Korte vragen
Re: Korte vragen
Waarom rijdt de ICE en NJ nog steeds via Venlo deze week? De werkzaamheden in Arnhem zijn afgerond en de RE19 rijdt wel normaal. Is het iets in Duitsland?
Re: Korte vragen
Ongetwijfeld wordt er weer enkelspoor gereden in Duitsland vanwege werkzaamheden voor de aanleg van het derde spoor.
Re: Korte vragen
Het is inderdaad weer de maandelijkse knutselweek tussen Emmerich en Oberhausen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen
Heeft Utrecht Centraal nog paaltjes op de perrons zodat internationale reizigers kunnen in- en uitchecken? Zo ja, op welke perrons staan die?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Korte vragen
Toch ook op 14/15 (waar soms een ICE vertrekt)?
Re: Korte vragen
Over enkele jaren moet er volgens planning een Nightjet Brussel/Parijs-Wenen/Berlijn gaan rijden. Wat gebeurt er dan met het wekelijkse Russische nachttreinpaar Parijs-Berlijn-Moskou (EN 452/453)? Blijft die trein parallel aan de Nightjet rijden (als versterking/concurrentie), worden de Russische slaaprijtuigen aan de Nightjet gehangen, of wordt de Russische trein daar helemaal geschrapt?
-
- Berichten: 3576
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Korte vragen
Trouwens, weet er iemand of de doorloopkoppen van de MS96 weer in werking zijn gesteld? De doorloopkoppen van de MS96 waren vorig jaar vanwege corona buiten werking gesteld en ik ben benieuwd naar de actuele situatie. Ben namelijk een rondje Ardennen met de trein aan het plannen (Maastricht-Liège-Leuven-Namur-Dinant-Libramont-Namur-Liège-Maastricht)
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Korte vragen
Daar is niets zinnigs over te zeggen, het is nu niet eens zeker of de verbinding Parijs - Moskou nog wel terugkomt. Er is echter wel weinig concurrentie tussen de twee diensten, vrijwel iedereen reist naar Moskou.DDietzen schreef: ↑do 19 aug 2021, 19:39 Over enkele jaren moet er volgens planning een Nightjet Brussel/Parijs-Wenen/Berlijn gaan rijden. Wat gebeurt er dan met het wekelijkse Russische nachttreinpaar Parijs-Berlijn-Moskou (EN 452/453)? Blijft die trein parallel aan de Nightjet rijden (als versterking/concurrentie), worden de Russische slaaprijtuigen aan de Nightjet gehangen, of wordt de Russische trein daar helemaal geschrapt?
Re: Korte vragen
Ik zag vandaag de 5 1700'n van DC Tractie op Amersfoort staan. Als ik het goed begrijp heeft dat bedrijf ze een jaar geleden gekocht. Weet iemand wat de plannen met die locs zijn? Rijden ze nog wel eens?
Re: Korte vragen
Ze staan stil, maar moeten wel weer in een andere uitmonstering in dienst komen.
Re: Korte vragen
Hoe werd er vroeger gekeerd op Den Haag Centraal toen er met ICK gereden werd tussen Venlo en Den Haag? Bij mijn weten zat daar niet iets van een stuurstandrijtuig op.
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: vr 03 mar 2017, 21:28
Re: Korte vragen
Binnenkomende trein koppelde loc af, ingesloten aan het eind.
Van een kopspoortje kwam een loc die achteraan de stam werd gekoppeld, om weer richting Venlo te vertrekken.
Na vertrek van de trein kon de ingesloten loc rangeren naar het kopspoortje, wachten op de volgende dienst.
Etc, etc, …
Er zullen hier vast aanvullingen op komen met welke sporen, wissels, etc. Maar het principe is zoals bovenstaande.
Van een kopspoortje kwam een loc die achteraan de stam werd gekoppeld, om weer richting Venlo te vertrekken.
Na vertrek van de trein kon de ingesloten loc rangeren naar het kopspoortje, wachten op de volgende dienst.
Etc, etc, …
Er zullen hier vast aanvullingen op komen met welke sporen, wissels, etc. Maar het principe is zoals bovenstaande.
Re: Korte vragen
In het ICK-tijdperk zoals hierboven beschreven.
In het ICR-tijdperk werd de loc niet "opgesloten" en reden ze niet door tot het stootjuk. Er lag een overloop wissel tussen spoor 1 en 2 en tussen 3 en 4. De treinen uit Venlo hadden destijds maar 5 of 6 wagons.
In het ICR-tijdperk werd de loc niet "opgesloten" en reden ze niet door tot het stootjuk. Er lag een overloop wissel tussen spoor 1 en 2 en tussen 3 en 4. De treinen uit Venlo hadden destijds maar 5 of 6 wagons.
Re: Korte vragen
De plek van die wissels is inmiddels verdwenen, aangezien de meest laaggenummerde sporen van Den Haag Centraal zijn ingekort bij de verbouwing.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen
Maak je bij een van die reizen gebruik van een trein waarbij je van het ene naar het andere treinstel moet lopen?Nitein-Repart schreef: ↑do 19 aug 2021, 20:58 Trouwens, weet er iemand of de doorloopkoppen van de MS96 weer in werking zijn gesteld? De doorloopkoppen van de MS96 waren vorig jaar vanwege corona buiten werking gesteld en ik ben benieuwd naar de actuele situatie. Ben namelijk een rondje Ardennen met de trein aan het plannen (Maastricht-Liège-Leuven-Namur-Dinant-Libramont-Namur-Liège-Maastricht)
Wat bedoel je met "ICR-tijdperk"? In de laatste periode waren er toen namelijk al stuurstandrijtuigen in dienst.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39204
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Voordat het ICK kwam was er ook al een ICR-tijdperk, dus voordat het ICR gereviseerd werd. Al neem ik aan dat ZO6176 nog wat verder terug in de tijd gaat want er is ook nog de periode met de IC+ geweest en toen waren de stammen al een stuk langer.
Het stomme is dat ik in die periode nog best met enige regelmaat op Den Haag Centraal geweest ben, aankomend met die IC+ stammen ook notabene, maar niet kan herinneren hoe er toen gekeerd werd. De wissels om de loc om te lopen lagen er toen in elk geval nog wel, die zijn pas bij de laatste verbouwing verdwenen.
Het stomme is dat ik in die periode nog best met enige regelmaat op Den Haag Centraal geweest ben, aankomend met die IC+ stammen ook notabene, maar niet kan herinneren hoe er toen gekeerd werd. De wissels om de loc om te lopen lagen er toen in elk geval nog wel, die zijn pas bij de laatste verbouwing verdwenen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte vragen
Begin jaren 90. Toen hadden alleen de Benelux treinen een stuurstand in combinatie met een Belgische reeks 11.8.
Den haag - Venlo en verder naar Köln was gewoon icr en meestal met een wagen of 5. De treinen waren toen nog niet zo lang als nu.
Den haag - Venlo en verder naar Köln was gewoon icr en meestal met een wagen of 5. De treinen waren toen nog niet zo lang als nu.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39204
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Ja, da's net voor de IC+ geweest dan want die reed in de 2e helft van de jaren '90.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte vragen
Klopt. Van Heerlen naar den haag en uiteraard weer terug. Dat was de tweede ic-plus. In de jaren 80 had je ook 2 ic-plussen. Destijds met sncf rijtuigen en toeslag
Re: Korte vragen
Den Haag-Heerlen en Amsterdam-Maastricht. Eind jaren 70 ingevoerd. Stam bestond uit twee corail rijtuigen 1e klasse, twee corail rijtuigen 2e klasse met een Wagon Lits restauratierijtuig ertussen. Toeslag was 6 guldens en inbegrepen was een krant en kop koffie of thee. Gratis plaatsreservering was mogelijk. NS hoopte een nieuw soort klanten te trekken.
Re: Korte vragen
Tsjonge. Dat zou ik een keertje voor de lol nog wel leuk vinden maar elke werkdag 6 gulden neertellen voor die extra luxe wordt wel wat te gek zolang de Baas niet betaalt
Ik doe ook maar wat
Re: Korte vragen
De toeslag voor de Intercity direct is in de spits bijna zes gulden (f 5,70 om precies te zijn). En als je nu een krant en een kop koffie op het station wil kopen, dan ben je al snel zes euro kwijt
Re: Korte vragen
Niet per se, maar ik wil het wel eens van binnen uit zien hoe zo'n doorloopkop er echt uit ziet. Ik zag op Youtube dat in Denemarken en Zweden de doorloopkoppen weer in werking zijn, maar zijn ook in België de doorloopkoppen van de MS96 weer in werking?Meltrain schreef: ↑zo 22 aug 2021, 10:25Maak je bij een van die reizen gebruik van een trein waarbij je van het ene naar het andere treinstel moet lopen?Nitein-Repart schreef: ↑do 19 aug 2021, 20:58 Trouwens, weet er iemand of de doorloopkoppen van de MS96 weer in werking zijn gesteld? De doorloopkoppen van de MS96 waren vorig jaar vanwege corona buiten werking gesteld en ik ben benieuwd naar de actuele situatie. Ben namelijk een rondje Ardennen met de trein aan het plannen (Maastricht-Liège-Leuven-Namur-Dinant-Libramont-Namur-Liège-Maastricht)
Re: Korte vragen
Waarom post je nu opeens anoniem?
Anyway; als je wil weten hoe een doorloopkop er uit ziet kan je ook op het perron heel dicht op de kop van een MS96 gaan staan. Dat ziet er namelijk hetzelfde uit…
Anyway; als je wil weten hoe een doorloopkop er uit ziet kan je ook op het perron heel dicht op de kop van een MS96 gaan staan. Dat ziet er namelijk hetzelfde uit…
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten