Pagina 1 van 2

Belangrijke haltes

Geplaatst: do 09 jul 2015, 11:40
door Frank
Er zijn een aantal routestripsymbolen voor belangrijke bushaltes:

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Gebru ... ipsymbolen

Er was op de wiki enige discussie of we deze symbolen willen gebruiken. Wat vinden jullie daarvan?

Re: Belangrijke haltes

Geplaatst: do 09 jul 2015, 11:42
door Suus
Ik vind het geen nuttige toevoeging, omdat het arbitrair is.

Re: Belangrijke haltes

Geplaatst: do 09 jul 2015, 11:57
door regenmaker
Ja, het is misschien ook wel arbitrair, maar het geeft tenminste duidelijk aan dat er halte is die door meerdere buslijnen bediend wordt en dat er ook makkelijk overgestapt kan worden. Alleen een linkje van een halte valt helaas niet zo op. Het oranje symbooltje maakt dat duidelijker, maar dat is ook wel persoonlijk.

Voorbeelden van belangrijke haltes: Doesburg Kraakselaan, Woudenberg De Poort, Otterlo Rotonde, Voorthuizen De Punt, Joure Rotonde.

Re: Belangrijke haltes

Geplaatst: do 09 jul 2015, 12:05
door Milco
Ja, maar wat is dan per se een 'belangrijke halte'? Is dat een overstaphalte, een centrumhalte? Daarnaast kunnen zoveel haltes als overstaphalte gezien worden. Verder hebben grote steden niet per definitie één centrumhalte, maar zijn er meerdere bushaltes in het centrum. Wat mij betreft voegt deze functie niks nuttigs toe. Daarbij wordt het zo te zien alleen toegepast in Regenmakers favoriete concessies; zo komt het op mij over tenminste.

Re: Belangrijke haltes

Geplaatst: do 09 jul 2015, 12:49
door regenmaker
Ik heb ook wel eens vaker domme ideeën die eigenlijk niet zoveel toevoegen, haha. :@
Maar heb ook wel eens goede ideeën, laatst de nieuwe categorie toekomstige concessie in het leven geroepen.

Re: Belangrijke haltes

Geplaatst: do 09 jul 2015, 14:39
door fogeltje
Ik ben hierop tegen. Het is niet te bepalen wat nu een belangrijke halte of een belangrijke overstaphalte is, iedereen zal daar een andere mening over hebben. Dus in mijn ogen niet gebruiken.

Re: Belangrijke haltes

Geplaatst: do 09 jul 2015, 17:17
door huibf
De halte waar ik opstap is voor mij een belangrijke halte.
Halte Helenevaan, Eierloods ook voor degene die daar moeten zijn.

Re: Belangrijke haltes

Geplaatst: do 09 jul 2015, 20:04
door Milco
Wat gaan we doen met de symbolen bij overstaphaltes? Zo laten als nu, uitbreiden of weghalen?

Zoals gezegd vind ik het geen toegevoegde waarde hebben. Een pagina maken van een bushalte is prima, maar een extra symbool daar nog bij (zoals nu het geval is) vind ik onzin. Zoals ik al zei: wat is per definitie een 'belangrijke halte'?

Wat doen we hiermee?

Re: Belangrijke haltes

Geplaatst: do 09 jul 2015, 22:34
door Mr-W
fogeltje schreef:Ik ben hierop tegen. Het is niet te bepalen wat nu een belangrijke halte of een belangrijke overstaphalte is, iedereen zal daar een andere mening over hebben. Dus in mijn ogen niet gebruiken.

Een belangrijke overstaphalte is nog vrij objectief vast te stellen, een gewone belangrijke halte niet.
Ik vind de belangrijke halte van regenmaker op het Scheldeplein in Vlissingen bijvoorbeeld een zeer nuttige toevoeging.
Ik heb zelf ook al 3 belangrijke haltes gemaakt maar heb het verder laten zitten vanwege dit topic. (Wou eigenlijk beginnen aan Eindhoven Airport bushalte).

Re: Belangrijke haltes

Geplaatst: do 09 jul 2015, 23:01
door Zugführer
Maar dan is een link in de routestrip toch genoeg? Zoals nu ook bij dat Vlissingse voorbeeld gebeurt, maar dan zonder ander soort symbooltje.

Re: Belangrijke haltes

Geplaatst: vr 10 jul 2015, 01:57
door deadlock
Het is helemaal niet goed mogelijk om dat voor allemaal vast te stellen, maar wel voor een klein gedeelte. Zo kan ik je bijvoorbeeld garanderen dat er niemand is die Leidscheplein of De Dam niet als Belangrijke Halte zal aanwijzen. Maar of Winkelcentrum Holtenbroek dat nou wel of niet is....

Re: Belangrijke haltes

Geplaatst: vr 10 jul 2015, 07:47
door huibf
Waarom is De Dam een belangrijke halte?
Overstaphalten zijn nuttig. De rest niet.
Ook eventuele belbushalten op een route.
waarvan niet de hele route een belbus is. Maar deze kan je aangeven met een telefoontje.
Ala lijn 552 en de toekomstige 513 in Helmond en Eindhoven

Re: Belangrijke haltes

Geplaatst: vr 10 jul 2015, 11:08
door huibe
Een belbushalte in de route is nuttige info en ook objectief vast te stellen. Maar een overstaphalte is al wat lastiger en wat een belangrijke halte is is al helemaal onduidelijk. Dus alles wat niet objectief vast te stellen is, niet opnemen in een apart symbool. Als je de info kwijt wil, maak dan inderdaad een haltepagina aan.

Re: Belangrijke haltes

Geplaatst: vr 10 jul 2015, 12:36
door Hainje
^^ I could not agree more.

Re: Belangrijke haltes

Geplaatst: vr 10 jul 2015, 12:46
door fogeltje
Mr-W schreef:Een belangrijke overstaphalte is nog vrij objectief vast te stellen, een gewone belangrijke halte niet.

Nee, want je hebt genoeg haltes waar meerdere lijnen komen, dus die zijn eigenlijk potentiele overstaphaltes. Maar moet ik de halte Uden, Violierstraat nu echt een belangrijke halte noemen omdat ik bij vertraging soms daar al uitstap ipv busstation? Of halte Cortenbachstraat in Gemert?

Ik ben er op tegen om nog meer aparte symbolen in te gaan voeren, je raakt straks de weg kwijt. Een link maken volstaat in mijn ogen. Dat gezegd hebbende, ook alleen blauwe links, als niemand de moeite neemt om voor de belangrijke halte XXX, YYY een pagina te maken, dan is deze misschien toch niet zo boeiend.

Ik vind het ook jammer dat zo een ingrpijende wijziging op grote schaal doorgevoerd wordt zonder overleg vooraf. Nu zijn veel pagina's al aangepast, mogelijk levert dat weer extra werk op.

Ik blijf tegen. Ik hoor Frank zijn mening nog graag.

Re: Belangrijke haltes

Geplaatst: vr 10 jul 2015, 15:03
door regenmaker
Nou, ik verander ze met liefde terug hoor, als anderen fel tegen zijn ;)

Re: Belangrijke haltes

Geplaatst: vr 10 jul 2015, 17:53
door regenmaker
Ik heb nog wel wat denkvoer. Met de kernvraag: Stellen we busstations wel objectief vast?

Als we het hebben over het vaststellen van de kwalificatie busstation, moet je jezelf afvragen wat is een busstation. Mijn mening is dat een busstation niet bestaat uit een halte met een keerlus. Maar op de wiki zijn er wel een aantal haltes die wel als busstation worden aangeduid, bijvoorbeeld: Bruinisse Dorp en Nieuwerkerk Busstation.

Daarnaast hebben we nog de niet consequente busstation, want het busstation nabij Barneveld Centrum bestaat uit twee haltes waar meerdere bussen achter elkaar kunnen halteren (aangeduid als stripbusstation). De halte Voorthuizen De Punt heeft hetzelfde formaat als de halte voor Barneveld Centrum, maar is volgens de wikibewerkers hier nooit in aanmerking gekomen voor de kwalificatie van busstation.

Dus hoe objectief wordt op de wiki de kwalificatie busstation aan een halte toegekend?

Re: Belangrijke haltes

Geplaatst: vr 10 jul 2015, 21:13
door Frank
Dat is ook enigszins vaag. Volgens mij (maar dat is lang geleden, in ieder geval voordat ik wikibeheerder ben geworden) is wel eens afgesproken/geopperd iets als busstation te hanteren als de vervoerder dat ook doet (dat is ook zo'n beetje de definitie op de wiki :P ). Maar goed, de vervoerders zullen daar ook niet altijd even consequent in zijn en een busstation wijzigt natuurlijk ook nog wel eens van vervoerder. Zo heb ik het in Arnhem in ieder geval gedaan; ik heb foldertjes/blaadjes gehad waarin het Willemsplein en het Velperplein als busstation waren aangemerkt, dus die worden nu zo ook genoemd. Idem voor Kronenburg te Arnhem Zuid en Plein 1944 te Nijmegen.

Maar ik begrijp waar je naartoe wil. Het verschil tussen busstation en "belangrijke" halte is misschien wel niet zo heel groot. Dat kan ook een reden zijn om slechts één van de twee symbolen te gebruiken, zeker als goed gedefinieerd is wat nou precies een busstation is. De vraag is hoe groot de behoefte voor een exacte definitie is.

Re: Belangrijke haltes

Geplaatst: za 11 jul 2015, 00:18
door regenmaker
Willemsplein, Velperplein, Kronenburg en Plein 1944 zijn wat mij betreft, zowel qua vorm als functie een busstation. Lijkt me weinig op aan te merken. :P

Maar sinds wanneer geeft een vervoerder aan wat een busstation is? Is dit ergens terug te vinden?

Re: Belangrijke haltes

Geplaatst: za 11 jul 2015, 02:06
door Ardan
Mijn mening is de volgende punten hanteren:
· Afschaffen van het 'belangrijke halte'-symbool, is niet objectief.
· Een busstation als busstation definiëren (c.q in de strip zo aangeven) als het een halte bij een treinstation is of als er twee of meer lijnen komen die (door de vervoerder bewust) een overstap op elkaar geven.
· Haltes die door reizigers ook als overstappunt worden gebruikt kunnen een eigen pagina krijgen om meer informatie over die halte te verschaffen. Amsterdam Leidseplein bijvoorbeeld, met drie tramlijnen de ene richting en twee de andere richting op en een zooitje bussen. Foto, halte-layoutkaartje, helemaal mooi.
· Haltes waar toevallig meerdere lijnen komen in verschillende richtingen maar die zelden tot nooit als overstappunt worden gebruikt als normale halte behandelen. Geen icoon, geen pagina. Als het een halte is waar je in theorie een overstap in een andere richting kunt maken maar dit in de praktijk zelden gedaan wordt, kun je achter de haltenaam misschien zetten 'overstap op lijn xx', of een gelinkt nummersymbool, maar meer ook niet.

Zelf had ik een paar jaar terug, toen de wiki net begon, de ambitie om over zoveel mogelijk losse haltes een pagina en een foto te maken, die ga ik nu in de categorie verwijderen zetten. Onbegonnen werk, wat was ik denkende.

Re: Belangrijke haltes

Geplaatst: za 11 jul 2015, 07:16
door deadlock
huibf schreef:Waarom is De Dam een belangrijke halte?

Dan is Utrecht Centraal dus niet belangrijk maar station Zwolle wel? Gewoon omdat de verhouding overstappers in Zwolle veel hoger is dan in Utrecht...

Okay, dus slotje want huibf toont net even aan hoe fucking arbitrair het is.

Re: Belangrijke haltes

Geplaatst: za 11 jul 2015, 09:03
door Suus
Ardan schreef:Zelf had ik een paar jaar terug, toen de wiki net begon, de ambitie om over zoveel mogelijk losse haltes een pagina en een foto te maken, die ga ik nu in de categorie verwijderen zetten. Onbegonnen werk, wat was ik denkende.

Good luck with that. De categorie Verwijderen is echter al maanden niet meer onderhouden dus je pagina staat er nog wel even :wink:

Re: Belangrijke haltes

Geplaatst: za 11 jul 2015, 09:21
door regenmaker
Ardan schreef:· Een busstation als busstation definiëren (c.q in de strip zo aangeven) als het een halte bij een treinstation is of als er twee of meer lijnen komen die (door de vervoerder bewust) een overstap op elkaar geven.


Slechte definitie, een halte bij een station is niet per se een busstation. En die tweede gaat zorgen voor heel veel extra busstations.

Re: Belangrijke haltes

Geplaatst: za 11 jul 2015, 12:04
door Ardan
Ik dacht eigenlijk meer aan het icoontje maar volgens mij wordt het nu in de praktijk ook al gedaan dat een halte bij een station een ander icoontje heeft.

Re: Belangrijke haltes

Geplaatst: za 11 jul 2015, 12:10
door regenmaker
Ja die heeft gewoon het treinsymbool.