Korte vragen
Re: Korte vragen
De ICB heeft geen stuurstand en is dus altijd getrokken, en de ICD rijdt in sandwichbedrijf, dus ook altijd getrokken.
Re: Korte vragen
Trek-duw betekent: loc aan een zeide van de trein, stuurstand aan de andere kant. Als de trein keert, blijft de loc aan dezelfde kant van de trein zitten, de machinist loopt naar de andere kant en bestuurt de trein vanaf daar. Heen wordt de trein dan bijv. getrokken door de loc, en terug geduwd: trek-duw.
Een stam DDAR werkt op die wijze: met een loc aan 1 kant, en een stuurstand aan de andere.
IC direct heeft een loc aan beide zeiden van de trein, de wagons zitten daartussen gesandwiched. Dit wordt daarom een sandwidch-bedrijf genoemd. Het verschil met 'echte' trek-duw is dat de wagons beide kanten op getrokken én geduwd worden.
IC Berlijn is dan weer een echt ouderwetse trein wat dat betreft: de loc zit altijd aan de voorkant. Als de trein keert, wordt de loc omgereden (of een andere log aan de achterkant (nieuwe voorkant) gekoppeld). In beide richtingen wordt de trein dus getrokken: trek-trek.
Een stam DDAR werkt op die wijze: met een loc aan 1 kant, en een stuurstand aan de andere.
IC direct heeft een loc aan beide zeiden van de trein, de wagons zitten daartussen gesandwiched. Dit wordt daarom een sandwidch-bedrijf genoemd. Het verschil met 'echte' trek-duw is dat de wagons beide kanten op getrokken én geduwd worden.
IC Berlijn is dan weer een echt ouderwetse trein wat dat betreft: de loc zit altijd aan de voorkant. Als de trein keert, wordt de loc omgereden (of een andere log aan de achterkant (nieuwe voorkant) gekoppeld). In beide richtingen wordt de trein dus getrokken: trek-trek.
Re: Korte vragen
Aha, bedankt voor de opheldering @Aking en @Korot.
Re: Korte vragen
Toch wel geinig dat sentiment aangezien het spul eigenlijk al in 2013 zo'n beetje aan de kant was gezet. Dat het toen teruggekomen is(omdat ns niet vooruit kan plannen/politiek niet weet wat het wil) kun je dus al zien als overtijd... (A)Ferdinand schreef:Ach, meen je dat nou? Heb de afgelopen jaren flink zitten klagen om die treinen nadat die fijne gereviseerde DDZ's verdwenen uit de sprinter Utrecht-Zwolle, maar krijg nu toch wel een brok in mijn keel als ik weet dat het vanaf volgende week niet meer met dat oude spul naar Amersfoort en Utrecht gaat vanaf mijn thuisstation Den Dolder. Vond dat tafereel met zo'n oude loc en het wachthuis icm de tegeltjes ook altijd zo mooi en lekker ouderwets. SNG 'doesn't fit the theme'.Mikos schreef:DD-AR rijdt planmatig alleen nog in de [serie=Sprinter|2019|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] vanaf komende week.ICE11 schreef: Ik wist alleen nog van de 7000, zijn er nog meer treinseries?
Het is ook de laatste trein met die klassieke bankjes. Die nieuwe sprinter had ook een dubbeldekker moeten zijn, hadden de perrons van Den Dolder en Bilthoven ook niet verlengd hoeven worden en de vraag is er absoluut.
Voor wat meer sentiment dus het boemeltje uit Baarn naar Utrecht nemen. Maar hoe lang is dat nog?
Grt. Stefan
Re: Korte vragen
Ik vind dat dus ook van de B96 Alliance. maar ik geniet van hun dagen. Ze zijn spoedig geteldSelivio schreef: kun je dus al zien als overtijd... (A)
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
Re: Korte vragen
Trek-duw komt weer terug als de IC Berlijn met het nieuwe Talgo-materieel gaat rijden. En om nu te zeggen dat ik rouwig ben om het afscheid van DDM/DD-AR. Heb het nooit aangenaam materieel gevonden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Dat klinkt logisch, maar als dat 'ergens' steeds maar hetzelfde traject is, omdat het een handig afvoerputje is, kan ik de klachten van de reizigers daar wel begrijpen.Mikos schreef:Ook uit de [serie=Sprinter|2019|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] zal het op termijn verdwijnen. Als je nieuw materieel invoert en het oude langzaamaan uitfaseert, zal er altijd ergens het oudste/minst comfortabele/noem nog eens wat materieel rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Korte vragen
Welk af te voeren materieel heeft er de laatste jaren nog meer in in de [serie=Sprinter|2019|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] gereden dan? SGMm valt wat mij betreft er niet onder; dat zwerft overal nog rond en gaat nog wel eventjes mee.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Korte vragen
Mat-64 en per december SGM dat 1 a 2 jaar daar gaat rijden. Daarna is SLT oudste mat en gaat die daar rijden, althans dat is wat ik gehoord heb.
Re: Korte vragen
SLT is daarna het oudste sprintermaterieel, maar nog steeds jonger dan bijna al het materieel bedoeld voor intercity's. Ik snap het probleem dus niet zo :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen
Mat'64 heeft het anders niet eens tot einde dienst volgehouden op de [serie=Sprinter|2019|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie]; de laatste die ik me in reguliere dienst kan herinneren was in de [serie=Sprinter|2019|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie].
En dat SLT straks het "oudste" materieel is inderdaad niet echt waar; het is alleen het minst nieuw.
En dat SLT straks het "oudste" materieel is inderdaad niet echt waar; het is alleen het minst nieuw.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Re: Korte vragen
SLT is inderdaad vrij nieuw maar wel heeft de 7000 dan opnieuw het minst nieuwe materieel. Dus als je het op die manier bekijkt wel het afvoerputje aangezien daar nooit nieuw materieel op heeft gereden. Voor alle sprinters waar je kunt tussen kiezen is SLT dan het minst aantrekkelijk.Suus schreef:SLT is daarna het oudste sprintermaterieel, maar nog steeds jonger dan bijna al het materieel bedoeld voor intercity's. Ik snap het probleem dus niet zo :')
Re: Korte vragen
SLT is prima als sprinter (A) Loopt soepel en krijgt zelfs toiletten en minder stoffige zittingen.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Exact dat wat Jelmer beschrijft.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Korte vragen
Pffft, stelletje luxe dieren _O-
Re: Korte vragen
Eigenlijk zouden ze ICM in die serie moeten zetten, dat is ouder dan SLT. Maar ik verwacht dan geen klachten over het oudste materieel...
Ondertussen ga ik vast de gemeente Olst-Wijhe bellen, daar rijdt straks ICM en DDZ en dat is het oudste materieel van NS! Dat wordt me een volksopstand! :')
Ondertussen ga ik vast de gemeente Olst-Wijhe bellen, daar rijdt straks ICM en DDZ en dat is het oudste materieel van NS! Dat wordt me een volksopstand! :')
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Zeker op de IJssellijn ja, die heeft al een tijd de schrootlijn als bijnaam gehad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte vragen
*Kijkt op de balkons van de buren*Mikos schreef:. Gelukkig is het gras bij de buren altijd groener!
Nou, dat valt nog te bezien...
🍉
Re: Korte vragen
De huidige 7000 had in de jaren 80 van de vorige eeuw ook al ICM:Wubbo schreef:Eigenlijk zouden ze ICM in die serie moeten zetten, dat is ouder dan SLT. Maar ik verwacht dan geen klachten over het oudste materieel...
Ondertussen ga ik vast de gemeente Olst-Wijhe bellen, daar rijdt straks ICM en DDZ en dat is het oudste materieel van NS! Dat wordt me een volksopstand! :')
Er vertrok als stoptrein(toen nog) een ICM-III, gevolgd door 1 of 2 stellen ICM als IC.
In Deventer werd er gecombineerd en in Amersfoort c.q. Utrecht weer gesplitst.
Werkte naar mijn idee goed. Op het feit na dat het combineren en splitsen niet vlekkeloos verliep.
When you're tired of London, you're tired of life
- Visgraatmodel
- Berichten: 614
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09
Re: Korte vragen
Wat is de oorzaak van de brandgeur van de ICM?
Re: Korte vragen
Welke brandgeur? Van welke ICM?
- Visgraatmodel
- Berichten: 614
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09
Re: Korte vragen
Eens in de zoveel tijd reis ik met een ICMm en bij het aankomen van het treinstel ruik ik een hevige brandlucht. Ik ben benieuwd wat de oorzaak daarvan is.
Re: Korte vragen
Bij ICR komt de brandgeur van de kunststoffen remblokken. Ik weet niet of ICM die ook heeft, maar als dat het geval is lijkt mij dat de oorsprong van een brandgeur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen
Ik reis geregeld met ICM, maar het valt me eigenlijk niet op.
Re: Korte vragen
Ook bij ICM komt de brandgeur soms wel eens voor, als de machinist erg hard remt. Niks bijzonders.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 73 gasten