Vervelende ervaring Mönchengladbach-Venlo

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Claus Plein
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 08 jul 2016, 22:42

Vervelende ervaring Mönchengladbach-Venlo

Bericht door Claus Plein »

Vorige week vrijdag rond 14:00 zat ik de trein van Mönchengladbach naar Venlo. Reis wel vaker met deze trein, maar niet elke week ofzo. Het is meer een noodoplossing. Ik studeer aan de RWTH Aachen en krijg dus een NRW-Semesterticket van het AVV en heb het studenten weekend-OV nog gewoon in Nederland. Toen ik de eerdere keren met de trein reisde had ik geen controle, maar vorige week dus wel. De conductrice stelde dat ik in Kalderkirchen eruit moest om een Zusatzticket te kopen omdat Venlo niet in NRW ligt, en dat dus mijn Semesterticket niet geldt(wel in het VRR-Nord gebied, maar dat is hier niet van toepassing). Ik snapte het niet helemaal en had uiteraard geen zin in een boete van €60 dus ben ik er maar uitgegaan en heb een uur gewacht op dat belabberde 'station'.

Nu is mijn vraag: Ik mag toch gewoon met mijn Semesterticket naar Venlo rijden met de gedachte dat dat ticket tot de grens geldt, en m'n nederlandse OV vanaf de grens tot station Venlo geldt? Als ik over Herzogenrath naar Heerlen reis is het allemaal geen probleem bij controles.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vervelende ervaring Mönchengladbach-Venlo

Bericht door Suus »

Ik meen wel eens gelezen te hebben dat het Semesterticket tot het laatste station in NRW geldig is, uitzonderingen daargelaten (Au - Siegen).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Vervelende ervaring Mönchengladbach-Venlo

Bericht door baladid »

Je Semesterticket geldt niet tot de grens, maar tot station Kaldenkirchen. Jouw OV geldt tot Venlo (Gr). Het probleem is dus het stuk Kaldenkirchen — Venlo (Gr).
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Claus Plein
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 08 jul 2016, 22:42

Re: Vervelende ervaring Mönchengladbach-Venlo

Bericht door Claus Plein »

Weer lekker op z'n Duits dat het alleen tot het laatste station geldig is... Bedankt voor jullie antwoorden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Vervelende ervaring Mönchengladbach-Venlo

Bericht door Ardan »

Wel jammer dat voor dat kippeneindje zo moeilijk wordt gedaan. Enschede hoort toch ook gewoon bij alle NRW-tarieven?
Ik doe ook maar wat
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Vervelende ervaring Mönchengladbach-Venlo

Bericht door Zonnig »

Misschien dat het straks met Arriva in Venlo anders wordt (vergelijkbaar met Groningen - Leer op een plus-ticket).
Claus Plein
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 08 jul 2016, 22:42

Re: Vervelende ervaring Mönchengladbach-Venlo

Bericht door Claus Plein »

Heb meerdere keren gelezen dat Enschede er ook niet bij hoort. Dit kaartje zou dat bevestigen. Ook lees ik dat je voor 'Fahrten nach Landgraaf (NL) bzw. Heerlen (NL)' een extra kaartje moet kopen omdat Herzogenrath het laatste station is maar zoals gezegd deden ze daar in de trein niet moeilijk.

EDIT:
Zonnig schreef:Misschien dat het straks met Arriva in Venlo anders wordt (vergelijkbaar met Groningen - Leer op een plus-ticket).
En anders kan je nog met de buslijn van Kaldenkirchen naar Venlo mee :D
Laatst gewijzigd door Claus Plein op do 25 aug 2016, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vervelende ervaring Mönchengladbach-Venlo

Bericht door Suus »

Ardan schreef:Wel jammer dat voor dat kippeneindje zo moeilijk wordt gedaan. Enschede hoort toch ook gewoon bij alle NRW-tarieven?
Niet voor het Semesterticket. Dat eindigt bij Gronau.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Vervelende ervaring Mönchengladbach-Venlo

Bericht door dennistd »

Saxion denkt daar dan weer anders over, je zou toch zeggen dat die het uit ervaring wel weten met zoveel Duitse studenten: http://www.saxion.de/site/studieren-an- ... terticket/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vervelende ervaring Mönchengladbach-Venlo

Bericht door Suus »

Er zijn varianten. In elk verkeersverbond krijg je de treindiensten in NRW volgens eerder gelinkt kaartje plus dan nog de busdiensten die bij dat verkeersverbond horen.

De VGM geeft aan dat je met hun ticket ook naar Enschede mag met de trein, maar als je in een ander verkeersverbond zit mag het weer niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vervelende ervaring Mönchengladbach-Venlo

Bericht door Meltrain »

Wat is een Semesterticket eigenlijk? Is dat het Duitse equivalent van de SOV (maar dan in slechts één deelstaat)?
Zonnig schreef:Misschien dat het straks met Arriva in Venlo anders wordt (vergelijkbaar met Groningen - Leer op een plus-ticket).
Waarom zou het anders worden als Arriva het busvervoer in Venlo en de spoorlijn Nijmegen - Roermond overneemt? Arriva heeft niks te maken met de spoorlijn Venlo - Kaldenkirchen.
Wel komt er (zoals Claus Plein ook al aangeeft) een buslijn Venlo - Tegelen - Kaldenkirchen, dus is het mogelijk om vanaf Kaldenkirchen gratis (want Studenten OV) met de bus naar Venlo te gaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Claus Plein
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 08 jul 2016, 22:42

Re: Vervelende ervaring Mönchengladbach-Venlo

Bericht door Claus Plein »

Het Semesterticket krijg je als je in Duitsland aan een Fachhochschule (HBO) of aan de uni studeert. Dat geldt inderdaad voor het Bundesland en daarmee mag je in alle OV behalve het Fernverkehr (EC, IC, ICE)
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Vervelende ervaring Mönchengladbach-Venlo

Bericht door baladid »

Sidenote: Het geldt niet per se voor het Bundesland: In NRW is dat wel zo, maar buiten NRW heb je ook veel semestertickets met kleinere of grotere geldidheidsgebieden. Iedere hogeschool (of beter gezegd de AStA, dus de studentenvertegenwoordiging) mag daar zelf contracten voor afsluiten. In Gießen hebben we drie hogescholen die alle drie een ander geldigheidsgebied hebben. In Baden-Württemberg en Beieren (in Passau geldt het bijvoorbeeld alleen voor de stadsbus Passau) zijn de gebieden vaak heel klein, wat juridische redenen heeft). Als er geen Verkehrsverbünde zijn moet de universiteit mit iedere vervoerder zelf contracten afsluiten – daardoor had Göttingen bijvoorbeeld heel lang een Semesterticket waarvoor je weliswaar tot Cuxhaven met de trein mocht – maar niet in Göttingen zelf met de bus...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vervelende ervaring Mönchengladbach-Venlo

Bericht door reisthijs »

Volgens de site van eurobahn is er ook nog verschil in Semestertickets
http://www.eurobahn.de/netz-fahrplaene/ ... hrscheine/
VRR-SemesterTickets zijn wel geldig naar Venlo maar NRW-SemesterTicket dus niet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Vervelende ervaring Mönchengladbach-Venlo

Bericht door baladid »

Ja, ieder semesterticker in NRW wat grensoverschrijdende voordelen: VRR mag naar Venlo, VGM naar Enschede, VGWS naar DIllenburg...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
thejay
Berichten: 25
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 20:21

Re: Vervelende ervaring Mönchengladbach-Venlo

Bericht door thejay »

Volgens de site van VRR ligt het iets genuanceerder. Ik weet niet wat regio noord en zuid precies inhouden, maar hier staat de uitleg duidelijk:

http://www.vrr.de/de/service/fragen/ver ... index.html

Was für ein Ticket brauche ich für eine Fahrt nach Venlo in den Niederlanden?

Je nach Startort innerhalb des VRR benötigen Sie zur Fahrt nach Venlo ein normales Ticket der Preisstufe A, B, C oder D. Auch eine Erweiterung eines vorhandenen Zeittickets, wie z.B. des Ticket2000, mit einem ZusatzTicket ist möglich. Ein ZusatzTicket ist ebenfalls für den Inhaber des VRR-Semestertickets der Region Süd erforderlich.

Mit einem VRR-Semesterticket der Region Nord können Sie hingegen ohne zusätzliches Ticket mit der Linie 929 (auf dem gesamten Linienweg) oder mit der Linie RE 13 (ab Nettetal Breyell Bf) nach Venlo fahren.

Schwerbehinderte müssen ein Ticket der Preisstufe A lösen, was sie bei Fahrtantritt entwerten können. Es ist damit 60 Minuten länger gültig. Sollte bei weiteren Strecken ein Umstieg erforderlich sein, dann empfehlen wir das Ticket zum Beispiel am Bahnhof in Viersen zu entwerten. Für die Rückfahrt entwerten Sie es am VRR-Entwerter direkt am Bahnhof in Venlo.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Vervelende ervaring Mönchengladbach-Venlo

Bericht door baladid »

Met een Semsterticket van het VRR (Verkehrsverbund Rhein-Ruhr) ja. ClausPlein studeert in Aken, waardoor hij een Semesterticket van het AVV (Aachener Verkehrsverbund) heeft. Dat geldt dan in het kader van het NRW-Semesterticket wel binnen het VRR-Gebied, maar niet tussen Kaldenkirchen en Venlo.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten