Pagina 20 van 22

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Geplaatst: ma 30 jun 2014, 21:02
door MrEmiel
Echt reëel is het niet om te koppelen op zelfde lijnnumer, wel het mogelijk om op bepaalde tijdstippen de bus altijd als andere zelfde lijn op het station weer te laten vertrekken. Arriva doet dit bijvoorbeeld bij de stadsdienst Den Bosch en bij lijn 25 die bij bijna alle ritten overgaat in lijn 158

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Geplaatst: ma 30 jun 2014, 21:14
door wilvanstrijp
Hans schreef: In het verleden hebben we enkele doorgaande lijnen gehad, maar dat had veel ongemak ten gevolg.
Mensen die naar Woensel moesten zaten ineens in Stratum en andersom.
Zoals de oude lijn 1 Waalre - Stratum - Centraal Station - Woensel - Achtse Barrier?

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Geplaatst: ma 30 jun 2014, 21:21
door wilvanstrijp
Want tijdens het verranden van het lijnnummer bij het station zie ik vaak
17 Heesterakker
2 Waalre via Aalst-Waalre
1 Aalst via High Tech Campus.

En soms denk ik van zijn die lijnen gekoppeld.

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Geplaatst: ma 30 jun 2014, 21:42
door Hans
Koppelingen zijn altijd anders.
Voor aankomst op het eindpunt (in dit geval dus station) veranderd op het koersbord eerst de bestemmingsaanduiding en daarna pas het lijnnummer.

Was je bijvoorbeeld vorige week gewend met lijn 12 van 07.50 uur uit Gijzenrooi te reizen en die op het station doorging als lijn 1 naar Achtse Barrier, dan kan dat de komende weken zo maar ineens lijn 3 worden.

Fictief voorbeeld, zowel vwb tijd en lijnkoppeling.
Hiermee geef ik aan dat de koppelingen per rit ook verschillen in normale dienstregeling en vakantiedienstregeling.
Er zijn dus zeker geen standaarden die altijd gelden!

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Geplaatst: ma 30 jun 2014, 22:37
door Yanaike
@Hans:
Hoe het met stadsbussen zit weet ik niet precies maar ik zie streekbussen wél vaak op verschillende tijdstippen op dezelfde lijnen keren. En ik meen ooit de term 'lijnbundels' te hebben gehoord.

Sowieso keert de 400 natuurlijk altijd op zichzelf en de 401 op de 402 (nog steeds?) of zichzelf. Kun je over de andere lijnen echt geen voorspellingen doen of zijn er bepaalde lijnen die toch wel zo'n 90% van de tijd als een bepaald ander lijnnummer doorrijden?

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Geplaatst: di 01 jul 2014, 01:16
door fogeltje
Op zich is dat natuurlijk een kwestie van gewenning. Nijmegen heeft sinds jaar en dag doorgaande lijnen en de meestepassagiers gaan de juiste kant op.

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Geplaatst: di 01 jul 2014, 07:47
door huibf
Persoonlijk zie ik liever een specifiek lijnnummer voor een 'windrichting'. Dat gaat altijd goed.
Daarbij geeft koppelen mogelijke beperkingen in de frequentie en specifieke vakantieperioden.
Sommige stadslijnen kennen vakantieperioden zoals lijn 3 (zo uit mijn hoofd).
Een 10tal jaar geleden had Eindhoven ook over het station lopende lijnen, en gekoppelde (met voetnoten aangegeven).
Ik vond het verwarrend en onduidelijk.
Ook streeklijnen zou je kunnen koppelen. Van Reusel tot Helmond 150+20.
Maar nee, liever ook niet.

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Geplaatst: di 01 jul 2014, 10:15
door Hans
Yanaike schreef:@Hans:
Hoe het met stadsbussen zit weet ik niet precies maar ik zie streekbussen wél vaak op verschillende tijdstippen op dezelfde lijnen keren. En ik meen ooit de term 'lijnbundels' te hebben gehoord.

Sowieso keert de 400 natuurlijk altijd op zichzelf en de 401 op de 402 (nog steeds?) of zichzelf. Kun je over de andere lijnen echt geen voorspellingen doen of zijn er bepaalde lijnen die toch wel zo'n 90% van de tijd als een bepaald ander lijnnummer doorrijden?
Doorkoppelingen/keringen zijn per dagsoort en tijdstip altijd gelijk. Dus ma t/m vr zal lijn 5 van 't Hofke vertrek 09.00 op NS altijd doorrijden als lijn 3. Maar op zaterdag en zondag is dat weer anders. En ook in de vakantiedienstregeling is dat weer anders. (fictief voorbeeld van lijn 5->3).

400 keert idd altijd op zichzelf.
401 keert op 401 of 402.
402 keert op 401 of 402 in geval van Phileas omloop
Op 402 rijden ook geen Phileassen maar standaardwagens, die keren willekeurig op een lijn.
En de gelede omlopen die er doordeweeks overdag op zitten komen eind spits van 4 of 404 en keren daar begin spits weer op terug.

Kortom, van alles mogelijk dus.
En zoals Huib ook schrijft. Geen voorstander van koppelen / doorgaande lijnen.

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Geplaatst: di 01 jul 2014, 21:23
door Wubbo
Toch wordt er in andere concessies (bijvoorbeeld in Utrecht) juist wel doorgekoppeld omdat dat meer recht doet aan de reizigersstromen. Wat is er in Eindhoven zo anders dat het daar kennelijk niet kan/niet wenselijk is? Natuurlijk moet je lijnen uitzoeken met vergelijkbare frequenties en vraag naar geleed/niet geleed, maar verder?

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Geplaatst: di 01 jul 2014, 21:25
door huibf
Dan moeten er wel specifieke reizigersstromen zijn op bepaalde gekoppelde lijnen. Ik zou niet weten welke.

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Geplaatst: di 01 jul 2014, 21:31
door Yanaike
Nou, het lijkt mij altijd handig als er een rechtstreekse verbinding van bijvoorbeeld WC Woensel naar het zuiden is? :o

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Geplaatst: di 01 jul 2014, 23:14
door wilvanstrijp
Ja daar ben ik met je eens.

Ik vind dat lijn 7 met lijn 2 moet koppelen
En lijn 1 met lijn 17.

Want dan is er een rechtstreekse verbinding van Noord naar Zuid.
En die lijnen worden vaak gekoppelt.
Dus dat heeft wel nut?

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Geplaatst: wo 02 jul 2014, 07:50
door Yanaike
wilvanstrijp schreef: Ik vind dat lijn 7 met lijn 2 moet koppelen
En lijn 1 met lijn 17.
Frequenties in het dal:
Lijn 1 en lijn 2 allebei 4x/uur
Lijn 7 en 17 rijden allebei slechts 2x/uur
Dus doorkoppelen van deze verbindingen lijkt mij niet handig.

EDIT:
Weet iemand overigens wel meer over de HOV 2? Op papier wordt die gepresenteerd als een doorgaande verbinding, komen daar straks ook echt bussen over te rijden die van Nuenen in een keer naar HTC rijden of wordt de HOV2 in de praktijk geknipt op het station.

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Geplaatst: wo 02 jul 2014, 09:39
door Zugführer
In Utrecht is vooral de verbinding naar het centrum een belangrijk. Sinds Qbuzz daar rijdt wordt een groot deel van de streeklijnen die niet door het centrum komen gekoppeld aan lijnen die wel door het centrum komen. Ik zie geen reden waarom dat in Eindhoven niet succesvol zou kunnen zijn. Stadhuisplein is bv nog een eind wandelen vanaf het station. Ook een verbinding zuid-WCW of noord-Parktheater lijkt me een nuttige. Ik ben wel een voorstander van doorkoppelen dus, al dan niet onder hetzelfde lijnnumer

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Geplaatst: wo 02 jul 2014, 11:16
door CamilleKreemers
Yanaike schreef:
wilvanstrijp schreef: Ik vind dat lijn 7 met lijn 2 moet koppelen
En lijn 1 met lijn 17.
Frequenties in het dal:
Lijn 1 en lijn 2 allebei 4x/uur
Lijn 7 en 17 rijden allebei slechts 2x/uur
Dus doorkoppelen van deze verbindingen lijkt mij niet handig.

EDIT:
Weet iemand overigens wel meer over de HOV 2? Op papier wordt die gepresenteerd als een doorgaande verbinding, komen daar straks ook echt bussen over te rijden die van Nuenen in een keer naar HTC rijden of wordt de HOV2 in de praktijk geknipt op het station.
Lijn 7 en 17 rijden gezamenlijk in een kwartiersdienst en je kan altijd de route nog vereenvoudigen door er een lijn van te maken. Je kan lijn 2 en 7/17 dus wel planmatig koppelen aan elkaar.

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Geplaatst: wo 02 jul 2014, 11:56
door BrengMe
Ja, maar hij wil lijn 1 aan lijn 17 en lijn 2 aan lijn 7 koppelen. Dat gaat niet i.v.m. de frequenties.

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Geplaatst: wo 02 jul 2014, 11:57
door fogeltje
Maar is daar vraag naar? Je moet niet gaan koppelen om het koppelen.

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Geplaatst: wo 02 jul 2014, 15:33
door Ederveen
fogeltje schreef:Op zich is dat natuurlijk een kwestie van gewenning. Nijmegen heeft sinds jaar en dag doorgaande lijnen en de meestepassagiers gaan de juiste kant op.
Een kwestie van gewenning en gewoon lezen, dat laatste schijnt ook voor heel veel mensen een probleem te zijn (recent voorbeeld: halte Meubelplein vorige dienstregeling lijn 11).

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Geplaatst: wo 02 jul 2014, 16:18
door fogeltje
Wat ging er bij het Meubelplein fout? Stapten mensen voor CS in op de bus naar Son? (als ik me goed herinner stond er toen maar aan één zijde een halte).

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Geplaatst: wo 02 jul 2014, 19:18
door Ederveen
fogeltje schreef:Wat ging er bij het Meubelplein fout? Stapten mensen voor CS in op de bus naar Son? (als ik me goed herinner stond er toen maar aan één zijde een halte).
Precies dat inderdaad...

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Geplaatst: wo 02 jul 2014, 19:50
door Hans
Mensen voor Son en Breugel stappen op het station ook gerust in in lijn 11 tot Meubelplein.
En dan daar.... ooooh rijdt deze niet verder.

Alle varianten zijn moeilijk.
En koppelen vanwege centrum is niet nodig, het centrum ligt immers aan de andere kant van de tunnel.

Stadhuisplein is wat anders, maar goed, dat is nu niet de grootste reizigersstroom.

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Geplaatst: wo 02 jul 2014, 20:01
door huibf
Zugführer schreef:Ik ben wel een voorstander van doorkoppelen dus, al dan niet onder hetzelfde lijnnumer
Koppelen kan best, maar dan altijd met een ander lijnnummer.
Ik houd vast aan de voorwaarden.
Een uniek lijnnummer per richting, ingekorte lijnen mogen wel onder hetzelfde nummer rijden zoals 8 en 11 als voorbeeld

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Geplaatst: wo 02 jul 2014, 21:08
door Yanaike
Maar als het lijnnummer op het station veranderd, hoe weet men dan dat de bus verder rijdt als lijn X naar bestemming Y in plaats van gewoon het centraal station?
huibf schreef:
Zugführer schreef:Ik ben wel een voorstander van doorkoppelen dus, al dan niet onder hetzelfde lijnnumer
Een uniek lijnnummer per richting, ingekorte lijnen mogen wel onder hetzelfde nummer rijden zoals 8 en 11 als voorbeeld
En dit snap ik niet helemaal? :oops:

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Geplaatst: wo 02 jul 2014, 21:14
door Daniel
Yanaike schreef:Maar als het lijnnummer op het station veranderd, hoe weet men dan dat de bus verder rijdt als lijn X naar bestemming Y in plaats van gewoon het centraal station?
Door het op de bus te zetten :wink: Om Utrecht weer als voorbeeld te nemen, zoals anderen eerder in dit topic al deden: daar rijdt lijn 41 op z'n traject binnen Utrecht met "Zeist via Utrecht CS" als bestemming op de bus terwijl het slechts tot het station lijn 41 die vervolgens als lijn 52 of 53 verder gaat naar o.a. het centrum. Andersom gebeurd het ook, dus iemand die in het centrum staat te wachten kan aan een bestemming als "51 Houten via Utrecht CS" zien dat die bus verder rijdt als lijn 47.

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Geplaatst: wo 02 jul 2014, 21:16
door huibf
11 rijdt naar Son of afwijkend maar tot Ekkersrijt (zelfde route),
8 rijdt naar Kapelbeemd maar soms tot Acht (zelfde route).