Buschauffeur blogt. #7

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Buschauffeur blogt. #7

Bericht door nvdw »

Klaar

Een verandering van werkplek, daar was ik wel een klein beetje aan toe. Want heb ik intussen niet alles gezien als buschauffeur? Nou...

Sinds de nieuwe dienstregeling rijd ik voor U-OV. Die optie kwam beschikbaar omdat een deel van het werkpakket van het DAV-gebied naar de Utrechtse regioconcessie is overgeheveld, en er dus chauffeurs overgeplaatst moesten worden. Een hoop nieuwe lijnen en uitzichten!

Op station Maarssen (of moet ik Maarssenbroek zeggen?) heb ik een paar minuten keertijd voor ik aan de 37 naar Utrecht mag beginnen. Ik sta aan het perroneiland met de deur dicht, want ik heb een beetje ruzie met haperende chiplezers, die ik weer aan het werk hoop te krijgen door de boel even te resetten. Er komt een wat oudere vrouw met een vragende blik naar mijn deur toe. Ik doe open en zit eigenlijk op haar vraag te wachten, als ze pardoes incheckt en vervolgens vraagt of ik langs het Antonius-ziekenhuis kom.

Ja, daar kom ik zeker langs... maar nu is ze ingecheckt. Hoe dan? Alle chiplezers staan op rood en het schermpje op het dashboard staat vastgeroest op 'systeem schakelt uit' (nou, doe dat dan ook!). Nu krijg ik de rommel helemaal niet meer aan de praat. Nou ja, het is nog even rijden naar het ziekenhuis, en we zijn nog niet weg, dat komt wel goed.

Ik deel de onheilstijdingen met de mevrouw, dan weet ze het maar. "Ja kan ik dan niet meer uitchecken? Ook dat nog!" roept ze verontwaardigd. "Moet ik weer van alles terugvragen, wat een gedoe." Zover is het nog niet mevrouw, antwoord ik; ik krijg de ondingen vast wel weer aan. Hoop ik althans, maar dat laatste zeg ik er niet bij.

"Nou, het is binnenkort toch helemaal klaar met me", zegt de vrouw. "Ik heb een afspraak in het ziekenhuis met de dokter om te praten over mijn euthanasieverklaring."

Zo dan. Ik heb inmiddels wel wat ervaring opgedaan als parttime maatschappelijk werker in dit beroep, maar deze is nieuw voor me.

"Eerst longkanker, chemo gehad, alles kapot. Blijkt dat het is uitgezaaid naar mijn hersenen. Willen ze me natuurlijk weer een heel traject in, en dan heb ik misschien een paar maanden extra. Niks ervan, het is klaar. Ik doe dat niet nog een keer."

Die zag ik niet aankomen, en ik weet ook even niet wat te zeggen, dus luister ik maar, da's meestal beter. Hier zit geen vrouw die door mij getroost hoeft te worden. Ik hoop voor haar dat de artsenij mee wil werken aan haar dood op een moment voordat ze halfverteerd in een bed de kanker het licht moet laten uitdoen.

De plicht roept, we moeten gaan. Er komen nog een paar mensen de bus in. Aan de status van de lezers is niks veranderd: ze werken nog steeds niet. Nou, ga maar zitten dan. En zo gaat dat nog een paar keer onderweg. Met elke gratis passagier voel ik me lulliger voor de vrouw; eerst dit verhaal, en dan is ze ook nog de enige betalende reiziger op deze rit.

Op een van de haltes in de Maarssense vinexgribus stapt er een dame in die blijkbaar ook naar het Antonius wil. Ziekehaus, vraagt ze me, en ze toont me een handje vol kleingeld. Ook dat nog. Nu wil ik haar best laten zitten - maar ze moet vast ook nog een keer terug. Ik leg haar uit dat ze een los kaartje alleen met pin kan betalen, maar de rest van mijn verhaal smoort in haar paniek. Ziekehaus, afspraak, oogarts, geen pin. Nee, dat snap ik, mevrouw, en ik wil u best gratis meenemen - maar ik kan niet voor mijn collega spreken bij wie u straks op de bus stapt voor de terugreis. "Man haalt me op." Prima, opgelost.

De halte voor het ziekenhuis komt langzaam maar zeker dichterbij, en ik heb nu vijftien mensen in de bus. In mijn spiegel zie ik de mevrouw voor de oogarts knijpend naar het infoscherm turen - die heeft haar afspraak dus niet voor niets. Maar voor die ándere mevrouw voor het ziekenhuis hoop ik toch echt dat de apparatuur nu eens een keer meewerkt.

We staan op de halte, en de vrouw komt naar me toe. "Is het al gelukt?" Ik heb met wat gedoe de lezers kortstondig aangekregen, maar ze floepen binnen een seconde weer op rood. "Weet u wat we doen?" zeg ik. "Ik ga hier rommelen met de computer, en u houdt de pas alvast in de buurt van de lezer. Al moet ik hier tien minuten stilstaan, we gaan het voor elkaar krijgen."

Na drie pogingen is het raak: uitgecheckt! "Yes!" De vrouw heft haar handen in de lucht: victorie op de onwillige techniek. De rest van de passagiers juicht met haar mee. Fantastisch. "Fijne dag chauffeur", zegt ze. "U ook mevrouw", zeg ik, en voeg er nog snel "Succes" aan toe, voor wat het waard is.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Buschauffeur blogt. #7

Bericht door Hainje »

nvdw schreef: "Nou, het is binnenkort toch helemaal klaar met me", zegt de vrouw. "Ik heb een afspraak in het ziekenhuis met de dokter om te praten over mijn euthanasieverklaring."
Zo dan, ook goedemiddag. :shock:
Hopelijk vindt deze mevrouw snel haar gewenste rust.
🍉
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Buschauffeur blogt. #7

Bericht door Karl »

Dank voor je ervaring. Goed geschreven. Kijk uit naar meer.

Wat was voor je de reden om naar U-OV over te stappen?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buschauffeur blogt. #7

Bericht door Daniel »

Leuk geschreven :pos: 't lijkt wel alsof de chipkaartapparatuur bij heel Qbuzz is gaan staken als ik 't zo lees allemaal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Buschauffeur blogt. #7

Bericht door nvdw »

Heb er gelukkig weinig problemen mee. Dit was toch wel de ernstigste (en het loste zichzelf uiteindelijk op, later deed-ie alles weer).
Karl schreef:Wat was voor je de reden om naar U-OV over te stappen?
Voornamelijk het ruime lijnenpakket. Je komt eigenlijk in elke hoek van de concessie (Hilversum, Amersfoort, Wijk bij Duurstede, Maarssen, IJsselstein... en Leerdam en Ameide natuurlijk). Die variatie had ik ook in Schelluinen, maar dat zou in de nieuwe dienstregeling heel veel minder worden, en dat is ook uitgekomen. Qua woon-werk maakt het ook niets uit.

Belangrijker: ik was na zes jaar ook wel aan een 'change of scenery' toe.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Buschauffeur blogt. #7

Bericht door busfanNL »

Erg tof geschreven zeg super leuk. *bus*
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Buschauffeur blogt. #7

Bericht door waldo79 »

Je maakt weer genoeg mee onderweg 8-)
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Buschauffeur blogt. #7

Bericht door Etienne »

Leuk geschreven, maar wat een situatie :o
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Buschauffeur blogt. #7

Bericht door Milco »

Vrij bizar verhaal, maar netjes omschreven! :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten