Buschauffeur blogt. #5

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Buschauffeur blogt. #5

Bericht door nvdw »

Ouwe meuk

Was vroeger alles beter? In de chauffeurskantine zeker, als ik de verhalen moet geloven. Vroeger, toen hadden ze pas bussen!

Het antwoord op de vraag is: nee, vroeger was niet alles beter. We romantiseren het verleden omdat we er alleen de mooiste dingen van onthouden, als een Greatest Hits-cd (of moet ik tegenwoordig Spotify-playlist zeggen?) waar de artiest in kwestie de B-kantjes en boutnummers wijselijk vanaf heeft gelaten.

Ik ben fulltime chauffeur dus ik heb al werk genoeg, maar ik vind het best leuk om eens op 'ouwe meuk' te rijden als de kans zich aandient. Het Haags Bus Museum organiseert bij tijd en wijle 'rijlessen' voor wie wel eens wil proeven aan het vak, maar er niet het rijbewijs voor heeft. Een van de lesbussen van dienst is de 485, een standaard stadsbus (CSA2 voor de nerds) uit 1987.

Het rode gevaarte staat aan de straat bij de remise te wachten voor mijn rondje Den Haag. Hij ruikt ook echt naar oude bus: die typische geurcombinatie van kunstleer en oude dieseldampen. Het dashboard is ontroerend simpel met voor je snufferd alleen een snelheidsmeter, links een piefje voor de richtingaanwijzer en verder nog de draaiknop voor de automatische transmissie, een strook controlelampen en een klein plukje knoppen voor zaken die binnen handbereik moeten zitten, zoals de ruitenwissers en de bediening van de drie deuren. Alles wat je voor het rijden aan of uit had moeten zetten zit op een kast boven je hoofd.

Rijden met deze dertig jaar oude bus is weinig kunst. Hij verkeert in prima staat, heeft pit zat en remt domweg uitstekend. Ik zou zelfs beweren dat deze bus beter rijdt op pokdalige wegen dan een moderne lagevloerbus. Maar dan moet ik er mee sturen.

In een beetje moderne bus is de stuurkolom zowel in lengte als in hoogte verstelbaar. Heerlijk, vind ik. In een CSA2 kun je die luxe mooi vergeten. Het stuur is een hoepel zo groot als de ring van Saturnus en staat vrijwel geheel vlak op een onwrikbare stuurstang. Bekrachtiging zit er gelukkig wel op (al sinds de eerste CSA-bus uit 1967), maar je kunt het stuur nooit eens een keer overpakken zonder half uit je stoel te moeten komen. Dat is even schrikken op mijn eerste rotonde! Netjes met twee handjes het stuur doorgeven is het devies...

Niet zo lang geleden zat ik nog achter het stuur van de twee exemplaren van de Wright Commander die Straatbeeldmuseum Van IJsseldijk van de export heeft gered. Het zijn bussen waarmee ik nota bene nog op de dienst heb gereden. (Ben ik dan zo oud?) Dat voelt gewoon als thuiskomen: pendelen op een oldtimerdag in Moerdijk is dan rijden met twee vingers in de neus. Maar als je het in zo'n ding wat af wilt laten koelen, moet er een luik of een raam open, of moet het lullige ventilatortje van de accessoireshop aan dat met een paar parkers in de chauffeurscabine is geschroefd. Ik vertel het aan een paar verse collega's en ze kijken me aan of ze water zien branden. Wat, geen airco?

Na mijn verplichte pauze kom ik de rest van de middag terecht op... een CSA2. Dan is het toch weer even omschakelen, hoor. Alles werkt een stukje lomper en zwaarder, en je hoepelt je een ongeluk op een rotonde met dat onhandig grote platte stuur. 's Avonds breng ik nog een standaardstreekbus terug naar de stalling, in het donker en in de regen. Is dit dan die bus waar iedere chauffeur zo hoog van opgeeft, waar iedere busfapper van staat te... nou dat dus? Het rijdt geweldig, dat klopt: hoog op de bok, die dikke DAF-diesel die dwars door de linoleum vloerbedekking heen brult. Maar ik hoop van harte dat ik alle tuimelschakelaartjes die ik nodig heb al heb omgezet, want het is pikdonker in de cabine en niets is verlicht. En de motor maakt een hoop herrie, maar perst er echt niet meer dan 170 pk uit, dus moet dat pedaal altijd op de bodem. Aan die kleine buitenspiegels heb ik maar weinig. De rechter zit aan de deur vast en als die door de wind een beetje uit zijn verband wordt getrokken, zie ik er nog veel minder in.

Ik weet nog hoe er is gescholden op die Wrights toen ze eenmaal in het DAV-gebied in dienst kwamen - maar ik hoor nu alleen hosanna over die dingen, als ik vertel dat ik een middagje op 'de 6200' heb gereden. Nou, dan moet het met die 'Rampbassadors' van nu ook wel goed komen...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5260
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Buschauffeur blogt. #5

Bericht door Lijn 45 »

Leuk verhaal :)
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Buschauffeur blogt. #5

Bericht door ArrivaBas »

Nog tien en een halve week, nvdw. :6 :Y Dan mag je voor Qbuzz aan de slag op hagelnieuwe Iveco Crossways, Scania Higers, Ebusco's en Rosero's. Verder een leuke blog.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Buschauffeur blogt. #5

Bericht door waldo79 »

Ach, die standaardbus uit de jaren 80 heeft zijn charme. Treffend beschreven :lol:
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Buschauffeur blogt. #5

Bericht door Stefan »

Ik weet wat je bedoeld met de Wrights... Sta eigenlijk nog een beetje te trappelen om nog eens met de 6200 te sturen... Heb ik ook nog best vaak mee op de dienst gereden en heel stiekem... Héél stiekem, mis ik ze toch wel, onze Wrights. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Buschauffeur blogt. #5

Bericht door julsteren »

Wrightbussen zijn gewoon ontzettend leuke dingen, in tegenstelling tot andere Engelse troep hier in Nederland... kuch... Optare... :X

Leuke blog :pos:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Buschauffeur blogt. #5

Bericht door dylanwild94 »

Ja de Dennis Dart was natuurlijk ook een echt succes nummer inderdaad. :')
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Buschauffeur blogt. #5

Bericht door julsteren »

Heeft dat hier gereden? :') _O-
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Buschauffeur blogt. #5

Bericht door ArrivaBas »

Arriva had in 2001/2002 een serie besteld die in Friesland en Groningen reed. Een enkeling heeft ook het DAV-gebied mogen verkennen in 2003 en nadat er daar een Citaro verfikte in de Oudelandshoek in 2009.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Buschauffeur blogt. #5

Bericht door Milco »

Leuk verhaal! :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buschauffeur blogt. #5

Bericht door Daniel »

ArrivaBas schreef:Arriva had in 2001/2002 een serie besteld die in Friesland en Groningen reed. Een enkeling heeft ook het DAV-gebied mogen verkennen in 2003 en nadat er daar een Citaro verfikte in de Oudelandshoek in 2009.
Dennis Darts hebben inderdaad in 2003 in DAV gereden (in het noodwagenpark tot de Wrights er waren), maar de eerstvolgende keer dat ze er waren was in 2007 al toen een drietal de Dordtse stadsdienst kwam versterken in de periode tussen de noodmaatregelen om de dienstuitvoering op orde te krijgen en de verbeterde dienstregeling per eind april.
In 2009 was er inderdaad ook een Dennis in Dordrecht, maar die reed er in april al terwijl Citaro 729 pas in september 2009 uitbrandde. De vervanging van die Citaro was een ex-Zweedse Volvo die vanuit Groningen kwam en alleen op één spitsomloop van lijn 5 reed.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Buschauffeur blogt. #5

Bericht door dennistd »

Ik wil bij deze bevestigen noch ontkennen dat ik ooit pijltjes gegooid heb (A)
Qua bushistorie kom ik niet ouder uit dan een gelede Duvedec :')
erjeebee
Berichten: 1396
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Buschauffeur blogt. #5

Bericht door erjeebee »

oooooo
en ik altijd maar denken dat de td stond voor The Darter
erjeebee
Berichten: 1396
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Buschauffeur blogt. #5

Bericht door erjeebee »

Leuk stukje!

Overigens is de ambitie hier ook om ooit nog met "Ouwe Meuk" te gaan rijden.
Ben lid van http://www.qocs.org.au/ alwaar we wat leuke OM hebben.

Maar eerst
- Heavy Rigid rijbewijs halen wegens incompabiliteit van de NL-AUS rijbewijzen. Aan mijn D rijbewijs heb ik niets hier.
Voordeel van HR: mag ook vragwaggels rijden als ik m heb
- Baan scoren als buschauffeur. Kan helaas pas als ik mijn permanent residency heb.
(met mijn huidige visum kan ik alleen werken voor de baas die t gesponsord heeft)
PR kan ik juli volgend jaar aanvragen en zal ik dan begin 2020 hebben
Moet tegen die tijd eens kijken. Het wordt of Ipswich, of Brisbane City vanuit het Sherwood depot.
Net als in NL begint men hier ook last te krijgen van te weinig chauffeurs dus dat moet goed komen.
- Na een tijdje rondrijden (= voldoende ervaring met rechts gestuurd links bussen) aanmelden als OM-sjoof.

Ik zal tegen die tijd ook wat stukjes over de ervaringen schrijven
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3463
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Buschauffeur blogt. #5

Bericht door Tom024 »

Leuk verhaal. Wij rijden bijvoorbeeld nog met Citaro's. Een hoop collega's vinden het helemaal niks, maar ik vind dat je er juist heel soepel mee kunt remmen en optrekken. Als het allemaal gewoon goed bijgehouden wordt is die leeftijd niet zo'n punt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten