Pagina 2 van 3

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: di 22 jan 2019, 15:07
door Meltrain
Mikos schreef:Om nog even terug te komen op de vraag of er wel of niet ingecheckt moet zijn bij werkzaamheden en verstoringen: V
Om een eind te maken aan de onduidelijkheid geldt vanaf 4 februari 2019 het volgende bij verstoringen en geplande werkzaamheden:
  • Op stations met toegangspoorten blijven de toegangspoorten altijd dicht. Doordat de poortjes gesloten zijn is het duidelijk voor de reiziger hoe hij/zij moet handelen.
  • Op stations met palen moet de reiziger gebruik maken van de in- en uitcheckpalen voordat hij/zij de reis per bus kan vervolgen.
  • Als de reiziger moet betalen voor de busreis, dan staan er kaartlezers bij de bussen, bijvoorbeeld in het geval van een geplande buitendienststelling. Staat er geen mobiele kaartlezer dan is het vervangend busvervoer gratis.
Maar hoe zit het dan als je gepland met andere vervoerders moet reizen, zoals de metro van het GVB, trams van de HTM of bussen van Connexxion?
Moet je bij die vervoerders dan ook in- en uitchecken?
VIRM schreef: Volgens een medewerker op het NS serviceforum zal er worden geevalueerd. :mrgreen:
Heb je misschien een link naar dat bericht?

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: di 22 jan 2019, 15:15
door Aking
Meltrain schreef:
Mikos schreef:Om nog even terug te komen op de vraag of er wel of niet ingecheckt moet zijn bij werkzaamheden en verstoringen: V
Om een eind te maken aan de onduidelijkheid geldt vanaf 4 februari 2019 het volgende bij verstoringen en geplande werkzaamheden:
  • Op stations met toegangspoorten blijven de toegangspoorten altijd dicht. Doordat de poortjes gesloten zijn is het duidelijk voor de reiziger hoe hij/zij moet handelen.
  • Op stations met palen moet de reiziger gebruik maken van de in- en uitcheckpalen voordat hij/zij de reis per bus kan vervolgen.
  • Als de reiziger moet betalen voor de busreis, dan staan er kaartlezers bij de bussen, bijvoorbeeld in het geval van een geplande buitendienststelling. Staat er geen mobiele kaartlezer dan is het vervangend busvervoer gratis.
Maar hoe zit het dan als je gepland met andere vervoerders moet reizen, zoals de metro van het GVB, trams van de HTM of bussen van Connexxion?
Moet je bij die vervoerders dan ook in- en uitchecken?
Dan staan er dus óf NS-paaltjes bij het GVB/HTM/Connexxion, of je reist gratis. Want je checkt dus nooit bij een andere vervoerder in, maar alleen bij ns

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: di 22 jan 2019, 16:24
door Mikos
Meltrain schreef:Maar hoe zit het dan als je gepland met andere vervoerders moet reizen, zoals de metro van het GVB, trams van de HTM of bussen van Connexxion?
Moet je bij die vervoerders dan ook in- en uitchecken?
Dat zal in die specifieke gevallen dan wel gecommuniceerd worden. Tot nu toe werden NS-vervoerbewijzen bij andere vervoerders als GVB en HTM geaccepteerd bij verstoringen, maar ik weet niet of dat zo zal blijven.

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: di 22 jan 2019, 16:31
door Suus
VIRM schreef:En de spitsintercity's naar Enkhuizen waren ook ineens foetsie
Dat is een week lang omgeroepen op Amsterdam Centraal, dus zo plotseling was dat ook weer niet.

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: di 22 jan 2019, 16:40
door umbusko
Mikos schreef:Om nog even terug te komen op de vraag of er wel of niet ingecheckt moet zijn bij werkzaamheden en verstoringen: V
Om een eind te maken aan de onduidelijkheid geldt vanaf 4 februari 2019 het volgende bij verstoringen en geplande werkzaamheden:
  • Op stations met toegangspoorten blijven de toegangspoorten altijd dicht. Doordat de poortjes gesloten zijn is het duidelijk voor de reiziger hoe hij/zij moet handelen.
  • Op stations met palen moet de reiziger gebruik maken van de in- en uitcheckpalen voordat hij/zij de reis per bus kan vervolgen.
  • Als de reiziger moet betalen voor de busreis, dan staan er kaartlezers bij de bussen, bijvoorbeeld in het geval van een geplande buitendienststelling. Staat er geen mobiele kaartlezer dan is het vervangend busvervoer gratis.
Ik neem aan dat dit alleen bij NS gaat gelden? Of is dit met alle vervoerders samen afgesproken?

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: di 22 jan 2019, 16:51
door dennistd
Dit zal wel alleen op NS betrekking hebben, kan me niet voorstellen dat andere vervoerders reizigers gratis gaan meenemen :X

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: di 22 jan 2019, 16:53
door Mikos
Ik werk voor NS, dus ik kan alleen voor NS spreken.

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: di 22 jan 2019, 18:44
door WSM
Mikos schreef:Dat zal in die specifieke gevallen dan wel gecommuniceerd worden. Tot nu toe werden NS-vervoerbewijzen bij andere vervoerders als GVB en HTM geaccepteerd bij verstoringen, maar ik weet niet of dat zo zal blijven.
Ik zie nergens in de vervoersconcessie dat NS in geval van werkzaamheden niet verplicht is om de concessie hoofdrailnet uit te voeren, i.c. het voorzien in vervoer tussen de door haar te bedienen stations.

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: di 22 jan 2019, 19:04
door Mikos
Bij werkzaamheden waardoor bijvoorbeeld het traject Amsterdam Centraal-Bijlmer niet met treinen bediend kon worden, maar ook bij verstoringen, was er een afspraak met het GVB die haar metro's op dat traject openstelde. Daarvoor krijgt het GVB gewoon betaald, dus ik zie het probleem niet?

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: di 22 jan 2019, 19:05
door VIRM
Meltrain schreef:
Mikos schreef:Om nog even terug te komen op de vraag of er wel of niet ingecheckt moet zijn bij werkzaamheden en verstoringen: V
Om een eind te maken aan de onduidelijkheid geldt vanaf 4 februari 2019 het volgende bij verstoringen en geplande werkzaamheden:
  • Op stations met toegangspoorten blijven de toegangspoorten altijd dicht. Doordat de poortjes gesloten zijn is het duidelijk voor de reiziger hoe hij/zij moet handelen.
  • Op stations met palen moet de reiziger gebruik maken van de in- en uitcheckpalen voordat hij/zij de reis per bus kan vervolgen.
  • Als de reiziger moet betalen voor de busreis, dan staan er kaartlezers bij de bussen, bijvoorbeeld in het geval van een geplande buitendienststelling. Staat er geen mobiele kaartlezer dan is het vervangend busvervoer gratis.
Maar hoe zit het dan als je gepland met andere vervoerders moet reizen, zoals de metro van het GVB, trams van de HTM of bussen van Connexxion?
Moet je bij die vervoerders dan ook in- en uitchecken?
VIRM schreef: Volgens een medewerker op het NS serviceforum zal er worden geevalueerd. :mrgreen:
Heb je misschien een link naar dat bericht?
Zie https://community.ns.nl/in-de-trein-11/ ... ngen-55170
Suus schreef:
VIRM schreef:En de spitsintercity's naar Enkhuizen waren ook ineens foetsie
Dat is een week lang omgeroepen op Amsterdam Centraal, dus zo plotseling was dat ook weer niet.
Niks gehoord op Amsterdam Sloterdijk. En het stond ook niet in het werkzaamhedenoverzicht.

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: di 22 jan 2019, 19:10
door Aking
Mikos schreef:Bij werkzaamheden waardoor bijvoorbeeld het traject Amsterdam Centraal-Bijlmer niet met treinen bediend kon worden, maar ook bij verstoringen, was er een afspraak met het GVB die haar metro's op dat traject openstelde. Daarvoor krijgt het GVB gewoon betaald, dus ik zie het probleem niet?
En op Bijlmer - Schiphol gaat dat ook altijd goed? (A)

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: di 22 jan 2019, 19:13
door Mikos
:roll:
Mikos schreef:Afgelopen weekend moet je even vergeten; men is flink bezig met evalueren wat daar nu precies de bedoeling van was en of dat afwijkt van de praktijk.
Nog mooier: Connexxion kreeg er wel degelijk voor betaald en er was zelfs een frequentieverhoging. Dat dat in de praktijk niet heeft gewerkt is iets voor Connexxion om op te lossen.

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: di 22 jan 2019, 19:15
door Frank93
Deze keer blijkbaar niet. Ik weet nog tijdens andere werkzaamheden een paar jaar terug kwam de NS zelfs met dit kaartje dat je tussen Schiphol en Bijlmer ArenA/Zuid lijn 300/310 moest nemen. Volgens mij werden er op deze lijnen toen ook extra bussen ingezet door Connexxion.

Afbeelding
Deze keer was de aanwijzing alleen ''neem de R-Net bus voor een sneller alternatief''. Maar ook 4 jaar geleden was de communicatie al niet heel duidelijk aan de berichten te zien: https://community.ns.nl/werkzaamheden-e ... metro-8051

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: di 22 jan 2019, 20:25
door Suus
Vier jaar geleden besloot Connexxion om lijn 300 en 310 gratis te maken ten oosten van Schiphol.

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: di 22 jan 2019, 22:52
door WSM
Mikos schreef:Bij werkzaamheden waardoor bijvoorbeeld het traject Amsterdam Centraal-Bijlmer niet met treinen bediend kon worden, maar ook bij verstoringen, was er een afspraak met het GVB die haar metro's op dat traject openstelde. Daarvoor krijgt het GVB gewoon betaald, dus ik zie het probleem niet?
Zolang reizigers dan met NS-vervoerbewijzen danwel tegen NS-tarief kunnen reizen tussen NS-stations is er geen probleem.
Echter als NS met een bullshit-oplossing (een uur omreizen) komt en voor een fatsoenlijk alternatief naar een andere vervoerder verwijst, waarvoor NS-reizigers zelf extra mogen lappen, is er wel een probleem. En dat is nu dus aan de orde.

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: di 22 jan 2019, 22:54
door Mikos
En dat wordt momenteel volop geëvalueerd, zoals reeds eerder gezegd.

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: di 22 jan 2019, 23:41
door Aking
Dat wil d'r niet echt in hè :mrgreen:

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: wo 23 jan 2019, 06:33
door regenmaker
Hetzelfde geldt voor als Arnhem - Zutphen er spontaan uit ligt. Er wordt dan geadviseerd om via Utrecht om te reizen. Terwijl je veel beter de bus naar Apeldoorn kan nemen en dan Arriva naar Zutphen of NS naar Deventer.

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: wo 23 jan 2019, 06:42
door Tochjo
Aking schreef:Maar ongepland vervoer is dan dus compleet gratis?
Dat is al zo sinds september 2016, toen Van rit naar reis is ingevoerd.

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: wo 23 jan 2019, 07:34
door waldo79
regenmaker schreef:Hetzelfde geldt voor als Arnhem - Zutphen er spontaan uit ligt. Er wordt dan geadviseerd om via Utrecht om te reizen. Terwijl je veel beter de bus naar Apeldoorn kan nemen en dan Arriva naar Zutphen of NS naar Deventer.
Tja, veel reizigers met NS abonnementen zullen niet happig zijn om met de bus afstanden af te leggen. De bussen komen qua capaciteit ook niet in de buurt van de treinen. Wel is het onnodig omreizen via Utrecht, maar uiteindelijk is het aan de reiziger om een eigen afweging te maken.

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: wo 23 jan 2019, 07:41
door regenmaker
Nee dat klopt. Plus het feit dat de bussen die er rijden al goed gevuld zijn, met name in de spits wanneer er 6x/uur een bus rijdt.

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: wo 23 jan 2019, 07:43
door waldo79
Exact, je dupeert de reguliere reizigers. Overigens pak ik wel een lijnbus als dat kan, maar de extra kosten ga ik niet uit alle macht proberen te declareren.

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: wo 23 jan 2019, 07:51
door regenmaker
Over het algemeen komt het niet zo vaak voor dat je een lijnbus nodig hebt. Dat scheelt weer qua kosten.

Maar meestal ga ik toch via Arnhem reizen tussen Apeldoorn en Eindhoven, maar dat is meer omdat de kans dan groot is dat ik dan een praatje kan maken met een bekende chauffeur. :)

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: wo 23 jan 2019, 08:02
door waldo79
Op mijn dagelijkse rit heb ik zoveel uitwijkmogelijkheden op het spoor dat ik geen bus nodig heb.

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: wo 23 jan 2019, 10:45
door Littlebusdriver
Mikos schreef:Afgelopen weekend moet je even vergeten; men is flink bezig met evalueren wat daar nu precies de bedoeling van was en of dat afwijkt van de praktijk. Vanaf het wijzigingsblad is de stelregel inderdaad: Altijd uitchecken bij het verlaten van het station, altijd inchecken bij het betreden van het station. Ongeplande werkzaamheden of verstoring? Dan is de busreis gratis. Geplande werkzaamheden? Dan moet je bij de bus bij een mobiele cico-paal in- en na de busrit uitchecken.
Vergeten? Iedereen heeft van te voren gewaarschuwd dat dit mis ging. Rover is er mee in de media geweest. NS deed niets. Iedereen moet nu individueel zijn extra kosten declareren, waarom doet NS dat niet actief? Ze zien toch waar je reist?