O, verplaatsing

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

O, verplaatsing

Bericht door Tom024 »

Sinds drie jaar ben ik werkzaam als buschauffeur, het leek me leuk om ook eens wat ervaringen op te schrijven. Ik ben er, zoals zovelen, per toeval ingerold. Na mijn studie vond ik een baan bij een voedingsbedrijf, op kantoor. Voor mij was al vrij snel duidelijk dat ik hier niet vrolijk van werd, vooral niet met de wetenschap dat ik nog 40 jaar zou moeten werken.

Maargoed, wat dan? Ik mijn studententijd had ik kennelijk ooit gereageerd op een functie als buschauffeur en nu werd ik opeens gebeld: dat kon geen toeval zijn. Mijn ouders waren kritisch, moet je dat wel doen, is het niet zonder van je opleiding? Ik besloot de sprong te wagen, liever spijt hebben van iets wat je wel hebt gedaan dan van iets wat je toch niet hebt gedaan. Na een hoop testen, de nodige rijlessen en examens was het dan zover: ik had het papiertje in handen.

Ik kwam in dienst in de lelijkste stad van Brabant. Ik kende de stad helemaal niet, maar de routes leerde ik vrij snel. Het heeft wel even geduurd voordat ik mensen ook kon zeggen welke bus naar Jeruzalem, Spa Puur of de kattenrug ging. Ik had het prima naar mijn zin, kon veel uren maken (erg fijn als uitzendkracht) en leerde de stad steeds beter kennen.

Sinds de nieuwe dienstregeling afgelopen december ben ik overgeplaatst naar Den Bosch. Op eigen verzoek, want dit is voor mij een stuk dichter bij huis. Toen ik nog in Tilburg reed werkte ik ook regelmatig vanuit andere stallingen, een aantal lijnen kende ik dus al, maar er waren ook lijnen die ik nog niet kende. Den Bosch rijdt nu ook lijn 121, naar Gorinchem. Een mooie lijn met heel afwisselend landschap, en vooral ook: lekker lang. Een slag Gorinchem duurt drie uur, dan schiet je dienst wel lekker op.

De eerste keer lijn 121 heb ik een meerijder meegekregen (meestal iemand die in de ziektewet zit en vervangend werk moet doen), maar die kende de route blijkbaar ook niet heel goed, want tot twee keer toe ging het mis. Dezelfde week had ik 'm nog een keer, deze keer alleen. Ik had de eerste rit, 's ochtends in de donkerte. Dan is het toch net even anders, je moet extra opletten omdat je de route nog niet goed kent en de haltes niet precies weet te liggen.Op de terugweg vertrek ik om 7.00 uit Gorinchem, dat wordt dus een drukke scholierenrit. En inderdaad, ze staan bij de gekste haltes, midden in de polder, soms zie ik ze pas heel laat en moet ik stevig remmen. Als je toch een hele dag met je telefoon in je handen staat, waarom dan niet even seinen als de bus eraan komt?

Inmiddels heb ik 'm al vaker gereden en zit intussen een stuk meer ontspannen achter het stuur. Ik vind het erg prettig dat ik nu wat dichter bij huis werk, bovendien met een leuk afwisselend pakket.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: O, verplaatsing

Bericht door nvdw »

Tom024 schreef:Als je toch een hele dag met je telefoon in je handen staat, waarom dan niet even seinen als de bus eraan komt?
“Je stopt toch?” :')

Het buskruit is niet uitgevonden in het Land van Heusden en Altena, dat is mij in die paar jaar dat ik 121 reed wel duidelijk geworden. Wel een leuke lijn om te rijden, inderdaad!
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
PHS

Re: O, verplaatsing

Bericht door PHS »

'De lelijkste stad van Brabant' is toch echt niet Tilburg hoor. Vul Helmond, Oss en Roosendaal naar keuze in ;-)

Verder een leuk verhaal :pos:
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: O, verplaatsing

Bericht door Michael »

Leuk verhaal om te lezen. Waarschijnlijk ben ik je in Tilburg regelmatig tegengekomen in de kantine zonder te weten wie je bent. Maar nu kom ik je vast wel een keer tegen als jij lijn 121 aan het rijden ben en ik lijn 400 of 401 :D :D
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: O, verplaatsing

Bericht door Hainje »

PHS schreef:'De lelijkste stad van Brabant' is toch echt niet Tilburg hoor.
Hap! Hap! Hap! Hap!
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: O, verplaatsing

Bericht door trolly »

nvdw schreef:Het buskruit is niet uitgevonden in het Land van Heusden en Altena, dat is mij in die paar jaar dat ik 121 reed wel duidelijk geworden. Wel een leuke lijn om te rijden, inderdaad!
Hoewel niet uit het Land van Heusden en Altena afkomstig, heb ik laatst toch bijna de dubbeldekkert gemist omdat ik even op m'n telefoon keek waneer dat ding om de hoek zou komen... :')

Maar dat was niet de 121 dus.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: O, verplaatsing

Bericht door Tom024 »

Michael schreef:Leuk verhaal om te lezen. Waarschijnlijk ben ik je in Tilburg regelmatig tegengekomen in de kantine zonder te weten wie je bent. Maar nu kom ik je vast wel een keer tegen als jij lijn 121 aan het rijden ben en ik lijn 400 of 401 :D :D

Grote kans wel, ja. We zwaaien vast nog wel een keer. :D
PHS schreef:'De lelijkste stad van Brabant' is toch echt niet Tilburg hoor. Vul Helmond, Oss en Roosendaal naar keuze in ;-)

Verder een leuk verhaal :pos:
Ik ben in en om Roosendaal opgegroeid, dus daar heb ik goede herinneringen aan. En nu woon ik in de buurt van Oss, dus ik ben niet geheel onbevooroordeeld. Maar inderdaad: Oss en Helmond zijn wat mij betreft een stuk lelijker dan Tilburg ja.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten