Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door webguy »

Vinc schreef:Voor mijn scriptie ben ik van plan iets met het OV te doen. Hiervoor zou ik graag dienstregelingen willen vinden, het liefst in GTFS-formaat, maar zo lang er in te zien is wat de tijd tussen stops is, zou het moeten werken. Echter zou ik ze van voorgaande jaren nodig hebben. Ik heb al rondgekeken, maar verder dan GTFS en andere formats van 2016/2017 kwam ik niet. Jullie enig idee of die nog ergens te vinden zijn? In eerste instantie zou ik het landelijk willen, maar als dat niet mogelijk is het liefst Groningen / Drenthe.
Je zoekt dit bestand dat @sohomt maakt http://gtfs.ovapi.nl/new/gtfs-nl.zip en archief sinds 2014 staat hier http://gtfs.ovapi.nl/new/archive/
Vinc
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 11 jan 2017, 14:21

Re: Korte vragen #21

Bericht door Vinc »

webguy schreef:
Vinc schreef:Voor mijn scriptie ben ik van plan iets met het OV te doen. Hiervoor zou ik graag dienstregelingen willen vinden, het liefst in GTFS-formaat, maar zo lang er in te zien is wat de tijd tussen stops is, zou het moeten werken. Echter zou ik ze van voorgaande jaren nodig hebben. Ik heb al rondgekeken, maar verder dan GTFS en andere formats van 2016/2017 kwam ik niet. Jullie enig idee of die nog ergens te vinden zijn? In eerste instantie zou ik het landelijk willen, maar als dat niet mogelijk is het liefst Groningen / Drenthe.
Je zoekt dit bestand dat @sohomt maakt http://gtfs.ovapi.nl/new/gtfs-nl.zip en archief sinds 2014 staat hier http://gtfs.ovapi.nl/new/archive/
Ah, nice, dat was inderdaad waar ik het over had qua GTFS in 2017, maar het archief had ik niet zien staan. Van voor 2014 zullen niet bestaan, neem ik aan?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13066
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #21

Bericht door Ardan »

Ik zie nu eigenlijk wel dagelijks Flirts hier voorbij komen, terwijl ze hier eigenlijk niks te zoeken hebben, ze gaan niet op de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] rijden. Ze rijden ook niet op dienst. Ik vraag me af wat ze hier doen, onderweg naar Onnen? Kilometers maken voor toelating? Opleiding?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5815
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Mikos »

Instructieritten voor machinisten en er zijn nog steeds afnameritten gaande.
Project loading: 75% loaded. Please wait...
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15401
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #21

Bericht door ODRAIL »

Wanneer moeten alle Flirts afgeleverd zijn?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door webguy »

Vinc schreef:Ah, nice, dat was inderdaad waar ik het over had qua GTFS in 2017, maar het archief had ik niet zien staan. Van voor 2014 zullen niet bestaan, neem ik aan?
Even mailen met ovinfo @ ovapi.nl
Chrysa
Berichten: 8020
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen #21

Bericht door Chrysa »

Iets wat ik me al een tijd afvraag: Waarom zijn de wielen op alle bussen en vrachtwagens zoals ze zijn? Ik bedoel dus dat de voorste wielen uitsteken, terwijl de achterste wielen heel diep zijn.

Afbeelding
(Foto Etienne)

En waarom is het hier dan niet bij de achterste deuren?

Afbeelding
(Foto Dylanwild94)
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Korte vragen #21

Bericht door frankberg19 »

Ik heb er nauwelijks verstand van. Maar wat ik denk is het volgende: De voorste wielen draaien en de achterste bij de dubbelgelede ook. Dus kunnen er kunnen geen dubbele banden op, zie de 2 en 3e as, alleen assen met de dubbele banden hebben namelijk die 'gaten'.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13560
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #21

Bericht door Wubbo »

Alle wielen van een bus draaien toch? Of bedoel je wat anders?
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Korte vragen #21

Bericht door frankberg19 »

Naar links en rechts
dylanwild94
Berichten: 6193
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Korte vragen #21

Bericht door dylanwild94 »

De wielen steken niet uit maar staan en stukje terug in het chassis omdat er mee gestuurd wordt. Bij de achterste wielen heb je vaak "dubbel lucht" dat wil zeggen dat je 2 banden naast elkaar heb waardoor je meer draagvermogen heb.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Andrei
Berichten: 115
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 13:28
Locatie: Arnhem/Cluj-Napoca

Re: Korte vragen #21

Bericht door Andrei »

Het zijn dezelfde velgen alleen staan ze op de "dubbellucht" (twee banden naast elkaar) gespiegeld. Dat wil zeggen }{
Daardoor lijkt het alsof ze dieper zijn en anders staan. Maar het zijn dezelfde velgen. Bij enkele vrachtwagens met dubbele assen achter zie je soms een extra stuuringsas. Doordat sturen met dubbellucht wat lastig gaat is het dus enkellucht en zie je de velg naar buiten staan. De oude trolleys in Arnhem hebben dat bijvoorbeeld ook.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Constantia et labore.
PHS

Re: Korte vragen #21

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door webguy »

Het is een soort OBIS-lite. Ga er maar vanuit dat het nog niet af is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39295
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Daniel »

Daarnaast schijnen er nog meerdere bedienmogelijkheden te zijn: automatisch voor de hele trein of handmatig per stel. Dus als het voorste stel een handmatig ingestelde bestemming erop heeft zal je die op het achterste stel niet zien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12905
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #21

Bericht door Hainje »

Bestaan er eigenlijk dubbeldeksttreinen welke op diesel rijden? Een machinist van Arriva had het erover dat ze aan het kijken zijn naar dergelijke treinen voor op de Noordelijke Nevenlijnen, maar ik kan mij dit nauwelijks voorstellen. Perrons verlengen lijkt mij vele malen praktischer én goedkoper.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51008
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Suus »

Ik ken deze, die waren geen succes: https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_670

In Duitsland en Denemarken rijden dubbeldeksrijtuigen met diesellocomotieven.

Ik twijfel nog of er ook dieselvarianten van de Regio 2N zijn, maar volgens mij niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12905
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #21

Bericht door Hainje »

Haha die railbussen. Maar die Regio2N zie ik het ook niet worden. Volgens mij is het praktischer om straks wat DDAR-bakken van NS te huren en er een dieselloc voor te hangen. Of moeten daar dan ook weer een shitload aan testritten voor gereden worden?
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10655
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen #21

Bericht door trolly »

Tjeezus Suus, is dat schrikken! Die kende ik nog niet, maar yuk!

En Hainje: testritten, uiteraard. Véél.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12905
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #21

Bericht door Hainje »

Dan zal het wel kantinepraat zijn. Voor die paar spitsritten lijkt het mij echt dikke bs om nieuwe treinen aan te schaffen.
🍉
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13560
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #21

Bericht door Wubbo »

Ik denk dat het probleem vooral zit in het vinden van een D-loc die die rijtuigen aan de praat kan houden, inclusief verlichting en verwarming enzo. En als je dan ook nog trek-duw wil gaan rijden (of trek-trek, maar in ieder geval wil je denk ik dat je niet hoeft om te lopen op het eindpunt want dat kan nergens) moet je echt wel wat met de kabeltjes enzo.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21511
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #21

Bericht door Meltrain »

Ik realiseer me nu eigenlijk pas dat het op veel stations voor mindervaliden niet mogelijk is om reis-assistentie aan te vragen: http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen- ... ation.html

Waarom is dat niet op alle stations mogelijk? Je zou toch verwachten dat het op elk station wel mogelijk is dat er mindervaliden, bijvoorbeeld met een rolstoel, met de trein mee willen.
(Dat er niet altijd iemand aanwezig is, kan ik begrijpen, maar ik vind wel dat die mogelijkheid er moet zijn en dat er dan minstens vier uur van tevoren een afspraak gemaakt moet worden.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9201
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door regenmaker »

Ik denk ook omdat er op maar een paar station zo'n schans is om in de trein te komen. Die staan vaak alleen op de grote stations. De SLT en FLIRT zorgen ervoor dat sprinterstations ook geschikt worden om een rolstoel te gebruiken door de gelijkvloerse instap. Ik denk dus dat dat het is en dat NS geen zin heeft om personeel naar elk klein stationnetje te sturen inclusief zo'n instap schans.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Korte vragen #21

Bericht door frankberg19 »

Hier in Deurne wordt dat gedaan door een taxibedrijf uit Gemert. Maar of er zoveel gebruik van gemaakt wordt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13560
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #21

Bericht door Wubbo »

Die taxichauffeurs moeten daar wel een opleiding voor hebben gevolgd. Of een station toegankelijk is speelt in ieder geval ook een rol (als je alleen met de trap op een perron kan komen houdt het natuurlijk snel op).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten