Buschauffeur blogt. #6

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Buschauffeur blogt. #6

Bericht door nvdw »

Vanaf een andere stoel bekeken

Mijn collega's verklaren me wel eens voor gek als ik in burger bij ze instap ("zit je nog niet genoeg uren per week in dat ding?") maar ik neem nu eenmaal graag de bus of trein. Als buschauffeur een keer de passagier spelen geeft me bovendien een mooie gelegenheid om de reiservaring eens van de andere kant te bekijken.

Zoals elders reeds door mij gemeld ben ik vandaag naar het Kröller-Müller Museum getogen; het schijnt niet de smaak van Mikos te zijn maar ik wilde wel eens naar al die Entartete Kunst kijken. Dat bleek dus verrassend soepel per ov te doen.

De overstap te Ede-Wageningen van de gele rups op Syntusbus 108 naar Apeldoorn is perfect: lang genoeg om in sukkeltempo naar het busstation te wandelen, kort genoeg om niet een eeuwigheid in die gribus te moeten wachten. Vervoermiddel van dienst is een Mercedes Citaro op aardgas [ternauwernood een freudiaanse verschrijving 'aarsgas' voorkomen - red.] met een wonderlijke verzameling zitjes achterin die in een kringetje zijn opgesteld.

Er komt een vrouw naar de chauffeur om te vragen of zij naar "het centrum van Ede-Wageningen" gaat, waarop uiteraard de wedervraag volgt of het nu het centrum van Ede of Wageningen is. Lichte paniek. Na enig twijfelen moet het toch Ede zijn. Niet vergeten in te checken. Syntus heeft hier dezelfde ergerlijk trage ERG-kaartlezers als Arriva in het DAV-gebied, met die onhebbelijk kleine monochroomschermpjes. Dat gaat dus bij de meeste 'o-ik-reis-anders-nooit-met-de-bus'-reizigers eerst drie keer mis omdat ze de kaart te snel weghalen, en zo ook hier.

Het is een zegen en een vloek tegelijk, die actuele reisinformatie op de telefoon en op de schermen in de bus. Zo zie ik namelijk mijn best wel ruime overstap stukje bij beetje afbrokkelen omdat er nog een reiziger bij de chauffeur aan de toog komt, en deze oudere heer heeft net als de vrouw van daarnet de zelfstandigheid van een zes weken oude baby. Ondanks een hele liturgie van notities en 9292-printjes heeft de man drie minuten nodig om zich door de chauffeur te laten overtuigen dat hij de juiste bus heeft gevonden.

Gelukkig hoeft de chauffeur niet als een idioot de vertraging eruit te trappen, en hoef ik dus niet te bedelen of hij mijn aansluitende bus wil oproepen; er zit best wat rek in de rijtijd, mede dankzij een lang stuk over een 80 km-weg. Bij die overstaphalte, Otterlo Rotonde, gaat de omroepstem AWOL en klinkt alleen het belletje. De chauffeur roept de halte zelf maar om, naar blijkt speciaal voor de oudere heer, die tegelijk met mij uitstapt.

Wat zo op het eerste gezicht een vrij eenvoudig cluster aan haltes lijkt, is in werkelijkheid een waar knooppunt. Hier komen elk heel en half uur de lijnen 105, 106 en 108 samen. De Optare van lijn 106 naar Park de Hoge Veluwe staat al klaar en heeft zelfs een eigen parkeerplaatsje net voor de halte, zodat hij bij het afwachten van de tijd de 108 niet in de weg staat en daarna netjes achter die bus kan aansluiten.

Terwijl een andere reiziger voor me verwoede pogingen doet om zijn bedoelingen aan de chauffeur van de 106 kenbaar te maken, hobbelt de oudere man achter ons aan, vertwijfeld en verdwaald, ook al heeft de chauffeur hem ongetwijfeld uitgelegd hoe hij verder moest reizen. "Moet u ook richting het museum?" vraag ik hem maar. Hij mompelt wat onvast iets van Haskamp of Hafkamp, ik begrijp er niks van. Zal wel, denk ik. Terwijl mijn chauffeur nog bezig is, vertrekken alle andere bussen richting Apeldoorn en wat niet al.

Wat zich voor mij afspeelt is een conversatie tussen een buitenlandse die geen Nederlands spreekt en een chauffeur die niet zo goed met Engels uit de voeten kan. Ik zeg maar alvast goedemorgen tegen de chauffeur en check in; gelukkig heeft zo'n Optare een brede voordeur en hangen er aan weerszijden kaartlezers (weer van die ellendige trage). De discussie lijkt te gaan over de 9,50 euro entree van het park; die moet je in de bus voldoen als je die niet van tevoren hebt betaald. Uiteraard kun je alleen pinnen en heeft de toerist weliswaar een ov-chipkaart, maar verder alleen contanten. De oudere heer komt ook nog even aan de deur, maar loopt na een korte conversatie beteuterd weer weg: hij moest dus niet deze bus hebben.

Gelukkig is de chauffeur bereid om de toerist bij de kassa naast de ingang van het park af te zetten, zodat hij daar zijn kaartje kan betalen. Een halte verder pikken we nog drie mensen op die blijkbaar zijn overgestapt uit Arnhem. De chauffeur houdt zijn woord en blijft keurig staan wachten op de toerist, maar die beent na het voldoen van zijn entree meteen door naar de witte fietsen. Niet uitgecheckt, jammer dan - de chauffeur doet de deuren dicht en rijdt door.

Bij de halte van het museum loopt de bus leeg. Ik check nog even de haltevertrekstaat voor de terugreis. Die is al van twee jaar geleden. Als ik na mijn bezoek de OVinfo-app raadpleeg, blijkt de bus twee keer per uur te rijden in plaats van één; ik dacht dat dat alleen in de vakanties was, maar ik klaag niet. In de Optare zit nu een andere chauffeur en ik ben zijn enige passagier. Nu ik rechts voorin zit, kan ik zien dat het dashboard van zo'n Optare Solo geen toerenteller heeft, maar een hele grote econometer die alleen maar aangeeft hoeveel gas je geeft. Net voor de rotonde buiten Otterlo, zie ik Harskamp op de wegwijzer staan - dáár moest die ouwe dus naartoe, die had dus de bus naar Barneveld moeten hebben. Ik had er werkelijk nog nooit van gehoord.

Mijn laatste Syntus Gelderland-chauffeur van de dag heeft een groene Ambassador. Net als zijn collega's groet hij zijn in- en uitstappers. Het is een onopvallende rit. En zo hoort het eigenlijk ook.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Buschauffeur blogt. #6

Bericht door Ferdinand »

Bedankt voor het plaatsen van dit verslag!

Tijdje geleden was ik ook in die regio (je kon toen vrijwel gratis reizen met allemaal van die actiekaartjes). Ik moest toen ook overstappen bij Otterlo.
Die kaartlezers zijn inderdaad heel naar daar en ze maken ook nog eens nauwelijks geluid. Die van U-OV hier zijn een stuk sneller.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Buschauffeur blogt. #6

Bericht door dylanwild94 »

Dat is het grote verschil tussen de lezers van Thales en van Kapsh/Prodata.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Buschauffeur blogt. #6

Bericht door Hendrik »

Je schrijft leuk, nvdw! :pos:
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Buschauffeur blogt. #6

Bericht door Michael »

dylanwild94 schreef:Dat is het grote verschil tussen de lezers van Thales en van Kapsh/Prodata.
De kaartlezers die Arriva tegenwoordig gebruikt zijn al een stuk sneller dan die kaartlezers waar nvdw het over heeft
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Buschauffeur blogt. #6

Bericht door Etienne »

Een heel herkenbare situatie. Leuk geschreven :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Buschauffeur blogt. #6

Bericht door Milco »

Mooi verhaal weer! :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten