Pagina 6 van 22

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 14:52
door Hans
Roland,die door jou voorgestelde route van lijn 9 werd gereden tot december 2013. En juist omdat de gemeente Son en Breugel de bus door het centrum wilde hebben is het dus gewijzigd.

En lijn 1 door naar Ekkersrijt verlengt de reistijd naar Ekkersrijt onnodig lang en gaat te veel reizigers kosten. Dat zie ik om die reden hooguit in de daluren of op zaterdag/zondag (Ikea openingstijden) gebeuren.

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 15:36
door fogeltje
sealynx schreef:Ook in andere steden, bijv. Nijmegen, Den Bosch en Breda is het netwerk veel fijnmaziger met lagere frequenties.
De frequentie van de stadsdienst Nijmegen is niet bepaald laag. Alle hoofdlijnen rijden 4x per uur, lijn 6 zelfs 6x per uur (ook op zaterdag!). Lijn 1 en 9 zijn buitenbeentjes omdat het eigenlijk streeklijnen zijn. Lijn 4 is ook wat minder, maar ook daar zijn genoeg alternatieven omheen (lijn 331 bijvoorbeeld in Aldenhof). Lijn 7 rijdt ook wat minder frequent, maar daar zijn ook alternatieven in de buurt (via de Energieweg rijdt meer en Lindenholt-Oost kan ook lijn 2 pakken). Ik vind Nijmegen een goede balans tussen fijnmazigheid en frequentie hebben.

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 15:53
door sealynx
fogeltje schreef: De frequentie van de stadsdienst Nijmegen is niet bepaald laag.
Toegegeven, maar het is wel een extreem fijnmazig netwerk, met veel uitlopers die lagere frequenties hebben of zelfs maar bepaalde delen van de dag rijden. Voor de reiziger een bijzonder ingewikkeld netwerk.

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 16:01
door fogeltje
Ik vind het er wel makkelijker op geworden eerlijk gezegd. Eerst had je de situatie dat op de rustige uren andere lijnen bepaalde wijken overnamen, dan reed bijvoorbeeld de oude lijn 7 door Lindenholt-Oost omdat lijn 11 dan niet reed en de toenmalige lijn 2 reed dan via Aldenhof zodat lijn 9 zijn rijtijd kon halen. Nu heeft elke wijk altijd dezelfde bus op elk tijdstip. De bussen die niet rijden zijn bijvoorbeeld lijn 3, maar die rijdt naar het Afrikamuseum wat op die tijden gesloten is. Voor de overige bestemmingen zijn er andere bussen (lijn 5 op de Groesbeekseweg, lijn 14 voor Brakkenstein). De andere is lijn 7, maar die heeft een soortgelijke functie. Net zoals lijn 3 een museum bedient, rijdt die lijn speciaal voor industrieterrein Bijsterhuizen. En daar is in de avond en weekend geen bediening nodig. Voor Wijchen zelf heeft die geen functie, daar rijden ook lijn 13 en 15. Ook richting Lent en Oosterhout is het nu versimpelt. Beide trajecten hebben een apart lijnnummer, de ene rijdt Lent in, de andere er langs af. Die eerste rijdt niet op zondagen omdat dan de frequentie op dat stuk lager kan. Dat is misschien de enige situatie die ingewikkeld kan lijken in mijn ogen. Maar Lent blijft dus wel bediend en de loopafstand van lijn 13 naar de haltes van lijn 15 is ook niet erg groot.

Ik persoonlijk vind het dus juist erg overzichtelijk, maar ik kende het oude en het nieuwe netwerk dan ook door en door (Eindhoven weer niet wat eigenlijk slecht is gezien mijn woonplaats ;) ).

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 19:06
door Daniel
sealynx schreef:Het netwerk in Eindhoven en omstreken is al relatief grofmazig. De halteafstanden zijn relatief groot, en op bundels zijn de frequenties relatief hoog. Ruim tien jaar terug was dat compleet anders, toen kon je vanuit iedere wijk bijv. haast ieder ziekenhuis rechtstreeks bereiken.
Dat laatste wil absoluut niet zeggen dat het huidige net nu grofmazig is anders. Als ik m'n ervaring qua afstanden tussen lijnen van toen ik een week terug in Eindhoven was combineer met een blik op de lijnennetkaart dan komt het netwerk op mij juist nog best fijnmazig over.
Immers heb je een hoop lijnen die in feite parallel aan elkaar lopen, maar allen vanuit het station uitwaaieren richting de diverse wijken. In andere steden zie je dit soort situaties vaak opgelost worden middels lusroutes, al dan niet gevormd door twee lijnen naar hetzelfde eindpunt via verschillende routes die dan in elkaar overgaan. Dat is bijvoorbeeld iets wat je in Breda ziet.

Wat het net in Eindhoven wel mist zijn dwarsverbindingen tussen de wijken: hoewel je altijd wel een halte relatief dichtbij hebt en snel richting centrum kunt zal je daardoor voor bepaalde relaties via het station moeten reizen. Maar ik kan me best voorstellen dat die niet heel rendabel zijn doordat er relatief weinig tussen de wijken gereisd wordt. Zoiets zag je bv. in Dordrecht ook waar het netwerk een soortgelijke vorm heeft: in het centrum komt alles samen en naar de buitenwijken waaieren de lijnen dan parallel aan elkaar uit. Er was daar ook een tangentiele lijn die de dwarsverbinding tussen diverse wijken vormde, maar het aantal reizigers op die lijn was slechts een kwart van dat op de radiale lijnen.

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 19:26
door Hainje
Even een huishoudelijke vraag: Is het niet een idee om voor de hersenspinsels voor nieuwe routes een apart topic aan te maken? Niets is leuker dan met elkaar soebatten over hoe het netwerk geoptimaliseerd kan worden, maar ik krijg de indruk dat de keiharde feiten (waar het in dit topic toch om draait, m.i.) een beetje ondergesneeuwd raken in al dat brainstormgeweld.

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 19:27
door Mr-W
Frans F schreef:
Hoe zou dat kunnen uitpakken? Een voorbeeld: stel dat de SRE voor de as Eindhoven-Valkenswaard in de spits 6, overdag 4 en 's avonds en op zondag 2 bussen per uur als minimum bestelt. Het zou zo maar kunnen zijn dat een andere vervoerder besluit dat alles standaard met gelede bussen te gaan rijden uitsluitend via de huidige hoofdroute en dan bijv. lijn 17 naar Aalst opdoekt. Ook op de assen naar Gemert, Reusel, etc. kan ik dergelijke acties bedenken. En in het stadsvervoer zijn er van nature nog veel meer keuzes mogelijk om het lijnennet heel anders in te richten. Zijn al die lijnen naar Veldhoven op dit moment niet wat erg veel van het goede? Zo maar wat discussiepunten.
Heb een Concept voor Veldhoven gemaakt waarbij er lijnen worden geschrapt ben benieuwd wat je ervan vind.
Afbeelding
Lijn 18 gaat over als lijn 17,beide lijnen rijden 2x per uur en op het gezamelijke stuk 4x. Lijn 15 vervangt lijn 16 helemaal.die wordt dus uitgespaard. Lijn 174 en 150 nemen beide een stukje Veldhoven dorp mee om zo het verdwijnen van de oude lijn 15 te compenseren. Alleen het niet bedienen van de omgeving Hastelweg in de daluren zit me niet lekker,maar misschien kan iets gedaan worden met Lijn 13 Eindhoven, Station - Lievendaal,hij rijdt toch al als ontsluitende stadslijn en kan het stuk er best bij nemen. Lijn 7 wordt ingekort tot Waalre en rijdt eventueel via het Floraplein . Lijn 407 gaat via de Antoon Coolenlaan rijden met een gelede bus waarbij er op alle tussengelegen haltes wordt gestopt.
177/477 gaat rijden tussen (België)Valkenswaard-Veldhoven-Airport en vervangt lijn 103.

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 19:30
door fogeltje
Ik denk dat lijn 13 eventueel nog op een afschietlijst komt te staan, in ieder geval in het weekend.

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 19:32
door fogeltje
Hainje schreef:Even een huishoudelijke vraag: Is het niet een idee om voor de hersenspinsels voor nieuwe routes een apart topic aan te maken? Niets is leuker dan met elkaar soebatten over hoe het netwerk geoptimaliseerd kan worden, maar ik krijg de indruk dat de keiharde feiten (waar het in dit topic toch om draait, m.i.) een beetje ondergesneeuwd raken in al dat brainstormgeweld.
An sich geen slecht idee eerlijk gezegd. Ik zal wel een topic maken en dan moeten we een moderator even lief aankijken om wat berichten te verplaatsen.

Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 19:33
door fogeltje
Hainje schreef:Even een huishoudelijke vraag: Is het niet een idee om voor de hersenspinsels voor nieuwe routes een apart topic aan te maken? Niets is leuker dan met elkaar soebatten over hoe het netwerk geoptimaliseerd kan worden, maar ik krijg de indruk dat de keiharde feiten (waar het in dit topic toch om draait, m.i.) een beetje ondergesneeuwd raken in al dat brainstormgeweld.
Laten we discussies over wat we over nieuwe lijnvoering denken hier plaatsen zodat het huidige topic gebruikt kan blijven worden voor de huidige dienstregeling en dingetjes niet ondergesneeuwd raken. Ik zal een moderator vragen posts te verplaatsen.

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 19:48
door Plan-V444
Mr-W schreef:Heb een Concept voor Veldhoven gemaakt waarbij er lijnen worden geschrapt ben benieuwd wat je ervan vind.
Ziet er wel goed uit, zal zelf ook eens een kaartje maken.
Heeft iemand de huidige concessie eisen? Ik wil graag weten hoe ze eruit zien

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 20:25
door Plan-V444
Afbeelding

Mijn kaartje voor Veldhoven,

Lijn 16: Eindhoven Station-Veldhoven de Hurk, Man Lion's City, rijdt door als 116 rondje Veldhoven

Lijn 149: Eindhoven Station-Reusel Busstation Sneldienst, Ambassador

Lijn 150: Eindhoven Station-Reusel Busstation Stopdienst, Ambassador

Lijn 190: Eindhoven Station-Gestel-Veldhoven MMC-Eindhoven Airport, Man Lion's City

Lijn 176: Eindhoven Station-Woensel West-Eindhoven Airport-Veldhoven MMC-Waalre Bejaardenhuis-Aalst Maarten Trompstraat-Valkenswaard Markt-Achel Kerk, Ambassador

Lijn 402: Eindhoven Station-Veldhoven Zonderwijk, Phileas

Lijn 407: Eindhoven Station-HTC, dalroute via Aalst Maarten Trompstraat-Waalre Bejaardenhuis-Veldhoven MMC, Man Lion's City(Geleed)

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 20:37
door Frans F
Mr-W schreef: Heb een Concept voor Veldhoven gemaakt waarbij er lijnen worden geschrapt ben benieuwd wat je ervan vind.
Kijk, dit is aardig in de richting voor de situatie waarin er minder te besteden is. Goed over nagedacht.

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 20:44
door Frans F
Plan-V444 schreef:Mijn kaartje voor Veldhoven
Ook een goed voorbeeld hoe je zou kunnen optimaliseren.

Er zijn zo overigens heel wat varianten mogelijk, maar zonder cijfers over gebruik en rentabiliteit van de huidige lijnen is het voor ons natuurlijk lastig om te beoordelen wat de meest optimale variant zou kunnen zijn.

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 20:47
door Plan-V444
Inderdaad, uiteindelijk ligt de beslissing toch bij de SRE en de vervoerder.

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 21:02
door Etienne
Plan-V444 schreef: Lijn 176: Eindhoven Station-Woensel West-Eindhoven Airport-Veldhoven MMC-Waalre Bejaardenhuis-Aalst Maarten Trompstraat-Valkenswaard Markt-Achel Kerk, Ambassador

Lijn 407: Eindhoven Station-HTC, dalroute via Aalst Maarten Trompstraat-Waalre Bejaardenhuis-Veldhoven MMC, Man Lion's City(Geleed)
Die lijn 176 zal er in mijn ogen nooit gaan komen als reguliere lijndienst. Wellicht als spitsbus o.i.d.
In lijn 407 zie ik nog wel iets, maar de ritten naar Waalre kunnen mijn inziens beter losgekoppeld worden van de ritten naar HTC. Want zo gigantisch druk is Waalre niet, dat er gelede bussen nodig zijn.

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 21:13
door Plan-V444
Lijn 176 kan wel een goed aanbod zijn voor mensen die vanaf Airport die verder willen reizen naar België.
Lijn 407 kan binnen schooltijden geleed rijden naar HTC en erbuiten(in de daluren) met Man Lion's City, maar nog wel langs HTC.

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 21:20
door Plan-V444
Afbeelding

Mijn Laarbeek-uitdunplan, het is eigenlijk minder bussen per uur en een paar die een andere route rijden.

Lijn 21: Eindhoven Station-Beek en Donk Brug Donk via Catherina Ziekenhuis Oost, 1x per uur, Ambassador(Zie notitie)

Lijn 22: Helmond Station-Eindhoven Station via Gerwen Kruispunt en MMC Eindhoven en Rachelsmolen, 1x per uur, Ambassador(Zie notitie)

Lijn 25: Helmond Station-Veghel Busstation, 1x per uur, Ambassador 200

Lijn 121: Eindhoven Station Uden Busstation via Gemert de Eendracht 2x per uur(1x in daluren), Ambassador

Lijn 122: Eindhoven Station-Gemert de Eendracht via Catherina Ziekenhuis Oost en Gerwen Kruispunt, 1x per uur, Ambassador(Zie notitie)

Lijn 461: Helmond Ziekenhuis-Beek en donk Gemeentehuis via Mariahout Oranjeplein, 1x per uur, Mercedes Sprinter

Lijn 21 vervalt in het weekend, lijn 22 alleen op zondag. In het weekend neemt 122 het over met een halfuursdienst(1x per uur naar Gemert de Eendracht en 1x per uur naar Beek en Donk Gemeentehuis)

Dienstregelingen SRE 2014

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 21:25
door Hans
De gemeente Veldhoven wil dat men vanuit elke wijk rechtstreeks naar het ziekenhuis kan reizen.

Daarnaast is lijn 407 een lijn speciaal en uitsluitend voor The Strip. Ook daar zin afspraken over gemaakt. Een variante in het verleden via Aalsterweg en beide richtingen over de campus heeft slechts korte tijd bestaan.

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 21:38
door Plan-V444
Het lijkt mij in deze tijd juist wel handig om in de daluren zo'n lijn te hebben

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 21:42
door Hainje
Handig ja, maar niet gewenst.

Volgens mij betaalt het consortium van de High Tech Campus zelfs de ritten van lijn 407 aan SRE en/of Hermes, maar dat weet ik niet zeker.

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 21:44
door Mr-W
Plan-V444 schreef:
Lijn 149: Eindhoven Station-Reusel Busstation Sneldienst, Ambassador

Lijn 150: Eindhoven Station-Reusel Busstation Stopdienst, Ambassador

Lijn 190: Eindhoven Station-Gestel-Veldhoven MMC-Eindhoven Airport, Man Lion's City
Dus met lijn 150 gaan we weer terug naar de BBA tijd ?
Lijn 190 Airport via Gestel vind ik wel creatief bedacht,ben zeker voorstander als er voldoende reizigers zijn. Hopelijk gaan andere Stadsdelen niet ook een lijn met Airport eisen.
Plan-V444 schreef:
Mijn Laarbeek-uitdunplan, het is eigenlijk minder bussen per uur en een paar die een andere route rijden.

Lijn 21: Eindhoven Station-Beek en Donk Brug Donk via Catherina Ziekenhuis Oost, 1x per uur, Ambassador(Zie notitie)

Lijn 22: Helmond Station-Eindhoven Station via Gerwen Kruispunt en MMC Eindhoven en Rachelsmolen, 1x per uur, Ambassador(Zie notitie)

Lijn 25: Helmond Station-Veghel Busstation, 1x per uur, Ambassador 200

Lijn 121: Eindhoven Station Uden Busstation via Gemert de Eendracht 2x per uur(1x in daluren), Ambassador

Lijn 122: Eindhoven Station-Gemert de Eendracht via Catherina Ziekenhuis Oost en Gerwen Kruispunt, 1x per uur, Ambassador(Zie notitie)


Lijn 21 vervalt in het weekend, lijn 22 alleen op zondag. In het weekend neemt 122 het over met een halfuursdienst(1x per uur naar Gemert de Eendracht en 1x per uur naar Beek en Donk Gemeentehuis)
Lijn 25 krijgt volgens jou een snellere route naar Veghel,via Aarle Rixtel en Beek en Donk,maar niet via Gemert ?
Wat wordt het in de avonduren ? Blijft lijn 22 dan ook rijden ?
122 extra ritten in de daluren tot Beek en Donk zal fogeltje wel leuk vinden,ik vind het een beetje onzin.
Route van lijn 122 omleggen via HOV-Baan vind ik positief en vind het ook goed dat lijn 21/22 ook blijven zodat er voldoende capaciteit geboden kan worden en er minder 404 ritten nodig zijn.

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 21:45
door Plan-V444
Hainje schreef:Volgens mij betaalt het consortium van de High Tech Campus zelfs de ritten van lijn 407 aan SRE en/of Hermes, maar dat weet ik niet zeker.
Aha, daar had ik ook geen weet van. Alleen kan HTC nu wel kosten besparen in de crisis want dan betaalt SRE en Hermes de lijn

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 21:49
door Plan-V444
Mr-W schreef:
Plan-V444 schreef:
Lijn 149: Eindhoven Station-Reusel Busstation Sneldienst, Ambassador

Lijn 150: Eindhoven Station-Reusel Busstation Stopdienst, Ambassador

Lijn 190: Eindhoven Station-Gestel-Veldhoven MMC-Eindhoven Airport, Man Lion's City
Dus met lijn 150 gaan we weer terug naar de BBA tijd ?
Lijn 190 Airport via Gestel vind ik wel creatief bedacht,ben zeker voorstander als er voldoende reizigers zijn. Hopelijk gaan andere Stadsdelen niet ook een lijn met Airport eisen.
Plan-V444 schreef:
Mijn Laarbeek-uitdunplan, het is eigenlijk minder bussen per uur en een paar die een andere route rijden.

Lijn 21: Eindhoven Station-Beek en Donk Brug Donk via Catherina Ziekenhuis Oost, 1x per uur, Ambassador(Zie notitie)

Lijn 22: Helmond Station-Eindhoven Station via Gerwen Kruispunt en MMC Eindhoven en Rachelsmolen, 1x per uur, Ambassador(Zie notitie)

Lijn 25: Helmond Station-Veghel Busstation, 1x per uur, Ambassador 200

Lijn 121: Eindhoven Station Uden Busstation via Gemert de Eendracht 2x per uur(1x in daluren), Ambassador

Lijn 122: Eindhoven Station-Gemert de Eendracht via Catherina Ziekenhuis Oost en Gerwen Kruispunt, 1x per uur, Ambassador(Zie notitie)


Lijn 21 vervalt in het weekend, lijn 22 alleen op zondag. In het weekend neemt 122 het over met een halfuursdienst(1x per uur naar Gemert de Eendracht en 1x per uur naar Beek en Donk Gemeentehuis)
Lijn 25 krijgt volgens jou een snellere route naar Veghel,via Aarle Rixtel en Beek en Donk,maar niet via Gemert ?
Wat wordt het in de avonduren ? Blijft lijn 22 dan ook rijden ?
122 extra ritten in de daluren tot Beek en Donk zal fogeltje wel leuk vinden,ik vind het een beetje onzin.
Route van lijn 122 omleggen via HOV-Baan vind ik positief en vind het ook goed dat lijn 21/22 ook blijven zodat er voldoende capaciteit geboden kan worden en er minder 404 ritten nodig zijn.

Ik zie het ook erg zitten met lijn 190, en 150 gaat inderdaad terug naar BBA-tijd.

Lijn 22 blijft doordeweeks in de avonduren gewoon rijden, ook op zaterdag. Er zijn genoeg potentiële reizigers. Doordeweeks besparen 21/22/122 ritten van 404. Zondag rijdt hij helemaal niet.
Gemert is niet nodig, dan gaan de mensen maar naar Beek en Donk.
Toch is een halfuursdienst van 122 handig in het weekend als dat dan de enige over de HOV-Baan is en bij Gemeentehuis kun je makkelijk keren. Fogeltje zal dit idd wel wel leuk vinden :D

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 21:53
door Hainje
Plan-V444 schreef:Gemert is niet nodig, dan gaan de mensen maar naar Beek en Donk.
Toch is een halfuursdienst van 122 handig in het weekend als dat dan de enige over de HOV-Baan is en bij Gemeentehuis kun je makkelijk keren. Fogeltje zal dit idd wel wel leuk vinden :D
Waarom is dat niet nodig? Argumenten please. :)