Een zondagse streekdienst

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Een zondagse streekdienst

Bericht door gliderfighter »

Een zondagse streekdienst

Om maar te beginnen, dit wordt wellicht de laatste blog van mijn kant. De eerste werd nog vaak bekeken, de andere 2 significant minder. Ik zie dus niet echt reden om meer te schrijven, als het toch amper bekeken wordt.(Prove me if I'm wrong)

Soms heb je eindelijk die dienst die je heel graag wilt, zo ook ik. Mijn dienst begint iets voor 9 en duurt tot 16u. Kwa uren misschien niet maximaal, maar de inhoud, daar doe ik het voor! Ik moet vanaf Den Bosch CS naar Eindhoven en terug als de eerste 156 van de zondag. Na een pauze, moet ik met de 302 naar Tilburg en terug. Ook daarna heb ik een pauze en ga ik met lijn 90 naar Heesch en terug, waarna de hele dienst weer voorbij is.

Als ik bij de bus kom, is deze, net zoals de andere bussen, al opgestart. Dit komt door een software update die uitgevoerd moest worden. De bus staat niet handig geparkeerd, gelukkig wordt de bus voor mij verplaatst, waarna ik net voor de elektrische bussen langskan.

Op CS is het rustig, niet gek op een vroege zondagochtend. Reizigers kopen een kaartje, een enkeling wil pinnen waar dat niet kan, ik heb tenslotte een Ambassador mee en die heeft geen pinapparaat, daarnaast mag je hier alleen van uitgaan in een stadsbus. Gelukkig heeft hij nog contant geld, dat scheelt weer. Ik zie dat de validator zwart is, maar hij werkt wel! De andere validators achterin hebben precies hetzelfde; ze zijn helemaal zwart, maar heel ver zie je wel dat hij aanstaat. Ik bel ASL en krijg te horen dat het door de update komt, dat dacht ik al. Ik laat het zoals het is en ik vertrek richting Eindhoven.

In Den Dungen stapt er niemand in, een enkeling stapt uit. In Sint Michielsgestel staat er wonderbaarlijk genoeg maar 1 iemand, dat had ik niet verwacht. Deze moet naar Veghel en gaat er dus 3 haltes verder weer uit. De rit gaat verder en ik kom in Schijndel aan. Bij een halte staan 5 mensen, waaronder 2 jongetjes van 15. Ze stappen als laatste in en lopen zonder te kijken door. Wat krijgen we nu? Ik roep ze terug en vraag waar hun kaartje is, die zullen ze niet hebben als ik de eerste bus van de dag ben. Ze proberen 1 dagkaartje te krijgen, want de ander zou onder de 11 zijn. Tenminste, dat versta ik, want beide jongetjes kunnen amper Nederlands. Ik zeg dat ze 2 dagkaartjes nodig hebben en de jongen laat het briefje van 20 zien dat hij al de hele tijd in zijn hand had. Ook deze gaat dus het smoezenboekje in!

We rijden rustig door en komen ruim op tijd aan in Son en Breugel. De vorige keer dat ik deze dienst reed, zat de bus al helemaal vol, nu niet eens voor de helft. Bij Tempellaan staat 1 jongen, hij ziet dat het schermpje zwart is en wil doorlopen, waarna ik hem zeg dat ze het daadwerkelijk doen. Ik hoor 3 piepjes, foute boel. Hij heeft te weinig saldo en kan dus niet mee, handig zo'n studentenOV zonder automatisch opladen. Hij probeert alsnog mee te reizen, maar zonder contant geld op zak is het toch echt je eigen probleem. Hij stapt op de fiets en gaat weg. Ik kom te vroeg aan in Eindhoven, nu had de vrouw van vorige keer(zelfde dienst), ruim haar trein kunnen halen.
Als ik vertrek uit Eindhoven is de bus leeg, tot Schijndel stapt niemand in. Hier komt iemand met oortjes de bus in en hoort de piep dus niet, in combinatie met het zwarte scherm blijft hij proberen. Hij blijft maar "Wat?" zeggen, doe gewoon die oortjes uit..

Ook komt er een jongedame de bus in, ze is in de vorige bus naar Den Bosch haar handschoenen vergeten en het is aardig koud buiten! Ik bel wederom ASL en word doorverbonden met de chauffeur, deze vindt de handschoenen na een korte zoektocht.
Mooi op tijd kom ik aan in Den Bosch, op naar de pauze!

Ik ga eens lekker in de zon buiten zitten, tot mijn bus arriveert. Mooi op tijd kan ik weer vertrekken richting Tilburg. Onderweg gebeurt er niet veel bijzonders, tot ik bij een halte voor de Efteling kom. Hier staan 4 toezichthouders, die een vervoersbewijscontrole uitvoeren. Ze gaan de gehele bus door én halen iemand uit de bus. Mijn vermoeden is dat het niet zijn OV is, want hij heeft wel ingecheckt. Met wat vertraging rij ik naar de Efteling en Tilburg, mooi op tijd kom ik weer aan.
Op de terugweg heb ik 2 jonge kinderen, die nadrukkelijk aanwezig zijn. Vlak voor de Efteling, na het negenoog, beginnen ze al te lopen, zonder dat ik dit doorheb. Het stoplicht voor mij gaat op oranje en ik rem stevig, vooral omdat het een steile heuvel naar beneden is.
De kinderen zitten tegen de ruit bij de voorste stoelen. Daarom ouders, laat je kinderen niet ronddwalen door de bus.

Vanaf Den Bosch moet ik naar Heesch met lijn 90, de bus komt hiervoor van lijn 156 af. Ook nu komt de bus met 8 minuten vertraging binnen, dus ik vertrek met 6 minuten vertraging. Gelukkig heb ik maar 3 passagiers, dus dat scheelt een hoop gestop. Ik kan goed doorrijden en via een klein stukje binnendoor op het einde, kom ik welgeteld 1 minuur en 14 secondes aan voor vertrek terug! De rit terug verloopt zonder problemen en met -5 kom ik aan op het station, waarna ik snel de POD auto pak en naar de garage ga. Mijn dienst is ten einde.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Een zondagse streekdienst

Bericht door Post »

gliderfighter schreef: Om maar te beginnen, dit wordt wellicht de laatste blog van mijn kant. De eerste werd nog vaak bekeken, de andere 2 significant minder. Ik zie dus niet echt reden om meer te schrijven, als het toch amper bekeken wordt.(Prove me if I'm wrong)
Het ligt natuurlijk ook aan het aantal reacties dat wordt geplaatst. Als er 30 reacties komen dan bekijk ik jouw pagina ook veel vaker. Maar ik lees het altijd met plezier, dus ga vooral door.
gliderfighter schreef: Als ik bij de bus kom, is deze, net zoals de andere bussen, al opgestart. Dit komt door een software update die uitgevoerd moest worden. De bus staat niet handig geparkeerd, gelukkig wordt de bus voor mij verplaatst, waarna ik net voor de elektrische bussen langskan.
Nog even een vraagje, wie heeft de bus voor jou verplaatst?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8679
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Een zondagse streekdienst

Bericht door Milco »

Leuk verhaal weer! :D
Ik lees dit soort verhalen van OV-personeel altijd graag, leest lekker weg. Van mij mag je hiermee doorgaan en er zullen vast gebruikers zijn die wel meelezen maar niet reageren. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Een zondagse streekdienst

Bericht door gliderfighter »

Post schreef:
gliderfighter schreef: Als ik bij de bus kom, is deze, net zoals de andere bussen, al opgestart. Dit komt door een software update die uitgevoerd moest worden. De bus staat niet handig geparkeerd, gelukkig wordt de bus voor mij verplaatst, waarna ik net voor de elektrische bussen langskan.
Nog even een vraagje, wie heeft de bus voor jou verplaatst?
De explo, een chauffeur die reserve staat op de garage mocht iemand te laat zijn, een kapotte bus hebben etc
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een zondagse streekdienst

Bericht door Daniel »

Leuk verhaal weer. Ga vooral door, altijd leuk om zo'n inkijkje in het dagelijkse gebeuren op de bus te krijgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Een zondagse streekdienst

Bericht door Chrysa »

gliderfighter schreef:Hier staan 4 toezichthouders, die een vervoersbewijscontrole uitvoeren.
Waarom doen ze dit eigenlijk? Iedereen loopt immers langs de chauffeur bij het inchecken...
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Een zondagse streekdienst

Bericht door Aking »

Om vervolgens bij de volgende halte weer uit te checken en vrolijk te blijven zitten...
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Een zondagse streekdienst

Bericht door Chrysa »

Verschilt misschien per vervoerder, maar hier in Brabant zijn die piepjes zo luid dat de chauffeur ze niet kan missen.
Michael
Berichten: 11764
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Een zondagse streekdienst

Bericht door Michael »

En toch gebeurd het nogal eens dat er zwartrijders uit worden gepikt. Zeker bij de stadsbussen want als er een chauffeurswissel plaatsvind is er vaak even geen chauffeur aanwezig in de bus. Ook worden er nogal eens reizigers uitgepikt die op andermans kaart reizen. Controles zijn dus hard nodig.

Oost en West Brabant hebben ieder een eigen S&V team die in het eigen gebied controleren. Soms word er een grote controleactie uitgevoerd waarbij beide teams gezamenlijk op 1 locatie controleren.
PHS

Re: Een zondagse streekdienst

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Een zondagse streekdienst

Bericht door Karl »

Leuk om te lezen.
Jammer als je stopt met schrijven.
Het is een spectrum.
dennistd
Berichten: 5543
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Een zondagse streekdienst

Bericht door dennistd »

olof schreef:
Chrysa schreef:
gliderfighter schreef:Hier staan 4 toezichthouders, die een vervoersbewijscontrole uitvoeren.
Waarom doen ze dit eigenlijk? Iedereen loopt immers langs de chauffeur bij het inchecken...
Ook niet altijd. Op de drukkere haltes wordt er ook in het midden of zelfs het einde van de bus ingestapt. Daar is op zich niet zo heel erg veel mis mee. Maar het is wel een manier om de controle te ontwijken.
Daar gebruik ik altijd het 'Niet Instappen'-truucje voor: als er veel mensen uit moeten en er staan veel mensen verander ik de bestemming voor de halte in 'Niet Instappen'. Ik stop dan aan het begin van de halte, laat de mensen eruit, doe de deuren dicht, trek op naar voren en verander ondertussen de bestemming weer terug. Als ik dan stop bij het begin van de halte doe ik vervolgens alleen de voordeur open.

Als er maar eentje uit hoeft gebeurt het soms wel dat er iemand achter in glipt, maar die roep ik dan meestal even tot de orde dat ik bij hem thuis ook niet via de achterdeur binnenkom.
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Een zondagse streekdienst

Bericht door Stefan »

Die bestemming hebben wij bij Arriva niet.. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Durashift
Berichten: 5649
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Een zondagse streekdienst

Bericht door Durashift »

Leuk verhaal weer. Ik heb ze tot nu toe allemaal gelezen (ook die vrouw die jou bits toeriep dat ze de trein moest halen in Eindhoven) :wink: .

Ik weet niet hoe jij de populariteit van je artikelen meet. Aan de hand van de reacties erop?
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Een zondagse streekdienst

Bericht door Hendrik »

Durashift schreef:Ik weet niet hoe jij de populariteit van je artikelen meet. Aan de hand van de reacties erop?
Aantal weergaven van het topic, vermoed ik.
Michael
Berichten: 11764
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Een zondagse streekdienst

Bericht door Michael »

Ik zelf lees de verhalen graag. Alleen reageer ik niet altijd. En ik denk dat dat voor meer mensen hier geld.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Een zondagse streekdienst

Bericht door gliderfighter »

Durashift schreef:Leuk verhaal weer. Ik heb ze tot nu toe allemaal gelezen (ook die vrouw die jou bits toeriep dat ze de trein moest halen in Eindhoven) :wink: .

Ik weet niet hoe jij de populariteit van je artikelen meet. Aan de hand van de reacties erop?
Ik kijk naar onder andere naar het aantal weergaven en de reacties. Als het niets losmaakt, dan is het óf te saai óf niet goed. Dan krijg ik meer het idee dat er alleen even in gekeken wordt, zodat het oranje vlakje van nieuw bericht weg is. Gelukkig kan ik merken dat dit niet het geval is, ik zal over 2 weken dus weer een stukje de wereld in gooien. ;)
dennistd schreef:
olof schreef:
Chrysa schreef:
gliderfighter schreef:Hier staan 4 toezichthouders, die een vervoersbewijscontrole uitvoeren.
Waarom doen ze dit eigenlijk? Iedereen loopt immers langs de chauffeur bij het inchecken...
Ook niet altijd. Op de drukkere haltes wordt er ook in het midden of zelfs het einde van de bus ingestapt. Daar is op zich niet zo heel erg veel mis mee. Maar het is wel een manier om de controle te ontwijken.
Daar gebruik ik altijd het 'Niet Instappen'-truucje voor: als er veel mensen uit moeten en er staan veel mensen verander ik de bestemming voor de halte in 'Niet Instappen'. Ik stop dan aan het begin van de halte, laat de mensen eruit, doe de deuren dicht, trek op naar voren en verander ondertussen de bestemming weer terug. Als ik dan stop bij het begin van de halte doe ik vervolgens alleen de voordeur open.

Als er maar eentje uit hoeft gebeurt het soms wel dat er iemand achter in glipt, maar die roep ik dan meestal even tot de orde dat ik bij hem thuis ook niet via de achterdeur binnenkom.
Zoals Stefan al zegt, helaas hebben wij dit niet. Stickers met niet instappen achterin is niet mogelijk, bij extreme drukte is het juist wel toegestaan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een zondagse streekdienst

Bericht door Daniel »

Zo'n sticker maakt het achter instappen toch niet onmogelijk lijkt me. Bij U-OV hebben ze die stickers ook op de achterdeuren zitten maar op Utrecht Centraal gooien bijna alle chauffeurs op de 65, waarop dan vaak bij de beginhalte een flinke mensenmassa staat te wachten, gewoon alle deuren open en daar wordt ook gebruik van gemaakt. En is 't niet opvallend druk dan handhaven ze er juist weer wel op dat je niet achter instapt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Een zondagse streekdienst

Bericht door gliderfighter »

Maar ik merk dat bij het GVB in Amsterdam dan weer meer aan die stickers wordt gehouden. Iedereen stapt keurig achterin uit en stapt voor in. Nu is het bij drukke haltes zo dat de deur open gaat voor iemand die uitstapt, maar je kunt gewoonweg de deur niet meer dichtdoen, zonder dat er mensen tussen zitten. Daarnaast heb je voorin maar 1 validator en achterin 2, dus dat helpt heel erg bij de halte Koning Willem I college, waar ik vaak de drukte heb en mensen een volgende bus moeten pakken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een zondagse streekdienst

Bericht door Suus »

De chauffeurs die bij GVB rijden hebben dan ook allemaal tijdens hun meerweekse cursus op het hoofdkantoor ingestampt gekregen dat er voorin ingestapt moet worden, hoeveel mensen er ook op de halte staan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3032
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Een zondagse streekdienst

Bericht door nvdw »

Uiteindelijk is het met stickers hetzelfde als huisregels en aanverwante zaken: 99 procent houdt zich er zonder gezeur aan en die ene procent die het voor zichzelf denkt uit te maken, die vang je nergens mee. Dat geldt ook voor die niet-meer-instappen-na-het-fluiten-campagne van NS, maar die discussie voeren we al in een ander topic ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Een zondagse streekdienst

Bericht door Chrysa »

Daniel schreef:Zo'n sticker maakt het achter instappen toch niet onmogelijk lijkt me. Bij U-OV hebben ze die stickers ook op de achterdeuren zitten maar op Utrecht Centraal gooien bijna alle chauffeurs op de 65, waarop dan vaak bij de beginhalte een flinke mensenmassa staat te wachten, gewoon alle deuren open en daar wordt ook gebruik van gemaakt. En is 't niet opvallend druk dan handhaven ze er juist weer wel op dat je niet achter instapt.
Op alle bussen? Die paar keer dat ik met lijn 12 mee ging waren alle deuren open. Nou checken studenten toch wel in omdat ze het niet zelf betalen, maar dan nog.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een zondagse streekdienst

Bericht door Daniel »

Lijn 12 heeft als enige een open instapregime, de rest van de lijnen niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Een zondagse streekdienst

Bericht door Wubbo »

Lijn 28 heeft het ook, in ieder geval op het deel tussen Utrecht C en de Uithof.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Een zondagse streekdienst

Bericht door gliderfighter »

nvdw schreef:Uiteindelijk is het met stickers hetzelfde als huisregels en aanverwante zaken: 99 procent houdt zich er zonder gezeur aan en die ene procent die het voor zichzelf denkt uit te maken, die vang je nergens mee. Dat geldt ook voor die niet-meer-instappen-na-het-fluiten-campagne van NS, maar die discussie voeren we al in een ander topic ;)
En die ene procent tref je dan ook aan met alle fastfood van de ketens op en rond het station en alle grote monden die je graag tegenspreken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten