Routestrips

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door regenmaker »

Ja dat kan wel, maar dan denk ik dat je echt het verschil gaat zien tussen de hele en halve bolletjes. Want dan moet ik de halve bolletjes een slag naar rechts of links verplaatsen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Routestrips

Bericht door Daelea »

Dat is ook niks nee.
Is het nog een optie om het witte vlak aan de rechterkant van het halve bolletje wat uit te rekken naar rechts? Je houdt dan de uitlijning links met de hele bolletjes, en de kromming van het bolletje blijft ook hetzelfde.

Mocht dit niet echt duidelijk zijn, dan maak ik straks even wat ik bedoel.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Routestrips

Bericht door TLP »

Ik ben wel benieuwd naar dat bredere halve haltebolletje van Thom69. Verder heb ik net als Daniel toch mijn twijfels over de uitlijning van de voertuigsymbolen. Als het halve haltebolletje van Thom69 niet zou werken zou ik toch pleiten om de voertuigsymbooltjes dezelfde uitlijning te geven als het halve haltebolletje nu (zoals bij het oorspronkelijke halve bussymbooltje). De reden waarom ik daar destijds niet zo dol op was had te maken met de indeling van de witruimte, maar in het klein luistert dat minder nauw dan in het groot.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Routestrips

Bericht door Daelea »

Het bredere halve haltebolletje zou er zo uit kunnen zien:
Afbeelding

Link naar het bredere halve haltebolletje: https://1drv.ms/u/s!AusEowYdJCox4n2QbnF ... j?e=IIhZwW

In de routestrip zie je dan de bovenste drie iconen (de onderste is de oude halve haltebol ter referentie):
Afbeelding

(Let niet op de slechte resolutie van het icoontje, ik kon die alleen door een screenshot kopiëren)
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Routestrips

Bericht door umbusko »

Dat bredere halve haltebolletje vind ik persoonlijk niks.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Routestrips

Bericht door Meltrain »

Ik ook niet, maar ik zou het niet erg vinden als bij symbolen wél de volledige breedte van de blauwe lijn wordt gepakt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door regenmaker »

Persoonlijk vind ik dat niet echt een verbetering.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door regenmaker »

Dus de meeste mensen zijn tevreden met de symbolen (dus met het nieuwe tramsymbool) zoals deze er nu liggen of zijn er nog grote bezwaren tegen een specifiek symbool of groep? Of gaan we liever terug naar symbolen met een halve blauwe lijn langs het voertuig? Ik heb dit weekend mooi de tijd om de symbolen uit te rollen op de wiki of in ieder geval een deel.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door Suus »

Ging je nog wat doen aan de koplampen van de metro?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Routestrips

Bericht door umbusko »

Over welke tram gaat het nou? Die zonder stroomafnemer? Die vind ik wel geslaagd.

Ik ben zelf nog niet echt fan van de bus, maar misschien went dat. Ik weet niet zo goed waar het aan ligt, maar ik heb het gevoel dat hij wat plomp is ten opzichte van de andere symbolen, en ik vind hem op het eerste gezicht ook lastig te herkennen als bus. Misschien zou het hier ook helpen om de koplampen wat meer tot een punt te maken, zoals bij de trein, en wellicht kunnen de randen en/of de spiegels met een iets dunnere lijn? Ik heb het idee dat iets dunnere lijnen goed werken: die zie ik bij de trein en de tram zonder stroomafnemer en die symbolen vind ik ook het meest geslaagd. Dat extra blauw op de plek van het stuur zou niet hoeven uitmaken denk ik, want bij de tram stoort dat niet, maar misschien zou het helpen als dat streepje blauw horizontaal loopt? Ik heb nu het idee (al is het lastig te zien) dat het schuin loopt.

En zou je die symbolen met die halve blauwe lijn langs het voertuig er ook bij kunnen zetten? Nu vergelijkt het nogal lastig. :wink:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door regenmaker »

Ok dan zal ik nog even wat dunnere lijnen bij de bus toepassen en de koplampen van de metro aanpassen analoog aan de tram. Die symbooltjes met halve blauwe lijn moeten nog ergens op de wiki staan.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Routestrips

Bericht door TLP »

Kan het zijn dat je de symbooltjes met halve blauwe lijn bedoelt die je verwijderd hebt onder het mom van schoonmaak en afronding symbolen?
Mijn voorkeur gaat overigens hoe dan ook uit naar de symbolen zoals die nu zijn. De uitlijning van de halve symbolen vind ik er al met al wel oké uitzien, het lijkt mij fijn als ze dit weekend zoveel mogelijk geïmplementeerd kunnen worden.
Bovendien moeten de symbolen voor de aftakkingen (rBar, rTar etc.) ook nog gemaakt worden volgens mij. Mij lijkt het fijn als de aftakkingssymbooltjes in één richting (rlearBr, ra0lrTl etc.) daarbij ook meegepakt worden, die moeten daarvoor natuurlijk wel nieuw gemaakt worden.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door Milco »

Over routestrips gesproken: ik zie juist wel iets in een aangepast symbool voor een "halte op verzoek". Dit is nu een regulier haltesymbool met een groene rand, maar ik zou eigenlijk daar liever een vraagteken in het rondje willen zien, zodat wellicht duidelijker te zien is dat de halte op verzoek wordt bediend. Hoe denken jullie hierover?

Zoiets bijvoorbeeld, mogelijk met de tekst "op verzoek" (al moet het wel wat groter, dit is even gauw in elkaar geflanst):
Afbeelding
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Routestrips

Bericht door TLP »

Toevallig heb ik daar van de week ook al eens over na lopen denken. Een aantal gedachten die ik erover heb:
  • Tekst en een symbool in één haltebolletje gaan volgens mij niet werken. Je zou dan eigenlijk moeten kiezen tussen die twee, waarbij ik neig naar een symbool. Maar welk symbool is dan het beste? Een vraagteken, een telefoonhoorn of misschien wel een reiziger die zijn hand opsteekt (kun je bijvoorbeeld uit deze afbeelding maken)?
  • Wat mij betreft worden ook de symbolen voor tijdelijke haltes en haltes in aanleg aangepakt, al weet ik voor tijdelijke haltes even geen goed symbool. Voor haltes in aanleg denk ik aan het bekende symbool voor werkzaamheden (zonder de driehoek met rode rand).
  • Is het beter om de symbolen in het haltebolletje zelf te plaatsen, er direct naast of juist na de haltenaam? Het nadeel van in het haltebolletje zelf plaatsen is dat er dan moeilijk een versie in één richting gebruikt kan worden, het nadeel van er direct naast plaatsen is dat een complexe routestrip dan door de war raakt. Dan is na de haltenaam misschien wel de beste optie, al kunnen sommige routestrips dusdanig complex en haltenamen dusdanig lang zijn, dat het allemaal niet meer op één regel past. Om die reden zou ik ook voor een symbool in plaats van tekst kiezen.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Routestrips

Bericht door Pascal1998 »

Ik ben dan inderdaad in je tweede punt voor dat laatste, de symbolen na de haltenaam. Op je eerste punt denk ik dat het verstandig is om een telefoon als symbool te doen, voor veel van deze flex haltes moet vooraf worden gebeld, voordat de bus je komt ophalen

Edit: Wat ik nu wel denk is het volgende: Als we dit soort symbolen gaan toevoegen, heb je wel meer wiki mankracht nodig, nou wil ik best een middagje wiki’s aanpassen, dus ik stel me als we dit gaan doen, graag open
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Routestrips

Bericht door umbusko »

Er zijn nog pagina's waarop met symbolen gewerkt wordt (twee verschillende zelfs), zoals die van lijn 44 en lijn 11c, zie ik nu na een beetje zoeken. Die symbolen zijn wel duidelijk, maar de positie na de haltenaam vind ik persoonlijk onduidelijk. Juist daarom ben ik wel fan van de bolletjes met gekleurde rand: omdat alle informatie over de halte behalve de naam (één richting, twee richtingen, alleen op sommige routevarianten, halte op aanvraag, tijdelijke halte, etc.) in het bolletje verscholen ligt.
Groene bolletjes én symbool hebben we trouwens ook: lijn S1.

Een eventueel symbool zou ik bij voorkeur tussen routestrip en haltenaam in zetten (zoals in het laatste voorbeeld), maar dan nog, zijn we dan niet nodeloos problemen aan het creëren? We beginnen nu net van het gedoe met pijltjes af te raken. :wink: Wat als een halte zowel vast (bij de ene routevariant) als op aanvraag/tijdelijk/opgeheven is (bij de andere routevariant)? Alles met losse symbolen zou je mijns inziens moeten proberen te vermijden.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Routestrips

Bericht door huibf »

umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Routestrips

Bericht door umbusko »

Hé, die laatste is wel interessant: daar is die Doctor Klompelaan een belbushalte bij een station (er stond geen stationsicoontje in de routestrip, dat heb ik net even toegevoegd). Beide weergeven kan inderdaad (vooralsnog) niet zonder het telefoonsymbool. :mrgreen:
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Routestrips

Bericht door TLP »

umbusko schreef:Juist daarom ben ik wel fan van de bolletjes met gekleurde rand: omdat alle informatie over de halte behalve de naam (één richting, twee richtingen, alleen op sommige routevarianten, halte op aanvraag, tijdelijke halte, etc.) in het bolletje verscholen ligt.
Maar je moet de betekenis van die kleurtjes wel maar kennen: dat is bij ons misschien wel het geval, maar bij de "leken" onder de bezoekers mogelijk niet en de hulppagina over de routestrips wordt door hen ook niet zo makkelijk gevonden. En intuïtief vind ik de betekenis van de kleurtjes ook niet echt: de rode kleur van een halte in aanleg zou net zo goed voor een gesloten of vervallen halte kunnen staan, als je die symbolen niet op dezelfde pagina ziet staan; de groene kleur zou ik niet zo snel met een halte op verzoek associëren. Bovendien zijn er kleurenblinde mensen (ook onder de gebruikers).

De hamvraag van dit alles is echter dat de betekenis van de bolletjes weliswaar te herleiden is aan de mouse-overs, maar dat moet je dan maar net weten en de mouse-overs zijn niet eens op mobiel beschikbaar... :X
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Routestrips

Bericht door umbusko »

Klopt, maar er is altijd de tekst nog voor verduidelijking, daar staat al vaak iets bij. En bij tijdelijke haltes heeft het verstoringsblokje een legenda.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Routestrips

Bericht door huibf »

De kleur bolletjes zegt niet.

De lichtgrijze rand is nog voor te stellen als opgebroken halte. Wellicht zou je deze rand ook kunnen stippelen.

Werkzaamheden/opgeheven is duidelijk met het rode kruis.

De functie halte in aanleg. Wordt deze gebruikt?
Waarom zou je deze willen benoemen. Je voegt deze pas toe als deze er ligt.

Juist omdat er steeds meer van dergelijke halten komen lijkt me de toevoeging van een hoorn wenselijk.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Routestrips

Bericht door TLP »

regenmaker schreef:Ok dan zal ik nog even wat dunnere lijnen bij de bus toepassen en de koplampen van de metro aanpassen analoog aan de tram. Die symbooltjes met halve blauwe lijn moeten nog ergens op de wiki staan.
Hoe gaat het nu met de ontwikkeling van de voertuigsymbolen? Heb je al een plan gemaakt over het uitrollen?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door regenmaker »

Nee nog niet, had gehoopt iets meer tijd te hebben dit weekend om dit meteen mee te pakken.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door regenmaker »

Oké, ik heb de nieuwe symbolen weer op de pagina gezet. Nieuw zijn: twee extra variaten voor de koplampen van de metro, de busvariant met wat dunnere lijnen en het halve treinsymbool met doorlopende blauwe lijn (vergelijkbaar met de halve bolletjes).

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Gebr ... bloonTest2

Na deze discussie kunnen we wel eens gaan kijken naar haltes op verzoek en tijdelijke haltes.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door Pascal1998 »

1. Die halve trein zou ik toepassen, ook bij de bus, metro en tram

2. Ik kies voor de middelste hele metro, lijkt meer op een metro, de onderste heeft een boos gezichtje lijkt het wel

3. De nieuwe versie van de bus vind ik wat prettiger kijken, die zou ik zo houden, de oude versie kan weg
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten