Korte Wiki vragen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
TLP

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor TLP » ma 16 mar 2020, 00:02

Ik vraag me af of een variant op het sjabloon nieuwedrgl (zoals het sjabloon kdaggratis) in dit geval niet effectiever is, omdat dit sjabloon standaard volledig uitgelijnd bovenaan de pagina staat.

umbusko

Berichtdoor umbusko » ma 16 mar 2020, 00:17

Misschien wel. Maar wil je dat dan voor alle verstoringen (kortom: het verstoringssjabloon standaard ook die opmaak geven), voor tijdelijk opgeheven lijnen in het algemeen of specifiek in dit geval?

Ardan
OVNL-beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Ardan » ma 16 mar 2020, 01:25

Afbeelding We staan toe dat er wijzigingen op de wiki worden doorgevoerd bij lijnen die door beperkingen door het coronavirus zijn getroffen, maar we moedigen het niet aan. De ontwikkelingen gaan nu razend snel, en we hebben liever géén informatie dan verkeerde informatie op de wiki. We verwachten dan ook van je, áls je een wijziging doorvoert, dat je deze ook zelf bijhoudt! Onthoud dus goed waar je wijzigingen doorvoert en zorg er zelf voor dat je actuele informatie hebt!

1,5 meter

TLP

Berichtdoor TLP » ma 16 mar 2020, 13:42

Wellicht zou het een idee kunnen zijn om, in plaats van de gevolgen per lijn te schetsen, een algemene header op de hoofdpagina te plaatsen (in de vorm van sjabloon nieuwedrgl) met de mededeling dat vanwege het coronavirus het openbaar vervoer minder vaak of helemaal niet rijdt, afhankelijk van de situatie, en dat mensen de website van de vervoerder in hun regio kunnen bekijken voor meer informatie. Dan zijn ook de mensen die onder een steen hebben gelegen toch op de hoogte van de wijzigingen, op een voor ons vrij onderhoudsarme manier.

umbusko

Berichtdoor umbusko » di 17 mar 2020, 16:55

Dit lijkt me inderdaad wel een goed plan. Wellicht zou zo'n sjabloon ook door het wikibotje op iedere huidige lijnpagina bovenaan geplaatst kunnen worden. Het lijkt me onmogelijk om alle wijzigingen aan te geven.

Ik was zelf nog bezig de langeafstandsbussen te actualiseren volgens de oorspronkelijke planning, maar ik twijfel nu of ik daar niet toch maar even mee moet wachten. (Hoewel ik alles van begin 2020 natuurlijk wel kan verwerken.) Veel geplande wijzigingen zouden eind maart/begin april in werking treden.

Lijn 45
Contacteer:

Berichtdoor Lijn 45 » wo 25 mar 2020, 10:36

Hoe vaak worden dit soort lijstjes bijgewerkt?

TLP

Berichtdoor TLP » wo 25 mar 2020, 13:16

Dat heeft volgens mij met een systeemcache te maken, want in de praktijk zijn de doorverwijzingen in principe bijgewerkt door het wikibotje. Ik weet niet hoelang het precies duurt voordat de systeemcache dan (automatisch) ververst wordt.

umbusko

Berichtdoor umbusko » do 26 mar 2020, 17:03

Bij de Belgische treinseries zie ik in de lijstjes "voormalige Belgische treinseries met nummer xxx" onderaan de pagina's en bij de voormalige bedieningspagina's van de stations de series t/m 2018 staan, dus 2019 nog niet. En bij Luxembourg staan de series dubbel in de tabel. Zou iemand met verstand van de sjablonen daar even naar kunnen kijken? :)

Chrysa

Berichtdoor Chrysa » do 26 mar 2020, 17:09

Hier lijkt ook wat fout te gaan met de voormalige treinseries.

TLP

Berichtdoor TLP » do 26 mar 2020, 17:24

umbusko schreef:Bij de Belgische treinseries zie ik in de lijstjes "voormalige Belgische treinseries met nummer xxx" onderaan de pagina's en bij de voormalige bedieningspagina's van de stations de series t/m 2018 staan, dus 2019 nog niet. En bij Luxembourg staan de series dubbel in de tabel. Zou iemand met verstand van de sjablonen daar even naar kunnen kijken? :)

Dit heeft alles te maken met het feit dat de meeste Belgische treinseries uit 2019 nog niet op voormalig gezet zijn. Dit betekent dat {{BSerieInfo vervangen moet worden door {{BVSerieInfo. Dat kan ik wel handmatig gaan aanpassen, maar in principe moet het botje dat ook kunnen. Ik zal een verzoek op regenmakers overlegpagina zetten.
Chrysa schreef:Hier lijkt ook wat fout te gaan met de voormalige treinseries.

Dit probleem is (als het goed is) nu opgelost. :)

Etienne
Contacteer:

Berichtdoor Etienne » vr 27 mar 2020, 10:02

Met de Belgische treinseries ben ik nog bezig; ik heb inmiddels alle hoofdseries van 2020 toegevoegd en al enkele van 2019 op voormalig gezet. P-treinen moet ik nog eens naar kijken, dat is zo'n griebusboel elk jaar.
Elke dag van Pijnacker Centrum naar Spijkenisse Centrum en terug.

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's of kijk op mijn wandelblog over het wandelen op de GR5 (Grande Randonee 5)

umbusko

Berichtdoor umbusko » vr 27 mar 2020, 11:38

Top! Wellicht ten overvloede, maar voor een overzicht van P-treinen gebruik ik altijd http://www.beluxtrains.net/indexnl.php?page=searchcategory

umbusko

Berichtdoor umbusko » zo 29 mar 2020, 14:18

Wat is precies het doel van de infoboxen bij bushaltes, tramhaltes, etc.?

Ik heb bij een aantal haltes bij het bewerken van de langeafstandsbussen vervoerder FlixBus (of andere busboeren) en concessie Niet concessiegebonden toegevoegd, omdat ik dacht dat dat moest voor volledigheid van de infobox. Nu heeft regenmaker dat weer verwijderd met de opmerking "Het liefst gewoon weglaten, scheelt weer onderhoud...", bijvoorbeeld op deze pagina. Nou ben ik niet per se gehecht aan die info in de infobox, maar ik kan dit twee kanten op trekken en in beide gevallen lijkt deze "tussenoplossing" me raar. Geval 1) de infobox is er om volledige informatie te geven over o.a. vervoerders bij de halte. Dan hoort FlixBus er gewoon bij. Of geval 2) de infobox is er puur om de categorie "Halte in Duitsland" toe te voegen, en overige info in de infobox is leuk meegenomen. Maar in dat geval scheelt het het meeste onderhoud om gewoon [[Categorie:Halte in Duitsland]] aan de pagina toe te voegen en die hele infobox weg te laten. Immers, ook vervoerder Wupsi zal ooit veranderen, en die infobox vermeldt geen info die ik niet in de bijbehorende tekst of automatische tabel kan vinden...

regenmaker schreef:lokquote

Overigens vind ik het jammer dat ik tijd steek in het actualiseren van info op de wiki en dat bijgewerkte, geactualiseerde info vervolgens zonder pardon verwijderd wordt met de opmerking "scheelt onderhoud". Ik voer zeker ook wel eens bewerkingen uit die bij nader inzien niet zo handig blijken te zijn en sta zeker open voor suggesties. En ik ben ook voorstander van minder onderhoud, zolang de kwaliteit van de pagina's daar niet onder lijdt (en volgens mij verschillen we daarin nog wel eens van mening...). Maar overleg daar alsjeblieft even over. Zomaar info weggooien waar ik moeite voor heb gedaan om die te actualiseren leidt bij mij tot een gevoel van nutteloos bestede tijd en minder zin om weer met de wiki aan de slag te gaan.

regenmaker
OVNL-beheerder

Berichtdoor regenmaker » zo 29 mar 2020, 14:56

Ik heb dit betoog al meerdere malen gehouden over langeafstandsbussen:
  • De langeafstandsbussen zijn al meerdere jaren niet goed bijgewerkt en ik ben het een beetje zat om elke keer weer de zooi op te moeten ruimen en achter iedereen aan te lopen zeuren, omdat het jaar ervoor allemaal (extra) informatie is toegevoegd, dus dat wil ik graag dit jaar voorkomen. Ik wil wel kwijt: ik waardeer zeker de tijd die je in het project steekt!
  • Langeafstandsbushaltes komen en gaan. Zeker in Duitsland kom ik vaak tegen dat er geen bussen meer komen bij de desbetreffende halte mede doordat het netwerk daar grotendeels ontbreekt. Als je de informatie van de langeafstandsbussen niet in de infobox opneemt, scheelt dit een hoop tijd het jaar erop om dit aan te passen. Ik spreek hier uit ervaring: 2 of 10 infoboxen gaat nog maar als het er al snel honderden worden dan wordt er snel wat vergeten. Bij reguliere lijnen wijzigt de vervoerder en concessie veel minder vaak.
  • Wat voegt het toe om aan de concessieparameter Niet Concessiegebonden toe te voegen? Immers is dit geen concessie.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Terug naar “Vragen en discussies OVer de Wiki”