Korte Wiki vragen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Punt 1 is al gebruikelijk, punt 2 ben ik voor wat betreft het vermelden van de haltenaam die door de vervoerder gebruikt wordt niet zeker. Ik zou eerder zeggen dat zoiets bij het kopje Dienstregeling kan worden vermeld of tussen haakjes in de routestrip. Ik betwijfel alleen of dat wel zo onderhoudsvriendelijk en esthetisch mooi is. Ik hoor graag de mening van anderen.
Etienne
Donateur
Berichten: 7910
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Etienne »

Ik ben inderdaad wel meer van dit soort eigenaardigheidjes tegengekomen in België. Afhankelijk wat er speelt zet ik dit in cursieve letters boven de routestrip, dus onder het kopje == Route ==. Zie bijvoorbeeld hier of hier.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door bys1 »

Wat is tegenwoordig de norm voor haltepagina's? Wanneer moet een haltepagina worden aangemaakt?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Als je duidelijk kan beargumenteren wat de toegevoegde waarde is. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Ik haak even op deze discussie in en citeer wat ik gisteren aan de vraagsteller heb geschreven, wat mogelijk een aanleiding is geweest om deze discussie te starten:
Hoi Bys1, naar aanleiding van je bericht op de overlegpagina van Regenmaker over de buurtbus wilde ik je ook aanraden om de Hubtaxi eens na te lopen. In ieder geval de hubs in Leens, Ten Boer en Grootegast zijn volgens mij bij Qbuzz hernoemd en bij P+R Hoogkerk klopte de verwijzing niet (al heb ik die zojuist alvast aangepast).
Verder zou ik willen voorstellen om voor de hubs die geen pagina op de wiki hebben er een te maken: ze hebben immers een knooppuntfunctie en op deze manier kunnen lezers die geïnteresseerd zijn om de hubtaxi te gebruiken snel zien op welke bussen zij kunnen overstappen. Bovendien hebben de meeste hubs voorzieningen wat mij ook wel interessant lijkt om te vermelden. De kaart met alle hubs is hier te vinden.
Ik zou overigens de pagina's en de verwijzingen erheen kunnen aanmaken, alsook de pagina's voorzien van een algemene tekst. Maar omdat ik niet bekend ben in GD is het misschien leuk als jij (of iemand anders) een informatieve tekst over de geschiedenis/omgeving schrijft.
Hierbij heb ik mijn voorstel ook gebaseerd op de richtlijn die over de haltepagina's is gepubliceerd. Deze schrijft expliciet voor dat een stuk geschiedenis bij de nieuwe haltepagina wordt bijgevoegd. Al valt mij op dat in de praktijk lang niet alle pagina's aan deze richtlijn voldoen, en komt het volgens mij meer neer op het beargumenteren van de toegevoegde waarde (aan het wikibeheer) zoals Meltrain heeft gesteld. :P
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door bys1 »

Dat komt denk ik omdat van veel haltes weinig of geen geschiedenis bekend is. Datzelfde geldt voor mij in GD; ik wil wel eea aanmaken, maar ik ben niet bekend met geschiedenis van haltes daar.

Overigens mag een busstation zonder geschiedenis worden gemaakt, maar hier geldt: wat zie je als busstation?
Om een voorbeeld te noemen: Makkum Sporthal wordt op de wiki gezien als een normale halte, maar het is toch een redelijk belangrijke halte in Makkum en het eindpunt van diverse buslijnen. Ook qua indeling is het een busstation, want het is een soort eilandje vlak voor een supermarkt met twee perrons.
Regenmaker schreef:lokquote
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Voor haltes en busstation geldt inderdaad dat ze relevant moeten zijn in het netwerk en dat er niet alleen staat: hoi, ik ben halte x in plaats y maar iets meer achtergrond informatie dat mag ook een uitgebreide omschrijving zijn van de hedendaagse omgeving. De richtlijn is meer bedoelt voor het feit dat er geen wildgroei aan haltepagina's ontstaat.
umbusko schreef:Met name in gebieden waar meerdere vervoerders komen, worden soms verschillende haltenamen gehanteerd. Dan heb ik het niet alleen over verschillende spelwijzen, maar ook over echt verschillende namen: de halte Centre Céramique in Maastricht (sinds december 2016) heet bij de TEC bijvoorbeeld nog altijd Avenue Ceramique/Sphinxlunet. Wat verdient hier de voorkeur? Ik zou zeggen:

1. In de routestrip de naam van de "hoofdvervoerder" in de betreffende plaats, in dit geval dus Centre Céramique.
2. Een vermelding in de geschiedenis wanneer de naam is gewijzigd, en dat de betreffende vervoerder de oude naam nog gebruikt.

Ik hoor graag of jullie het hiermee eens zijn, of dat er redenen zijn om het toch anders te doen. :)
1. Zo doen we dat over het algemeen wel altijd.
2. Ik vind dit eigenlijk beter dan schuingedrukt onder de route. Mag ook onder het kopje dienstregeling wat mij betreft.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Prima. Dank voor de antwoorden. Dan zet ik het onder het kopje dienstregeling en zet ik de nieuwe naam in de routestrip. :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Ik zou het dan eigenlijk niet onder het kopje "Dienstregeling" zetten, maar een kopje aanmaken met "Afwijkende haltenamen" (o.i.d.). Met de dienstregeling zelf heeft het in mijn ogen namelijk weinig te maken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

De haltes zijn toch gewoon onderdeel van een dienstregeling. In de dienstregeling staat zowel de plaats als tijd opgenomen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Daar heb je zeker gelijk in, maar het benoemen van haltes die ook een andere naam hebben, vind ik toch net weer anders.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Ik kwam zojuist per toeval tegen dat de pagina Serie 9900 nog naar de treinserie 9900 in 2018 linkt, dat de reguliere routevarianten van treinserie 9900 in 2019 naar Lille Europe en Marne-la-Vallée-Chessy in de routestrip ontbreken, en dat de pagina van treinserie 9900 in 2020 überhaupt niet bestaat. Iemand die naar deze pagina's zou kunnen kijken?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Milco »

Als iemand mij de exacte route van de 9900 kan vertellen, wil ik er binnenkort best wel naar kijken :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Ik ben er nog steeds niet uit wat nu de beste bron is voor treindienstregelingen opvragen, maar nsdr.bemined.nl/2019 heeft wel een overzicht van de dienstregeling van de 9900 per wijzigingsblad (al ben ik überhaupt niet bekend met de exacte ingangsdata van elk wijzigingsblad).
Wel ben ik verrast over de inhoud: bij mijn weten reed de 9900 tot april 2019 meestal tot Lille Europe en sindsdien naar Marne-la-Vallée-Chessy, maar kennelijk reed volgens nsdr.bemined.nl tot wijzigingsblad 3 alleen de Ski-Thalys en sindsdien werd kennelijk gelijk naar Marne-la-Vallée-Chessy gereden. Tussen Brussel-Zuid en Marne-la-Vallée-Chessy wordt ook nog gestopt op Aeroport Paris-Charles de Gaulle TGV. Verder zijn de routes van alle Thalystreinen tussen Amsterdam en Brussel gelijk en zijn de routes van de Ski-Thalys en Zon-Thalys, alsmede een eventuele trein naar Lille Europe, volgens mij onveranderd ten opzichte van eerdere jaren.
Maar zoals gezegd ben ik er nog steeds niet uit wat nu de beste bron is voor treindienstregelingen opvragen, wellicht is er een veel overzichtelijker manier om hierachter te komen waar ik geen weet van heb.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Korte Wiki vragen

Bericht door Suus »

In 2018 is er flink gestaakt bij de SNCF. De trein naar Lille reed dan niet of slechts eenmaal daags. In september 2018 is een treinpaar naar Lille al opgeheven, het andere treinpaar met ingang van de dienstregeling 2019. De trein naar MLV is pas enige maanden na de start van de nieuwe dienstregeling gaan rijden.

Onder het nummer 9900 worden ook de seizoenstreinen Ski-Thalys en Zon-Thalys gereden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Milco »

Als iemand weet wat de route is en dat op de wiki wil verwerken, graag. Ik vind de route vooralsnog onduidelijk en heb liever een volledige pagina dan eentje waar een deel van de informatie mist omdat het bij ons niet bekend is.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door diederickx »

Zie ik nou goed dat de treinserie 10400 (of misschien nauwkeuriger 10440) ontbreekt in de Wiki?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Daar heb je helemaal gelijk in. :Y Zou je misschien ook nog met ons willen delen tussen welke stations die treinserie rijdt? :wink:
Overigens kan elk lid pagina's aanmaken en bewerken op de Wiki. :idea:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Milco schreef:Als iemand weet wat de route is en dat op de wiki wil verwerken, graag. Ik vind de route vooralsnog onduidelijk en heb liever een volledige pagina dan eentje waar een deel van de informatie mist omdat het bij ons niet bekend is.
In elk geval van de laatste week kan je de afgelegde routes hier terugkijken
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Hoe kan het dat de pagina Herbesthal wel aan de categorie Plaats Herbesthal toegevoegd lijkt te zijn (inclusief werkende link onderaan de pagina), maar op de pagina [wiki]Categorie:Plaats Herbesthal[/wiki] het lijkt alsof de pagina Herbesthal er niet aan is toegevoegd? :? Heb ik iets fout gedaan? (De categorie Plaats Herbesthal heb ik gisteren aangemaakt na het toevoegen van een bushalte op de pagina Herbesthal en het van links voorzien van de bijbehorende lijnen.)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Dat komt doordat het soms even duurt voordat de door infoboxen toegevoegde automatische categorieën geïndexeerd zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Mooi, dat is een hele geruststelling. :)
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Daniel schreef:
Milco schreef:Als iemand weet wat de route is en dat op de wiki wil verwerken, graag. Ik vind de route vooralsnog onduidelijk en heb liever een volledige pagina dan eentje waar een deel van de informatie mist omdat het bij ons niet bekend is.
In elk geval van de laatste week kan je de afgelegde routes hier terugkijken
Huh, je linkt nu naar de materieelplanning voor komende dagen? :?
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

diederickx schreef:Zie ik nou goed dat de treinserie 10400 (of misschien nauwkeuriger 10440) ontbreekt in de Wiki?
Ik kan zo gauw even niet vinden welke serie je precies bedoelt. Verder onderschrijf ik de eerdere reactie van Meltrain. :wink:
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door diederickx »

Goed dan, wat meer informatie over de mysterieuze serie 10440.

De route is vrijwel gelijk aan die van de serie [serie=Intercity|2020|(Deventer -) Amersfoort Centraal - Amsterdam Centraal1500[/serie], namelijk Amsterdam - Deventer & v.v.. In de oneven richting gaat het om twee voortreinen voor treinen van de serie [serie=Internationale trein|2020|Berlin Ostbahnhof - Bad Bentheim - Amsterdam Centraal140[/serie] op die momenten dat die iets later rijden en liever niemand laten uitstappen t/m Deventer. In de even richting gaat het om twee bezemtreinen na treinen van de series [serie=Internationale trein|2020|Berlin Ostbahnhof - Bad Bentheim - Amsterdam Centraal140[/serie] en [serie=Internationale trein|2020|Berlin Ostbahnhof - Bad Bentheim - Amsterdam Centraal240[/serie] op die momenten dat die iets eerder rijden en liever niemand laten instappen vanaf Deventer.

Het verschil met de serie [serie=Intercity|2020|(Deventer -) Amersfoort Centraal - Amsterdam Centraal1500[/serie] is derhalve dat die laatste alleen rijdt op de tijden dat de serie [serie=Internationale trein|2020|Berlin Ostbahnhof - Bad Bentheim - Amsterdam Centraal140[/serie] en [serie=Internationale trein|2020|Berlin Ostbahnhof - Bad Bentheim - Amsterdam Centraal240[/serie] niet rijdt (met trein 1561 als uitzondering). De serie 10440 rijdt in 2020 uitsluitend in de periode van 15 juni t/m 5 september, en niet op zondag. Bron: Spoorboekje 2020 (tabel 21).

De serie reed in 2019 overigens ook al, getuige het spoorboekje 2019 dat ik gelukkig nog niet had weggegooid. Of deze serie in eerdere jaren heeft gereden kan ik niet nagaan.

De aimabele suggestie dat ik dit zelf in de wiki mag zetten zal ik pas na zeer ampel beraad in overweging nemen, want er zijn nogal wat vertakkingen: De series [serie=Internationale trein|2020|Berlin Ostbahnhof - Bad Bentheim - Amsterdam Centraal140[/serie], [serie=Internationale trein|2020|Berlin Ostbahnhof - Bad Bentheim - Amsterdam Centraal240[/serie], [serie=Intercity|2020|(Deventer -) Amersfoort Centraal - Amsterdam Centraal1500[/serie] en [serie=Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Almere Centrum2600[/serie] moeten mee worden aangepast. En dan heb ik het nog niet over voorgaande jaren. Verdient een dergelijke kleine en vooral doublerende serie wel een eigen pagina? Onder de serie [serie=Intercity|2020|(Deventer -) Amersfoort Centraal - Amsterdam Centraal1500[/serie] schuiven is immers ook een optie. Kortom, moet dit wel overgelaten worden aan een beginnende wiki-redacteur?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten