qliners laat rijden tussen Groningen en Assen.
Laatst gewijzigd door Frans F op Zo 20 Apr 2014, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Berichtdoor marlies » Zo 20 Apr 2014, 14:09

Feit is dat ze er komen, dat staat alláng vast. De provincie zal daar inderdaad ongetwijfeld aan bijgedragen hebben.

gebruiker77
Berichten: 752
Lid geworden op: Wo 18 Dec 2013, 14:24

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Berichtdoor gebruiker77 » Zo 20 Apr 2014, 14:26

marlies schreef:Dat is dus het domme. Het nieuwe P+R-terrein bij De Punt had aangelegd kunnen worden bij de spoorlijn, zodat je de optie hebt om daar inderdaad op een later moment een halte te creëren. Maar dat is niet het uiteindelijke plan geworden. Stom en zonde, als je het mij vraagt.


Volgens mij kostte deze optie juist veel meer geld vanwege een afrit van de snelweg die dan aangepast moest worden. Daarnaast kostte het ook veel tijd voor bussen als ze daar zouden halteren. Verder heb je natuurlijk nog te maken met natuurgebied Drentsche Aa dat een Natura2000 gebied is.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Berichtdoor marlies » Zo 20 Apr 2014, 14:56

Dat was geloof ik uitgaand van de meest ongunstigste locatie langs het spoor, er waren alternatieven. Iig, dat was mij laatst verteld, maar daar heb ik me niet in verdiept dus kan ik ook niet echt uitspraken over doen.

groningen
Berichten: 883
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Berichtdoor groningen » Zo 20 Apr 2014, 17:56

Afbeelding

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1649
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Berichtdoor Erno-BE » Zo 20 Apr 2014, 18:28

marlies schreef:Dat is dus het domme. Het nieuwe P+R-terrein bij De Punt had aangelegd kunnen worden bij de spoorlijn, zodat je de optie hebt om daar inderdaad op een later moment een halte te creëren. Maar dat is niet het uiteindelijke plan geworden. Stom en zonde, als je het mij vraagt.

Ik denk dat een station bij Tynaarlo handiger is dan hij de Punt, aangezien je bij bebouwing bent en bussen uit Vries, Zuidlaren en Eelde gemakkelijk kan aantakken. Glimmen zie ik weinig in, ben ooit op vakantie geweest daar en het is echt een rijkeluisbuurt, dus dat bemoeilijkt de kansen voor verbetering van het OV.

gebruiker77
Berichten: 752
Lid geworden op: Wo 18 Dec 2013, 14:24

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Berichtdoor gebruiker77 » Zo 20 Apr 2014, 19:41

Dat lijkt mij ook realistischer. Vanaf Tynaarlo is het een stuk langer om met de bus te reizen naar Groningen. Voor De Punt, Paterswolde en Eelde geloof ik meer in een goed busnet vanwege de locatie. Eelde ligt te dicht bij Groningen. Bovendien zou een station bij De Punt er voor zorgen dat bussen naar Groningen niet meer uit zouden kunnen (via Eelde), lijkt mij. Dan wordt er een stuk meer via De Punt gereisd. Doe maar station bij Tynaarlo, en Qlink naar Eelde.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1649
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Berichtdoor Erno-BE » Zo 20 Apr 2014, 19:45

Vanaf Tynaarlo kunnen er ook bussen naar het vliegveld rijden.

Bjarte
Berichten: 306
Lid geworden op: Wo 20 Nov 2013, 16:15

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Berichtdoor Bjarte » Zo 20 Apr 2014, 20:21

gebruiker77 schreef:Dat lijkt mij ook realistischer. Vanaf Tynaarlo is het een stuk langer om met de bus te reizen naar Groningen. Voor De Punt, Paterswolde en Eelde geloof ik meer in een goed busnet vanwege de locatie. Eelde ligt te dicht bij Groningen. Bovendien zou een station bij De Punt er voor zorgen dat bussen naar Groningen niet meer uit zouden kunnen (via Eelde), lijkt mij. Dan wordt er een stuk meer via De Punt gereisd. Doe maar station bij Tynaarlo, en Qlink naar Eelde.


Dat lijkt mij een prima plan. Een station bij Tynaarlo zou gewoon een stuk realistischer zijn dan De Punt/Glimmen. Maar het moet niet zo zijn dat Eelde dan geen busverbinding krijgt met Tynaarlo/Assen omdat anders 'de bus naar Groningen niet meer rendabel is'. Maar laten we eerst maar eens afwachten of een station op deze locatie ooit nog eens ter sprake komt, ik hoop het wel! (A)

Kevster
Berichten: 727
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Berichtdoor Kevster » Zo 20 Apr 2014, 22:48

Erno-BE schreef:Ik denk dat een station bij Tynaarlo handiger is dan hij de Punt, aangezien je bij bebouwing bent en bussen uit Vries, Zuidlaren en Eelde gemakkelijk kan aantakken. Glimmen zie ik weinig in, ben ooit op vakantie geweest daar en het is echt een rijkeluisbuurt, dus dat bemoeilijkt de kansen voor verbetering van het OV.


Glimmen rijkeluisbuurt? Dan ben je niet verder dan de Rijksstraatweg geweest denk ik! Wordt daar gewoon aardig goed gebruik gemaakt van de bus hoor. Of je er het treinstation moet willen heropenen is een tweede.

groningen
Berichten: 883
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Berichtdoor groningen » Zo 20 Apr 2014, 23:24

Je kunt Glimmen niet over 1 kam scheren. Binnenin is een groot verschil van het buitengebied.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31455
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Berichtdoor Suus » Ma 21 Apr 2014, 00:33

Hmm, de afstand tussen de sporen is best wel groot bij de overweg in Tynaarlo. Blijkbaar had het vroegere station een eilandperron.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9246
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Berichtdoor Ardan » Ma 21 Apr 2014, 00:51

Een eilandperron en een zijperron. Clique hier voor een afbeelding.

Waar moet trouwens Leeuwarden Werpsterhoek komen te liggen? Meest logische locatie lijkt me aan het Stephensonviaduct, maar dan ligt eigenlijk wel heel dichtbij station Leeuwarden. Of helemaal onderaan bij het kanaal, maar daar zit je echt aan het randje van de bebouwde kom met maar weinig huizen in de directe omgeving.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Berichtdoor Frans F » Ma 21 Apr 2014, 01:59

Erno-BE schreef:Glimmen zie ik weinig in, ben ooit op vakantie geweest daar en het is echt een rijkeluisbuurt, dus dat bemoeilijkt de kansen voor verbetering van het OV.

Mensen met hogere inkomens maken minder gebruik van de bus dan gemiddeld maar anderzijds juist meer gebruik van de trein dan gemiddeld.

Bjarte
Berichten: 306
Lid geworden op: Wo 20 Nov 2013, 16:15

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Berichtdoor Bjarte » Ma 21 Apr 2014, 08:17

Ardan schreef:Een eilandperron en een zijperron. Clique hier voor een afbeelding.


Mooie foto! Het hoeft niet zo heel veel geld te kosten om dit te herstellen, met een mooie abri er op.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1649
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Berichtdoor Erno-BE » Ma 21 Apr 2014, 09:56

Anderzijds ligt Glimmen te dicht tegen Haren aan en kan men prima gebruik maken van station Haren.

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Berichtdoor BR628 » Ma 21 Apr 2014, 10:04

Ardan schreef:Een eilandperron en een zijperron. Clique hier voor een afbeelding.

Waar moet trouwens Leeuwarden Werpsterhoek komen te liggen? Meest logische locatie lijkt me aan het Stephensonviaduct, maar dan ligt eigenlijk wel heel dichtbij station Leeuwarden. Of helemaal onderaan bij het kanaal, maar daar zit je echt aan het randje van de bebouwde kom met maar weinig huizen in de directe omgeving.

Nee, dat station komt ongeveer ter hoogte van waar nu de Wâldwei (N31) aantakt op de A32.

Kevster
Berichten: 727
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Berichtdoor Kevster » Ma 21 Apr 2014, 10:50

Erno-BE schreef:Anderzijds ligt Glimmen te dicht tegen Haren aan en kan men prima gebruik maken van station Haren.


En dat doet dus niemand omdat je in de tijd dat je naar station Haren gefietst bent (met de bus kun je er vanuit Glimmen amper komen) ook met de bus in Groningen (IC-station) of Assen (ook IC-station) staat.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Berichtdoor marlies » Ma 21 Apr 2014, 13:10

Maar het doel van een eventueel station de Punt was dus juist P+R, daarvoor ligt het voormalige station in Tynaarlo denk ik toch wel te ver van de stad af. En ik vraag me ook af of er daar ruimte is om een groot parkeerterrein aan te leggen zonder dat de omwonenden gaan rellen? Bereikbaarheid vanaf de A28 is op zich wel goed, dus wel een voordeel.

Pim-AllianceB95
Berichten: 753
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Ma 21 Apr 2014, 14:15

Op zich loont Tynaarlo zich perfect, omdat het tussen de N34 en A28 in ligt, waardoor je ook de toevoer naar de P+R locatie direct redelijk spreidt. Groot nadeel van P+R vervoer per trein is dat je ook in de stad altijd bij een station aankomt.

Bjarte
Berichten: 306
Lid geworden op: Wo 20 Nov 2013, 16:15

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Berichtdoor Bjarte » Ma 21 Apr 2014, 17:53

marlies schreef:Maar het doel van een eventueel station de Punt was dus juist P+R, daarvoor ligt het voormalige station in Tynaarlo denk ik toch wel te ver van de stad af. En ik vraag me ook af of er daar ruimte is om een groot parkeerterrein aan te leggen zonder dat de omwonenden gaan rellen? Bereikbaarheid vanaf de A28 is op zich wel goed, dus wel een voordeel.


Je hoeft daar niet per se een P+R te beginnen. Ook zonder een P+R vind ik een station daar al op zijn plaats, mits ov-verbindingen met Vries, Zuidlaren en verder.

Pim-AllianceB95
Berichten: 753
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Ma 21 Apr 2014, 22:30

Het station kan er dus zonder verdere aanpassingen komen, lijn 44 rijdt er immers al :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Wubbo op Di 22 Apr 2014, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht

Bjarte
Berichten: 306
Lid geworden op: Wo 20 Nov 2013, 16:15

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Berichtdoor Bjarte » Di 22 Apr 2014, 08:14

Nou, eigenlijk wel ja.
Laatst gewijzigd door Wubbo op Di 22 Apr 2014, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Berichtdoor timtrein » Do 24 Apr 2014, 19:24

Een P+R-station bij de A28/N34 zou ideaal zijn om een hoop bereikbaarheidsproblemen op te lossen. Goed bereikbaar voor het ommeland en daarvandaan hoogfrequent de stad in (als regiotram? ;) ;) ;) )


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten