Ideeën voor de concessie SRE

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
jo171
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 30 aug 2013, 14:33

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door jo171 »

Ederveen schreef:Misschien kunnen ze beter het tariefsysteem aanpassen: in plaats van betalen voor afgelegde kilometers, de afstand van de kortste route in rekening brengen, of desnoods hemelsbreed, met dan een iets hoger kilometertarief om te compenseren.
Het is inderdaad absurd dat je op zondagen meer kwijt bent voor een enkele reis van Reusel naar Eindhoven dan doordeweeks. Zelf woon ik in Son en Breugel en zijn 156/157 3x zo snel op het station dan 9/11/109, voor minder geld.

De kortste route is niet in elk geval de meest ideale ook.
Ik ben het helemaal met je eens.
Je kan beter met lijn 156/157 reizen.
Want:
1. De reistijd is kort.
2. Het tariefsysteem is goedkoop.
3. Je kan met alle bussen van Brabant reizen behalve Hermes een dagkaart kopen voor maar 3 euro.

Waarom is Hermes de enige die geen dagkaart heeft van heel provincie Brabant?
Een dagkaart zal 100 keer beter zijn.
Vooral voor de mensen die in de buurt van Luyksgestel, Reusel, Weert/Budel, Achel/Lommel en in de buurt van Helmond.
Van mij mag de de dagkaaart komen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Hainje »

Naar wat ik heb vernomen heeft Hermes geen Dagkaart omdat CXX per rit (achteraf) betaald wil worden en niet zoals Veolia en Arriva in Brabant van te voren. Dit houd in dat bij CXX de inkomsten per maand uit het SRE kunnen verschillen, terwijl Veolia en Arriva per zoveel tijd een zak geld van de Provincie krijgt voor de geleverde diensten.

Mocht iemand bovenstaande tegen kunnen spreken, dan hoor ik dat graag. Ik ben hier tenslotte ook om te leren.
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Frans F »

huibf schreef: Raar is het dat de snelle 149 goedkoper is... Logisch zou zijn dat de 149 minimaal gelijk of duurder is dan de trage 150.
Dat is helemaal niet zo raar omdat de kosten die Hermes per kilometer maakt voor lijn 150 door de lagere gemiddelde rijsnelheid hoger zijn dan de kosten die ze maken voor lijn 149. Eigenlijk zou het kilometertarief voor lijn 150 dus juist hoger moeten worden dan voor lijn 149 en het huidige prijsverschil dus juist groter moeten worden.

Als je lijn 149 duurder maakt dan vluchten de mensen naar lijn 150 en zadel je Hermes uiteindelijk op met nog hogere kosten omdat Hermes dan meer ritten op de "dure" lijn 150 moet rijden en minder op de "goedkope" lijn 149.

Arriva verzet zich om dezelfde reden om bijv. lijn 160 van Den Bosch naar Schijndel per kilometer duurder te maken dan lijn 156 en lijn 159. Zij willen zo veel mogelijk mensen in de voor hen meer winstgevende sneldienst en zo min mogelijk in de voor hen veel verliesgevender langzame diensten.

Daarnaast is er nog een bezwaar: scholieren met een abonnement en studenten betalen niet mee aan de hogere tarieven, alleen de toch al zwaar uitgemolken vol betalende reizigers op saldo mogen weer extra betalen.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door huibf »

Hainje schreef:Naar wat ik heb vernomen heeft Hermes geen Dagkaart omdat CXX per rit (achteraf) betaald wil worden en niet zoals Veolia en Arriva in Brabant van te voren. Dit houd in dat bij CXX de inkomsten per maand uit het SRE kunnen verschillen, terwijl Veolia en Arriva per zoveel tijd een zak geld van de Provincie krijgt voor de geleverde diensten.
In betere termen heet dat opbrengstverantwoordelijkheid.
Hermes is opbrengstverantwoordelijk. Maw Hermes krijgt betaald voor DRU en de destijds afgesproken kaarten.
Als Hermes het dagkaartje invoert betekent dat per direct een inkomstenderving. Als daarbij dan ook de bussen nog tevol raken door deze kaart komen de kosten voor rekening van Hermes. SRE heeft geen middelen om Hermes te compenseren.
In Brabant is dat dus niet. Daar betaald de Provincie alles en krijgen alle inkomsten. Veolia en Arriva krijgen een vaste zak geld.

Ik Brabant blijft het gebruik van de chipkaart achter op SRE. wellicht heeft dat te maken dat mensen in verstedelijkte gebieden meer met het ov moeten reizen en dus sneller een chipkaart kopen.

Ik ben tegenstander wat betreft de huidige prijsstelling. Een dagkaartje moet minimaal 2x een ritkaartje kosten. Ik zou op dit moment gaan voor 8 euro en daarbij geen extra kindopties. En losse dagkidskaartjes voor 3 euro.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Frans F »

Ook in Brabant wordt in de nieuwe concessies de vervoerder opbrengstverantwoordelijk. De situatie is dan weer gelijk aan de SRE.

Dat het gebruik van de OV-chipkaart in Brabant achterblijft bij de SRE snap ik niet. Misschien omdat de dagkaart op sommige lange lijnen voordeliger is, alhoewel die dagkaarten volgens mij toch ook nauwelijks verkocht worden. Een dagkaart van €8 lijkt me overigens kansloos, te duur.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door fogeltje »

Dagkaartjes zijn al snel voordelig als je vol tarief reist.
jo171 schreef:3. Je kan met alle bussen van Brabant reizen behalve Hermes een dagkaart kopen voor maar 3 euro.
De dagkaart kost 5,50 en in mijn ogen nog steeds te goedkoop. Twee enkeltjes is al duurder.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Suus »

De goedkope dagkaartjes trekken volgens onderzoek ook geen nieuwe reizigers aan, totale waanzin dat ze nog steeds verkocht worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Frans F »

fogeltje schreef:Dagkaartjes zijn al snel voordelig als je vol tarief reist.
Klopt, maar ik heb nog vrijwel nooit iemand een dagkaart zien kopen. Komt misschien ook omdat 95% van de mensen niet eens weet dat ze bestaan.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door fogeltje »

Ik heb ze juist relatief vaak gezien en ook vaker dat mensen die bij Hermes willen kopen. Wellicht is die kaart in het Oosten meer ingeburgerd?
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door huibf »

Frans F schreef:
fogeltje schreef:Dagkaartjes zijn al snel voordelig als je vol tarief reist.
Klopt, maar ik heb nog vrijwel nooit iemand een dagkaart zien kopen. Komt misschien ook omdat 95% van de mensen niet eens weet dat ze bestaan.
Het hele 'reisdoel' is in Oost en West Brabant Compleet onvergelijkbaar met SRE.
SRE is stedelijk en Eindhoven wordt wat dat betreft steeds auto-onvriendelijker wat betreft parkeren.
Steeds meer reizigers rondom Eindhoven (en in de stad zelf) ontdekken met name in de weekenden het gemak van de bus naar de stad. Korte reistijden met de bus en stukken goedkoper. Juist op de lijnen 171/172, 149/150 en 121/122 is dit goed te merken.
In de rest van Brabant zijn er gewoon geen stedelijke gebieden muv 'De Langstraat'. waardoor het gebruik zal achterblijven omdat de auto ten aller tijde sneller en goedkoper is.

Het dagkaartje in brabant is puur en alleen ontstaan doordat het gebruik van de Chipkaart achterwege bleef (en blijft) Het idee was om dan maar een dagkaartje (+kinderen) in te voeren. De invoering heeft niet geleid veel meer gebruik van deze kaart. De mensen die al reisden hebben over het algemeen het DB40% product waarop ze reizen.

GOV1 en 2 heeft ook niet het beoogde effect gehad. Er waren wel meer reizigerskilometers maar dat was voornamelijk van reizigers die normaal ook al vaker met de bus reisden en dus uiteindelijk meer gingen reizen tegen een nog goedkoper tarief.
Iedereen had een enorme terugval verwacht maar dat bleek niet zo te zijn. SRE had na de ingang van de concessie op zaterdagen een toename van meer dan 30% reizigers vooral op de stad en eerder genoemde streeklijnen. Maar dat kwam dan vooral door het extra aanbod wat er werd geboden en niet zozeer door de goedkopere kaartjes.
Hetzelfde is nu weer aan de orde in Eindhoven. Er zijn nauwelijks ouderen die nu minder gaan reizen nu de gratis reizenpas is afgeschaft. Het reizen is nu immers nog schandalig goedkoop.
Wel merk je dat door de afschaffing van zonesupplementen voor forenzen, wat reizigers verloren zijn gegaan.

SRE staat duidelijk voor wat duurdere kaartjes tegen een wat hoger aanbod. De provincie net andersom.
Frans F schreef:Een dagkaart van €8 lijkt me overigens kansloos, te duur.
Dat is maar de vraag. Een kaart van 5,50 stimuleert het gebruik van de OV chipkaart niet. Een dagkaart van 8 is vooral makkelijk als je bijvoorbeeld wat langere ritten met overstap moet maken eerst in SRE en dan bijvoorbeeld in West Brabant. Moet je nagaan dat de oude dagkaart en elders vaak meer dan 10 euro kost.
En voor OV hobbisten is een dagkaartje ook wel leuk, maar dat terzijde.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Frans F »

huibf schreef:Iedereen had een enorme terugval verwacht maar dat bleek niet zo te zijn.
Na het afschaffen van GOV was de daling van het aantal reizigers bij de Provincie ruim 20%, vrijwel hetzelfde percentage waarmee het sinds de invoering van GOV was gestegen. Vervelend was wel dat de grootste daling in de avonden, in de vakanties en in het weekend was. Juist de uren waarop de bus extra reizigers goed kon gebruiken.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door huibf »

Dat is maar enkele weken geweest. SRE gaf toch een heel ander beeld.
Geeft maar weer aan dat SRE en Brabant totaal verschillend zijn wat betreft het OV.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door CamilleKreemers »

Wat is GOV?
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door huibf »

Goedkoop Openbaar Vervoer. Er staat ook wat op de wiki
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door fogeltje »

GOV-2 (de fase met de groene kaarten) stond ook bekend als "De Bus. Beter Dus.". Op onze wiki kan ik zo snel niks vinden maar op Wikipedia staat een artikel waar ik zelf aan heb bijgedragen: https://nl.wikipedia.org/wiki/De_bus._Beter_dus.
"Een touringcar is geen bus"
MrEmiel
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 20:49

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door MrEmiel »

In de bouwstenen wordt gesproken over tramachtige bussen. Volgens mij zouden deze daar ook aan voldoen:

http://www.ovpro.nl/bus/2014/04/28/merc ... groningen/

Lijkt me een beter alternatief voor de phileas ofwel faileas
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Mr-W »

EINDHOVEN - Wie de aanvankelijke planning van de aanleg van de tweede lijn voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) in Eindhoven en Nuenen erbij pakt, kan niet anders dan concluderen dat er nog heel veel werk verzet moet worden voordat de eerste bussen en HOV-voertuigen over deze bijna 90 miljoen euro kostende baan gaan rijden.
Afbeelding
De rondweg gaat straks onder de Montgomerylaan door. Om ruimte te maken moet een twintigtal woningen wijken. illustratie gemeente Eindhoven

Slechts enkele onderdelen zijn al klaar. De gemeente Eindhoven houdt er nu rekening mee dat eind 2017 het project helemaal af is. HOV1, tussen het busstation en Veldhoven / Eindhoven Airport, werd een jaar of tien geleden al gerealiseerd.
ED.nl
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Frans F »

Dit wordt steeeds waanzinniger, enkel en alleen omdat VDL c.s. een demo-project willen hebben.
Ik snap niet dat politiek en bevolking dit maar blijven accepteren.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Yanaike »

@Frans F: Demo-project? Daar wist ik nog niks van, waar kan ik meer informatie vinden?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Frans F »

Waarom denk je dan dat Eindhoven busbanen moet krijgen i.p.v. tramlijnen?
wilvanstrijp
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 30 apr 2014, 21:26

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door wilvanstrijp »

Frans F schreef:Waarom denk je dan dat Eindhoven busbanen moet krijgen i.p.v. tramlijnen?
Ja daar ben ik wel echt met je eens hoor.
Tramlijnen in Eindhoven was ook wel een goed idee.
Vroeger was Tramlijnen in Eindhoven ook een plan, maar jammer genoeg is het toch voor de HOV gekozen. Maar ja, Trolleybussen konden ze ook doen vind ik.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Yanaike »

Frans F schreef:Waarom denk je dan dat Eindhoven busbanen moet krijgen i.p.v. tramlijnen?
Moet dat dan? Ik dacht dat het vooral een kwestie van kosten was en zo, maar dat er bij aanleg van de busbanen in ieder geval rekening mee werd gehouden dat er later nog een tram zou kunnen komen?
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Mr-W »

wilvanstrijp schreef:
Frans F schreef:Waarom denk je dan dat Eindhoven busbanen moet krijgen i.p.v. tramlijnen?
Vroeger was Tramlijnen in Eindhoven ook een plan, maar jammer genoeg is het toch voor de HOV gekozen. Maar ja, Trolleybussen konden ze ook doen vind ik.
Trolleybussen zijn niet mogelijk want VDL heeft ze niet in het assortiment.Niet voor niets wordt er binnenkort een proef gehouden op de Helmondse stadsdienst met Elektrische bussen(15 Bussen :!: , huidige stadsdienst kan met 4 bussen gereden worden)
Yanaike schreef:
Frans F schreef:Waarom denk je dan dat Eindhoven busbanen moet krijgen i.p.v. tramlijnen?
Moet dat dan? Ik dacht dat het vooral een kwestie van kosten was en zo, maar dat er bij aanleg van de busbanen in ieder geval rekening mee werd gehouden dat er later nog een tram zou kunnen komen?
HOV-1 baan is geschikt voor vertramming, van HOV-2 baan weet ik het niet.
Zie het nut van trams in Eindhoven niet met het huidige netwerk.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door CamilleKreemers »

trams zijn natuurlijk wel effectief voor de korte afstanden.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Michael 1988 »

@ mr-w er komen 15 elektrische bussen in totaal in heel brabant volgens mij en niet 15 bussen in alleen helmond.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten