Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8855
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Het is in de Duitse bewegwijzering vrij gebruikelijk dat de plaatsnaam waarop die slaat pas afgekort wordt als de naam minstens één keer voluit op de borden staat. Alleen zitten er soms wel inconsistenties in, waarbij bepaalde afkortingen elders ook een totaal andere lading hebben. Het dorpje Münster-Sarmsheim bij Bingen staat op de bewegwijzering als M.-Sarmsheim. De M is hier het eerste gedeelte van de plaatsnaam, maar elders is het ook de gebruikelijke afkorting voor München.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Korte vragen

Bericht door nvdw »

Als het München zou zijn, stond er geen punt (“M-Pasing”) ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Korte vragen

Bericht door gpvos »

Ik ken niet alle lijnen in de regio Dortmund-Hannover, maar Löhne-Hameln-Elze en Altenbeken-Göttingen zijn in elk geval de moeite waard.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
les7
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 13:12
Locatie: Vlaardingen

Re: Korte vragen

Bericht door les7 »

Heeft iemand ervaring met lijn 300/356 i.c.m. uitstroom van evenementen in de Arena?

Ik vroeg me af of de kans groot is of je een bus over moet slaan omdat deze te druk is, of dat het hooguit drukker is in de bus.
TLP
Berichten: 1562
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte vragen

Bericht door TLP »

De kans dat je een bus over moet slaan is reëel, maar lijn 300 rijdt toch elke tien minuten tot middernacht. Vaak staan er veiligheidsmedewerkers en agenten klaar om een bus vol te proppen, waarna deze vertrekt. Uiteindelijk zul je met beide lijnen weg kunnen komen uit het stadiongebied.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39195
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

PHS schreef: za 15 jul 2023, 16:24 Het gaat mij overigens alleen om de theorie, niet dat ik daadwerkelijk van plan ben te gaan claimen bij Arriva: de noordelijke GTW's zijn een stuk comfortabeler en vooral schoner dan de GTW's die normaal op de Maaslijn rijden :')
Moet je niet bijbetalen voor het uitzicht? In de Limburgse stellen zit je immers naar de achterkant van de leeuw te kijken :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 4480
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Ik zou zeggen dien een claim in. Heel lang geleden toen de Maaslijn nog bij NS was heb ik een klacht ingediend over dat ik de 1e klasse oncomfortabel vond. Kreeg toen een brief met daarin excuses en een gratis 1e klasse dagkaart voor het hele NS-net. *O*
Dionysusnu
Berichten: 555
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Korte vragen

Bericht door Dionysusnu »

Wat een contrast. Tegenwoordig zou je een reactie krijgen dat je betaald hebt voor het vervoersrecht, niet voor de zitplaats.
waldo79
Berichten: 7651
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Voor Zutphen - Oldenzaal zou je ook geld moeten terugkrijgen vanwege het ontbreken van de eerste klas _O-
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
iamthedutchdude
Berichten: 996
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Korte vragen

Bericht door iamthedutchdude »

PHS schreef: za 15 jul 2023, 16:24 Heb je als reiziger recht op een vergoeding als je betaalt voor een vervoerbewijs voor de 1e klas maar er door afwijkende materieelinzet geen 1e klas beschikbaar is?
Juridisch gezien lijkt mij van wel: je betaalt voor een dienst die niet geleverd wordt.
waldo79 schreef: za 15 jul 2023, 18:17 Voor Zutphen - Oldenzaal zou je ook geld moeten terugkrijgen vanwege het ontbreken van de eerste klas _O-
Nope, want ook daar is het 1e klastarief gelijk getrokken met het 2e klastarief.
henrivanderweijden
Berichten: 741
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Korte vragen

Bericht door henrivanderweijden »

en-es schreef: za 15 jul 2023, 16:55 Ik zou zeggen dien een claim in. Heel lang geleden toen de Maaslijn nog bij NS was heb ik een klacht ingediend over dat ik de 1e klasse oncomfortabel vond. Kreeg toen een brief met daarin excuses en een gratis 1e klasse dagkaart voor het hele NS-net. *O*
Dat zou je dan elke keer moeten doen als je in SLT, SNG of Flirt van NS rijdt..... Al moet ik zeggen dat de stoelen van SLT en Flirt nog wel prima zitten, maar t zijn dezelfde stoelen als in de 2e klasse. Flow-VIRM trouwens ook ...:(
en-es
Berichten: 4480
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Proberen kan altijd. Normaal gesproken zul je niks krijgen. Maar wie weet? 8-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

henrivanderweijden schreef:
en-es schreef: za 15 jul 2023, 16:55 Ik zou zeggen dien een claim in. Heel lang geleden toen de Maaslijn nog bij NS was heb ik een klacht ingediend over dat ik de 1e klasse oncomfortabel vond. Kreeg toen een brief met daarin excuses en een gratis 1e klasse dagkaart voor het hele NS-net. *O*
Dat zou je dan elke keer moeten doen als je in SLT, SNG of Flirt van NS rijdt..... Al moet ik zeggen dat de stoelen van SLT en Flirt nog wel prima zitten, maar t zijn dezelfde stoelen als in de 2e klasse. Flow-VIRM trouwens ook ...:(
SNG vereist een gezondere zithouding. Probeer het maar eens, dan zal je merken dat het echt prima stoelen zijn :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21367
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

henrivanderweijden schreef: zo 16 jul 2023, 05:52 Flow-VIRM trouwens ook ...:(
In Flow-VIRM zit er echt wel een verschil tussen de stoelen in de eerste of tweede klas, maar daar zitten de stoelen in de tweede klas juist beter. ;)
Suus schreef: zo 16 jul 2023, 09:14 SNG vereist een gezondere zithouding. Probeer het maar eens, dan zal je merken dat het echt prima stoelen zijn :)
Voor de tweede klas klopt dat wel, maar de stoelen in de eerste klas hebben echt een rare bobbel (al is het nog niet zo erg als in de S1/S2 metro's van het GVB....).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Suus schreef: zo 16 jul 2023, 09:14 SNG vereist een gezondere zithouding. Probeer het maar eens, dan zal je merken dat het echt prima stoelen zijn :)
Ik heb heb het van week nog een keer geprobeerd, en nee ik merk dat dus helemaal niet. Ik denk nu dat het komt doordat ik te lang ben, ik pas gewoon niet goed in die vorm van de rugleuning. Niet ontworpen voor lange mensen blijkbaar.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39195
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

De zithouding maakt alleen uit als je rug goed in de vorm van die leuning past. Is bij mij ook niet het geval terwijl ik nog niet eens uitzonderlijk lang ben. En als ik er in een soort van comfortabele houding in zit, zit m'n buik juist onprettig dubbelgevouwen.

Maar inderdaad vooral in de 1e klas stoel met die bobbel een probleem. In de tweede klasse SNG nergens last van.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iamthedutchdude
Berichten: 996
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Korte vragen

Bericht door iamthedutchdude »

SNG heb ik een poos moeten zoeken hoe ik daar comfortabel in kon zitten, maar voor mij kan het wel (in de tweede klas). Al blijft het geen trein om een uur lang in te moeten zitten... -0-

Ik snap dan ook niet dat wij die treinen in het noorden gekregen hebben...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Waarom hangen de vakbordjes op Eindhoven spoor 1/2 vanaf de trap in alfabetisch aflopende volgorde, maar op spoor 5/6 in alfabetisch oplopende volgorde? Waar op spoor 1/2 vak C is, is op spoor 5/6 vak L.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dionysusnu
Berichten: 555
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Korte vragen

Bericht door Dionysusnu »

En volgens mij is spoor 3/4 weer anders dan die twee.
Dionysusnu
Berichten: 555
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Korte vragen

Bericht door Dionysusnu »

Hoe krijg ik adviezen waar fietsen toegelaten zijn uit de NS reisplanner? Ik heb "Bus" al uit en "Toegankelijk reizen" aan, maar krijg nog steeds alleen de TVV-bussen, waar fietsen niet in mee kunnen.
Of, directer verwoord: Hoe kom ik morgen samen met mijn fiets van Eindhoven Centraal naar Soest?

Bewerking: Bij 9292 werkt "Toegankelijk plannen" wel om TVV te vermijden, en dan krijg ik een advies via Rotterdam. Maar daar lijkt weer onnodig veel overstaptijd bij te zitten, wat ik met een fiets niet zo nodig heb.
iamthedutchdude
Berichten: 996
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Korte vragen

Bericht door iamthedutchdude »

Ik denk dat in dit geval de oplossing is om handmatig te plannen via Arnhem Centraal en via Rotterdam Centraal, om dat te vergelijken.

Snelst lijkt via Rotterdam met een overstap in 4 min. aldaar.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

Suus schreef: zo 16 jul 2023, 21:09 Waarom hangen de vakbordjes op Eindhoven spoor 1/2 vanaf de trap in alfabetisch aflopende volgorde, maar op spoor 5/6 in alfabetisch oplopende volgorde? Waar op spoor 1/2 vak C is, is op spoor 5/6 vak L.
Zodat A altijd vooraan is bij de heersende rijrichting?
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door huibf »

Dat lijk me ook het meest logsisch.
1/2 gaat voor 90% in de richting Oost-Zuid en 5/6 naar West-Noord.
3/4 hebben vrrschillende richtingen. Maar 3 iis vaak Oost/Zuid en 4 is meestal West-Noord.

Howel ik er dagijks kom weet ik niet hoe 3 en 4 liggen. Ik zal dadelijk eens kijken...
Zal me niets verbazen dat 3 is als 1/2 en 4 als 5/6.

Edit: spoor 4 lopen de letters in dezelfde volgorde als op spoor 5/6. Maar niet gelijkop.
Spoor 3 heeft geen letteraanduiding.

Dat is me nooit opgevallen. _O_
Laatst gewijzigd door huibf op do 20 jul 2023, 06:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten