Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Mikos schreef:Om nog even terug te komen op de vraag of er wel of niet ingecheckt moet zijn bij werkzaamheden en verstoringen: V
Om een eind te maken aan de onduidelijkheid geldt vanaf 4 februari 2019 het volgende bij verstoringen en geplande werkzaamheden:
Op stations met toegangspoorten blijven de toegangspoorten altijd dicht. Doordat de poortjes gesloten zijn is het duidelijk voor de reiziger hoe hij/zij moet handelen.
Op stations met palen moet de reiziger gebruik maken van de in- en uitcheckpalen voordat hij/zij de reis per bus kan vervolgen.
Als de reiziger moet betalen voor de busreis, dan staan er kaartlezers bij de bussen, bijvoorbeeld in het geval van een geplande buitendienststelling. Staat er geen mobiele kaartlezer dan is het vervangend busvervoer gratis.
Maar hoe zit het dan als je gepland met andere vervoerders moet reizen, zoals de metro van het GVB, trams van de HTM of bussen van Connexxion?
Moet je bij die vervoerders dan ook in- en uitchecken?
VIRM schreef: Volgens een medewerker op het NS serviceforum zal er worden geevalueerd.
Heb je misschien een link naar dat bericht?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Mikos schreef:Om nog even terug te komen op de vraag of er wel of niet ingecheckt moet zijn bij werkzaamheden en verstoringen: V
Om een eind te maken aan de onduidelijkheid geldt vanaf 4 februari 2019 het volgende bij verstoringen en geplande werkzaamheden:
Op stations met toegangspoorten blijven de toegangspoorten altijd dicht. Doordat de poortjes gesloten zijn is het duidelijk voor de reiziger hoe hij/zij moet handelen.
Op stations met palen moet de reiziger gebruik maken van de in- en uitcheckpalen voordat hij/zij de reis per bus kan vervolgen.
Als de reiziger moet betalen voor de busreis, dan staan er kaartlezers bij de bussen, bijvoorbeeld in het geval van een geplande buitendienststelling. Staat er geen mobiele kaartlezer dan is het vervangend busvervoer gratis.
Maar hoe zit het dan als je gepland met andere vervoerders moet reizen, zoals de metro van het GVB, trams van de HTM of bussen van Connexxion?
Moet je bij die vervoerders dan ook in- en uitchecken?
Dan staan er dus óf NS-paaltjes bij het GVB/HTM/Connexxion, of je reist gratis. Want je checkt dus nooit bij een andere vervoerder in, maar alleen bij ns
Meltrain schreef:Maar hoe zit het dan als je gepland met andere vervoerders moet reizen, zoals de metro van het GVB, trams van de HTM of bussen van Connexxion?
Moet je bij die vervoerders dan ook in- en uitchecken?
Dat zal in die specifieke gevallen dan wel gecommuniceerd worden. Tot nu toe werden NS-vervoerbewijzen bij andere vervoerders als GVB en HTM geaccepteerd bij verstoringen, maar ik weet niet of dat zo zal blijven.
Mikos schreef:Om nog even terug te komen op de vraag of er wel of niet ingecheckt moet zijn bij werkzaamheden en verstoringen: V
Om een eind te maken aan de onduidelijkheid geldt vanaf 4 februari 2019 het volgende bij verstoringen en geplande werkzaamheden:
Op stations met toegangspoorten blijven de toegangspoorten altijd dicht. Doordat de poortjes gesloten zijn is het duidelijk voor de reiziger hoe hij/zij moet handelen.
Op stations met palen moet de reiziger gebruik maken van de in- en uitcheckpalen voordat hij/zij de reis per bus kan vervolgen.
Als de reiziger moet betalen voor de busreis, dan staan er kaartlezers bij de bussen, bijvoorbeeld in het geval van een geplande buitendienststelling. Staat er geen mobiele kaartlezer dan is het vervangend busvervoer gratis.
Ik neem aan dat dit alleen bij NS gaat gelden? Of is dit met alle vervoerders samen afgesproken?
Mikos schreef:Dat zal in die specifieke gevallen dan wel gecommuniceerd worden. Tot nu toe werden NS-vervoerbewijzen bij andere vervoerders als GVB en HTM geaccepteerd bij verstoringen, maar ik weet niet of dat zo zal blijven.
Ik zie nergens in de vervoersconcessie dat NS in geval van werkzaamheden niet verplicht is om de concessie hoofdrailnet uit te voeren, i.c. het voorzien in vervoer tussen de door haar te bedienen stations.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Bij werkzaamheden waardoor bijvoorbeeld het traject Amsterdam Centraal-Bijlmer niet met treinen bediend kon worden, maar ook bij verstoringen, was er een afspraak met het GVB die haar metro's op dat traject openstelde. Daarvoor krijgt het GVB gewoon betaald, dus ik zie het probleem niet?
Mikos schreef:Om nog even terug te komen op de vraag of er wel of niet ingecheckt moet zijn bij werkzaamheden en verstoringen: V
Om een eind te maken aan de onduidelijkheid geldt vanaf 4 februari 2019 het volgende bij verstoringen en geplande werkzaamheden:
Op stations met toegangspoorten blijven de toegangspoorten altijd dicht. Doordat de poortjes gesloten zijn is het duidelijk voor de reiziger hoe hij/zij moet handelen.
Op stations met palen moet de reiziger gebruik maken van de in- en uitcheckpalen voordat hij/zij de reis per bus kan vervolgen.
Als de reiziger moet betalen voor de busreis, dan staan er kaartlezers bij de bussen, bijvoorbeeld in het geval van een geplande buitendienststelling. Staat er geen mobiele kaartlezer dan is het vervangend busvervoer gratis.
Maar hoe zit het dan als je gepland met andere vervoerders moet reizen, zoals de metro van het GVB, trams van de HTM of bussen van Connexxion?
Moet je bij die vervoerders dan ook in- en uitchecken?
VIRM schreef: Volgens een medewerker op het NS serviceforum zal er worden geevalueerd.
Mikos schreef:Bij werkzaamheden waardoor bijvoorbeeld het traject Amsterdam Centraal-Bijlmer niet met treinen bediend kon worden, maar ook bij verstoringen, was er een afspraak met het GVB die haar metro's op dat traject openstelde. Daarvoor krijgt het GVB gewoon betaald, dus ik zie het probleem niet?
En op Bijlmer - Schiphol gaat dat ook altijd goed? (A)
Mikos schreef:Afgelopen weekend moet je even vergeten; men is flink bezig met evalueren wat daar nu precies de bedoeling van was en of dat afwijkt van de praktijk.
Nog mooier: Connexxion kreeg er wel degelijk voor betaald en er was zelfs een frequentieverhoging. Dat dat in de praktijk niet heeft gewerkt is iets voor Connexxion om op te lossen.
Deze keer blijkbaar niet. Ik weet nog tijdens andere werkzaamheden een paar jaar terug kwam de NS zelfs met dit kaartje dat je tussen Schiphol en Bijlmer ArenA/Zuid lijn 300/310 moest nemen. Volgens mij werden er op deze lijnen toen ook extra bussen ingezet door Connexxion.
Deze keer was de aanwijzing alleen ''neem de R-Net bus voor een sneller alternatief''. Maar ook 4 jaar geleden was de communicatie al niet heel duidelijk aan de berichten te zien: https://community.ns.nl/werkzaamheden-e ... metro-8051
Mikos schreef:Bij werkzaamheden waardoor bijvoorbeeld het traject Amsterdam Centraal-Bijlmer niet met treinen bediend kon worden, maar ook bij verstoringen, was er een afspraak met het GVB die haar metro's op dat traject openstelde. Daarvoor krijgt het GVB gewoon betaald, dus ik zie het probleem niet?
Zolang reizigers dan met NS-vervoerbewijzen danwel tegen NS-tarief kunnen reizen tussen NS-stations is er geen probleem.
Echter als NS met een bullshit-oplossing (een uur omreizen) komt en voor een fatsoenlijk alternatief naar een andere vervoerder verwijst, waarvoor NS-reizigers zelf extra mogen lappen, is er wel een probleem. En dat is nu dus aan de orde.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Hetzelfde geldt voor als Arnhem - Zutphen er spontaan uit ligt. Er wordt dan geadviseerd om via Utrecht om te reizen. Terwijl je veel beter de bus naar Apeldoorn kan nemen en dan Arriva naar Zutphen of NS naar Deventer.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
regenmaker schreef:Hetzelfde geldt voor als Arnhem - Zutphen er spontaan uit ligt. Er wordt dan geadviseerd om via Utrecht om te reizen. Terwijl je veel beter de bus naar Apeldoorn kan nemen en dan Arriva naar Zutphen of NS naar Deventer.
Tja, veel reizigers met NS abonnementen zullen niet happig zijn om met de bus afstanden af te leggen. De bussen komen qua capaciteit ook niet in de buurt van de treinen. Wel is het onnodig omreizen via Utrecht, maar uiteindelijk is het aan de reiziger om een eigen afweging te maken.
Exact, je dupeert de reguliere reizigers. Overigens pak ik wel een lijnbus als dat kan, maar de extra kosten ga ik niet uit alle macht proberen te declareren.
Over het algemeen komt het niet zo vaak voor dat je een lijnbus nodig hebt. Dat scheelt weer qua kosten.
Maar meestal ga ik toch via Arnhem reizen tussen Apeldoorn en Eindhoven, maar dat is meer omdat de kans dan groot is dat ik dan een praatje kan maken met een bekende chauffeur. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Mikos schreef:Afgelopen weekend moet je even vergeten; men is flink bezig met evalueren wat daar nu precies de bedoeling van was en of dat afwijkt van de praktijk. Vanaf het wijzigingsblad is de stelregel inderdaad: Altijd uitchecken bij het verlaten van het station, altijd inchecken bij het betreden van het station. Ongeplande werkzaamheden of verstoring? Dan is de busreis gratis. Geplande werkzaamheden? Dan moet je bij de bus bij een mobiele cico-paal in- en na de busrit uitchecken.
Vergeten? Iedereen heeft van te voren gewaarschuwd dat dit mis ging. Rover is er mee in de media geweest. NS deed niets. Iedereen moet nu individueel zijn extra kosten declareren, waarom doet NS dat niet actief? Ze zien toch waar je reist?