Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
BRS

Re: Korte vragen

Bericht door BRS »

Waarom rijdt de ICE en NJ nog steeds via Venlo deze week? De werkzaamheden in Arnhem zijn afgerond en de RE19 rijdt wel normaal. Is het iets in Duitsland?
dennistd
Berichten: 5549
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Ongetwijfeld wordt er weer enkelspoor gereden in Duitsland vanwege werkzaamheden voor de aanleg van het derde spoor.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50918
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Het is inderdaad weer de maandelijkse knutselweek tussen Emmerich en Oberhausen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7639
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen

Bericht door VIRM »

Heeft Utrecht Centraal nog paaltjes op de perrons zodat internationale reizigers kunnen in- en uitchecken? Zo ja, op welke perrons staan die?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13212
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Ja, op 5/7 en 18/19 uit mijn hoofd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
DDietzen
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Toch ook op 14/15 (waar soms een ICE vertrekt)?
DDietzen
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Over enkele jaren moet er volgens planning een Nightjet Brussel/Parijs-Wenen/Berlijn gaan rijden. Wat gebeurt er dan met het wekelijkse Russische nachttreinpaar Parijs-Berlijn-Moskou (EN 452/453)? Blijft die trein parallel aan de Nightjet rijden (als versterking/concurrentie), worden de Russische slaaprijtuigen aan de Nightjet gehangen, of wordt de Russische trein daar helemaal geschrapt?
Nitein-Repart
Berichten: 3576
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Trouwens, weet er iemand of de doorloopkoppen van de MS96 weer in werking zijn gesteld? De doorloopkoppen van de MS96 waren vorig jaar vanwege corona buiten werking gesteld en ik ben benieuwd naar de actuele situatie. Ben namelijk een rondje Ardennen met de trein aan het plannen (Maastricht-Liège-Leuven-Namur-Dinant-Libramont-Namur-Liège-Maastricht)
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13212
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

DDietzen schreef: do 19 aug 2021, 19:39 Over enkele jaren moet er volgens planning een Nightjet Brussel/Parijs-Wenen/Berlijn gaan rijden. Wat gebeurt er dan met het wekelijkse Russische nachttreinpaar Parijs-Berlijn-Moskou (EN 452/453)? Blijft die trein parallel aan de Nightjet rijden (als versterking/concurrentie), worden de Russische slaaprijtuigen aan de Nightjet gehangen, of wordt de Russische trein daar helemaal geschrapt?
Daar is niets zinnigs over te zeggen, het is nu niet eens zeker of de verbinding Parijs - Moskou nog wel terugkomt. Er is echter wel weinig concurrentie tussen de twee diensten, vrijwel iedereen reist naar Moskou.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13552
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

Ik zag vandaag de 5 1700'n van DC Tractie op Amersfoort staan. Als ik het goed begrijp heeft dat bedrijf ze een jaar geleden gekocht. Weet iemand wat de plannen met die locs zijn? Rijden ze nog wel eens?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5277
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Ze staan stil, maar moeten wel weer in een andere uitmonstering in dienst komen.
Väggar
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 20 jan 2019, 19:51

Re: Korte vragen

Bericht door Väggar »

Hoe werd er vroeger gekeerd op Den Haag Centraal toen er met ICK gereden werd tussen Venlo en Den Haag? Bij mijn weten zat daar niet iets van een stuurstandrijtuig op.
lvdmoosdijk
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 03 mar 2017, 21:28

Re: Korte vragen

Bericht door lvdmoosdijk »

Binnenkomende trein koppelde loc af, ingesloten aan het eind.
Van een kopspoortje kwam een loc die achteraan de stam werd gekoppeld, om weer richting Venlo te vertrekken.
Na vertrek van de trein kon de ingesloten loc rangeren naar het kopspoortje, wachten op de volgende dienst.
Etc, etc, …

Er zullen hier vast aanvullingen op komen met welke sporen, wissels, etc. Maar het principe is zoals bovenstaande.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6052
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

In het ICK-tijdperk zoals hierboven beschreven.
In het ICR-tijdperk werd de loc niet "opgesloten" en reden ze niet door tot het stootjuk. Er lag een overloop wissel tussen spoor 1 en 2 en tussen 3 en 4. De treinen uit Venlo hadden destijds maar 5 of 6 wagons.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50918
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

De plek van die wissels is inmiddels verdwenen, aangezien de meest laaggenummerde sporen van Den Haag Centraal zijn ingekort bij de verbouwing.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21385
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Nitein-Repart schreef: do 19 aug 2021, 20:58 Trouwens, weet er iemand of de doorloopkoppen van de MS96 weer in werking zijn gesteld? De doorloopkoppen van de MS96 waren vorig jaar vanwege corona buiten werking gesteld en ik ben benieuwd naar de actuele situatie. Ben namelijk een rondje Ardennen met de trein aan het plannen (Maastricht-Liège-Leuven-Namur-Dinant-Libramont-Namur-Liège-Maastricht)
Maak je bij een van die reizen gebruik van een trein waarbij je van het ene naar het andere treinstel moet lopen?
ZO6176 schreef: za 21 aug 2021, 08:16 In het ICK-tijdperk zoals hierboven beschreven.
In het ICR-tijdperk werd de loc niet "opgesloten" en reden ze niet door tot het stootjuk. Er lag een overloop wissel tussen spoor 1 en 2 en tussen 3 en 4. De treinen uit Venlo hadden destijds maar 5 of 6 wagons.
Wat bedoel je met "ICR-tijdperk"? In de laatste periode waren er toen namelijk al stuurstandrijtuigen in dienst.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39204
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Voordat het ICK kwam was er ook al een ICR-tijdperk, dus voordat het ICR gereviseerd werd. Al neem ik aan dat ZO6176 nog wat verder terug in de tijd gaat want er is ook nog de periode met de IC+ geweest en toen waren de stammen al een stuk langer.

Het stomme is dat ik in die periode nog best met enige regelmaat op Den Haag Centraal geweest ben, aankomend met die IC+ stammen ook notabene, maar niet kan herinneren hoe er toen gekeerd werd. De wissels om de loc om te lopen lagen er toen in elk geval nog wel, die zijn pas bij de laatste verbouwing verdwenen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6052
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Begin jaren 90. Toen hadden alleen de Benelux treinen een stuurstand in combinatie met een Belgische reeks 11.8.
Den haag - Venlo en verder naar Köln was gewoon icr en meestal met een wagen of 5. De treinen waren toen nog niet zo lang als nu.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39204
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Ja, da's net voor de IC+ geweest dan want die reed in de 2e helft van de jaren '90.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6052
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Klopt. Van Heerlen naar den haag en uiteraard weer terug. Dat was de tweede ic-plus. In de jaren 80 had je ook 2 ic-plussen. Destijds met sncf rijtuigen en toeslag
en-es
Berichten: 4486
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Den Haag-Heerlen en Amsterdam-Maastricht. Eind jaren 70 ingevoerd. Stam bestond uit twee corail rijtuigen 1e klasse, twee corail rijtuigen 2e klasse met een Wagon Lits restauratierijtuig ertussen. Toeslag was 6 guldens en inbegrepen was een krant en kop koffie of thee. Gratis plaatsreservering was mogelijk. NS hoopte een nieuw soort klanten te trekken.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13040
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Tsjonge. Dat zou ik een keertje voor de lol nog wel leuk vinden maar elke werkdag 6 gulden neertellen voor die extra luxe wordt wel wat te gek zolang de Baas niet betaalt :')
Ik doe ook maar wat
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

De toeslag voor de Intercity direct is in de spits bijna zes gulden (f 5,70 om precies te zijn). En als je nu een krant en een kop koffie op het station wil kopen, dan ben je al snel zes euro kwijt :')
NiteinRepart

Re: Korte vragen

Bericht door NiteinRepart »

Meltrain schreef: zo 22 aug 2021, 10:25
Nitein-Repart schreef: do 19 aug 2021, 20:58 Trouwens, weet er iemand of de doorloopkoppen van de MS96 weer in werking zijn gesteld? De doorloopkoppen van de MS96 waren vorig jaar vanwege corona buiten werking gesteld en ik ben benieuwd naar de actuele situatie. Ben namelijk een rondje Ardennen met de trein aan het plannen (Maastricht-Liège-Leuven-Namur-Dinant-Libramont-Namur-Liège-Maastricht)
Maak je bij een van die reizen gebruik van een trein waarbij je van het ene naar het andere treinstel moet lopen?
Niet per se, maar ik wil het wel eens van binnen uit zien hoe zo'n doorloopkop er echt uit ziet. Ik zag op Youtube dat in Denemarken en Zweden de doorloopkoppen weer in werking zijn, maar zijn ook in België de doorloopkoppen van de MS96 weer in werking?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50918
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Waarom post je nu opeens anoniem?

Anyway; als je wil weten hoe een doorloopkop er uit ziet kan je ook op het perron heel dicht op de kop van een MS96 gaan staan. Dat ziet er namelijk hetzelfde uit…
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten