Infobox Treinseries

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Infobox Treinseries

Bericht door Meltrain »

Naar aanleiding van onderstaande opmerking:
Milco schreef:In de infoboxen van de treinseries in Nederland vermelden we alléén de begin- en eindpunten, dit on te voorkomen dat er teveel tekst in de infobox wordt gepropt. Tussenstations zijn zichtbaar in de routestrip.
Hoewel ik het hier over het algemeen mee eens ben, vind ik ook dat er uitzonderingen gemaakt moeten worden voor treinseries waarbij de route niet meteen duidelijk blijkt uit het benoemen van de eindpunten.
Een duidelijk voorbeeld waar dit speelt is de 3700, maar ook bij de [serie=Sprinter|2019|'s-Hertogenbosch - Utrecht Centraal6900[/serie] zou het handig zijn om te vermelden dat deze via Utrecht rijdt (en niet bijvoorbeeld via Breda).
Ik snap dat de route ook uit de routestrips blijkt, maar bij de lijsten van oude treinseries op stations zie je alleen hetgeen is ingevuld in de infobox.
Graag hoor ik hoe jullie hier over denken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Infobox Treinseries

Bericht door Milco »

Ik begrijp je punt zeker, maar waar leggen we dan de grens? Wat is een omweg die noemenswaardig is? Dan zou je ook de [serie=Intercity|2019|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] of [serie=Intercity|2019|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] kunnen nomineren, want Eindhoven - Den Haag kan ook via Utrecht en Enschede - Den Haag ook; iemand die niet zo topografisch is ingesteld weet wellicht niet wat de snelste route is. Ik blijf daarom toch van mening om alleen begin- en eindpunten te vermelden, de gehele route wordt naast de routestrip ook al op de pagina zelf beschreven immers.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Infobox Treinseries

Bericht door Meltrain »

Bij een verbinding Den Haag - Eindhoven zullen de meeste mensen toch wel aan een route via Breda denken en de [serie=Intercity|2019|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] gaat ook via Utrecht, dus ik snap je punt niet?
Maar bij een verbinding Venlo - Dordrecht denkt echt werkelijk niemand aan een route via Utrecht, Schiphol en Den Haag.
Het klopt dat de juiste route in de routestrips en in de beschrijving staat, maar mijn punt gaat juist over de automatische lijsten, zoals op [wiki]Utrecht Centraal/Bediening[/wiki].

Een ander punt: bij de regel "opmerkingen" staat nu vaak een streepje, terwijl daar vaak best nuttigere dingen ingevuld kunnen worden. Bij de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] zou er bijvoorbeeld kunnen staat dat hij niet in het weekend rijdt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Infobox Treinseries

Bericht door Hainje »

Mijns inziens zou je moeten kijken naar wat de snelste route is tussen het beginpunt en het eindpunt van de trein. Bij een trein als de [serie=Sprinter|2019|'s-Hertogenbosch - Utrecht Centraal6900[/serie] zou ik zonder in de planner te kijken al twijfelen, zowel via Utrecht als via Tilburg schelen de reistijden wellicht 10 minuten. Maar bij de s3700 is het echt way beyond the obvious dat het een omweg is.

Echter wanneer je als 'onwetende' naar die verbinding Googelt dan kun je wel een beetje op het verkeerde spoor(!) gezet worden. Daarbij lijkt mij een via vermelding dus wel wenselijk. Wel ben ik van mening dat er niet superveel verbindingen in aanmerking komen voor een via-vermelding. Dus voor die ene - voor ons overduidelijke situatie - ben ik van mening dat een via-vermelding dus een goede aanvulling is.
🍉
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Infobox Treinseries

Bericht door TLP »

Ik wil voor dezelfde [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Schiphol Airport - Venlo3700[/serie] de vraag stellen of de bestemming die op de TBPs getoond wordt vóór de daadwerkelijke eindbestemming van de trein geplaatst moet worden op de stationspagina's. Tussen Venlo en Amsterdam Bijlmer ArenA krijg je voor de [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Schiphol Airport - Venlo3700[/serie] dan Schiphol Airport - Dordrecht, tussen Dordrecht en Leiden Centraal krijg je dan Amsterdam Zuid - Venlo.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Infobox Treinseries

Bericht door Meltrain »

Bij de 3700, 4800, 5700, 6600 en 6900 zou ik het een toegevoegde waarde vinden om een tussen station te vermelden in de InfoBox.
Bij de andere treinseries is dat wat mij betreft niet nodig.
Laatst gewijzigd door Meltrain op zo 13 jun 2021, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Infobox Treinseries

Bericht door Suus »

Eens met het lijstje van Meltrain, met als toevoeging nog de Nachtnet-trein (is dat de 1400?)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Infobox Treinseries

Bericht door TLP »

Eigenlijk lijkt mij een tussenstation voor de [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Schiphol Airport - Venlo3700[/serie] en [serie=Sprinter|2019|Amsterdam Centraal - Haarlem - Alkmaar (- Hoorn)4800[/serie] voldoende. Deze treinen hebben in de reisinformatie een tussenstation als bestemming op stations rondom de beginpunten van het traject. De andere series tonen (tegenwoordig) vanaf ieder station de eindbestemming in de reisinformatie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Infobox Treinseries

Bericht door umbusko »

De [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] en de [serie=Sprinter|2019|'s-Hertogenbosch - Den Haag Centraal6900[/serie] vind ik een twijfelgeval. Vanaf de eerste halte na het beginstation kun je de route wel invullen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Infobox Treinseries

Bericht door Daniel »

TLP schreef:De andere series tonen (tegenwoordig) vanaf ieder station de eindbestemming in de reisinformatie.
Onjuist, de [serie=Sprinter|2019|Utrecht Centraal - Hilversum - Hoofddorp5700[/serie] staat in Utrecht als Sprinter naar Weesp op de borden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Infobox Treinseries

Bericht door Milco »

Met de treinseries die Meltrain noemt en de [serie=Nachtnet|2019|Rotterdam Centraal - Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal1400[/serie] ben ik het eens en mag het wat mij betreft toegepast worden, mits het tussenpunt wordt beperkt tot één station.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Infobox Treinseries

Bericht door TLP »

Daniel schreef:
TLP schreef:De andere series tonen (tegenwoordig) vanaf ieder station de eindbestemming in de reisinformatie.
Onjuist, de [serie=Sprinter|2019|Utrecht Centraal - Hilversum - Hoofddorp5700[/serie] staat in Utrecht als Sprinter naar Weesp op de borden.
Ik ben al even niet meer op Utrecht Centraal geweest, maar in de actuele reisinformatie (OVinfo, treinposities.nl) wordt op Utrecht Centraal de [serie=Sprinter|2019|Utrecht Centraal - Hilversum - Hoofddorp5700[/serie] naar Hoofddorp aangegeven en ik dacht dat deze informatie synchroon weergegeven wordt met de TBPs op de stations.

Hoe dan ook, tijd om een en ander uit te voeren.
JothamvW
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Infobox Treinseries

Bericht door JothamvW »

Overigens staat er nu van de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] dat deze tot Ht rijdt, terwijl dat al een tijdje Ah is.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Infobox Treinseries

Bericht door TLP »

Waar staat dat? Op de TBPs van de stations?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Infobox Treinseries

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:
TLP schreef:De andere series tonen (tegenwoordig) vanaf ieder station de eindbestemming in de reisinformatie.
Onjuist, de [serie=Sprinter|2019|Utrecht Centraal - Hilversum - Hoofddorp5700[/serie] staat in Utrecht als Sprinter naar Weesp op de borden.
Niet meer sinds een paar weken. Nu staat er gewoon Hoofddorp op de borden.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Infobox Treinseries

Bericht door TLP »

Kijk, dan liegt de app niet wat dat betreft :wink:. Ik wist wel dat Weesp voorheen het gebruik was, daarom schreef ik ook expliciet (tegenwoordig).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten