Pagina 2 van 4

Re: Nutteloze bushaltes

Geplaatst: do 09 jan 2014, 15:38
door Busfoto.nl
Vaak kun je dit nog wel eens opzoeken in de chipkaartdata van aanbestedingen. Zijn bijvoorbeeld in concessie Friesland verschillende haltes waar gemiddeld per maand maar 0,1 reizigers opstappen...

Re: Nutteloze bushaltes

Geplaatst: do 09 jan 2014, 15:43
door Frans F
Busfoto.nl schreef:Vaak kun je dit nog wel eens opzoeken in de chipkaartdata van aanbestedingen. Zijn bijvoorbeeld in concessie Friesland verschillende haltes waar gemiddeld per maand maar 0,1 reizigers opstappen...
Het kan nog erger: in Brabant hadden we een buurtbuslijn van Rosmalen Station naar Maliskamp en die lijn vervoerde 1 reiziger per maand. Hij is trouwens inmiddels op verzoek van Arriva opgeheven.

Re: Nutteloze bushaltes

Geplaatst: do 09 jan 2014, 15:51
door Michael 1988
Frans F schreef:
Michael 1988 schreef:In Oost-Brabant was er vroeger nog een nutteloze halte tussen Son en Nijnsel. Deze stopte precies tussen de twee dorpen, zonder iets in de directe omgeving. Misschien dat de halte voor de camping in Nijnsel bedoelt was, maar die lag toch iets te ver weg naar mijn mening. Ik heb op verschillende tijden gereisd met lijn 156 in de jaren dat ik naar Eindhoven moest en hoorde van een aantal chauffeurs dat daar niemand op stapte. Godzijdank is die halte honderden meters verplaatst richting Son bij de nieuwe wijk. Tussen Schijndel en Sint-Oedenrode zit ook nog steeds een nutteloze halte, die heet Schijndelseweg waar ook niemand op stapt.
Lijn 156 heeft ook nog een vrijwel nooit gebruikte halte Gestelseweg tussen Schijndel en Michielsgestel, vlak nadat de bus bij de rotonde van de N617 af gaat. Die bestaat alleen uit een paal in het struikgewas en doet geen vlieg kwaad.
de Maastrichtseweg of de halte Lambooijbrug richting station (zit ook geen 200m tussen, waarbij ik eerder de halte in de bocht zie verdwijnen).
Ze liggen niet al te ver van elkaar maar beide haltes worden wel zeer regelmatig gebruikt. Ze dateren nog uit de tijd (jaren 70) dat de stadsbus er stopte.
Dat van de Gestelseweg was ik vergeten, maar toch zag ik ook daar nog regelmatig mensen op stappen. Dat van de haltes bij de Lambooijbrug is het denk ik eerder handig, ook voor de verkeersveiligheid om de halte op de oprit op te heffen. Die halte zit net in de bocht en de bus staat daar midden op de weg. Geldt overigens ook voor de halte op de afrit. Maar dat is mijn mening.

Re: Nutteloze bushaltes

Geplaatst: do 09 jan 2014, 16:00
door CX1000
Bastiaan schreef:
CX1000 schreef:Hier in Meppel hebben we 2 haltes op nog geen 100 meter van elkaar staan en allebei een andere lijn bedienen. De haltes liggen wel aan de zelfde weg en bussen van de andere lijn passeren de andere halte ook. Het zou, lijkt mij, makkelijker zijn om beide haltes samen te voegen tot 1 halte...
Ik denk dat ik weet welke haltes je bedoelt. Halte Zuiderlaan Driesprong en Gerard Doustraat? Deze worden inderdaad te zijner tijd samengevoegd tot één halte, in afwachting van de reconstructie van de Zuiderlaan.
Die haltes bedoel ik inderdaad! De naam van Gerard Doustraat is nu een beetje raar aangezien die daar niet meer op de Zuiderlaan komt...

Re: Nutteloze bushaltes

Geplaatst: do 09 jan 2014, 16:05
door Frans F
Michael 1988 schreef: Geldt overigens ook voor de halte op de afrit.
Die halte is de enige instaphalte in de Aawijk en behoorlijk druk.
Er moet wel ergens een halte over blijven.

Re: Nutteloze bushaltes

Geplaatst: do 09 jan 2014, 16:19
door marlies
Meltrain schreef:De vervoerder houdt er volgens mij al rekening mee dat die haltes nauwelijks gebruikt worden en dus is een strakkere dienstregeling nauwelijks mogelijk.
Heb jij een voorbeeld van een halte buiten de bebouwde waar de bus vaak lang moet wachten tot hij kan wegrijden? Ik niet namelijk.
Sowieso, als hij er niet vaak stopt hoeft hij er ook niet vaak weg te rijden en zal 'ie daar dus ook niet vaak vertraging door oplopen.

Beetje vreemd om je druk te maken om zo'n halte. De paar keer dat er wel gestopt wordt maak je een reiziger blij tegen amper kosten.

Wat al gezegd werd sluit ik me bij aan: maak je druk om zaken als haltes die wél gebruikt worden maar te dicht bij elkaar liggen of bijvoorbeeld extra lussen of omwegen via wijken en buurten waar amper iemand instapt. Maar bijvoorbeeld ook een slechte dienstregeling waarbij bijvoorbeeld rijtijden tussen haltes gelijk zijn terwijl er een groot verschil is tussen spits en daluren waardoor bussen ofwel veel te vroeg passeren ofwel irritant lang stilstaan bij een (tijd)halte omdat ze te veel voorliggen op schema. Lijn 11 in Groningen was heel lang van dat laatste een irritant voorbeeld. Goed dat er aansluiting geboden wordt op de trein bij Station Noord, heel vervelend dat dit op de rustige momenten betekent dat je een paar minuten stil staat daar. Tegenwoordig wordt daar wat meer rekening mee gehouden geloof ik, maar ik neem die lijn niet zo vaak meer. En in de zomervakantie had ik het nog met QLiner 304, die o.a. in Marum enorm lang stond te wachten (want -5) op reizigers die er niet waren.

Re: Nutteloze bushaltes

Geplaatst: do 09 jan 2014, 16:26
door Soortvanhenk
Of lijn 39 nu, die als hij te vroeg is zo'n 8 minuten op het station in Zuidhorn moet wachten.

Re: Nutteloze bushaltes

Geplaatst: do 09 jan 2014, 19:08
door Vinny
Busfoto.nl schreef:Vaak kun je dit nog wel eens opzoeken in de chipkaartdata van aanbestedingen. Zijn bijvoorbeeld in concessie Friesland verschillende haltes waar gemiddeld per maand maar 0,1 reizigers opstappen...
Dat betreft dan wel vraagafhankelijk vervoer. Als er 0,1 reiziger opstapt per maand rijdt de bus meestal helemaal niet, tenzij de ene reiziger per jaar op vakantie gaat. Dat is dan een verdwaalde Vinny met hutkoffer. Toch goedkoper dan een taxi :lol:

Re: Nutteloze bushaltes

Geplaatst: do 09 jan 2014, 20:29
door dennistd
Meltrain schreef:
De halte Schapendijk in Oldenzaal was dan wel weer apart (vanaf het station): dit was de halte voor lijn 60 en 62, en aan de andere kant van de 'rotonde' de halte van lijn 64. Die laatste is nu weg, lijn 64 stopt nu gewoon bij de halte van 60 en 62.
Google Maps zegt nog steeds dat lijn 64 aan de andere kant van de rotonde stopt, maar alleen richting Losser (of stopte hij richting Almelo altijd al bij de halte van 60 en 62)?
64 naar Almelo zat altijd al op dezelfde halte als 60/62, maar naar Losser had ie dus een aparte halte. Google Maps klopt sowieso niet wat haltes betreft in Twente, alle oude lijnen staan er nog in.

Re: Nutteloze bushaltes

Geplaatst: do 09 jan 2014, 20:31
door webguy
Verder blijft het 9292 data die vaak niet klopt.

Re: Nutteloze bushaltes

Geplaatst: do 09 jan 2014, 20:50
door Michael 1988
Frans F schreef:
Michael 1988 schreef: Geldt overigens ook voor de halte op de afrit.
Die halte is de enige instaphalte in de Aawijk en behoorlijk druk.
Er moet wel ergens een halte over blijven.
Sorry, zie dat ik daar een stuk ben vergeten. Er moest nog staan dat die halte (dus die op de afrit) beter verplaatst kan worden of in ieder geval verbeterd. Als daar nu bijvoorbeeld een sorteervak komt scheelt al wat.

Re: Nutteloze bushaltes

Geplaatst: do 09 jan 2014, 21:23
door Jurre
Nutteloze bushaltes in Hilversum:
- Compagnieweg (lijn 3)
- Violenstraat (lijn 104)

Voor de rest vast nog meer maar daarvoor reis ik te weinig met de bus.

Re: Nutteloze bushaltes

Geplaatst: do 09 jan 2014, 22:28
door Daniel
In Utrecht vindt ik in de huidige ligging de haltes Rozenstraat en Sint Jacobsstraat ook wel erg dicht op elkaar liggen... vanaf de ene kan je nog net niet de DRIP op de andere lezen.
Maargoed, dat lost zichzelf op als de nieuwe halte Vredenburg gerealiseerd wordt die aannemelijk net wat dichter op de kruising komt dan de huidige halte Rozenstraat.

Re: Nutteloze bushaltes

Geplaatst: do 09 jan 2014, 23:15
door Milco
In Almere wordt de halte Kasteel volgens mij erg weinig gebruikt. Nu kom ik er niet vaak langs, maar alleen bedrijven aan de westkant van de Veluwsekant profiteren van deze halte, naar mijn weten zit er verder niets anders in de buurt. Verder zitten de haltes Station Buiten, Baltimoreplein en Molenbuurt Zuid nogal dicht op elkaar. In Zeewolde kent men de halte Bolwerk (tot voor kort Ossenkampweg) waar nooit wordt gestopt (en waar ook bijna niets in de omgeving is) als ik er langs kom met lijn 159 en dat is toch echt in de spitsuren. Daarnaast vind ik juist dat in Almere langs de Evenaar (tussen Station Buiten en Regenboogbuurt / Seizoenenbuurt) haltes ontbreken, terwijl die best nuttig zouden zijn.

Re: Nutteloze bushaltes

Geplaatst: vr 10 jan 2014, 09:42
door Nitein-Repart
Meltrain schreef:De vervoerder houdt er volgens mij al rekening mee dat die haltes nauwelijks gebruikt worden en dus is een strakkere dienstregeling nauwelijks mogelijk.
Heb jij een voorbeeld van een halte buiten de bebouwde waar de bus vaak lang moet wachten tot hij kan wegrijden? Ik niet namelijk.
De haltes tussen Neede en Enschede die bedient worden door lijn 62. Aangezien de N18 een drukke weg is kan de bus moeilijk wegkomen als er gestopt moet worden op een weilandhalte.

Re: Nutteloze bushaltes

Geplaatst: vr 10 jan 2014, 09:54
door Nitein-Repart
@marlies, ook een lijn met heel veel speling is lijn 74 tussen Enschede en Doetinchem. Vaak genoeg voorgekomen dat er paar minuten gewacht wordt in zowel Groenlo, als Lichtenvoorde als Varsseveld. Bij elkaar minstens 5 minuten kwijt aan alleen wachten.

Ben een keer op zondag met de bus gereisd, maar dan is het zo rustig dat de bus gewoon aan de kant wordt gezet. Lijn 23 (Doetinchem-Borculo) kan prima op zondag om .04 vertrekken ipv .59 en nog optijd in Borculo aankomen. Lijn 74 kan gewoon op de normale tijd van .12 vertrekken ipv .10 en nog op tijd in Haaksbergen aankomen.

Re: Nutteloze bushaltes

Geplaatst: zo 19 jan 2014, 03:27
door Bluearrow
Jurre schreef:Nutteloze bushaltes in Hilversum:
- Compagnieweg (lijn 3)
- Violenstraat (lijn 104)

Voor de rest vast nog meer maar daarvoor reis ik te weinig met de bus.
Ik ben in de periode 20 december t/m 5 januari regelmatig langs de halte Compagnieweg gelopen, maar heb er geregeld mensen zien wachten. Dus zo nutteloos is ie ook weer niet. Maar goed, het scheelt de passagiers toch weer 150 meter lopen, omdat de dan niet hoeven in- en uit te stappen bij het Ziekenhuis.

Re: Nutteloze bushaltes

Geplaatst: zo 19 jan 2014, 10:45
door Zonnig
Bluearrow schreef:
Jurre schreef:Nutteloze bushaltes in Hilversum:
- Compagnieweg (lijn 3)
- Violenstraat (lijn 104)

Voor de rest vast nog meer maar daarvoor reis ik te weinig met de bus.
Ik ben in de periode 20 december t/m 5 januari regelmatig langs de halte Compagnieweg gelopen, maar heb er geregeld mensen zien wachten. Dus zo nutteloos is ie ook weer niet. Maar goed, het scheelt de passagiers toch weer 150 meter lopen, omdat de dan niet hoeven in- en uit te stappen bij het Ziekenhuis.
Vroeger was het bijna nog erger bij het ziekenhuis. Er was daar toen een halte (richting ziekenhuis) op de van Riebeeckweg (net na de kruising met de Oosterengweg en vervolgens de halte ziekenhuis op de van Linschotenlaan net om de hoek bij de van Riebeeckweg (de bus mocht vroeger niet op pivé-terrein komen en reed dus niet het ziekenhuisterrein op, wat die nu wel doet).

Re: Nutteloze bushaltes

Geplaatst: zo 19 jan 2014, 13:32
door Jurre
Ik doel ook meer op de afstand tot halte ziekenhuis inderdaad. Dat is slechts 150 meter lopen. Daarnaast heeft lijn 3 over het algemeen niet veel reizigers, en kan je ten alle tijden met een Procity af.

Re: Nutteloze bushaltes

Geplaatst: za 25 jan 2014, 19:59
door Gideon
Wat ik een domme halte vind is 1 met een drim waar:
1. voornamelijk word uitgestapt.
2. Afhankelijk van de afstand de ena laatste halte(voorbeeld bus 36 van de RET richting St. Alexander).

Je gaat toch geen geld uitgeven aan drims voor een halte waar meer mensen uitstappen dan instappen of zie ik het fout?

Re: Nutteloze bushaltes

Geplaatst: za 25 jan 2014, 20:43
door ODRAIL
@ Gideon: Heb je ook een naam van deze halte?

Re: Nutteloze bushaltes

Geplaatst: za 25 jan 2014, 22:39
door huibf
Gideon schreef:Wat ik een domme halte vind is 1 met een drim waar:
DRIM ?
Ik ken wel een DRIS: Dynamisch Reis Informatie Systeem.

Hermes heeft op advies van RO.SRE wat Infotins verhangen.
Eerst hingen bijvoorbeeld op alle stadsdienst halten tot aan de een na laatste halte een InfoTin.
Juist aan het begin en de eerst volgende halte hadden ze er geen neergehangen, want zo was de redenering. Deze bus vertrekt toch altijd op tijd :shock:

Nu hangen er bij de laatste 3 a 4 halten geen Infotinss meer, (als er geen lus is) om dat er alleen maar uitstappers zijn en hangen er nu wel Infotinns bij de beginhaltes, omdat toch niet altijd de bus op tijd was :oops:

Re: Nutteloze bushaltes

Geplaatst: zo 26 jan 2014, 00:19
door Gideon
KM46 schreef:@ Gideon: Heb je ook een naam van deze halte?
Dit is in het algemeen bij veel buslijnen.

Uitstaphaltes heb ik o.a. een voorbeeld in Rotterdam, bijvoorbeeld bus 30, 31, 37, 36 en 2 lijnen vanaf Oosterflank richting Alexander. Hier stappen vaak mensen uit om te winkelen in Winkelcentrum Alexandrium 1, 2 en/of 3. Voor de Rotterdammers klinkt het als Oosterflank.

Huibfheeft ook een kleine uitleg gegeven over wat ik bedoel.

Re: Nutteloze bushaltes

Geplaatst: zo 26 jan 2014, 19:25
door Meltrain
huibf schreef:
Gideon schreef:Wat ik een domme halte vind is 1 met een drim waar:
DRIM ?
Ik ken wel een DRIS: Dynamisch Reis Informatie Systeem.
DRIM is Dynamische Reis Informatie Metro. Maar zoals de naam het al aangeeft, gebruikt de RET die afkorting alleen bij de metro, dus zegt Gideon het verkeerd. :P

@Gideon: volgens mij zijn er best wel wat reizigers tussen station Alexander en het Alexandrium, dus helemaal overbodig vind ik het niet. Onnozeler is om een DRI op te hangen bij haltes die een half jaar later worden opgeheven. :roll:

Re: Nutteloze bushaltes

Geplaatst: zo 16 feb 2014, 20:42
door casper_rzb
Mij viel op dat er in Muidenberg op de route van de 110 binnen 400 meter bijna 3 halte`s zitten op de zelfde weg terwijl ik niemand zag staan op alle 3 de halte`s niet.
Beetje raar maar het zal wel aan mij liggen...