lichtknopje bushalte

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
WALUIGI96
Donateur
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: lichtknopje bushalte

Bericht door WALUIGI96 »

Ik kom regelmatig bij een bushalte zonder zo'n lichtknopje (want de halte ligt binnen het dorp) dus ik gebruik een klein lampje die ik laat knipperen wanneer de bus komt. Pas werd ik ook geprezen door de chauffeur. Ook gaf hij aan dat die lichtknopjes niet altijd goed werken, omdat mensen ervoor gaan staan.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: lichtknopje bushalte

Bericht door matti93 »

Ik vraag me bij dit soort situaties af of de verkeerssituatie dan wel veilig is: als de bus zo hard rijdt dat een reiziger bij de halte niet te zien is (of niet op tijd om te stoppen), hoe zit dat dan met een kind of dier dat de weg op loopt of met andere gevaarlijke obstakels die geen licht of reflector hebben?
Op de Utrechtseweg van Utrecht naar Zeist zie ik overigens ook regelmatig chauffeurs die niet op tijd kunnen stoppen, terwijl de haltes allemaal verlichting hebben (in de vorm van een abri met verlichting en verlichte reclame). Daar remmen de meeste chauffeurs gelukkig wel af totdat ze zeker weten dat er niemand staat.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: lichtknopje bushalte

Bericht door Stefan »

Probleem is wel dat je, als chauffeur zijnde, heel vaak gewoon niet kán zien of er iemand op zo'n halte staat. Als iemand naast de abri staat, dus naast de verlichte reclamebak, valt dat helemaal weg... En dan nog niet te spreken over de reflectie van de binnenverlichting in de voorruit van de bus bij sommige typen.....
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: lichtknopje bushalte

Bericht door dennistd »

matti93 schreef:Ik vraag me bij dit soort situaties af of de verkeerssituatie dan wel veilig is: als de bus zo hard rijdt dat een reiziger bij de halte niet te zien is (of niet op tijd om te stoppen), hoe zit dat dan met een kind of dier dat de weg op loopt of met andere gevaarlijke obstakels die geen licht of reflector hebben?
Er is een verschil tussen niet kunnen stoppen en niet meer normaal kunnen stoppen. Tuurlijk kun je vol in de ankers gaan, maar het risico is wel dat er dan iemand in de bus gewond raakt. Dat risico neem je voor lief bij een overstekend dier (nou ja, groot dier dan) en bij een overstekend persoon, maar ik ga echt niet hoog op de rem staan omdat er iemand te beroerd is om te laten zien dat ie met de bus mee wil. :X
erjeebee
Berichten: 1334
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: lichtknopje bushalte

Bericht door erjeebee »

't is echt niet zo moeilijk.
Ruim op tijd gas los en kalmpjes er langs rijden.
Indien buiten de bebouwde kom en geen tegenliggers: even groot licht op.
Helaas redeneren niet alle chauffeurs zo, vooral niet als aan het eind van de rit de pauze met peuk en koffie lonkt.

Maar ik heb bij mijn weten nog nooit iemand gemist. En we hadden best wat beroerd verlichte haltes in het gebied.
Wel een paar keer briesende passagiers opgepikt die een uur bij de halte hadden gestaan omdat de vorige bus er voorbij gepeerd was.
zone2000
Berichten: 522
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: lichtknopje bushalte

Bericht door zone2000 »

t is echt niet zo moeilijk.
Ruim op tijd gas los en kalmpjes er langs rijden.
_O-
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten