Pagina 2 van 3

Re: Omleidingen/tijdelijke wijzigingen

Geplaatst: ma 28 jan 2013, 18:52
door fogeltje
deadlock schreef:
Geert schreef:
Ik ben van mening dat er voldoende alternatieven zijn voor reisinformatie. Voor dit soort informatie geldt, net als inderdaad zoals eerder gezegd voor bushaltepagina's en buitenlandse buslijnen, dat het afschuwelijk veel werk is om het allemaal bij te houden, terwijl je er hoogstens enkele reizigers mee van dienst zou kunnen zijn.
Terecht punt dat het veel werk is en dat het maar de vraag is of en wie dat doet, maar uit de bezoekersaantallen van de wiki blijkt wel dat deze in een vraag voldoet en blijkbaar de bestaande reisinformatiebronnen aanvult. De wiki wordt op goede dagen ruim 13.000 keer per dag bezocht, dat zijn echt niet alleen ov-hobbyisten.
Unieke bezoekers?
En indexeerbots meegerekend?

Re: Omleidingen/tijdelijke wijzigingen

Geplaatst: ma 28 jan 2013, 21:09
door Geert
deadlock schreef:
Geert schreef:De wiki wordt op goede dagen ruim 13.000 keer per dag bezocht, dat zijn echt niet alleen ov-hobbyisten.
Unieke bezoekers?
Bijna wel ja. 12.500 unieke bezoekers vs. 13.100 bezoeken. Indexeerrobots en dergelijke allemaal niet meegerekend.

Ik kan zo snel niet zien wat het aandeel voormalige lijnen is hierin, maar een enorm deel van het bezoek aan de wiki komt voort uit mensen die zoeken op een buslijn en dan via Google op de wiki komen. Dat zijn bijna allemaal mensen die actuele reisinformatie zoeken lijkt mij.

Re: Omleidingen/tijdelijke wijzigingen

Geplaatst: ma 28 jan 2013, 21:37
door Wubbo
Het lijkt me verstandig om op de buslijnpagina's standaard (met een sjabloontje) op te nemen dat er geen garanties op juistheid gegeven worden, dat voor accurate info altijd verwezen wordt naar het vervoerbedrijf. Dat zou een klusje voor Wikibotje kunnen zijn. Omleidingsroutes (los van de discussie welke je verwerkt) zou ik altijd los verwerken, dus onder de route een extra strip met 'route van 1 april tot 31 december' en in tekst een indicatie van wat er waarom gewijzigd is, daarmee is het voor onervaren reizigers/gebruikers ook leesbaar.

Om maar even wat voer aan de discussie te geven: we hebben op de Wiki ook buslijnen die maar 1 dag tot enkele dagen (Vierdaagse, Vrijmarktnet Utrecht) gereden hebben, waarom die wel en een omleiding van 1 dag niet?

Re: Omleidingen/tijdelijke wijzigingen

Geplaatst: ma 28 jan 2013, 22:47
door fogeltje
Wat betreft zo een sjabloon, ik zat te denken aan dit sjabloon wat op Wikipedia boven medische pagina's wordt geplakt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sjabloon:D ... isch_lemma

Een logo hoef er niet bij in mijn ogen. Je zou natuurlijk bij elke lijn een logo van de betreffende vervoerder erbij kunnen plakken, maar dan gaan het ons wel weer onnodig lastig maken (en je krijgt weer uitzonderingen bij lijnen met meerdere vervoerders etc) want je moet dan per lijn kijken welke verder vervoerder er rijdt. Aan de andere kant, als iemand wikibot zonder veel extra moeite hierop zou kunnen aanpassen, dan zou het nice-to-have zijn. Maar de lezer kan ook gewoon in de Infobox kijken en Hermes in google inrammen als hij zit dat Hermes de vervoerder is.

Re: Omleidingen/tijdelijke wijzigingen

Geplaatst: wo 30 jan 2013, 15:00
door Edwin
Geert schreef:Ik kan zo snel niet zien wat het aandeel voormalige lijnen is hierin, maar een enorm deel van het bezoek aan de wiki komt voort uit mensen die zoeken op een buslijn en dan via Google op de wiki komen. Dat zijn bijna allemaal mensen die actuele reisinformatie zoeken lijkt mij.
Als ik hier op de Wiki iets wil vinden over een buslijn vul ik bijna altijd op Google lijn 216 bijvoorbeeld in en bijna altijd bij de eerste drie hits. *ontkent daarineen groot aandeel*

Re: Omleidingen/tijdelijke wijzigingen

Geplaatst: wo 30 jan 2013, 20:53
door Meltrain
Ik merk ook vaak genoeg dat als eerste hit een voormalige tram- of buslijn komt, maar vaak staat op die pagina (onderaan) ook een verwijzing naar de huidige tram- of buslijn op dat traject.

Re: Omleidingen/tijdelijke wijzigingen

Geplaatst: za 02 feb 2013, 20:28
door fogeltje
Meltrain schreef:Ik merk ook vaak genoeg dat als eerste hit een voormalige tram- of buslijn komt, maar vaak staat op die pagina (onderaan) ook een verwijzing naar de huidige tram- of buslijn op dat traject.
Bij buslijnen staat toch in de infobox van een voormalige lijn een link naar de categorie van de huidige lijnen?

Zie bijvoorbeeld http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... en_Station

Als iemand op een voormalige lijn terecht komt, dan komt hij met 1 simpele klik op een overzicht uit van alle huidige lijnen met dat nummer en zal zijn of haar lijn dan ongetwijfeld snel gevonden hebben.

Re: Omleidingen/tijdelijke wijzigingen

Geplaatst: za 02 feb 2013, 22:47
door Edwin
fogeltje schreef:
Meltrain schreef:Ik merk ook vaak genoeg dat als eerste hit een voormalige tram- of buslijn komt, maar vaak staat op die pagina (onderaan) ook een verwijzing naar de huidige tram- of buslijn op dat traject.
Bij buslijnen staat toch in de infobox van een voormalige lijn een link naar de categorie van de huidige lijnen?

Zie bijvoorbeeld http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... en_Station

Als iemand op een voormalige lijn terecht komt, dan komt hij met 1 simpele klik op een overzicht uit van alle huidige lijnen met dat nummer en zal zijn of haar lijn dan ongetwijfeld snel gevonden hebben.
Maar stle de lijn veranderd bijna niet, behalve het lijnnummer, dan heb je niks aan de huidige lijnen 21.

Re: Omleidingen/tijdelijke wijzigingen

Geplaatst: zo 03 feb 2013, 11:23
door fogeltje
Klopt, maar de meeste mensen zoeken op lijnnummers en vaak blijven ze gelijk. Niet altijd, maar in veel van de gevallen biedt dit al een uitkomst.

Re: Omleidingen/tijdelijke wijzigingen

Geplaatst: za 30 mar 2013, 12:49
door Etienne
*Topickick*
Xanland heeft nu een verstoringeninfobox aangemaakt. Ziet er wat mij betreft wel aardig uit, alleen zouden we wel een termijn moeten afspreken om een wildgroei aan de Infoboxen te voorkomen.

Re: Omleidingen/tijdelijke wijzigingen

Geplaatst: za 06 apr 2013, 00:42
door Xanland
Willen mensen de verstoringsbox gaan gebruiken? Dan zet ik het namelijk om naar een normaal sjabloon.
Hij zou nu als het goed is ook ruimte moeten hebben mbt de LijnInfoBox en eventueel aparte afbeeldingen.

Over die termijn: Zelf hanteer ik een maand, aangezien Syntus die wijzigingen ook IN de bus doorvoert op de schermen. Elke week kijk ik dan via (nu nog) deze pagina nog waar het sjabloon staat. Zo heb je aardig recente informatie. :)

Re: Omleidingen/tijdelijke wijzigingen

Geplaatst: wo 08 mei 2013, 23:13
door Xanland
Het sjabloon heb ik nu "officiëel" gemaakt op de OVinNL-wiki aangezien er nu een fatsoenlijker icoon is!
Gebruik ervan is te vinden op: [wiki]Sjabloon:Verstoring[/wiki]. :)

Succes!

Re: Omleidingen/tijdelijke wijzigingen

Geplaatst: do 09 mei 2013, 10:25
door Meltrain
Wat is dat 9292nr? :?
En dat routesymbool met een kruis erdoor, waar kan ik dat vinden?

Verder wel mooi. :pos:

Re: Omleidingen/tijdelijke wijzigingen

Geplaatst: do 09 mei 2013, 11:24
door Daan
Meltrain schreef:Wat is dat 9292nr? :?
Nummer van de verstoring op 9292.

Re: Omleidingen/tijdelijke wijzigingen

Geplaatst: do 09 mei 2013, 15:59
door Ardan
Meltrain schreef:En dat routesymbool met een kruis erdoor, waar kan ik dat vinden?
Die staat hier in de lijst, samen met alle andere 'bijzondere' dingetjes.

Re: Omleidingen/tijdelijke wijzigingen

Geplaatst: di 03 sep 2013, 10:51
door Edwin
Is er ook een symbool waarmee aangegeven kan worden dat de haltes alleen in één richting vervallen en in de andere richting niet.

Zoals bij Htm Lijn 6 waar nu één richting van de omleiding is komen te vervallen. Ik heb het als tekst er bij gezet. Maar is hier ook een oplossing voor? Zelfde geldt voor lijn 25 bij één halte.
Edit2: Bij Lijn 9heb ik er een pijltje bij gezet. Lijkt mij de meest simpele oplossing. (Ben nog bezig met de update.)

Edit: Tevens staat er in het Sjabloon Verstoring: " |geldigtot= " maar wordt weergegeven als tot en met.

Re: Omleidingen/tijdelijke wijzigingen

Geplaatst: di 03 sep 2013, 11:18
door Daniel
Er is wel een symbool waarmee je een éénrichtingshalte met een kruis erdoor kunt tonen. Denk dat dat, ook qua duidelijkheid, de handigste optie is waarbij je de halte dan tweemaal in de lijst zet: 1x met kruis voor de vervallen richting en 1x zonder voor de niet vervallen richting.

Re: Omleidingen/tijdelijke wijzigingen

Geplaatst: di 03 sep 2013, 12:05
door Edwin
Daniel schreef:Er is wel een symbool waarmee je een éénrichtingshalte met een kruis erdoor kunt tonen. Denk dat dat, ook qua duidelijkheid, de handigste optie is waarbij je de halte dan tweemaal in de lijst zet: 1x met kruis voor de vervallen richting en 1x zonder voor de niet vervallen richting.
De gebruikelijke halte vervalt maar in één richting. Normaal wordt die halte in beide richtingen aangedaan.
Is dit een goede oplossing nu: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... ndam_Noord? Lay-out is niet zo mooi door de pijltjes, maar dit moet toch wel duidelijk zijn in mijn ogen.

Re: Omleidingen/tijdelijke wijzigingen

Geplaatst: di 03 sep 2013, 14:51
door Daniel
Kan beter, met Route_rhlr en Route_rhrr krijg je halve haltebolletjes aan respectievelijk de linker of rechterkant. Die zijn ook beschikbaar met een rood kruis erdoor (Route_rXlr en Route_rXrr als ik me niet vergis)

Re: Omleidingen/tijdelijke wijzigingen

Geplaatst: di 03 sep 2013, 19:07
door Edwin
Daniel schreef:Kan beter, met Route_rhlr en Route_rhrr krijg je halve haltebolletjes aan respectievelijk de linker of rechterkant. Die zijn ook beschikbaar met een rood kruis erdoor (Route_rXlr en Route_rXrr als ik me niet vergis)
rXrr is een aftakking en rXlr kent ie niet.
Heb in ieder geval de halve bolletjes gedaan. Dat ik daar niet eerder aan heb gedacht.

Re: Omleidingen/tijdelijke wijzigingen

Geplaatst: di 03 sep 2013, 19:43
door Daniel
Heb nu thuis de map met SVGtjes bij de hand, dat kijkt wat makkelijker... rXhrr en rXhlr zijn de halve bolletjes met een kruis erdoor :wink:
Je kan je routestrip trouwens wel wat versmallen: alleen voor die haltes die in één richting wel bediend worden heb je een aftakking nodig, verder kan het wel gewoon in één kolom.

Re: Omleidingen/tijdelijke wijzigingen

Geplaatst: za 07 sep 2013, 14:46
door Edwin
Ik zag gister bij lijn 195 dat er naast het kruis door de halte, de haltenaam ook was doorgehaald. Is hier ook "beleid" voor, ook als "verplicht" maken? Zo ja, hoe zit het dan met haltes die maar in één richting vervallen? Niet doorhalen.

Re: Omleidingen/tijdelijke wijzigingen

Geplaatst: za 07 sep 2013, 15:29
door Milco
Ik doe dat expres om duidelijker te laten zien dat die halte vervallen is.

Je hebt ook nog halve haltebolletjes met een kruis erdoor. Als een halte slechts in één richting vervallen is, dan kun je die halte 2x neerzetten, waarbij je de richting waarin die halte vervallen is, doorstreept en een half bolletje met een kruis neerzet en de andere richting een half bolletje zonder kruis.;-)

Zie hier: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... _De_Marken

Re: Omleidingen/tijdelijke wijzigingen

Geplaatst: do 26 sep 2013, 19:14
door Edwin
Er zijn geen Aftakking in heen- en retourrichting met alleen één halte in heen- of retourrichting. Nu los ik het zoals bij lijn 24 op deze manier op met de omleidingen.

Re: Omleidingen/tijdelijke wijzigingen

Geplaatst: do 26 sep 2013, 19:52
door Daniel
Dat lijkt me de beste oplossing. Als je voor elk specifiek geval een apart symbool moet gaan hebben worden het er wel heel veel meer. Ik denk dat het beter is de speciale symbolen beperkt te houden tot de gevallen waarin de routevarianten echt niet goed te tonen zijn met een combinatie van bestaande symbolen.