Veiligheid
Veiligheid
Gachte Forummers, Waarom is het openbaar vervoer bij jullie in Nederland zo onveilig, geen enkele agent zichtbaar op de grote stations laat staan Militairen , geen alarmnummer dat algemeen wordt verspreid, geen alarmknoppen en veel crapuul op dn trein.
Nu is mijn vraag of het alarmnummer van de Thalystrein ook geldig is op het overige netwerk van de NEDERLANDSE SPOORWEGEN +31 XXXXXXXX
Guy uit Aspelare
Nu is mijn vraag of het alarmnummer van de Thalystrein ook geldig is op het overige netwerk van de NEDERLANDSE SPOORWEGEN +31 XXXXXXXX
Guy uit Aspelare
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 21 okt 2018, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Telefoonnummer verwijderd. Is niet bedoeld voor algemeen gebruik door reizigers.
Reden: Telefoonnummer verwijderd. Is niet bedoeld voor algemeen gebruik door reizigers.
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Veiligheid
Op de grote station lopen zeker wel politieagenten rond met zekerheid op de station waar internationale treinen uit Frankrijk aankomen en vertrekken.
Daarnaast lopen er op de grote stations service en veiligheid teams rond van de NS. Dat zijn een soort politieagenten.
Gelukkig lopen er geen militairen rond op grote stations daar krijg ik juist een onveilig gevoel door. Al lopen er op Schiphol Airport wel militairen rond van de Koninklijke Marechaussee.
In bepaalde treintypes zijn er alarmknoppen, Verder zijn er op alle station in Nederland alarmknoppen aanwezig.
In en om de treinen geldt en algemene alarmnummer 112 die hebben korte lijnen met de alarmcentrale van de NS.
Daarnaast lopen er op de grote stations service en veiligheid teams rond van de NS. Dat zijn een soort politieagenten.
Gelukkig lopen er geen militairen rond op grote stations daar krijg ik juist een onveilig gevoel door. Al lopen er op Schiphol Airport wel militairen rond van de Koninklijke Marechaussee.
In bepaalde treintypes zijn er alarmknoppen, Verder zijn er op alle station in Nederland alarmknoppen aanwezig.
In en om de treinen geldt en algemene alarmnummer 112 die hebben korte lijnen met de alarmcentrale van de NS.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: Veiligheid
Mocht er wat gebeuren op een kleiner station, dan is de alarmzuil ook een optie, die werkt als een soort praatpaal.
Ik zou het prima vinden om militairen in de openbare ruimte te hebben voor de beveiliging van risicolocaties.
dylanwild94 schreef:Gelukkig lopen er geen militairen rond op grote stations daar krijg ik juist een onveilig gevoel door. Al lopen er op Schiphol Airport wel militairen rond van de Koninklijke Marechaussee.
Ik zou het prima vinden om militairen in de openbare ruimte te hebben voor de beveiliging van risicolocaties.
Op welke trajecten en tijdstippen reist u in Nederland? Vooral in de rurale gebieden zou het kunnen dat er meer crapuul in het openbaar vervoer zit. In de randstad vormt het openbaar vervoer vrijwel een afspiegeling van de maatschappij.Guy D'haaseleer schreef:veel crapuul op dn trein.
Het Thalysnummer ken ik niet. Maar in noodgevallen raad ik 112 aan, geen nood maar wel politie +31 (0)900-8844 is een nummer om te gebruiken mocht u behoefte hebben om een melding te doen van een niet levensbedreigende situatie.Guy D'haaseleer schreef:u is mijn vraag of het alarmnummer van de Thalystrein ook geldig is op het overige netwerk van de NEDERLANDSE SPOORWEGEN +31 XXXXXXX?
Guy uit Aspelare
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 21 okt 2018, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Telefoonnummer verwijderd. Is niet bedoeld voor algemeen gebruik door reizigers.
Reden: Telefoonnummer verwijderd. Is niet bedoeld voor algemeen gebruik door reizigers.
Re: Veiligheid
In Nederland wordt buiten Schiphol en een aantal specifieke overheidsdiensten de Marechaussee niet ingezet voor het handhaven van de openbare orde, daarvoor is de politie die deze taak prima aankan. De politie is vaak op de stations te vinden. Grotere stations hebben vaak een eigen wijkagent. Amsterdam Centraal heeft zelfs een eigen politiepost, gevestigd op spoor 2.
Het genoemde telefoonnummer is met alle waarschijnlijkheid van NS (NS heeft diverse andere telefoonnummers die beginnen met 030-235, zoals die van de gevonden voorwerpen en voor reisassistentie), maar wordt in Nederland niet gecommuniceerd. Personeel op de stations en in de trein of de alarmknop op de servicezuil zijn de beste opties.
Veiligheid in het openbaar vervoer wordt hoog opgenomen door de Rijksoverheid, de politie en de vervoerders. Vervoerders hebben allerlei maatregelen genomen om de veiligheid te vergroten. Alle vervoerders hebben teams die voor toezicht en handhaving verantwoordelijk zijn. De veiligheid in het OV wordt dan ook als goed beoordeeld, in 2017 was de gemiddelde score van de klanten voor veiligheid in de trein van NS een 7,9 en in al het overige openbaar vervoer een 7,8.
Het genoemde telefoonnummer is met alle waarschijnlijkheid van NS (NS heeft diverse andere telefoonnummers die beginnen met 030-235, zoals die van de gevonden voorwerpen en voor reisassistentie), maar wordt in Nederland niet gecommuniceerd. Personeel op de stations en in de trein of de alarmknop op de servicezuil zijn de beste opties.
Veiligheid in het openbaar vervoer wordt hoog opgenomen door de Rijksoverheid, de politie en de vervoerders. Vervoerders hebben allerlei maatregelen genomen om de veiligheid te vergroten. Alle vervoerders hebben teams die voor toezicht en handhaving verantwoordelijk zijn. De veiligheid in het OV wordt dan ook als goed beoordeeld, in 2017 was de gemiddelde score van de klanten voor veiligheid in de trein van NS een 7,9 en in al het overige openbaar vervoer een 7,8.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Veiligheid
Oh, en nota bene: cameratoezicht op het station wordt direct doorgeschakeld met de veiligheidscentrale van NS, en zelfs medewerkers van de Kiosken op het station kunnen daarmee schakelen.
Re: Veiligheid
Dat zijn maar getallen.. zegt weinig. Een uniform zegt meer over het welbevinden bij een veilig gevoel.. voor sommige mensen, denk ik.
Wat is een crapuul?
Wat is een crapuul?
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Veiligheid
Dus hoe bedoel het Nederlandse OV is onveilig. (A)
Zeker als je ook weet dat er heel snel is gehandeld om deze aanslag te beperken tot 3 gewonden. *O*
Zeker als je ook weet dat er heel snel is gehandeld om deze aanslag te beperken tot 3 gewonden. *O*
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: Veiligheid
Een slag mensen dat je enkel als Vlaming ontmoet.Durashift schreef:Wat is een crapuul?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Veiligheid
Aha, bedankt. :pos:
Re: Veiligheid
Wat aanvullingen:Mr-W schreef:Vooral in de rurale gebieden zou het kunnen dat er meer crapuul in het openbaar vervoer zit. In de randstad vormt het openbaar vervoer vrijwel een afspiegeling van de maatschapij.
In de randstad woont veel crapuul dus juist daar vind je zulk volk veel in de trein.
In de rurale gebieden (hebben we die echt in NL?) is het volk in de trein net zo afgespiegeld als daarbuiten. En mijn ervaring als bewoner van landelijk Twente, Brabant en Midden-Limburg is dat het daar met het crapuul wel meevalt.
En verder is 112 het nummer om te bellen. Voor minder urgente zaken is daar inderdaad het algemene politie nummer (ezelsbrug: 0900-TUIG). Of je zoekt de Mikos (forumjargon voor conducteur) van dienst op en doet je verhaal.
Overigens heb ik mij in NL nooit onveilig gevoeld in het OV noch voel ik mij dat hier in Australië waar nog minder geuniformeerden rondlopen dan in NL.
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Veiligheid
Er zijn types die zich zo gedragen, maar zijn dat godzijdank niet. Ze hebben misschien wat meer bevoegdheden dan een gemiddelde beveiliger/conducteur, maar het zijn en blijven beveiligers/conducteurs.dylanwild94 schreef:OpDaarnaast lopen er op de grote stations service en veiligheid teams rond van de NS. Dat zijn een soort politieagenten.
Het OV ervaar ik best als veilig of op z'n minst net zo (on)veilig als op straat etc. Je komt er alle lagen van de bevolking tegen en dus ook de wat ongure types, maar net als op straat, meestal heb je er geen last van. Van zwartrijders heb ik doorgaans ook geen last en krijg ik zeker geen onveilig gevoel van. Het gebeurt maar zelden dat een zwartrijder zich tegen medereizigers keert. En verder ben ik heel blij dat we niet, zoals in Frankrijk, overal militairen op straat hebben. Ik snap de beweegredenen van Frankrijk, maar het geeft mij juist een heel onveilig gevoel. Temeer omdat deze militairen bij uitstek een "fantastisch" doelwit zijn voor kwaadwillenden.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Veiligheid
Dank u voor de vele reacties op mijn vraag :pos:
Misschien ter aanvulling ik reis maar af en toe in Nederland per openbaar vervoer in de volgende regio's:
Zeeland waar familie woont(vooral Zeeuws-Vlaanderen en de trein rond Middelburg)
Zuid Limburg rond Sittard, vooral s avonds veel crapuul.
Luchthaven Schiphol- Almere en Almere-Utrecht
Rotterdam- Gouda
Roosendaal-Breda (al doe ik dat sinds de nieuwe route via Noorderkempen niet meer)
en natuurlijk de Brusselaar.
Een messentrekker is nog te neutraliseren met een handpistool, terroristen met een vuurwapen wordt al een ander verhaal.
Misschien ter aanvulling ik reis maar af en toe in Nederland per openbaar vervoer in de volgende regio's:
Zeeland waar familie woont(vooral Zeeuws-Vlaanderen en de trein rond Middelburg)
Zuid Limburg rond Sittard, vooral s avonds veel crapuul.
Luchthaven Schiphol- Almere en Almere-Utrecht
Rotterdam- Gouda
Roosendaal-Breda (al doe ik dat sinds de nieuwe route via Noorderkempen niet meer)
en natuurlijk de Brusselaar.
Zijn die vergelijkbaar met onze Securail?dylanwild94 schreef:Op de grote station lopen zeker wel politieagenten rond met zekerheid op de station waar internationale treinen uit Frankrijk aankomen en vertrekken.
Daarnaast lopen er op de grote stations service en veiligheid teams rond van de NS. Dat zijn een soort politieagenten
Alleen een commissariaat op Amsterdam CentraalSuus schreef:In Nederland wordt buiten Schiphol en een aantal specifieke overheidsdiensten de Marechaussee niet ingezet voor het handhaven van de openbare orde, daarvoor is de politie die deze taak prima aankan. De politie is vaak op de stations te vinden. Grotere stations hebben vaak een eigen wijkagent. Amsterdam Centraal heeft zelfs een eigen politiepost, gevestigd op spoor 2.
Amai, zulke goede cijfertjes, terwijl hele provincies maar enkele controleurs hebben voor het busvervoer.Suus schreef:Veiligheid in het openbaar vervoer wordt hoog opgenomen door de Rijksoverheid, de politie en de vervoerders. Vervoerders hebben allerlei maatregelen genomen om de veiligheid te vergroten. Alle vervoerders hebben teams die voor toezicht en handhaving verantwoordelijk zijn. De veiligheid in het OV wordt dan ook als goed beoordeeld, in 2017 was de gemiddelde score van de klanten voor veiligheid in de trein van NS een 7,9 en in al het overige openbaar vervoer een 7,8.
In Nederland kom ik genoeg crapuul tegen op de straten :Xtrolly schreef:Een slag mensen dat je enkel als Vlaming ontmoet.Durashift schreef:Wat is een crapuul?
Dat cameratoezicht wordt dus niet gebruikt door de lokale politie, maar enkel door beveiligers? Wat heeft n koffieverkoper te maken met de veiligheid?Z2N schreef:Oh, en nota bene: cameratoezicht op het station wordt direct doorgeschakeld met de veiligheidscentrale van NS, en zelfs medewerkers van de Kiosken op het station kunnen daarmee schakelen.
dylanwild94 schreef:Dus hoe bedoel het Nederlandse OV is onveilig. (A)
Zeker als je ook weet dat er heel snel is gehandeld om deze aanslag te beperken tot 3 gewonden. *O*
Een messentrekker is nog te neutraliseren met een handpistool, terroristen met een vuurwapen wordt al een ander verhaal.
Is de security bij jullie ook bewapend met een matrak of pepperspray?Ronaldussen schreef:Er zijn types die zich zo gedragen, maar zijn dat godzijdank niet. Ze hebben misschien wat meer bevoegdheden dan een gemiddelde beveiliger/conducteur, maar het zijn en blijven beveiligers/conducteursdylanwild94 schreef:OpDaarnaast lopen er op de grote stations service en veiligheid teams rond van de NS. Dat zijn een soort politieagenten.
Re: Veiligheid
Ik denk dat we ook niet hoeven te onderschatten hoeveel politie/BOA's/anderszins veiligheidsgerelateerde mensen er in burger rondlopen, die je dus helemaal niet ziet.
Ik voel me eigenlijk nooit onveilig, in welk vervoer dan ook.
Ik voel me eigenlijk nooit onveilig, in welk vervoer dan ook.
Ik doe ook maar wat
Re: Veiligheid
Vervelend voor je, maar daarmee verander je zelf niet in een 'Ollander, toch?Guy D'haaseleer schreef:In Nederland kom ik genoeg crapuul tegen op de straten :X
Mogelijk. Maar als de heren terroristen kiezen voor wat ik maar de methode-Zaventem zal noemen helpt schiettuig weinig.Guy D'haaseleer schreef:Een messentrekker is nog te neutraliseren met een handpistool, terroristen met een vuurwapen wordt al een ander verhaal.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Veiligheid
De veiligheidscentrale van NS is van het hoogst mogelijke niveau, qua opzet is het hetzelfde als een politie-meldkamer. Het verschil is dat er meer ogen zijn bij NS dan bij de politie zou kunnen, want alles en iedereen op het station kijkt mee en kan dingen melden, zelfs de koffieverkoper.Guy D'haaseleer schreef:Dat cameratoezicht wordt dus niet gebruikt door de lokale politie, maar enkel door beveiligers? Wat heeft n koffieverkoper te maken met de veiligheid?Z2N schreef:Oh, en nota bene: cameratoezicht op het station wordt direct doorgeschakeld met de veiligheidscentrale van NS, en zelfs medewerkers van de Kiosken op het station kunnen daarmee schakelen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten