Hoeveelheid informatie/geschiedenis per pagina

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Hoeveelheid informatie/geschiedenis per pagina

Bericht door huibe »

Tijdens het aanvullen van de regio Eindhoven liep ik aan tegen een flink aantal pagina's waarop de complete (of in ieder geval de bij de schrijvers bekende) informatie over de betreffende lijn op 1 pagina wordt weergegeven. Zie voor een voorbeeld [wiki]Lijn 20 Eindhoven Station NS - Helmond Station NS (tot 2003)[/wiki]. Ik zie door de bomen het bos nier meer en als dan blijkt dat de informatie onvolledig is en/of jaren ontbreken wordt het mij echt te gek.

Nu was in een ander onderwerp de discussie wat onze bezoekers verwacht van een pagina. Als ik informatie over een bepaalde lijn zoek dan wil ik of de huidige situatie of de situatie in een bepaald jaar. Dit wil ik snel en makkelijk opzoeken. Als ik dan vanuit het dienstregeling jaar 2000 de informatie van lijn 20 wil zien dan verwacht ik als ik die link aanklik de info over de route en frequentie te zien. Als ik dan op de huidige pagina kom moet ik gaan zoeken om te kijken of er informatie over 2000 wordt gegeven en welke informatie dit dan is. In mijn ogen weg bezoeker...

Daarom ben ik van mening dat je zeer hapklare brokken aanmoet bieden. Dan maar 10 pagina's extra in het voorbeeld van lijn 20, maar de informatie staat dan wel duidelijk en overzichtelijk. De pagina's goed aan elkaar linken en dan ben je klaar (in welke vorm is een discussie apart).

De grote vraag is dan wat is een hapklare brok of wat is de maximale geschiedenis die je op één pagina kwijt kunt. Ik denk dat Lijn 160 Best Heuveleind - Nuenen Kernkwartier wel een goed voorbeeld geeft. Twee kleine wijzigingen in de routeinformatie maar wel makkelijk te begrijpen als je de geschiedenis leest.

Maar dat de pagina over dezelfde lijn een paar jaar later weer net te veel informatie geeft. Zie Lijn 160 Best Station - Nuenen Centrum. Hier moet de bezoeker weer gaan nadenken. (NB ik kon de pagina niet verder splitsen omdat ik zelf die informatie niet heb)

Roept u maar. Wat verdient de voorkeur.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Hoeveelheid informatie/geschiedenis per pagina

Bericht door Ardan »

Sowieso valt me op dat vooral Brabant enorm vol staat met ALLE info die je maar kunt bedenken, van welke routewijziging in welk jaar tot het aantal knoopjes van het uniform van de chauffeur... Maar dat komt waarschijnlijk ook omdat er hier verschrikkelijk veel Brabantse busliefhebbers zijn.

Ik vind dat de pagina van het huidige jaar ook die info moet hebben, en links naar voorgaande jaren. Niet met routes erop. Zelfde als bij de treinseries zeg maar. Verhaaltje is leuk, voor gedetailleerde info klik je maar een jaartal aan.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Hoeveelheid informatie/geschiedenis per pagina

Bericht door fogeltje »

Een pagina voor elk jaar lijkt me vreselijk overbodig, dan krijg je een wildgroei aan pagina's. Zolang eindpunten niet wisselen zou ik het niet splitsen. Bij lange pagina's zou je van geval tot geval moeten bekijken of je ergens gaat splitsen.
"Een touringcar is geen bus"
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Hoeveelheid informatie/geschiedenis per pagina

Bericht door matti93 »

Een duidelijkere indeling is misschien ook mogelijk door de informatie in tijdsblokken in te delen (wijzigingen en route dus bij elkaar per tijdsblok) en bovenaan de pagina algemene info, de routestrip waarop de wijzigingen gebaseerd zijn en een inhoudsopgave te zetten. Dan kan iemand die geïnteresseerd is in de geschiedenis van de hele lijn lekker (chronologisch :)) doorlezen, iemand die specifieke info zoekt doorklikken en bovendien is het meteen duidelijk dat er veel info te vinden is.
huibe schreef:Nu was in een ander onderwerp de discussie wat onze bezoekers verwacht van een pagina. Als ik informatie over een bepaalde lijn zoek dan wil ik of de huidige situatie of de situatie in een bepaald jaar.
Ik wil vaak de hele geschiedenis van een lijn zien en haak dan af als er veel pagina's met hetzelfde lijnnummer in een bepaalde concessie zitten of als ik eindeloos door moet klikken naar een volgende pagina.
Etienne
Donateur
Berichten: 7910
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Hoeveelheid informatie/geschiedenis per pagina

Bericht door Etienne »

Ik ben ook geen fan van één pagina per jaar, omdat dat een wildgroei aan pagina's oproept, zoals Fogeltje zegt. In mijn ogen is een nieuwe pagina alleen nodig bij:
- Lijnnummerveranderingen
- Grote routewijzigingen
- Verlegging of verlenging vanaf een eindpunt.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Hoeveelheid informatie/geschiedenis per pagina

Bericht door Ardan »

Naja ik schreef inderdaad 'jaar', maar tijdvak is beter. In ieder geval niet alles op de huidige pagina.
Ik doe ook maar wat
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Hoeveelheid informatie/geschiedenis per pagina

Bericht door huibf »

fogeltje schreef:Een pagina voor elk jaar lijkt me vreselijk overbodig, dan krijg je een wildgroei aan pagina's. Zolang eindpunten niet wisselen zou ik het niet splitsen. Bij lange pagina's zou je van geval tot geval moeten bekijken of je ergens gaat splitsen.
Inderdaad. Ik heb liefst alles op één pagina. Zolang het begin en eindpunt hetzelfde zijn. Juist met een jaartal erachter (dus een nieuwe pagina) zoek je je te pleuris. Dat dit van oudsher erzo op staat bij sommige pagina's is helaas een feit.

Leuk voorbeeld in 2014 is dat sommige lijnen in SRE weer opnieuw zijn ontstaan (dus zelfde lijn en zelfde eindpunten). Ik heb gemeend op de oude pagina te gebruiken bijvoorbeeld lijn 9.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Hoeveelheid informatie/geschiedenis per pagina

Bericht door huibe »

Leuk vind ik de opmerking dat één pagina per jaar een wildgroei van pagina's oplevert. Waarom doen we dit dan wel bij de treinen, terwijl er hier bijna niets wijzigt????

Het hoeft mij ook niet per jaar, maar per tijdvak. Voor mij is Lijn 16 Breda, Overkroetenlaan - Centraal Station daar een goed voorbeeld van. Als sinds 2006 dezelfde pagina omdat er bijna niets is gewijzigd.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Hoeveelheid informatie/geschiedenis per pagina

Bericht door Frank »

huibf schreef:Leuk voorbeeld in 2014 is dat sommige lijnen in SRE weer opnieuw zijn ontstaan (dus zelfde lijn en zelfde eindpunten). Ik heb gemeend op de oude pagina te gebruiken bijvoorbeeld lijn 9.
Daar ben ik geen voorstander van. Wanneer moet je de oude pagina dan weer opnieuw gebruiken? Na één jaar, twee jaar, tien jaar? Hoe vaak? Eenmaal, tweemaal, tienmaal? Een wildgroei aan pagina's is misschien niet alles, maar onleesbare teksten hebben we nog minder aan.

Ik wijzig pagina's altijd als er van eindpunt wordt veranderd of als er grote wijzigingen in de route zijn. Lijn 31 heeft heel lang tussen Arnhem en Nijmegen gereden, maar diverse kleine en een enkele grote routewijziging gehad. Daarom heb ik het artikel uiteindelijk maar gesplitst:

Lijn 31 Arnhem Centraal Station - Nijmegen Centraal Station oude artikel
[wiki]Lijn 31 Arnhem Centraal Station - Nijmegen Centraal Station (2010)[/wiki] nieuwe artikel

Als er alleen in de frequentie wijzigingen plaatsvinden gebruik ik meestal hetzelfde artikel, maar ook dat moet niet te gek worden natuurlijk.

Het eerste artikel zou met de routewijzigingen in Arnhem imo te lang geworden zijn dus nieuw artikel.

Lijn 88 heeft ook heel veel routes gehad in Arnhem.

Lijn 88 Elst Kleipeer - Arnhem Centraal Station oude artikel
[wiki]Lijn 88 Elst Kleipeer - Arnhem Centraal Station (2010)[/wiki] nieuwe artikel

Bij de grootste van de routewijzigingen heb ik een nieuw artikel aangemaakt. Het aantal verschillende routes in het eerste artikel vond ik al vrij fors maar heb ik zo gelaten omdat Breng elke twee maanden de route wijzigde.

Bij de huidige buslijnen probeer ik altijd een wat vollediger overzicht van de geschiedenis te geven. Eerst hoe de huidige buslijn ontstaan is en dan per deeltraject wat de voorgangers van de huidige buslijnen zijn, met links en af een toe een opmerking erbij. Dat zorgt ervoor dat je makkelijk de geschiedenis per deeltraject kunt opzoeken.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Hoeveelheid informatie/geschiedenis per pagina

Bericht door huibf »

Frank schreef: Lijn 31 Arnhem Centraal Station - Nijmegen Centraal Station oude artikel
[wiki]Lijn 31 Arnhem Centraal Station - Nijmegen Centraal Station (2010)[/wiki] nieuwe artikel
Dat had dus een pagina kunnen zijn. Je had dus de verschillende routen op een pagina kunnen vermelden.
Ik zie de wiki als naslagwerk en niet als uptodate reisinfo. Daarvoor ga ik naar 9292.

Als het eindpunt wijzigt dan is het een ander verhaal, maar dan nog Als je een wijknaam hebt als eindbestemming kan soms ook het eindpunt wel eens varieren, dat kan je dan ook op dezelfde pagina aangeven
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Hoeveelheid informatie/geschiedenis per pagina

Bericht door Frank »

Ik vind de routewijziging bij lijn 31 wel zodanig groot dat hij op een nieuwe pagina kan. De hele route in Arnhem is gewijzigd en een bepaald dorp, Elden, wordt opeens niet meer aangedaan. Als je daarbij ook nog eens de gewijzigde route in Oosterhout en de gewijzigde routes in Nijmegen (inclusief alle afwijkingen) moet gaan opnoemen wordt het een onoverzichtelijk geheel. Het is dat de frequenties nog net niet gewijzigd zijn. Ik zie niet hoe de wiki als naslagwerk minder goed zou zijn als de pagina's niet worden gesplitst. Of je nou eerst in een tekst moet zoeken waar de informatie staat over de dienstregeling die je zoekt (waarbij je soms ook nog info van dienstregelingen ervoor moet lezen om te weten wat er nu precies aan de hand is) of dat je misschien één keer moet klikken, maar dan wel meteen een volledig overzicht hebt van de buslijn en dienstregeling die je zoekt - ik zie het voordeel van de eerste manier nog niet zo in. Bovendien, als je zoekt heb je altijd bij de huidige buslijn op het gezochte traject een goede "index" omdat daar links naar alle oude buslijnen staat (soms zelfs met een korte omschrijving van de belangrijkste routewijzigingen).

Wat betreft de wijknamen die als eindpunten worden genomen: als in een wijk een andere eindhalte gekozen wordt is dit vaak een zodanig kleine wijziging dat ik het ook niet erg vind dat er geen apart artikel van wordt gemaakt. Lijn 212 heeft diverse eindpunten gehad te Heyendaal, maar de opzet ervan veranderde daar amper van.

Kortom, ik ben er voorstander van bij kleine wijzigingen geen nieuw artikel aan te maken en bij grote wijzigingen wel. Wat klein en groot is kan ook een beetje van de lengte van het artikel afhangen natuurlijk (maar niet alleen daarvan). Daarentegen ben ik er ook geen voorstander van om bij een ongewijzigde buslijn elk jaar opnieuw een artikel aan te maken zoals bij de treinen. Bij de treinen kan dat veel makkelijker: vaak vinden er maar eens per jaar grote wijzigingen in de dienstregeling plaats - dienstregelingen die momenteel ook nog eens veel makkelijker te achterhalen zijn. Bij buslijnen kan de dienstregeling per jaar vaak wel drie tot viermaal wijzigen. Van veel buslijnen weet ik vaak niet eens ik wel jaar ze ontstaan zijn (en heb hoogstens een vermoeden), dan kun je natuurlijk ook moeilijk een artikel per jaar aanmaken. Daarom lijkt het me logisch alleen bij de grotere wijzigingen een nieuwe pagina aan te maken.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Hoeveelheid informatie/geschiedenis per pagina

Bericht door fogeltje »

Frank en ik gaan dit soort zaken nog eens tegen het licht houden. Uiteindelijk zal het wel altijd per geval apart beoordeelt moeten worden.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Hoeveelheid informatie/geschiedenis per pagina

Bericht door Meltrain »

Kan alles wat met geschiedenis te maken heeft, alsjeblieft onder het kopje "Geschiedenis" gezet worden (ook bij voormalige lijnen)?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Hoeveelheid informatie/geschiedenis per pagina

Bericht door fogeltje »

Jep, we zijn ook bezig met een standaardopbouw voor lijnpagina's, daarin zal dit terugkomen. Frank is al een en ander aan het aanpassen, ik begin daar later ook mee.

Mijn idee is beknopte intro, routestrip, bediening (hoe vaak per uur met eventuele uitzondering in spitsuren enzo, alleen globaal overzicht in de beknopte intro, hier mag detail), geschiedenis van de betreffende lijn en eventueel geschiedenis van de gehele verbinding als het gaat om een huidige lijn. Zie bijvoorbeeld lijn 122.

LET OP: dit ligt dus nog niet vast, Frank en ik zijn nog aan het bekijken hoe we het definitief gaan vormgeven.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten