Pagina 1 van 1

Variatie

Geplaatst: ma 01 okt 2018, 08:41
door Mikos
Variatie

Taxi
Zoals wel vaker heb ik laat op de avond de laatste Intercity van Rotterdam richting Zwolle. Ik zit met de collega conducteur met wie ik de trein samen naar huis zal brengen op een bankje op het perron, wanneer er een vrouw naar ons toe komt lopen.
“Bent u de conducteur van deze trein? Wij komen net uit Eurostar en die was een uur te laat, dus nu gaan we onze laatste aansluiting missen. De conducteur van de Eurostar zei tegen ons dat we ons bij u moesten melden en dat u dan een taxi zou regelen.”
Ik vraag waar ze naar toe moeten en beloof ze dat als ze lekker gaan zitten, we dat onderweg gaan regelen. Nog voor vertrek komt er nog een Duitse man naar me toe met een gelijkwaardig verhaal, die ik hetzelfde beloof. Ik licht mijn collega in dat er wat geregeld moet worden en we besluiten dat we dat het beste onderweg kunnen doen. Terwijl we Rotterdam Alexander uit rijden, roep ik voor de zekerheid om dat reizigers uit Eurostar zich kunnen melden bij het treinpersoneel wanneer we voorbij komen. Een derde familie die naar Apeldoorn moet meldt zich bij mijn collega, ik bel voor een groep dames die nog naar Nijverdal moeten een taxi. Daarna loop ik naar de Duitse familie die naar Gronau moet. Alle taxi’s zijn geregeld, de reizigers zijn gerust gesteld.
Wanneer we in Zwolle aankomen, loop ik met de Duitse en Nederlandse familie mee naar de voorzijde van het station, waar beide taxi’s al klaar staan voor vertrek. Ik neem afscheid van de families, die met een tevreden gevoel huiswaarts keren. Job done!

Afbeelding
Dropping
Ik ben een controleronde aan het lopen door een Intercity die net uit Roosendaal is vertrokken richting Zwolle. In een tweedeklas coupé kom ik bij twee jongedames die eerst elkaar nog een seconde aankijken en dan schoorvoetend melden:
“We hebben geen kaartjes...”
Wanneer ik vraag waarom en waarom ze zich dan niet even komen melden is het antwoord:
“We zijn gedropt en we hebben u niet gezien.”
Een lekker makkelijk verhaal, dus. Ik meld de dames dat ik ze dan maar kaartjes ga schrijven, waar ze opvallend tevreden op reageren. Gevraagd naar hun identiteitsbewijs zeggen ze bijna in koor dat ze niet bij zich hebben. Juist. Tot de ene zich iets realiseert:
“Oh! Jawel, ik heb wel mijn rijbewijs bij me!” Daar reageert de ander verbaasd over, want zij zegt niks mee te hebben genomen.
“Jawel,’ verbetert de ene haar, ‘jij hebt je identiteitskaart bij je!”
De ander gaat zoeken en vindt inderdaad haar identiteitskaart.
“Waarom hebben we die wel meegekregen, dan?”
“Nou, waarschijnlijk hiervoor,” zegt de ander, terwijl ze een gebaar in mijn richting maakt.
Het verhaal komt op mij nog niet heel logisch over, tot de ene daar desgevraagd op reageert:
“We hebben een ontgroening en nu hebben ze ons ergens gedropt en moeten wij maar zien hoe we terugkomen. Maar we mochten niks meenemen. En ik ga dus echt niet liften.”
Een wijs besluit, als ik kijk naar de leeftijd van de dames; 18 en 19. Ik kan het alleen niet laten om er bij te vermelden dat ze nog eens moeten overwegen of ze wel onderdeel willen uitmaken van iets dat ze zo aan hun lot overgelaten ergens dropt. Dat zijn ze wel met me eens.
Ze vragen naar de kosten voor het enkeltje naar Breda, waarop de ene meldt:
“Oh, die rekening declareer ik wel bij ze.” Ook dat lijkt me een wijs besluit.
Ik overhandig ze hun kaartjes en wens ze succes met het geheel.

Moeilijk
Met een Intercity ben ik onderweg tussen Hilversum en Amersfoort. Ik kom bij de eerste klas, waar een man in één van de werkcoupés zit, ik controleer zijn kaart en op het moment dat ik die terug geef merk ik dat er iemand achter me langs loopt. Ik spreek hem aan en vraag hem om zijn kaartje.
“Ja, maar die is niet ingecheckt, want ik had niet genoeg saldo.”
Ik bekijk zijn kaart en zie inderdaad dat hij er maar een paar euro op heeft staan, niet genoeg om in te checken en al helemaal niet genoeg om de reis te maken die hij wil maken. Ik zeg hem een Uitstel van Betaling aan, waarop hij met me in discussie gaat. Maar als je weet dat er niet genoeg saldo op de kaart staat, moet je die simpelweg gaan opladen.
“Maar mijn vader beheert mijn geld en die kan ik niet bereiken. En ik moet toch echt naar huis.”
Prima, daarvoor schrijf ik je dat kaartje. Dat vindt hij maar onzin. Ik vraag hem naar zijn identiteitsbewijs, maar die geeft hij niet. Ik vraag hem er nog eens om en vorder het zelfs. Hij vraagt wat dat betekent, waarop ik zeg dat als hij het identiteitsbewijs dan alsnog niet geeft, hij er nog een boete van ruim 100 euro bovenop kan verwachten. Dat helpt in dit geval niet; hij mompelt:
“Dat ga ik eerst op internet opzoeken.”
Dat moet je ook zelf weten, maar geef me dan eerst je identiteitsbewijs. Nog altijd geen resultaat. Hij is overduidelijk tijd aan het rekken en ik ben er wel klaar mee. Ik pak mijn portofoon en vraag hem nog een keer om zijn identiteitsbewijs, maar wanneer ook hier enig resultaat uitblijft, roep ik de collega’s van Veiligheid&Service via de portofoon op. Ik meld dat ik een reiziger heb die weigert zijn identiteitsbewijs te laten zien, waarop de jongen in de verdediging schiet:
“Ik weiger het helemaal niet!”
Heb je je identiteitsbewijs al gegeven dan? Een antwoord blijft uit, enige reactie ook. Wanneer we langs het perron van Amersfoort rijden, knijpt hij hem kennelijk toch en krijg ik alsnog waar ik de hele tijd al om vroeg:
“Hier is mijn identiteitskaart.”
Eindelijk. Ik schrijf hem zijn Uitstel van Betaling uit, terwijl de collega’s van V&S er bij komen staan. Mijn blik in hun richting zegt genoeg, waarna ze hem zelf ook nog even aanspreken op zijn gedrag. Zodra hij, met UvB, wegloopt, besluiten we dat dit een hopeloos geval is. Als zijn vader zijn financiën al regelt en zijn gedrag lekker opvallend is, dan komt hij er vast wel!

Afdeling Kansloos
Eens in de zoveel tijd gooit de Afdeling Kansloos de deuren open en laat wat patiënten ontsnappen. Ik kwam er laatst een aantal tegen in Amersfoort:

Met de laatste trein van de dag richting Zwolle sta ik langs het perron. Het is zaterdagavond en het is druk; grote groepen staan er op het perron om in te stappen, allemaal uitbundig aanwezig na een evenement. Zodra alles er een beetje in zit, is het nog acht minuten voor vertrektijd. Dat duurt een van de groepen na een minuut al te lang, want ineens gaat er een deur dicht, weer open, weer dicht... Zucht. Wanneer ik die kant op loop, zit een van de jongens met zijn hoofd tussen de sluitende deuren. Zijn maatje staat binnen op de sluiten-knop te drukken, waardoor hij met zijn hoofd vast zit. Het niveau is bedroevend en ik kan weinig anders zeggen dan:
‘Lekker gezellig!’

De jongen roept luidkeels dat de deur open moet en daarna net zo luidkeels dat hij geen lucht kan krijgen, maar als je dat zo hard kunt roepen zal dat wel meevallen. Jij kunt je in die situatie werken, dan werk je jezelf er ook maar uit. Ik sta een mevrouw te woord die naar me toe komt gelopen om iets te vragen. Achter mijn rug wordt de jongen alsnog door zijn vrienden bevrijd. Ik heb de vrouw te woord gestaan en gezien dat de groep zich door de trein aan het bewegen is, want nu gaat de deur een balkon verderop ineens dicht. Voorin is geen plaats meer, dus komt de groep terug naar datzelfde balkon. Een mooi moment om ze aan te spreken.
Ik geef de jongens te kennen dat ze me nu al op mijn zenuwen werken, ondanks dat we nog geen meter hebben gereden. Ze krijgen de opdracht om een plekje te zoeken om te gaan zitten en zich rustig te gaan houden, dan breng ik ze richting huis. Een luidkeels akkoord volgt, waarna de groep naar het volgende balkon loopt. En de deur dicht gaat. En weer open. En weer dicht. Ik ben er wel klaar mee. Ik roep de collega’s van Veiligheid&Service op en informeer ze over wat er gaande is. Als ze bij me staan, loop ik de trein in en spreek twee leden van de groep aan om ze te vertellen dat de hele groep uit kan stappen: Ik neem ze niet mee. Luidkeels delen ze hun onvrede en is er één die denkt dat ik kennelijk achterlijk ben door te proberen:
“Maar dat was onze groep helemaal niet! Je zoekt gewoon een zondebok!”
Het is vertrektijd, we sluiten de deuren en vertrekken, de groep op het perron achterlatend. De rest van de rit en stationnementen waren er geen problemen, je zou bijna denken dat het dan tóch aan die verwijderde groep jongens lag...

Roosteren
De Nederlandse Spoorwegen zijn een 24-uursbedrijf. Dat betekent dat planningen ruim van tevoren gemaakt moeten worden om alles draaiende te houden. Maar ook de werknemers van ons bedrijf hebben recht op vakantie, dus dat moet ook geregeld worden. Voor het treinpersoneel hebben we roostercommissies; naast het verlof regelen zij ook de werkroosters. Sinds dit jaar ben ik lid van de lokale roostercommissie voor conducteurs. Een cursus Arbeidstijdenwet en een cursus Basisroosteren zijn verplichte onderdelen om te volgen, waarna je roostercommissielid bent.

Eind september wordt de inhoud van de diensten bekend gemaakt; alle zogenoemde werklijnen zijn dan verdeeld, een proces dat in juni al begint. Er moet een eerlijke en vooral werkbare verdeling zijn van alle trajecten op het Nederlandse spoor. Als een standplaats aan een traject ligt waar veel agressie plaatsvindt, moet niet alleen die standplaats daar constant naar toe gestuurd worden; vele ziekmeldingen kunnen het gevolg zijn. We verdelen daarom de lusten en lasten over het land. De roostercommissies komen op voor hun eigen standplaats, zij weten wat de wensen zijn. Dat proces is reeds achter de rug; de zittende leden hebben hun best gedaan om een mooi pakket in elkaar te laten zetten.

Vervolgens moeten die diensten in roosters worden gezet. Er zijn vroege roosters, late, vroeg/laat en roosters voor oudere werknemers die niet voor 7 uur ’s morgens beginnen en niet na 22 uur ’s avonds werken. Die mix maakt het mogelijk voor de meesten een geschikt rooster te vinden waarin persoonlijke wensen voorop staan, terwijl de baas zeker weet dat alle treinen zullen rijden. We zijn nu eenmaal geen bedrijf dat alleen van 9 tot 17 uur werkt. Roosters moeten aan allerlei eisen voldoen, waarbij de rusturen vooral van belang zijn; een medewerker moet voldoende rust kunnen krijgen buiten de werkuren om. Ook zijn er regels voor wat betreft de overgang van vroege naar late diensten en andersom.

Zodra de roosters in elkaar zijn gezet, begint de verlofaanvraag. Eerst krijgen de collega’s met schoolgaande kinderen de gelegenheid verlof aan te vragen; zij zijn nu eenmaal gebonden aan de schoolvakanties om op vakantie te kunnen. Daarna volgt de rest. Zo zijn er drie rondes waarin verlof aangevraagd kan worden en al met al is de roostercommissie daar gedurende de maanden oktober en november veelvuldig mee bezig. Dat betekent ook dat ik in die maanden weinig op de trein zal werken. Alles om aan het einde van de roosterperiode zoveel mogelijk collega’s blij te maken met zowel een mooi werkrooster als een geschikte periode om op vakantie te gaan. En natuurlijk een blije werkgever; als alle treinen maar kunnen blijven rijden!

Conducteur Mike

Re: Variatie

Geplaatst: ma 01 okt 2018, 16:05
door AppleMoose
Waarom regelt Eurostar niks? Zij hebben immers vertraging...

Re: Variatie

Geplaatst: ma 01 okt 2018, 16:09
door Aking
Omdat je altijd zo ver mogelijk per trein moet zien te komen, en Eurostar zit volgens mij net als NS in "Railteam" waarbinnen dat soort dingen vast nog verder geregeld zijn (of NS stuurt uiteindelijk gewoon de rekening door naar Eurostar, dat kan ook nog natuurlijk :Y )

Variatie

Geplaatst: ma 01 okt 2018, 16:21
door Suus
Ik denk dat veel van deze mensen een ticket voor Eurostar met Elk Nederlands Station-supplement hadden, dus dan moet NS inderdaad handelen volgens de Europese verordening. Gronau is wel een interessante, daar zou NS bij het hebben van een ENS-ticket kunnen zeggen dat er twee verschillende vervoerscontracten zijn en dat ze het na Glanerbrug maar uitzoeken. Dat NS dat niet doet maakt ze in ieder geval “beter” dan de NMBS die dat altijd structureel weigert, zelfs bij EBS-tickets.

Re: Variatie

Geplaatst: ma 01 okt 2018, 16:40
door Mikos
Zoals hierboven gesteld: zo ver mogelijk tot aan je eindpunt reizen, daar vandaan wordt iets geregeld. Bovendien kan er onderweg tussen pakweg Rotterdam en Zwolle nog een en ander voorkomen, waardoor een taxi minder efficiënt ingezet kan worden, omdat die tot in het einde der tijden zou moeten wachten op de klant.

Re: Variatie

Geplaatst: ma 01 okt 2018, 19:11
door Milco
Leuk verhaal weer!

Je schrijft dat je in Zwolle meeloopt naar de taxi, maar is dat iets vanuit jezelf of ben je als conducteur verplicht om de reizigers dan alsnog een goede overstap te bieden, in dit geval op een taxi?

Worden er ook taxiritten geboekt (indien nodig) op een niet-NS traject? Stel: ik reis vanuit Amersfoort naar Leeuwarden en heb de laatste trein naar Groningen en zal overstappen in Zwolle. De trein naar Zwolle blijkt echter fors vertraagd waardoor de aansluitende trein naar Leeuwarden gemist wordt. Wordt er dan een taxi geregeld vanuit Zwolle naar Leeuwarden (92 km) of reis ik mee tot Groningen en wordt er vanaf daar een taxi geregeld (65 km)? Het laatstgenoemde traject is weliswaar van Arriva, maar is een kortere rit vanuit Zwolle en langer de tijd om iets te regelen.

Re: Variatie

Geplaatst: ma 01 okt 2018, 19:24
door Mikos
Dat doe ik vanuit mezelf; vooral 's avonds laat is dat een klein stukje service naar de klant. Maar voor bijvoorbeeld die reizigers die vanuit Amersfoort per taxi naar Apeldoorn gaan is het pech, want dan heb ik geen tijd om met ze mee te lopen in Amersfoort.

Wanneer, zoals in je voorbeeld, de laatste trein vertrokken is, ben je vaak niet de enige die de laatste trein gemist heeft, dan is het meestal goedkoper en efficiënter om reizigers bij elkaar in te zetten; wellicht dat je via Wolvega naar Leeuwarden wordt gebracht. Maar, die kans is klein, want er is een wachtregeling bij laatste aansluitingen, die door de treindienstleider van ProRail gewaarborgd moeten worden. In theorie betekent dat, dat de laatste aansluitingen gegarandeerd zijn. Tot bepaalde hoogte; niet iedere trein kan tot in het einde der tijden blijven wachten, zeker niet wanneer er elders in het land nog treinen zijn waarop aansluiting gegeven dient te worden. Mocht je de laatste dan toch missen, krijg je ook alternatief vervoer.

Re: Variatie

Geplaatst: ma 01 okt 2018, 22:48
door Milco
Duidelijk! :pos:

Re: Variatie

Geplaatst: di 02 okt 2018, 08:04
door Etienne
Weer een aardige column!

Re: Variatie

Geplaatst: di 02 okt 2018, 13:46
door Michael
Leuke column weer. Alleen in hoeverre wordt het aan het personeel uitgelegd over de regeling dat er een taxi geregeld word bij het missen van de laatste reismogelijkheid? Voorheen was het zo dat er alleen een taxi geregeld word als je niet meer op het treinstation kon komen waar je moest zijn tegenwoordig is die regeling uitgebreid en word er ook een taxi naar huis geregeld mocht je door vertraging bij de NS je laatste bus naar huis niet meer kan halen. Want mijn ervaring is dat niet iedere conducteur daarvan op de hoogte is.

Vorig jaar moest ik van station Amsterdam Bijlmer ArenA naar mijn huis in Terheijden. Ik had de reis zo gepland dat ik in Breda nog de laatste bus naar Terheijden kon halen. Maar doordat mijn trein van Amsterdam Bijlmer ArenA naar Utrecht niet reed liep ik meteen 30 minuten vertraging op en ging ik mijn bus in Breda niet meer halen. Ik heb toen de klantenservice gebeld en die zei dat ik me bij de conducteur moest melden. Dus dat deed ik ook. Die zei dat die regeling er helemaal niet was. Maar ging toch maar even bellen. Waar hij dus te horen kreeg dat die regeling er inderdaad was maar dat ik me bij de conducteur van de laatste trein die ik moet hebben (van Den Bosch naar Breda in dit geval) moet melden.De conducteur zei nog letterlijk dat hij helemaal niet wist dat die regeling er was en het goed was dat hij mij dus nu trof waardoor hij nu dus wel van die regeling op de hoogte was. Maar in de trein van Den Bosch naar Breda begon het hele verhaal weer opnieuw want ook deze conducteur zei dat die regeling er niet was maar ging toch bellen waarna er wel gewoon netjes een taxi was geregeld.

Re: Variatie

Geplaatst: di 02 okt 2018, 14:03
door Aking
Zo zie je maar weer, zelfs de Mikossen van deze wereld zijn niet alwetend, al denken sommigen dat wel :X

Maar in dat soort gevallen inderdaad altijd vragen of ze het MCC (de "klantenservice" voor het personeel) kunnen bellen, of zelf de klantenservice bellen (waar ze al dan niet bijstaan)

En zoals Mikos hierboven al aangaf wordt het in principe altijd in de laatste trein of op het laatste station geregeld, want tussen Den Bosch en Breda kan ook nog een hoop misgaan :wink:

Re: Variatie

Geplaatst: di 02 okt 2018, 18:06
door Timon91
Bedankt voor de leuke verhalen Mikos! :)

Re: Variatie

Geplaatst: di 02 okt 2018, 22:00
door Meltrain
Mooi verhaal weer. :pos:

Bij mijn studentenvereniging werd je overigens niet gedropt als ontgroening, maar het is wel traditie om dat te doen bij aankomende bestuursleden.

Re: Variatie

Geplaatst: wo 03 okt 2018, 01:18
door hidihi
Ik vraag me af of de regels voor oudere NS'ers altijd wordt toegepast. Ik zie na 10 uur s'avonds wel eens trein personeel rond lopen die duidelijk ouder dan 50 is.

Er zijn 3 rondes om vakanties aan te vragen. Hoe moet ik me dat voorstellen?

Zijn de rondes echt op prioriteit dus ronde 1 voor trein personeel met kinderen, ronde 2 voor ouderen en ronde 3 voor overig personeel.

Of is het zo dat je per ronde een aantal dagen vakantie aan kan vragen. Bijvoorbeeld je kunt 4 weken vrij vragen. Dat in de de eerste ronde 2 weken vrij kunt vragen en in de tweede en derde ronde ook nog een week vrij kan vragen(waarbij het personeel met kinderen in elke ronde wel als eerste vrij kan vragen)

Het is neem ik aan wel lastig om iedereen tevreden te stellen en ik neem aan dat er onderling ook nog weleens geruild wordt van dienst.

Ik beledig je misschien wel maar ben je niet iets te jong voor de roostercommisie? Deze taak is namelijk wel ideaal voor een oudere collega die het rustiger aan moet gaan doen.

Re: Variatie

Geplaatst: wo 03 okt 2018, 01:58
door Mikos
Er zijn genoeg collega's die niks te maken willen hebben met een rooster voor ouderen; als die al vanaf dag één al laat draaien, zitten ze er meestal niet op te wachten om dan 's avonds ineens alsnog bij moeder de vrouw te zitten. Het is een voorkeursrooster, niemand verplicht je om daar in te gaan zitten.

De drie rondes bestaan uit zomerverlof, spreidingsverlof (of groen verlof, voorjaarsverlof of hoe het lokaal ook mag heten) dat ook gegarandeerd is en snipperverlof. Personeel met schoolgaande kinderen krijgt alleen bij het aanvragen van zomerverlof voorrang; de rest moet het immers al met de rest van het jaar doen. Wat niet wil zeggen dat je als personeel met schoolgaande kinderen niet buiten de schoolvakanties verlof aan kunt vragen. Of andersom. Er zijn zelfs lettervolgordes, waarbij de eerste letter van je achternaam ieder jaar rouleert en de prioriteit bepaalt. En die verschillen per type verlof weer, zodat je bijvoorbeeld met zomerverlof al heel vroeg aan mag vragen (En dus meer mogelijkheden hebt), maar je met snipperverlof pas als een van de laatsten (en dus met de minste mogelijkheden) aan mag vragen. Er komt een heleboel bij kijken om het verlof in te kunnen schrijven.

Gelukkig heeft de roostercommissie niks met leeftijd te maken; je moet van puzzelen houden en stevig in je schoenen staan. En rustig aan doen is er niet bij; er moet in krap twee maanden tijd heel veel werk verzet worden.