Verouderde langeafstandsbussen

Hier worden eventuele richtlijnen en aankondigingen kenbaar gemaakt en eventueel besproken. De geldende richtlijnen zijn op de wiki zelf te vinden.
Globetrotter

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Berichtdoor Globetrotter » wo 26 jun 2019, 19:53

Het aantal langeafstandsbuslijnen is dan misschien niet zo groot. De tijd die je kwijt kan zijn om de routevarianten en dagen waarop gereden wordt, te achterhalen, kan erg lang zijn. Bij een openbare busconcessie is alle data vrij makkelijk vindbaar. Bij langeafstandsbuslijnen is dit niet altijd makkelijk vindbaar.

Statler Rail schreef:Lokquote

umbusko schreef:Lokquote

Ik heb vertrouwen in het enthousiasme van Statler Rail en umbusko. Het lijkt me goed om met z'n drieën te kijken of de langeafstandsbuslijnen op de wiki van een update kunnen voorzien. Hoe denken jullie hierover?

Mocht het bijhouden van de langeafstandsbuslijnen niet slagen (omdat de informatie bijvoorbeeld niet goed genoeg vindbaar blijkt te zijn), dan is het idee van Hainje een optie. Daarbij is het misschien nog interessant om ook te melden naar welke steden deze verbindingen vanaf de stations worden aangeboden (hierbij laten we de frequenties en dagen waarop gereden wordt, los).

umbusko

Berichtdoor umbusko » wo 26 jun 2019, 20:41

Júíst als overzichtelijke data online ontbreekt, zie ik voor deze pagina's een meerwaarde, zowel voor de routes als voor de frequenties en, bij niet al te vaak rijdende lijnen, de globale tijden. Informatie die ik snel kon achterhalen heb ik voor een groot deel al bijgewerkt, die 29+14 lijnen (dat waren er meer :wink: ) zijn voor het grootste gedeelte lijnen van Eurolines. Maar daar hebben we het al over gehad: gewoon even afwachten, omdat Flixbus dat gaat overnemen. Dan merken we het vanzelf.

Statler Rail wees me er in een privébericht op dat de data van Flixbus openbaar zijn en via o.a. het NDOV-loket als open data worden aangeleverd, bijvoorbeeld hier. Nou heb ik zelf nauwelijks programmeerervaring (een piepklein beetje ooit gedaan), maar met een handig programmaatje kun je gewoon de data per lijn exporteren (en in geval van nood zou je het misschien zelfs nog handmatig kunnen doen). Dan is alles natuurlijk ook prima bij te werken. Dus daar heb ik wel vertrouwen in. :Y

Vorige week ben ik uit nieuwsgierigheid in Nijmegen even gaan kijken bij de bushalte, toen ik toch onderweg was naar het station, en daar heeft Flixbus een haltevertrekstaat hangen (waar als geldigheidsdatum april 2019 onder stond). Als data niet te vinden zijn, en dan denk ik dus vooral aan data van Eurolines, is het misschien een optie om "veldonderzoek" te doen en bij haltes zelf te kijken (mits Eurolines ook aan vertrekstaten doet natuurlijk). De meeste haltes liggen bij stations, forumleden zitten in het hele land en het hoeft niet vaak te gebeuren. Maar dat is meer een laatste middel. Ter illustratie, de Flixbushaltevertrekstaat van Nijmegen:
Afbeelding

Dan nog het punt tijd. Ik wil hier graag aan meehelpen, ondanks dat langeafstandsbussen 1. mijn expertise niet zijn en 2. ook niet mijn voornaamste interesse zijn. De komende twee weken heb ik het echter nog bijzonder druk met andere dingen die ik voor de zomer moet afronden. Daarna hoop ik zo'n twee weken "vrij" te zijn (en dus wat meer tijd te hebben) voordat ik ook echt op vakantie ga. Met opmerkingen als "dit gebeurt jaar op jaar (niet)" kan ik weinig - vorig jaar was ik hier immers nog niet actief - en omdat ik er nog een beetje in moet komen, gaat het nog niet bijzonder snel. Maar stukje bij beetje wil ik hier wel aan meehelpen. :Y

regenmaker
OVNL-beheerder

Berichtdoor regenmaker » wo 26 jun 2019, 20:49

Prima, als jullie dit van plan op korte termijn op te pakken dan kan ik nog wel een jaar over mijn hart strijken. :mrgreen:

Dus bij deze volgend jaar 1 juli 2020 is dan de definitieve deadline. Ik zal een controle houden per 1 januari 2020 als tussenstand. Maar dan kunnen in ieder geval alle Flixbuslijnen per 1 augustus 2019 in orde zijn. De rest in de categorie verouderd zal ik dan op status onbekend zetten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Wijzigingen VRR
27 oktober 2019 - Duisburg
15 december 2019 - o.a. Bochum, Gelsenkirchen, Hagen, Mönchengladbach --> vanwege S-Bahn wijzigingen.

Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Milco » wo 26 jun 2019, 21:00

Ik vind het qua bijwerken wel een hele mooie samenwerking zo op deze manier! :pos:
Medewerker Operations & Payroll Services bij USG People

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 06-10-2019
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 28-09-2019
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

umbusko

Berichtdoor umbusko » di 09 jul 2019, 12:27

Ik ben net op weg naar het station in Mt even langs de halte “De Groene Loper” gelopen. Er staat een bord met alle vervoerders (Centrotrans Eurolines, Eurolines, IC Bus, KLM en Semi Tours) en er hangt een dienstregeling ... maar alleen van IC Bus helaas. -o-

In de reisplanner van Eurolines vind ik soms een bus naar Sarajevo, maar welke lijn en waar hij stopt etc. gaan we op deze manier voorlopig niet achterhalen.

EDIT: die Semi Tours heeft wel geholpen, want hier staat een dienstregeling http://www.semitours.be/holandija/red-voznje/. Geen lijnnummer, maar wel duidelijkheid!

umbusko

Berichtdoor umbusko » di 09 jul 2019, 15:49

Nog meer duidelijkheid! Niet alleen Semi Tours, maar ook Centrotrans rijdt tussen Bosnië en Herzegovina, België en Nederland. En ik heb zowaar een dienstregeling gevonden: http://www.centrotrans.com/uimages/Info_brosura_2018_holandija_belgija.pdf. :D (Er staat 2018, maar de link hiernaar was een bericht van maar een paar maanden geleden).

De twee vervoerders lijken samen te werken, maar desondanks verschillende dienstregelingen op verschillende dagen te rijden. Het enige dat niet terug te vinden is, zijn lijnnummers. Op de wiki staan ze nu nog als o.a. 225, 226, 227 en 228, maar dat kan ik nergens vinden.

Globetrotter

Berichtdoor Globetrotter » di 09 jul 2019, 16:37

Die twee werken inderdaad samen. Ik ga weleens in Utrecht op donderdagavond kijken naar de rit naar Sarajevo. Zowel Centrotrans als Semi Tours ben ik daarop tegengekomen.

umbusko

Berichtdoor umbusko » di 09 jul 2019, 16:44

Is dat altijd maar één rit of zijn het er twee? Op donderdag zie ik in deze dienstregelingen namelijk een rit Antwerpen-Rotterdam-...-Sarajevo van Centrotrans en een rit Rotterdam-...-Sarajevo van Semi Tours met dezelfde tijden in Nederland en nagenoeg dezelfde tijden in Bosnië en Herzegovina. Maar er staat niet aangegeven dat een bepaalde vervoerder slechts in bepaalde weken rijdt.

Globetrotter

Berichtdoor Globetrotter » di 09 jul 2019, 17:57

De bus die de rit van donderdagavond rijdt, heeft achter het raam een bordje staan met daarop Antwerpen - Sarajevo. Ik denk dus dat het maar één bus. Ik vermoed eigenlijk niet dat er met twee bussen zo'n grote afstand als lijndienst wordt gereden.

umbusko

Berichtdoor umbusko » di 09 jul 2019, 18:12

Dat zou ik inderdaad ook niet verwachten. Maar de dienstregelingen zijn niet helemaal consistent; op sommige dagen niet alleen met net iets andere tijden, maar zelfs met andere stopplaatsen! Bovendien geeft Semi Tours als enige een rit naar Groningen aan, al is het dan weer niet duidelijk of dat de rit via Orasje of die via Bihac zou moeten zijn (of beide?), en om het extra lastig te maken heb ik nog wat meer alternatieve routes en tijden (maar alleen richting Nederland/België :X ) gevonden in de vorm van Gold Tours http://www.goldtours.ba/holandija. :mrgreen:

Ik trek mijn woorden in: er is helemaal niet meer duidelijkheid. :') Maar ik geloof wel dat er IETS is. :Y

Statler Rail

Berichtdoor Statler Rail » wo 17 jul 2019, 13:33

Semi Tours en Centrotrans zijn allebei partners van Eurolines. Ze rijden de lijn in een soort pool. Bedenk ook dat Bosnie buiten de EU ligt en er daardoor andere regels gelden dan voor internationale lijnen binnen de EU. Ook deze lijn zou door de overname van Eurolines in de toekomst naar Flix moeten gaan, dus duidelijkheid komt er in de toekomst wel. :wink:

Terug naar “Richtlijnen en aankondigingen voor de Wiki”