Pagina 1 van 1

Bus en trammaterieel

Geplaatst: di 17 feb 2015, 12:42
door Jtm
Is er op OV Wiki ruimte voor pagina's over bus- en trammaterieel ?

Re: Bus en trammaterieel

Geplaatst: di 17 feb 2015, 12:54
door Thom91
Ruimte voldoende, maar volgens mij bestaan deze al. Zeker voor het Nederlandse deel!

Re: Bus en trammaterieel

Geplaatst: di 17 feb 2015, 14:24
door Ardan

Re: Bus en trammaterieel

Geplaatst: di 17 feb 2015, 17:53
door Jtm
Bedoelde materieelpagina's over bijvoorbeeld GVB Amsterdam en CN.

Re: Bus en trammaterieel

Geplaatst: di 17 feb 2015, 17:58
door Wubbo
Volgens mij wordt er al op diverse plekken naar materieel verwezen waar nog geen pagina bestaat. Daar is dus in ieder geval vraag naar.

Re: Bus en trammaterieel

Geplaatst: di 17 feb 2015, 17:59
door Ardan
Bij praktisch elke pagina over een vervoerder staat een lijstje welk materieel ze hebben.

Re: Bus en trammaterieel

Geplaatst: wo 18 feb 2015, 14:48
door Jtm
Dus een tekst zoals deze van Amsterdams busmaterieel (1966-1982) zou hier geplaatst kunnen worden ?

"Eind 1970 werden de eerste CSA 1-wagens met grote DAF-letters en DKDL-motor geleverd. Het GVB nam in 1971 45 exemplaren in dienst waarbij er weer vanaf 1 werd genummerd om doublures te voorkomen met de gelede trams 552-575 en 576-587; de nog aanwezige voorverkiezers 33-52 werden tot 163-182 herdoopt.

Ze begonnen vanuit garage West en verhuisden in september 1975 naar Amsterdam-Noord omdat de chauffeurs uit Noord ook wel eens met de DKDL-bussen wilden rijden. De voormalige Becksonwagens 1-17 reden er nacht- en spitsdiensten.

Omgekeerd aan de DOL-bussen kreeg de 44 eind 1978 bij schadeherstel kleine DAF-letters; net als de 14, 63, 64 en de latere methadonbus 81. De 44 werd als eerste afgevoerd nadat hij op 2 december 1983 een flatgebouw bij Waterlandplein binnenreed en daarbij zware schade opliep. De 37 zou in 1985 de zesde methadonbus worden maar verkeerde in een slechte staat; samen met de 45 werd hij geplukt om onderdelen te leveren voor de Rotterdamse Leyland/Hainje-museumbus 309. De 16 werd aan een filmproductie-/begeleidingsmaatschappij verkocht als blauwe streetcornerworker en bestaat nog steeds.

In 1987 waren er nog maar zeven wagens over; de verdeling was;

Garage West: 6, 13, 43 (keerde terug naar Noord)
Garage Noord: 17, 35, 36, 38
De 13 haalde op 8 november 1988 de 1000.000 kilometer-grens; hij bleef doorrijden tot aan de voetbalpendeldienst naar de wedstrijd Ajax FC Twente waarbij supporters zich uitleefden. Met een diensttijd van 17 jaar en 1.015.062 kilometer op de teller werd hij geplukt en naar de sloper gebracht om souvenirjagers op afstand te houden.

De 17 (opgeknapt met onderdelen van de 35 en de 38) werd aan een Noordmontuer verkocht en teruggeleend als vaste wagen op spitslijn 39E totdat hij 26 mei buiten dienst ging; met 17 jaar en 9 maanden dienst is de 17 de langstdienende standaard bij het GVB."

Re: Bus en trammaterieel

Geplaatst: wo 18 feb 2015, 21:39
door Meltrain
Ik vraag me af of zo'n uitgebreide tekst überhaupt wel geschikt is voor onze Wiki.
Die laatste zin is wel een leuke trivia, maar de rest vind ik eigenlijk té gedetailleerd.

Re: Bus en trammaterieel

Geplaatst: do 19 feb 2015, 00:06
door Jtm
De teksten worden nog bijgeschaafd.

Re: Bus en trammaterieel

Geplaatst: ma 23 feb 2015, 23:47
door Suus
Als het op de Nederlandse Wikipedia persé verwijderd moet worden (want volgens mij loopt er daar voor de zoveelste keer een discussie over) vind ik het niet echt een probleem als het hier wordt geplaatst wat mij betreft, zolang het maar een logisch en goed gestructureerd artikel is.

Re: Bus en trammaterieel

Geplaatst: di 24 feb 2015, 11:39
door Jelmer
Jtm schreef:Dus een tekst zoals deze van Amsterdams busmaterieel (1966-1982) zou hier geplaatst kunnen worden ?

"Eind 1970 werden de eerste CSA 1-wagens met grote DAF-letters en DKDL-motor geleverd. Het GVB nam in 1971 45 exemplaren in dienst waarbij er weer vanaf 1 werd genummerd om doublures te voorkomen met de gelede trams 552-575 en 576-587; de nog aanwezige voorverkiezers 33-52 werden tot 163-182 herdoopt.

Ze begonnen vanuit garage West en verhuisden in september 1975 naar Amsterdam-Noord omdat de chauffeurs uit Noord ook wel eens met de DKDL-bussen wilden rijden. De voormalige Becksonwagens 1-17 reden er nacht- en spitsdiensten.

Omgekeerd aan de DOL-bussen kreeg de 44 eind 1978 bij schadeherstel kleine DAF-letters; net als de 14, 63, 64 en de latere methadonbus 81. De 44 werd als eerste afgevoerd nadat hij op 2 december 1983 een flatgebouw bij Waterlandplein binnenreed en daarbij zware schade opliep. De 37 zou in 1985 de zesde methadonbus worden maar verkeerde in een slechte staat; samen met de 45 werd hij geplukt om onderdelen te leveren voor de Rotterdamse Leyland/Hainje-museumbus 309. De 16 werd aan een filmproductie-/begeleidingsmaatschappij verkocht als blauwe streetcornerworker en bestaat nog steeds.

In 1987 waren er nog maar zeven wagens over; de verdeling was;

Garage West: 6, 13, 43 (keerde terug naar Noord)
Garage Noord: 17, 35, 36, 38
De 13 haalde op 8 november 1988 de 1000.000 kilometer-grens; hij bleef doorrijden tot aan de voetbalpendeldienst naar de wedstrijd Ajax FC Twente waarbij supporters zich uitleefden. Met een diensttijd van 17 jaar en 1.015.062 kilometer op de teller werd hij geplukt en naar de sloper gebracht om souvenirjagers op afstand te houden.

De 17 (opgeknapt met onderdelen van de 35 en de 38) werd aan een Noordmontuer verkocht en teruggeleend als vaste wagen op spitslijn 39E totdat hij 26 mei buiten dienst ging; met 17 jaar en 9 maanden dienst is de 17 de langstdienende standaard bij het GVB."


Die GVB 38 is trouwens later als duikobject geplaatst in de Vinkeveenseplassen.