Ideeën voor de concessie SRE

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door fogeltje »

Hoewel gezien ervaringen met de phileas elf reservebussen geen slecht idee is ;)
"Een touringcar is geen bus"
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Frans F »

Mr-W schreef:Zie het nut van trams in Eindhoven niet met het huidige netwerk.
De ervaring elders leert dat je automobilisten wel in een tram naar niet in een bus krijgt. De SRE laat zijn oren veel te veel naar VDL hangen en blijft ook in de nieuwe concesssie voortborduren op het mijns inziens commercieel kansloze busconcept voor HOV.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Gekko123 »

Ik weet zo net nog niet of Eindhoven wel geschikt is voor een tram. Je moet niet vergeten dat je door de huidige vorm van HOV (ik beschouw een tram ook als HOV) best nog wel wat schaalvoordelen hebt. Die aangelegde busbaan kan nu natuurlijk gebruikt worden voor alle lijnen, terwijl dat bij een aanleg van een trambaan niet per se het geval hoeft te zijn. Ik weet er de details niet van, maar het lijkt mij logisch dat een tram+busbaan aanleggen duurder is dan puur een busbaan of puur een trambaan. En om het nog leuker te maken: een flink deel van de bussen die nu over HOV rijden zijn niet van VDL, maar van hun concurrenten MAN en Mercedes...

Neemt niet weg dat ik het als hobbyist zijnde natuurlijk wel leuk had gevonden als er wel voor een tram was gekozen.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door huibf »

Een tram is wat uitstraling veel beter, ook trekt een tram meer reizigers. Dat weet ook SRE. Maar de aanleg is 40x keer zo duur, inclusief het materieel. Dat is niet te bekostigen!
De onderdoorgang op de ring is niets nieuws of waanzinniger. Dat is hard nodig voor de doorstroming op de ring, ook zonder HOV.
De werkelijke kosten zijn voor HOV ansich stukken minde dan het totaal. In sommige delen zit ook het reguliere onderhoud aan wegen en geluidschermen inbegrepen. Als HOV2 er niet kwam waren sowieso geluidschermen en de onderdoorgang toch al nodig.
Dát vergeten de radicale tegenstanders.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Ederveen »

huibf schreef:Een tram is wat uitstraling veel beter, ook trekt een tram meer reizigers. Dat weet ook SRE. Maar de aanleg is 40x keer zo duur, inclusief het materieel. Dat is niet te bekostigen!
Dan vraag ik me stiekem af of dit voor HOV-1 niet toch een betere optie is geweest, ook qua prijzen. We weten allemaal dat de 'goedkopere' veredelde tijd-ver-vooruit bus Phileas het beoogde budget sterk oversteeg om verschillende redenen, en uiteindelijk bij lange na niet de 'tram op wielen' geworden was dat men voor ogen had.
Dan zou je toch denken dat een bestaande en zichzelf bewezen optie als een (snel)tram toch beter was geweest, en al helemaal in het geval van lijn 401...
Dan weet ik niet in hoeverre een tram-busbaan duurder is dan een vrije trambaan natuurlijk...
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Yanaike »

Maar nu ben je achteraf aan het redeneren. Voordat ze begonnen aan het bouwen van de busbaan wist niemand dat de kosten voor Phileas zo erg uit de hand zouden lopen of dat Phileas toch niet helemaal 'de tram op wielen zou worden'. En het is wel leuk speculeren en zo, over dat een trambaan misschien toch beter was geweest, maar tja... nu ligt de busbaan er al :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Suus »

Inclusief het noodzakelijke materieel en een remise gaat een trambaan al vanaf 18 miljoen euro per kilometer* over de toonbank.

*Laagste prijs die bereikt is in Frankrijk: wil je tegelijkertijd stedenbouwkundige ingrepen doen en ook nog een wat vlotter design met unieke bovenleidingsmasten o.i.d. dan gaat de prijs al snel omhoog.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Frans F »

Bee schreef:Inclusief het noodzakelijke materieel en een remise gaat een trambaan al vanaf 18 miljoen euro per kilometer* over de toonbank.
Mainz is ook net begonnen met een nieuwe tramlijn en die komt in de orde van 15-18 miljoen per kilometer.
Dat is nauwelijks duurder dan wat de HOV-lijn naar Nuenen per kilometer kost.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Suus »

In Mainz kan het iets goedkoper omdat ze al een tramnet hebben. De remise, stroomvoorziening en verkeersleiding zijn dure grappen die bij een initiële investering noodzakelijk zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door huibf »

Yanaike schreef:Maar nu ben je achteraf aan het redeneren. Voordat ze begonnen aan het bouwen van de busbaan wist niemand dat de kosten voor Phileas zo erg uit de hand zouden lopen of dat Phileas toch niet helemaal 'de tram op wielen zou worden'. En het is wel leuk speculeren en zo, over dat een trambaan misschien toch beter was geweest, maar tja... nu ligt de busbaan er al :P
De meerkosten (reparaties etc,etc,etc) van de Phileas kosten SRE niet zoveel. Wel ATPS (en VDL)
sreglov
Berichten: 9
Lid geworden op: do 08 nov 2012, 15:34

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door sreglov »

sealynx schreef:Nu heeft Hermes ook al de ontwikkelfunctie en de opbrengstenverantwoordelijkheid.

Het netwerk in Eindhoven en omstreken is al relatief grofmazig. De halteafstanden zijn relatief groot, en op bundels zijn de frequenties relatief hoog. Ruim tien jaar terug was dat compleet anders, toen kon je vanuit iedere wijk bijv. haast ieder ziekenhuis rechtstreeks bereiken. Vanuit de Achtse Barrier reden drie of vier lijnen met een verschillende route naar het station. Ook in andere steden, bijv. Nijmegen, Den Bosch en Breda is het netwerk veel fijnmaziger met lagere frequenties.
Dat is héél ruim 10 jaar geleden, eerder bijna 20 jaar geleden. Tot ergens in de jaren 90 (wat zal het zijn geweest? 96/97) reden er een lijn 3 en 4 op Achtse Barrier en reed 8 er een stukje door (hoewel dat regelmatig wijzigde). In ieder geval in '99 reed alleen nog lijn 1 op Achtse Barrier in (redelijk) hoge frequentie.
sreglov
Berichten: 9
Lid geworden op: do 08 nov 2012, 15:34

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door sreglov »

Gekko123 schreef:Ik weet zo net nog niet of Eindhoven wel geschikt is voor een tram. Je moet niet vergeten dat je door de huidige vorm van HOV (ik beschouw een tram ook als HOV) best nog wel wat schaalvoordelen hebt. Die aangelegde busbaan kan nu natuurlijk gebruikt worden voor alle lijnen, terwijl dat bij een aanleg van een trambaan niet per se het geval hoeft te zijn. Ik weet er de details niet van, maar het lijkt mij logisch dat een tram+busbaan aanleggen duurder is dan puur een busbaan of puur een trambaan. En om het nog leuker te maken: een flink deel van de bussen die nu over HOV rijden zijn niet van VDL, maar van hun concurrenten MAN en Mercedes...

Neemt niet weg dat ik het als hobbyist zijnde natuurlijk wel leuk had gevonden als er wel voor een tram was gekozen.

Een tram is niet noodzakelijk HOV. Kijk naar sommige fijnmazige tramlijnen in Amsterdam en Den Haag zonder vrije banen, daar is niets HOV aan. Vooral waar vrije trambanen zijn of gunstige omstandigheden gecreeerd worden (Tramplus in R'dam) is het (meer) HOV. Die heb je ook wel in Amsterdam (Lijn 26) of Den Haag (randstadrail).
wilvanstrijp
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 30 apr 2014, 21:26

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door wilvanstrijp »

Volgens mij kunnen ze beter de HOV2 door laten rijden naar Aalst-Waalre.
Want van High Tech Campus naar Aalst-Waalre scheelt maar 5 minuten.
Vinden jullie dat ook?
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Ederveen »

wilvanstrijp schreef:Volgens mij kunnen ze beter de HOV2 door laten rijden naar Aalst-Waalre.
Want van High Tech Campus naar Aalst-Waalre scheelt maar 5 minuten.
Vinden jullie dat ook?
De verlenging naar Aalst en Valkenswaard hangt samen met de ontwikkeling van de Westparallel van de N69, wat op z'n Nederlands ook al meer dan 30 jaar op zich laat wachten door allerlei discussies...
De HOV-verbinding zal dan de huidige N69 gaan volgen.

Andere HOV-assen zijn eerder gepland, zoals Eindhoven - Geldrop, Woensel - Ekkersrijt, en Woensel - Acht - Airport.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Raymond »

Woensel - Ekkersrijt wordt in 2015 - 2016 gebouwd en is daarmee nog voor de nieuwe concessie af. Zit alleen net naar het ontwerp te kijken en zie dat zowel bij de Marathonloop als de Artoislaan de HOV-baan weer geen afslag heeft voor lijn 1 en 103/145 (HOV2 heeft bij WC Woensel ook al een geschiedenis daarmee voor lijn 2/3). Dat is vooral bij de Marathonloop vreemd, omdat daar nog een andere HOV-as overheen moet. Bij de Artoislaan zou het kunnen als er plannen zouden zijn voor een flinke routewijziging van lijn 1. Zijn die er (halte Autowijk is namelijk al richting Artoislaan verplaatst in het ontwerp)?
wilvanstrijp
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 30 apr 2014, 21:26

Uit Dienstregelingen SRE 2015

Bericht door wilvanstrijp »

Ik heb wel wat ideen voor Hermes 2015

Over lijnbundel 1/9/11/109 gesproken.
Het zal denk ik beter zijn als lijn 11 een ander route zal krijgen.

Lijn 13 opheffen. Zodat lijn 16 of 18 via Lievendaal gaat rijden.

BB lijn 471 opheffen zodat lijn 7 weer halfuurdienst kan rijden naar Veldhoven MMC.
En zodat dat de vrijwillegers van lijn 471 naar lijn 476 gaan. En dat lijn 476 ook op zondag rijdt.
En eventueel dat lijn 476 tot 22:00 rijdt op Werkdagen en in het weekend tot 21:30. Als de vrijwillegers dat teminste tot die tijd willen rijden.

Ik vind ook dat er iets met lijn 173 moet komen. Ik vind dat de NS de tariven iets goedkoper moet doen van
Weert-Maarheeze-Heeze-Geldrop-Eindhoven. Gewoon van Maarheeze NS naar Eindhoven NS betaal je gewoon 4,40.
En dat is best wel duur .

Misschien is een Sneldienstlijn beter Van Eindhoven-Maarheeze-Budel-Weert.
Rijdt dan van Eindhoven naar Maarheeze Statin op de A2 en rijdt weer verder op route van lijn 173 naar Weert.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Yanaike »

Gaat Woensel - Ekkersrijt in 2015 al van start? Volgens mij is de HOV2 nog lang niet klaar.. :oops:

En ik zou niet weten of lijn 1 een andere route krijgt, maar ik denk persoonlijk er niet echt iets beters te bedenken is dan de huidige route...

Dat er geen afslagen gepland zijn voor de 1, 2, 3, 103 en 145 is ronduit belachelijk. Hoe doen lijnen 2 en 3 dat nu dan/gaan die dat doen? Naast de HOV op de gewone weg rijden?
wilvanstrijp
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 30 apr 2014, 21:26

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door wilvanstrijp »

Yanaike schreef:Gaat Woensel - Ekkersrijt in 2015 al van start? Volgens mij is de HOV2 nog lang niet klaar.. :oops:

En ik zou niet weten of lijn 1 een andere route krijgt, maar ik denk persoonlijk er niet echt iets beters te bedenken is dan de huidige route...

Dat er geen afslagen gepland zijn voor de 1, 2, 3, 103 en 145 is ronduit belachelijk. Hoe doen lijnen 2 en 3 dat nu dan/gaan die dat doen? Naast de HOV op de gewone weg rijden?
Daar hebt u gelijk in. Deze HOV-Plannen lopen echt achter. Dan vraag ik mij af wanneer HOV5 klaar zou zijn.
Ik denk dat lijn 1 gewoon op de huidige gaat rijden.
En over lijn 2 en 3 is er wat gezegd. Die gaan inderdaad gewoon op de gewone weg rijden.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door huibf »

Yanaike schreef:Gaat Woensel - Ekkersrijt in 2015 al van start? Volgens mij is de HOV2 nog lang niet klaar.. :oops:

En ik zou niet weten of lijn 1 een andere route krijgt, maar ik denk persoonlijk er niet echt iets beters te bedenken is dan de huidige route...

Dat er geen afslagen gepland zijn voor de 1, 2, 3, 103 en 145 is ronduit belachelijk. Hoe doen lijnen 2 en 3 dat nu dan/gaan die dat doen? Naast de HOV op de gewone weg rijden?
Voor 2 en 3 zijn gewoon afslagen gepland en rijdt nu gewoon over de BUSBAAN. Dit na heel veel discussies.
Aanvankelijk moesten 2 en 3 rondom het Winkelcentrum LANGS de busbaan (dus over de reguliere weg, met aparte halten en oversteken)
Uiteindelijk heeft men geluisterd en is gelukkig gekozen voor lijn 2 en 3 over de busbaan.Dit is DEFINITIEF.

Kijk even op de facebookpagina van OVEindhoven: http://www.facebook.com/OVEindhoven

Als ik de schetsen zie kan de bus mijn inziens best wel de busbaan op en afkomen bij de Marathonloop.
Bij de Arthoislaan, zou de bus wel goed de Arthoislaan op kunnen komen. De busbaan op kan eerst via de reguliere weg en na bij de kruising met de Hondsruglaan (100 meter verder) erinsteken.

De Huizingalaan gaat inderdaad, versneld, van start. Deze weg is finaal kapotgereden. Nu krijgt men nog subsidie, dus met moet voorjaar 2015 gestart zijn !
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Bericht door fogeltje »

wilvanstrijp schreef:BB lijn 471 opheffen zodat lijn 7 weer halfuurdienst kan rijden naar Veldhoven MMC.
En zodat dat de vrijwillegers van lijn 471 naar lijn 476 gaan.
Dat kun je vergeten, dat doen die vrijwilligers van lijn 471 niet. Die hebben het nogal hoog in hun bol.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Bericht door Hainje »

wilvanstrijp schreef: Misschien is een Sneldienstlijn beter Van Eindhoven-Maarheeze-Budel-Weert.
Rijdt dan van Eindhoven naar Maarheeze Statin op de A2 en rijdt weer verder op route van lijn 173 naar Weert.
Dat tussen Eindhoven en Maarheeze gaat het sowieso niet worden zolang de NS veel in de pap te brokkelen heeft. NS wil niet dat de bus sneller is dan de trein. Belachelijk standpunt, maar niet 1-2-3 te veranderen. Zeker niet zolang de verantwoordelijk Minister/Staatssecretaris hier niet tegen durft op te treden.
fogeltje schreef:
wilvanstrijp schreef:BB lijn 471 opheffen zodat lijn 7 weer halfuurdienst kan rijden naar Veldhoven MMC.
En zodat dat de vrijwillegers van lijn 471 naar lijn 476 gaan.
Dat kun je vergeten, dat doen die vrijwilligers van lijn 471 niet. Die hebben het nogal hoog in hun bol.
Eigenlijk bespottelijk dat de Hermes hier in mee gaat. Denk dat het gewoon een kwestie is van de voorzitter uit de vereniging gooien en dan staan de zaken er waarschijnlijk weer heel anders voor. Het lijkt mij vanzelfsprekend dat de vervoerder en de aanbestedende overheid beslissen hoe het lijnennet er uiteindelijk uitziet, niet een voorzitter van een buurtbusvereniging.
🍉
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Bericht door Yanaike »

Hainje schreef:
wilvanstrijp schreef: Misschien is een Sneldienstlijn beter Van Eindhoven-Maarheeze-Budel-Weert.
Rijdt dan van Eindhoven naar Maarheeze Statin op de A2 en rijdt weer verder op route van lijn 173 naar Weert.
Dat tussen Eindhoven en Maarheeze gaat het sowieso niet worden zolang de NS veel in de pap te brokkelen heeft. NS wil niet dat de bus sneller is dan de trein. Belachelijk standpunt, maar niet 1-2-3 te veranderen. Zeker niet zolang de verantwoordelijk Minister/Staatssecretaris hier niet tegen durft op te treden.
Ik vind het anders sowieso belachelijk om een sneldienst te maken tussen Eindhoven Station en Maarheeze Station. Waarom zou er een snelbusverbinding moeten komen tussen twee plaatsen waar ook al een trein tussen rijdt? Een normale bus is prima en dan mag er wat mij betreft best gediscussieerd worden over of die bus eerst naar Soerendonk of naar Maarheeze gaat, maar een snelbus is toch echt wat te overdreven.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Yanaike »

Gelukkig dat er ruimte is voor de bussen om af te slaan :)

En ook dat het traject Woensel - Ekkersrijt versneld van start gaat is mooi om te zien. Ik ben benieuwd hoe de dienstregeling eruit gaat zien als dat stuk HOV klaar is.
wilvanstrijp
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 30 apr 2014, 21:26

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Bericht door wilvanstrijp »

Yanaike schreef:
Hainje schreef:
wilvanstrijp schreef: Misschien is een Sneldienstlijn beter Van Eindhoven-Maarheeze-Budel-Weert.
Rijdt dan van Eindhoven naar Maarheeze Statin op de A2 en rijdt weer verder op route van lijn 173 naar Weert.
Dat tussen Eindhoven en Maarheeze gaat het sowieso niet worden zolang de NS veel in de pap te brokkelen heeft. NS wil niet dat de bus sneller is dan de trein. Belachelijk standpunt, maar niet 1-2-3 te veranderen. Zeker niet zolang de verantwoordelijk Minister/Staatssecretaris hier niet tegen durft op te treden.
Ik vind het anders sowieso belachelijk om een sneldienst te maken tussen Eindhoven Station en Maarheeze Station. Waarom zou er een snelbusverbinding moeten komen tussen twee plaatsen waar ook al een trein tussen rijdt? Een normale bus is prima en dan mag er wat mij betreft best gediscussieerd worden over of die bus eerst naar Soerendonk of naar Maarheeze gaat, maar een snelbus is toch echt wat te overdreven.

Maar reizigers gaan gewoon met bus 173 naar Eindhoven omdat de trein te duur is.
Zelfs van Maarheeze naar Eindhoven met trein betaal je 4,40.
Als de tarieven van NS goedkoper waren dan zal bus 173 minder druk zijn. Dan kan je net zo goed gewoon een ritkaartje kopen voor maar 3,50 vind.
En ik vind het schandalig die ritkaartje, ik vind dat ze de prijs van zo'n ritkaartje moeten verlagen.
Ik vind 1,50 voor een ritkaartje wel geschikt in plaats voor 3,50.Maar om eerlijl te zeggen vind Hermes echt duur. Maar goed.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Bericht door Meltrain »

Tja, het hele idee is juist dat het ritkaartje duurder is dan het reizen met de OV-Chipkaart.
Dan alsnog kun je wel drie categorieën maken (bijvoorbeeld €2,-, €4,- en €6,-) afhankelijk van de afstand en geldigheidsduur (met maximaal nul, één of twee overstappen respectievelijk).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten