Pagina 2 van 10

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Geplaatst: ma 29 dec 2014, 01:03
door regenmaker
Ik vind historische pagina's voor 2008 ook irrelevant, is maar net waar je geïnteresseerd in bent.

En dan dat flauwe kul argument qua taal, half België is Frans en een deel is zelfs DUITS!

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Geplaatst: ma 29 dec 2014, 01:05
door Jef400
En dat is ook mijn punt, want volgens mij zijn niet de meningen van de editors van de wiki het belangrijkste, maar die van de lezer. En zal er ook eerst naar hun geluisterd moeten worden, anders koersen we hier af op een rechtstreekse tweesprong, dat is volgens mij niet waar we naartoe willen, of wel soms?

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Geplaatst: ma 29 dec 2014, 01:08
door regenmaker
Bee schreef:1. Wat is de huidige situatie? Zie dit topic
Dat er een belachelijke stop is.
Bee schreef:2. Wat wordt de mogelijke situatie? Zie eerdere topics
Dat we gewoon weer pagina's mogen toevoegen.
Bee schreef:3. Welke gevolgen kan dat hebben op mijn werk? Zie eerdere topics
Geen dan kan ik rustig verder gaan.
Bee schreef:4. Wat moet ik nu doen om zo veel mogelijk effect te bereiken met zo weinig mogelijk werk? Beslis zelf...
Doorgaan met aanmaken van RELEVANTE pagina's en niet die pre-historische zooi. :wink:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Geplaatst: ma 29 dec 2014, 01:10
door Suus
Dit besluit is tijdelijk, niet definitief. Maar het is even een pas op de plaats kijken om vast te stellen welke informatie op de wiki relevant wordt gevonden, want zo'n beslissing is er tot nu toe niet geweest. Wat jij bovendien relevant vindt vinden anderen weer niet en omgekeerd. En daarbij ga er echt vanuit dat het beheer zeker de informatie voor het Nederlandse taalgebied zoveel mogelijk zal willen behouden en dat er meer behouden kan worden als informatie geautomatiseerd weergegeven kan worden, dus met sjabloontechniek. Maar dat is hoofdzakelijk bij spoorwegen toepasbaar en niet bij buslijnen.

Echter, ik kan wel een sjabloontechniek voor Duitsland ontwikkelen maar dat is wel iets gecompliceerder dan België omdat het meerdere deelstaten betreft en ik het liefst een one-size-fits-all oplossing heb voor Duitsland. Maar zodra dat systeem staat zie ik niet direct vrijwilligers opstaan om op zijn minst 1000 pagina's aan te gaan passen dus moet er iets aan het aanbod gedaan worden. Die agenda had ik misschien iets duidelijker bekend kunnen maken, dat is waar.

En voort blijf ik van mening dat het niet logisch is om enkele honderden tot enkele duizenden Duitse buslijnen toe te voegen die je in je eentje wil gaan onderhouden om eerder genoemde redenen. Vind je het dan zelf niet vreemd dat je zo weinig bijval krijgt voor je voorstel?

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Geplaatst: ma 29 dec 2014, 01:17
door regenmaker
Bee schreef:Echter, ik kan wel een sjabloontechniek voor Duitsland ontwikkelen maar dat is wel iets gecompliceerder dan België omdat het meerdere deelstaten betreft en ik het liefst een one-size-fits-all oplossing heb voor Duitsland. Maar zodra dat systeem staat zie ik niet direct vrijwilligers opstaan om op zijn minst 1000 pagina's aan te gaan passen dus moet er iets aan het aanbod gedaan worden. Die agenda had ik misschien iets duidelijker bekend kunnen maken, dat is waar.
Er hoeft niet voor iedere Duitse deelstaat een pagina over spoorwegen te komen. Alleen Niedersachsen + NRW lijken mij voldoende. Aangezien deze het dichtste bij Nederland liggen.
Bee schreef:En voort blijf ik van mening dat het niet logisch is om enkele honderden tot enkele duizenden Duitse buslijnen toe te voegen die je in je eentje wil gaan onderhouden om eerder genoemde redenen. Vind je het dan zelf niet vreemd dat je zo weinig bijval krijgt voor je voorstel?
Ik ben niet de enige, Jeffrey helpt mij ondertussen mee. Meltrain wil ook best iets aan Aachen onderhouden. Ik sta dus niet alleen, dat lijkt alleen maar zo.

Maar eigenlijk vind ik dit maar een flauwe kul discussie. Het is gewoon een subjectieve discussie. Ene persoon vindt iets anders relevant dan de andere en laat de ene gewoon lekker die buslijnen uit NRW toevoegen en onderhouden. Dan kan de andere persoon die historische lijnen aanvullen.

En volgens mij is er best wel wat te zeggen voor buslijnen uit Duisburg, als je een dagje naar Duisburg gaat en je wilt iets weten over het OV dan is hier actuele info te vinden. En Duisburg ligt niet eens zover van de grens. Ik zou veel eerder naar Duisburg gaan dan naar Antwerpen, Charleroi of Luik bijvoorbeeld.

Vergeet niet dat steden zoals Duisburg en Düsseldorf een directe ICE verbinding hebben met Nederland hè!
En Dortmund heeft een RegionalBahn verbinding naar Enschede.

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Geplaatst: ma 29 dec 2014, 01:31
door Suus
Zelfs in die grote steden kan je toch wel een onderscheid maken in relevant of niet? Voor hoeveel mensen zijn de stadsbuslijnen in Duisburg relevant bijvoorbeeld? Zijn de tram/metrolijnen bijvoorbeeld niet relevanter dan de buslijnen?

Hoe relevant zijn de buslijnen in Velbert voor de bezoeker? Ligt ook de VRR bijvoorbeeld. Maar kan de reiziger die daarover iets wil weten niet beter doorverwezen worden naar de reisplanner van de VRR? Je kan het aanmaken, maar als niemand anders zijn vingers er aan wil branden kan ik je op een papiertje geven dat de pagina volgend jaar niet meer actueel is. Samen met driehonderd anderen. En dat is wat geen van de gebruikers willen, of dat nu wel of niet op de Wikipedia gebeurt is niet relevant.

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Geplaatst: ma 29 dec 2014, 01:35
door regenmaker
Bee schreef:Hoe relevant zijn de buslijnen in Velbert voor de bezoeker? Ligt ook de VRR bijvoorbeeld. Maar kan de reiziger die daarover iets wil weten niet beter doorverwezen worden naar de reisplanner van de VRR? Je kan het aanmaken, maar als niemand anders zijn vingers er aan wil branden kan ik je op een papiertje geven dat de pagina volgend jaar niet meer actueel is. Samen met driehonderd anderen. En dat is wat geen van de gebruikers willen, of dat nu wel of niet op de Wikipedia gebeurt is niet relevant.
Dan ben ik er toch! :wink:

Of gewoon toevoegen aan de bijwerkpagina voor de nieuwe dienstregeling net zoals ik België het liefst op die pagina zie. Ik zeg: Inschrijven maar!

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Geplaatst: ma 29 dec 2014, 01:39
door Suus
Je kan niet in je eentje meer dan duizend pagina's bijhouden. Je denkt dat je het kan maar dat is heel wat anders. Maargoed, misschien moet je dan wel tegen jezelf beschermd worden op deze manier.

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Geplaatst: ma 29 dec 2014, 01:43
door regenmaker
Bee schreef:Je kan niet in je eentje meer dan duizend pagina's bijhouden. Je denkt dat je het kan maar dat is heel wat anders. Maargoed, misschien moet je dan wel tegen jezelf beschermd worden op deze manier.
Ik weet dat ik het kan, ben gewoon ambitieus, maar niemand geeft me de kans om het te laten zien. Dat is het probleem. :wink:

Waar blijft mijn proefperiode? :!:

Plus dat ik niet alleen ben. Als ik een klein team kan verzamelen, zou dat al mooi zijn. Bestaat al uit: Ik + Jeffrey.

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Geplaatst: ma 29 dec 2014, 01:51
door Ardan
Zelf heb ik in enkele steden pagina's gemaakt over metro- en Stadtbahnnetten. Zij zijn vrij weinig aan veranderingen onderhevig, en áls die er zijn volg ik het OV-nieuws goed genoeg om die binnen een maand na dato veranderd te hebben. Buslijnen veranderen relatief vaak en als dat er ook nog eens zo veel zijn die je op je vork neemt.. Kijk, van mij mag je jezelf best bewijzen aangezien mijn standpunt altijd is 'Best, als je het zelf ook maar bijhoudt'. Maar zóveel? Heb je zoveel vrije tijd dat je dat aankunt? En zo ja, is dat over een jaar nog steeds zo?

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Geplaatst: ma 29 dec 2014, 01:58
door regenmaker
Ik ga gewoon 2x per jaar sowieso al die lijnen langslopen. 1x rond de kerst en 1x in de zomer. Dan heb ik veel vrije tijd. Tussendoor heb ik wel een stuk minder vrije tijd, maar ik weet zeker dat als ik de sites van de vervoerders goed in de gaten houdt dat het werk wel meevalt. Het meeste werk is nog om al die lijnen op de wiki te krijgen, daar gaat de tijd inzitten.

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Geplaatst: ma 29 dec 2014, 02:05
door Zugführer
Maar ik vraag me af of het de moeite waard is al die lijnen op de wiki te zetten. Je doet erg veel moeite, maar voor wie precies? Lijnen van/naar Nederland of met een sterke relatie daarmee oké, een U-bahn net of tramnet van een bepaalde grote stad, oké, maar alle bussen uit de concessie VRR verdeeld over 70 lijnnetkaarten... ik vraag me oprecht af wie daar op zit te wachten.

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Geplaatst: ma 29 dec 2014, 10:12
door BR628
Geen idee hoe oud je bent regenmaker, maar heb wel een tip voor je aangezien je zelf dit werk geweldig vindt. Met een HBO studie op zak (nogmaals weet niet hoe oud je bent), meld je bij een vervoerbedrijf. Die kunnen zo af en toe nog wel personeel nodig hebben om buslijnen aan te maken in Hastus. Dan maak je je tenminste écht nuttig.

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Geplaatst: ma 29 dec 2014, 10:53
door regenmaker
Zugführer schreef:Maar ik vraag me af of het de moeite waard is al die lijnen op de wiki te zetten. Je doet erg veel moeite, maar voor wie precies? Lijnen van/naar Nederland of met een sterke relatie daarmee oké, een U-bahn net of tramnet van een bepaalde grote stad, oké, maar alle bussen uit de concessie VRR verdeeld over 70 lijnnetkaarten... ik vraag me oprecht af wie daar op zit te wachten.
Als extra actuele info niet gewaardeerd wordt, oké dan. Ik snap oprecht niet waarom jullie zo moeilijk doen.

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Geplaatst: ma 29 dec 2014, 11:05
door deadlock
De Wiki wordt veel gebruikt door Nederlanders, gewone burgers zonder de autistische inslag die wij vertonen. Die zitten daar niet op te wachten. De site heet ook nog eens OV in NEDERLAND, niet OV in Baden Küttenberg, zoals Ardan al treffend aangaf. En je kan blijven beweren dat het allemaal makkelijk bij te houden is, dat is het gewoon niet. En wat als jij wegvalt of je hebt er over een jaar opeens geen zin meer in? Wie gaat het dan doen? Genoeg mensen die de Nederlandse wikipagina's wel bijhouden maar al deze meuk? No way.

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Geplaatst: ma 29 dec 2014, 11:15
door Wubbo
Hoewel ik deze discussie wel verwacht had, ben ik toch lichtelijk verbaasd ;-). De openingspost van dit topic stelt dat er een tijdelijke stop is, omdat we ons afvragen wat we met buitenlandse pagina's willen: willen we ze, en zo ja: hoe houden we ze de komende 100 jaar bij of hoe zorgen we ervoor dat ze met zo min mogelijk moeite bijgehouden kunnen worden. Vervolgens wordt er hier gereageerd alsof er nooit meer een buitenlandse pagina toegevoegd zou mogen worden (en dat wordt ook ongeveer in die woorden op de wiki gezet), terwijl ik dat nergens zie staan. Of lees ik zo slecht?

Bee heeft een mooi voorbeeld gegeven van hoe je onderhoudsvrij (of onderhoudsarm) toch veel buitenlandse pagina's up-to-date kan houden, door gebruik te maken van sjablonen. Daardoor hoeven in een klap alle Belgische stationspagina's niet of nauwelijks meer bijgehouden te worden. Zou je zoiets ook voor Duitsland maken, dan valt er een klap werk weg en valt de discussie wellicht ook anders uit. Ik wil dan ook iedereen uitdagen om oplossingen te verzinnen om ervoor te zorgen dat ook het openbaar vervoer over de grens met weinig werk actueel kan blijven. Daarom lijkt het me ook slim om niet nu als een malle allerlei pagina's toe te voegen: misschien moet er straks wel informatie bij of anders worden weergegeven, om ervoor te zorgen dat de informatie direct meekomt naar andere pagina's. Beter in 1x goed dan nu half, en straks al die pagina's weer aan moeten passen. Maar ik merk in de reacties dat dat niet zo beleefd wordt.

Buiten kijf staat dat deze website OVinNederland.nl heet: OV in Nederland is dus altijd het belangrijkst voor ons. België en Duitsland komen wat dat betreft echt op het tweede plan,.

Ik ben benieuwd wie de uitdaging aangaat en wat daar uit komt.

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Geplaatst: ma 29 dec 2014, 11:25
door fogeltje
Thom91 schreef:
Ardan schreef:Even relativeren: op de 'echte' wikipedia kom je ook zo vaak verouderde informatie tegen.
En dat moet dan iets zijn wat veroudering op onze pagina goedpraat?
Dit. Wij zijn Wikipedia niet. Wij hebben accuraatheid en up-to-date zijn hoog in het vaandel staan.

Ik snap dat deze tijdelijke stop de gemoederen flink heeft doen schudden. Deze stop is niet bedoelt om iemand te pesten. Wij zijn nu aan het nadenken over hoe we dit willen gaan faciliteren en het uiteindelijk voor iedereen (beheer en gebruikers die pagina's toe willen voegen en bij willen houden) zo gebruikersvriendelijk mogen willen houden.
JeffreyMeijer schreef:Ja, allemaal leuk en aardig. Maar er zijn ook tig historische pagina's die ook niet de volledige route weergeven, maar daar kraait niemand over.
Het verschil is dat de volledige informatie daarover niet beschikbaar was en gezien de leeftijd waarschijnlijk ook nooit meer achterhaald kan worden. Voor actuele lijnen willen we de informatie up-to-date hebben.

Verder sluit ik me aan bij de wijze woorden van Wubbo hierboven. Hou in het achterhoofd: dit is een TIJDELIJKE stop. Wij willen nu eerst met een oplossing komen. Als er in de tussentijd honderden pagina's worden aangemaakt dan moeten die mogelijk straks allemaal worden aangepast en zitten we weer met extra onnodig werk. Door eerst alles goed uit te denken kunnen we nieuwe pagina's straks in één keer goed op de wiki zetten.

Als laatste wil ik nog even mijn waardering en dank uitspreken aan iedereen die bijdraagt om onze wiki te vullen. Wij waarderen jullie werk en deze tijdelijke stop is geen teken dat wij jullie inzet niet waarderen.

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Geplaatst: ma 29 dec 2014, 11:42
door regenmaker
De stationspagina's in Duitsland zijn al een stuk minder werk als alle jaartallen worden vervangen door {{drgljaar}}, dat is het enige wat ik ieder jaar zou moeten aanpassen. Zou ik dit jaar alleen maar 5 stations ofzo moeten aanpassen.

Behalve als de lijnen worden omgegooid, wat rond 2017 in NRW het geval zou zijn, dan is er opeens veel meer werk nodig om het bij te houden.

Voor de buslijnen is het veel moeilijker om er iets voor te verzinnen, dus ik stel voor om een sjabloon of systeem te maken die ervoor zorgt dat er wordt weergegeven of de pagina actueel is of niet.

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Geplaatst: ma 29 dec 2014, 11:47
door Wubbo
regenmaker schreef:De stationspagina's in Duitsland zijn al een stuk minder werk als alle jaartallen worden vervangen door {{drgljaar}}, dat is het enige wat ik ieder jaar zou moeten aanpassen. Zou ik dit jaar alleen maar 5 stations ofzo moeten aanpassen.
Daarbij ga je er dus van uit dat er niets wijzigt aan die lijnen, of begrijp ik je verkeerd? Ik zou dat namelijk niet zo stellig durven beweren, maar jij hebt er meer verstand van dan ik dus jij gaat mij vast van mijn ongelijk overtuigen ;-).

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Geplaatst: ma 29 dec 2014, 11:51
door regenmaker
Er verandert op de Duitse spoorwegen over het algemeen vrij weinig.

Hier zijn alle wijzigingen zichtbaar. Helemaal onderin staat een lijstje met een stuk of 10 wijzigingen per jaar. Dat is nog geen dag werk.

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Geplaatst: ma 29 dec 2014, 12:05
door Wubbo
Ik heb het idee dat dat lijstje een prima indicatie geeft voor de grote lijn, maar voor de details niet. Ik lees bijvoorbeeld nergens iets over openen en sluiten van stations, en ook voor de materieelinzet zou ik de check nog willen doen want daar ben ik ook niet van overtuigd.

Als je een pagina hebt over de grote lijn van het OV in NRW volstaat zo'n lijstje prima (en dan is zo'n pagina inderdaad prima bij te houden, zeker met een tabel als op de pagina die jij linkt), maar als je zoals op onze Wiki meer details aan het geven bent, zijn ook juist de veranderende details van belang.

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Geplaatst: ma 29 dec 2014, 12:17
door regenmaker
Wubbo schreef:en ook voor de materieelinzet zou ik de check nog willen doen want daar ben ik ook niet van overtuigd.
Ik kom zelf regelmatig in NRW en ik weet dat het materieel wat daar wordt weergegeven over het algemeen wel goed klopt. Natuurlijk zal er hier en daar een kleine uitzondering zijn, maar een perfecte wiki krijg je toch niet. Natuurlijk streven we wel naar zo veel mogelijke de juiste info weer te geven en natuurlijk stiekem ook naar die perfecte en accurate wiki. Alleen we moeten realistisch blijven.

Duitsers gebruiken veel minder afwijkend materieel dan hier in Nederland. Dat alles komt door de NS. :wink:

Dat over het openen en sluiten van stations klopt. Die zijn niet weergegeven en de DB is soms een beetje verwarrend daarmee. Opeens kijk: station Eschweiler St. Jöris is geopend.

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Geplaatst: ma 29 dec 2014, 12:20
door Suus
Wubbo schreef:Bee heeft een mooi voorbeeld gegeven van hoe je onderhoudsvrij (of onderhoudsarm) toch veel buitenlandse pagina's up-to-date kan houden, door gebruik te maken van sjablonen. Daardoor hoeven in een klap alle Belgische stationspagina's niet of nauwelijks meer bijgehouden te worden. Zou je zoiets ook voor Duitsland maken, dan valt er een klap werk weg en valt de discussie wellicht ook anders uit.
Ja, het kan voor Duitsland maar dan moeten wel alle treinseries in Duitse een uniforme paginanaam krijgen en hetzelfde sjabloon gaan gebruiken. Dat is op dit moment niet het geval bij de S-Bahn-series. Ik hoop later vandaag een Proof of Concept te hebben zoals ik voor België ook al heb in Eeklo.
regenmaker schreef:Alleen we moeten realistisch blijven.
We kunnen echter wel realistischer blijven als er niet honderden Duitse buslijnen om onze aandacht staan te dringen.

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Geplaatst: ma 29 dec 2014, 12:23
door regenmaker
Bee schreef:
regenmaker schreef:Alleen we moeten realistisch blijven.
We kunnen echter wel realistischer blijven als er niet honderden Duitse buslijnen om onze aandacht staan te dringen.
Het is nog steeds mijn aandacht, je hoeft er niet eens naar te kijken. :Y

En wat dacht je van die honderden Belgische lijnen, daar heeft niemand het over! ;)

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Geplaatst: ma 29 dec 2014, 12:33
door Suus
Ik stop ermee, dit wordt een discussie zonder einde omdat je het niet wil snappen of omdat jij denkt dat wij het niet snappen. :X

--

Voor Duitsland staat inmiddels een voorbeeld van een sjabloon dat automatisch treinseries kan weergeven op de pagina van Wesel, een station van de derde categorie dat vroeger vanuit Nederland bereikbaar is geweest.