Ideeën voor de concessie SRE

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Frans F »

Ederveen schreef: Het lijkt mij in dit geval het meest logische dat dan alleen het centrum van Son wordt overgeslagen en de bus inderdaad via de Gentiaanlaan richting A50 gaat rijden.
Arriva heeft twee jaar geleden bij de jaarlijkse inventarisatieronde al aan de Provincie voorgesteld om bovenstaande route te mogen gaan rijden, dus ik heb wel een vermoeden hoe dit zo in het bestek terecht is gekomen.

De belangrijkste reden hiervoor zijn de onvoorspelbare vertragingen door de brug in Son. Arriva moet om vervolgvertragingen te voorkomen zeer ruime keertijden aanhouden in Eindhoven en van die kosten willen ze uiteraard liever af. Lijn 157 blijft wel de hele dag 1x per uur een verbinding van Son richting St Oedenrode bieden.

Verder speelt mee dat wat wij hier lijn 156 noemen ook lijn 155 betreft. Het doel van de Provincie is om beide lijnen te combineren tot een halfuurdienst met een rijtijd die trager is dan 155 maar sneller dan de huidige 156.
Michael 1988 schreef:Maar er zullen meer bussen gaan rijden tussen Sint-Oedenrode en Eindhoven dan tussen Sint-Oedenrode en 's-Hertogenbosch. Dus mogelijk dat er een nieuwe lijn zal komen tussen Sint-Oedenrode en Eindhoven waarbij Son wordt overgeslagen.
Zoals gezegd worden 155 en 156 in elkaar geschoven en daarnaast vervalt lijn 159 tussen Den Bosch en Schijndel en ook dat moet de nieuwe lijn 156 gaan opvangen. Daarom wordt bijna de hele dag (ma-vr tot 21.30, za tot middernacht) een halfuurdienst wordt gereden over het hele traject Den Bosch-Eindhoven. Alleen in de spits zijn er tussen St Oedenrode en Eindhoven ieder uur twee extra bussen besteld. Het zou kunnen dat de extra spitsbussen wel via Son gaan rijden, maar gezien het feit dat het voorstel om Son te schrappen van Arriva afkomstig is betwijfel ik dat. Ik kan me wel voorstellen dat een routevariant via de HOV voor de spitsdiensten commercieel wellicht wel interessant is.

Als Arriva de diensten via Son inderdaad tot terugbrengt tot een uurdienst vraag ik me af of lijn 9 dat in de spits wel kan behappen.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Ederveen »

Frans F schreef:
Ederveen schreef: Het lijkt mij in dit geval het meest logische dat dan alleen het centrum van Son wordt overgeslagen en de bus inderdaad via de Gentiaanlaan richting A50 gaat rijden.
Arriva heeft twee jaar geleden bij de Provincie al voorgesteld om bovenstaande route te mogen gaan rijden, dus ik heb wel een vermoeden hoe dit in het bestek terecht is gekozen.

De belangrijkste reden hiervoor zijn de onvoorspelbare vertragingen door de brug in Son. Arriva moet om vervolgvertragingen te voorkomen zeer ruime keertijden aanhouden in Eindhoven en van die kosten willen ze uiteraard liever ze af. Lijn 157 blijft de hele dag 1x per uur een verbinding van Son richting St Oedenrode bieden.

Verder speelt mee dat wat wij hier lijn 156 noemen ook lijn 155 betreft. Het doel van de Provincie is om beide lijnen te combineren tot een halfuurdienst met een rijtijd die trager is dan 155 maar sneller dan de huidige 156.
Ik wil wel even een kanttekening bij het bruggeval plaatsen: sinds het wegvallen van Betonson op Ekkersrijt zijn de hoeveelheid brugbewegingen redelijk wat minder geworden. Uiteraard kan het altijd voorkomen dat de brug weer eens weigert dicht te gaan de keren dat het wel voor komt, maar het is dus minder nu. En straks met de zonnige dagen heb je altijd weer die vervelende mensen (op leeftijd) die het nodig vinden de doorstroming van het verkeer te beïnvloeden met hun plezierbootjes natuurlijk.
De regelmatige vertraging van 156 van 5+ minuten richting Eindhoven wordt al vóór Son opgelopen.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Ederveen »

Frans F schreef: Als Arriva de diensten via Son inderdaad tot terugbrengt tot een uurdienst vraag ik me af of lijn 9 dat in de spits wel kan behappen.
Dan zal (de huidige) 11 er aan moeten geloven en ook rechtstreeks(er) naar Eindhoven moeten gaan rijden. Of het nou via TU is of via Montgomerylaan dat laat ik dan maar in het midden. De wens uit Son was een verbinding tussen het Sonse centrum en het Catharinaziekenhuis in ieder geval, maar dit kost 5 minuten extra dan rechtstreeks, en zou je met lijn 9 in 28 minuten op het Station zijn vanaf Sterrenbeeldenlaan (dit is nu 39 minuten).
Ook acht ik de kans dan groot dan er dan geopteerd wordt om 11 weer alleen Station - Ekkersrijt te laten rijden en 9 de route van 109 door Son en Breugel over te nemen, en die laatste dan in ieder geval in de spits 2x per uur.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Yanaike »

Dit lijkt mij ook het beste idee. Een losse 11 naar Ekkersrijt en een 9 naar Son en Breugel. Maar het kost wel veel meer DRU's dan nu...
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Ederveen »

Dat kost een alternatief voor het wegvallen van 156 door Son toch wel. En 9/11/109 via Ekkersrijt - Huizingalaan is geen alternatief voor een busrit die binnen een kwartier op het station is vanuit Son gezien.
Laatst gewijzigd door Wubbo op wo 12 feb 2014, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Michael 1988 »

huibf schreef:Waar haal je dat vandaan, dat lijn 156 niet meer door Son gaat? 156 en 157 gaan straks over Hov2, van de 152 en 153 is dat niet zeker.
Lees eventjes mijn tekst beter. Lijn 156 is niet verplicht om door Son heen te gaan. Dat staat in het bestek van de vorige aanbesteding.
Frans F schreef:daarnaast vervalt lijn 159 tussen Den Bosch en Schijndel en ook dat moet de nieuwe lijn 156 gaan opvangen.
Hier ga je de fout in. Lijn 159 moet juist in zijn huidige vorm bestaan. Zo staat het in het bestek. Tenminste de kernen van Schijndel en Sint-Michielsgestel moeten met Veghel verbonden worden d.m.v. een lijn die van 's-Hertogenbosch naar Veghel rijdt via Sint-Michielsgestel, Schijndel en Eerde (weet overigens niet of de bus ook over Wijbosch zal blijven rijden). Maar dat wijkt nu af van het onderwerp.
Ederveen schreef: 156 haalt de reizigersaantallen met gemak, of Son nou wel of niet wordt overgeslagen.
Dat weet ik. De bussen die op lijn 156 zitten in de ochtendspits vaak al na Schijndel zitplaats vol (tenminste dat was zo toen ik nog iedere dag naar Eindhoven moest en is naar wat ik te horen heb gekregen van een kennis nog steeds zo). En dan moet de bus nog over Sint-Oedenrode, Nijnsel en Son heen rijden. Kan me nog goed herinneren dat 1x de bus zo vol zat dat de buschauffeur noodgedwongen was om alle haltes na Nijnsel tot aan de TU over te slaan. Pas bij de TU stapten ruim de helft van de passagiers al uit.

Maar volgens mij wijken we nu af van het onderwerp en gaat het deels over wat er in december misschien gaat veranderen in Oost-Brabant en wat er in december zou kunnen veranderen in SRE i.p.v. over de nieuwe concessie van SRE in 2017.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Frans F »

Michael 1988 schreef:Hier ga je de fout in. Lijn 159 moet juist in zijn huidige vorm bestaan. Zo staat het in het bestek.
Sorry, was inderdaad niet helemaal correct. 155 (de sneldienst) verdwijnt helemaal, op 159 worden alleen een aantal ritten geschrapt.

Hoe dan ook betekenen de veranderingen bij Oost-Brabant dat de SRE bij de nieuwe concessie toch eens moeten kijken wat een goede bediening van Son zou moeten zijn. De huidige lijn 9 via Woensel als vrijwel enige verbinding is een toch wel erg traag en daarmee ook duur alternatief.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Hainje »

Frans F schreef:Sorry, was inderdaad niet helemaal correct. 155 (de sneldienst) verdwijnt helemaal, op 159 worden alleen een aantal ritten geschrapt.
Hmmm, dat komt niet zo mooi uit voor het SRE plan dat ik aan het maken ben. :(
🍉
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Michael 1988 »

Hoezo? Er komen meer bussen tussen Sint-Oedenrode en Eindhoven op lijn 156 en daarnaast is die lijn deel van de concessie Oost-Brabant en hoort niet bij de SRE.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Hainje »

Ja ik weet dat lijn 155 onderdeel is van Oost-Brabant. Maar dat maakt niet zoveel uit. Mijn idee was om een nieuw buurtbuslijntje in te leggen vanuit Beek en Donk en Mariahout naar Sint Oedenrode. Op die manier zouden reizigers naar Den Bosch en verder binnen een uur vanuit Beek en Donk in Den Bosch kunnen staan. Wanneer lijn 156 het enige alternatief word, komt er al snel 20 minuten extra reistijd bij. Daardoor betwijfel ik het of die verbinding dan nog wel aantrekkelijk is en met de trein via Eindhoven in dat geval niet sneller is.
🍉
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Michael 1988 »

Uhm....... Ooit gehoord van de halte Lieseindsestraat in Schijndel? Ik zou eerder die buurtbus aan laten sluiten op lijn 156 of op lijn 204. Met de 156 kun je in Schijndel overstappen op lijn 159 of 160 en met lijn 204 kun je in Boxtel overstappen op de trein. Het kost wel een extra overstap, maar het alternatief is er. Vooral gezien ze de 155 willen opheffen (die na Schijndel tot Sint Oedenrode toch al vaak deels nutteloos was volgens mij). Of Arriva moet de 155 alsnog blijven behouden voor de extra bussen op lijn 156 van Sint Oedenrode naar Eindhoven, die tijdens de doordeweekse ochtendspits (van 7:00 tot 9:00) en avondspits (van 15:00 tot 21:30) en de gehele zaterdag nodig zijn (volgens het bestek is dat geen eis). Maar daarnaast, is zo'n buurtbus wel nodig? Of eigenlijk nog beter, is de aansluiting voor een snelle verbinding naar Den Bosch wel nodig? Dat de 156 veel trager is weet overigens iedereen hier in de regio (lees Schijndel, Sint Oedenrode en Sint-Michielsgestel).
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Hainje »

Heb naar aanleiding van jouw post nog even alles na gerekend en geconstateerd dat ik Beek en Donk met Gemert verwarde. Lullig :shock:

De reistijdwinst door een buurtbusje naar Sint Oedenrode in te leggen blijkt dan ook nihil in vergelijking met het reizen per trein via Eindhoven. Daarnaast is de verbinding via Ehv ook nog frequenter. Nu had ik de overstap op lijn 204 in Sint Oedenrode er ook wel bij betrokken hoor, maar gezien jouw bedenkingen bij deze lijn en de miscalculatie van mijn kant denk ik dat ik een dergelijke buurtbuslijn inderdaad nooit verkocht ga krijgen aan het SRE/de Provincie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door fogeltje »

Hainje schreef:dat ik Beek en Donk met Gemert verwarde
Ban for life! Zowel op forum als in het OV.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Hainje »

:@
🍉
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door fogeltje »

Maar ik moet zeggen dat Gemert - Sint Oedenrode wel al logischer klinkt dan Beek en Donk naar Rooi. Echter vraag ik me wel af of de belangstelling genoeg is. Gemert blijft een lijn naar Veghel houden op werkdagen (ik hoop overigens dat lijnnummer 25 bij het SRE blijft, is logischer voor beide bedrijven), als die blijven koppelen aan lijn 158 heb je een rechtstreekse verbinding naar 's-Hertogenbosch, dat is altijd meer waard dan een overstap in mijn ogen.
"Een touringcar is geen bus"
jo171
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 30 aug 2013, 14:33

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door jo171 »

De Spartacusplan van Belgie heeft een goed plan als spartacuslijn 3 plaats van Hasselt -Eindhoven gaat rijden.
En dat zal een Sneltram worden volgens de Spartacus.
Maar ik ben meer geinterreseerd in de HOV5 Van Eindhoven CS naar Valkenswaard en heel misschien naar Neerpelt of Lommel.
Ik ben meer voor HOV5.
De sneltram van Spartacusplan lijkt me niet komen denk ik.
Wat wel ook beter zal zijn voor tijdelijk als de buurtbus lijn 476 Valkenswaard-Achel iets langer mag rijden
Maaandag en Vrijdag van 7 uur tot 22 uur kan rijden
En zaterdag van 9 uur tot 19 uur
En zondag van 9 uur tot 18 uur.
Alleen voor tijdelijk tot er een normale Busverbinding komt naar Belgie.
Een buurtbus is wel goedkoper dan een gewone lijn bus.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Michael 1988 »

Ik weet het niet of dat zal gebeuren met de buurtbus langer te laten rijden. Het zijn vrijwilligers die op zo'n buslijntje rijden en die rijden vaak alleen maar op die lijn en geen andere. Ze rijden nu al, ik meen iets van 4 of 5 uur achter elkaar iedere rit op zo'n lijn en met verlenging zal dat dus meer worden. Of ze moeten meer vrijwilligers kunnen vinden (wat denk ik ook nodig zal zijn).
Etienne
Donateur
Berichten: 7906
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Etienne »

Ik denk dat "Jo171" op een vaste busverbinding aast tussen Valkenswaard en Lommel in plaats van dat buurtbusje. (gezien al z'n vorige posts)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Mr-W »

Michael 1988 schreef:Ik weet het niet of dat zal gebeuren met de buurtbus langer te laten rijden. Het zijn vrijwilligers die op zo'n buslijntje rijden en die rijden vaak alleen maar op die lijn en geen andere. Ze rijden nu al, ik meen iets van 4 of 5 uur achter elkaar iedere rit op zo'n lijn en met verlenging zal dat dus meer worden. Of ze moeten meer vrijwilligers kunnen vinden (wat denk ik ook nodig zal zijn).
Meer Vrijwilligers zijn bij deze plannen sowieso nodig,vraag me af of je voldoende vrijwilligers kunt vinden,al kunnen mensen met werk vaak wel in de avonduren en op zondag rijden. Mij lijkt het alleen zinvol om tot zolaat door te rijden op koopavond,hetzelfde verhaal bij zondagsdienst zou in het begin alleen rijden op koopzondagen.
Voor de bediening buiten deze uren lijkt het me beter om de Belgische Belbus Hamont-Achel haltes te geven in Nederland op de route van de buurtbus en eventueel belbus Lommel vanaf de grens doorlaten rijden naar Luyksgestel.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Michael 1988 »

Etienne schreef:Ik denk dat "Jo171" op een vaste busverbinding aast tussen Valkenswaard en Lommel in plaats van dat buurtbusje. (gezien al z'n vorige posts)
Zijn laatste post ging over een tijdelijk oplossing met de buurtbus. Daar reageerde ik op.
Mr-W schreef: Meer Vrijwilligers zijn bij deze plannen sowieso nodig,vraag me af of je voldoende vrijwilligers kunt vinden,al kunnen mensen met werk vaak wel in de avonduren en op zondag rijden.
Willen sommige mensen na een aantal uur werken nog wel dit gaan doen? Er zullen heus wel mensen zijn die het willen, maar deze mensen kunnen het niet dagelijks volhouden.
Mr-W schreef: Mij lijkt het alleen zinvol om tot zolaat door te rijden op koopavond,hetzelfde verhaal bij zondagsdienst zou in het begin alleen rijden op koopzondagen.
Voor de bediening buiten deze uren lijkt het me beter om de Belgische Belbus Hamont-Achel haltes te geven in Nederland op de route van de buurtbus en eventueel belbus Lommel vanaf de grens doorlaten rijden naar Luyksgestel.
Hier ben ik het wel mee eens om alleen tijdens koopavonden en koopzondagen te rijden bij die diensten. Maar er rijdt daar niet voor niets een buurtbus rond dus potentie in meer bediening en de capaciteit er voor zal er waarschijnlijk amper zijn. Een belbus kan dan een oplossing zijn, maar de vraag is dan wel of dat het nodig is. Of mensen in de regio dus wel een bus na de avondspits nog willen hebben en er voldoende mensen die bus nemen (en niet bijvoorbeeld 10 personen per maand of jaar of zo).
jo171
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 30 aug 2013, 14:33

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door jo171 »

Wat handiger is als de belbus van Regio Hamont-Achel, Neerpelt en Over pelt door rijdt tot Valkenswaard Markt.
Dat zal ook goedkoper zijn voor de Belgen omdat ze buzzy pas hebben (een abonnement).
En ook misschien bij Budel en Luyksgestel.
Maar er gaan nu meer dan 10 reizigers met de buurtbus naar Valkrnswaard en Eindhoven.
Maar de inwoners van Hamont fietsen naar Budel om daar de bus te bel lijn 173
Laatst gewijzigd door Wubbo op zo 23 feb 2014, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Frans F »

jo171 schreef:Wat handiger is als de belbus van Regio Hamont-Achel, Neerpelt en Over pelt door rijdt tot Valkenswaard Markt.
Dan zal de SRE de portemonnee moeten trekken want de Lijn gaat niet op eigen kosten vervoer in Nederland doen.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Mr-W »

Kreeg net telefoon van Plan-v444 en volgens chauffeurs heeft Hermes/CXX zich NIET ingeschreven op de nieuwe concessie(zijn we alweer zover), Arriva, Qbuzz en Veolia hebben dat wel .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Suus »

Onzin, want het PvE wordt pas eind 2014 definitief.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Hainje »

Je moet ook weer niet alles geloven wat chauffeurs zeggen. :p
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten