Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Reisverzekering wellicht?
🍉
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Korte vragen

Bericht door lint41 »

Voor mijn herfstvakantie heb ik voor zaterdag 14 oktober een Sparpreis Emmerich-Rostock geboekt. Mooi op tijd weg, mooi op tijd in Rostock, dat kon natuurlijk niet goed gaan: gisterenavond kwam de mail over de ‘Fahrplanänderungen’ met een alternatief plan.

Oorspronkelijk:
Spoiler: show
Ihr bisheriger Reiseplan
Auftragsnummer:

05:09 Emmerich Gl. 1
VIA RE19 Richtung Düsseldorf Hbf
06:15 Duisburg Hbf Gl. 2
36min Umstieg
06:51 Duisburg Hbf Gl. 12
ICE 1038 Richtung Hamburg-Altona
09:51 Hamburg Hbf Gl. 8
30min Umstieg
10:21 Hamburg Hbf Gl. 7A-D
RE 1 Richtung Rostock Hbf
12:52 Rostock Hbf
Alternatief:
Spoiler: show
Unsere Reiseempfehlung

05:09 Emmerich Gl. 1
VIA RE19 Richtung Düsseldorf Hbf
06:15 Duisburg Hbf Gl. 2
36min Umstieg
06:51 Duisburg Hbf Gl. 12
ICE 1038 Richtung Hamburg-Altona
10:32 Hamburg Hbf Gl. 8
34min Umstieg
11:06 Hamburg Hbf Gl. 6A-C
RE 8 Richtung Lübeck Hbf
11:50 Lübeck Hbf Gl. 8
12min Umstieg
12:02 Lübeck Hbf Gl. 1
RE 4 Richtung Szczecin Glowny
13:42 Güstrow Gl. 2
32min Umstieg
14:14 Güstrow Gl. 4
S 2 Richtung Warnemünde
14:44 Rostock Hbf
Kortom: ICE 1038 is 40 min later in Hamburg, dus kan ik 2x extra overstappen om bijna 2 uur later op bestemming te zijn -0-

Als ik mijn reis nu opnieuw plan, krijg ik ook de volgende optie:
Spoiler: show
Emmerich → Rostock Hbf
14.10.2023

VIA RE19
Nach Düsseldorf Hbf
Ab 6:09 Emmerich, Gleis 2
An 7:15 Duisburg Hbf, Gleis 2

IC 2212
Nach Ostseebad Binz
Ab 7:49 Duisburg Hbf, Gleis 12
An 13:32 Rostock Hbf
Uurtje later weg t.o.v. originele plan, en slechts 40 min later in Rostock (en niet bijna 2 uur).

Mag ik deze optie nu ook nemen? De ICE van mijn Zugbindung rijdt nog gewoon, dus die zou ik in theorie kunnen nemen, hij levert nu alleen fors vertraging op.
En is het een probleem dat ik een uur later vertrek en dus overduidelijk al vanaf moment 1 die Zugbindung negeer?
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Ik ben geen expert op dit gebied, maar zover ik weet mag je nu inderdaad zelf een trein uitzoeken. Je hebt immers een reis met Zugbindung gekocht die DB niet kan waarmaken (want uren vertraging en extra overstappen), dus vervalt de Zugbindung.
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Volgens mij kan het gewoon aangezien inderdaad de zugbindung vervalt. Alleen moet je eventueel wel betalen voor een nieuwe reservering.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Korte vragen

Bericht door lint41 »

Dank, die reservering zal ik inderdaad even nieuw boeken, dat zijn de kosten ook niet. Ik zat vooral met het ‘vrolijk’ een uur later/te laat op pad gaan, maar dat lijkt dus geen probleem :pos:
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Als er op je eindbestemming een vertraging verwacht wordt van minstens 20 minuten (en dat is het geval), vervalt de Zugbindung en mag je met iedere verbinding op de betreffende dag van Emmerich naar Rostock reizen. Je mag ook om 12 uur 's middags vertrekken als je dat zou willen: je hebt nu een kaartje Emmerich-Rostock voor 14 oktober, punt. Dus ga gerust een uur later weg.

Overigens krijg je het geld voor de niet gebruikte reservering voor ICE 1038 dan gewoon terug. Als je naar een Reisezentrum gaat, kunnen ze direct je bestaande reservering omboeken, maar je kunt ook gewoon zelf een nieuwe reservering kopen en dan achteraf het geld voor de niet gebruikte reservering terugvragen.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Korte vragen

Bericht door lint41 »

Helder. En het maakt dan dus niet uit dat DB een alternatief plan heeft gestuurd, dat is puur een (vrij matige) suggestie.

Het was handig geweest als DB in hun mailtje ergens ‘Zugbindung aufgehoben’ had laten vallen, had nu een stukje onzekerheid gescheeld…
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Weet iemand wat de Arriva 272 voor bus is: https://busposities.nl/voertuig/arr_MBCitaroG_272 ? Ik vraag mij namelijk sterk af of het wel een 18m Citaro is...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Stefan
Berichten: 4305
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Korte vragen

Bericht door Stefan »

Ik ga er vanuit dat het deze 272 moet zijn. :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Het genoemde kenteken in de link van Milco komt overeen met een Citaro G uit 2015 die eind augustus in Nederland bij het RDW is aangemeld.

Eerder werd op dit forum al bericht dat er Citaro G's uit Wenen naar Noord-Brabant zouden komen om oudere gelede bussen te gaan vervangen, ik sluit niet uit dat dat deze bussen zijn, aangezien Wiener Linien inmiddels begonnen is de Citaro G's uit 2015 uit te faseren, zoals te zien is op https://xover.mud.at/~tramway/stvkr-a-w ... (Mercedes)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Mijn OV-chipkaart met daarop NS Flex Basis is verlopen en ik wil graag een nieuwe. Mijn plan is om Dal Voordeel Flex op een nieuwe kaart te bestellen (dan is de kaart immers gratis). Nu is mijn vraag: moet ik Flex Basis op die verlopen kaart ook nog opzeggen? Ik zou denken van niet, maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Korte vragen

Bericht door hidihi »

Ik doe zaterdag mee aan de kilometer kampioen en ik ga op 1 station een overstap maken waar ik niet vaak geweest ben. Ik maak met de internationale trein naar Berlijn een reis tussen Amersfoort en Deventer en stap over op de IC naar Roosendaal. Ik heb in Deventer 3 minuten om over te stappen van perron 1 naar 3. Nu wil ik graag weten in welk rijtuig ik moet gaan zitten om dicht bij de trap in Deventer uit te kunnen stappen. Ik heb zelf gekeken en ik denk dat ik ergens in het midden van de trein moet instappen maar misschien kunnen jullie mij concrete raad geven.
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Ik denk ook midden van de trein. Is dacht ik de enige in/uitgang. Ik hoop wel voor je dat die trein op tijd is.
Jelle
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 07 aug 2019, 12:29
Locatie: Twente

Re: Korte vragen

Bericht door Jelle »

Je zegt het zelf al, het midden van de trein.
Gast

Re: Korte vragen

Bericht door Gast »

en-es schreef: do 14 sep 2023, 13:35 Ik denk ook midden van de trein. Is dacht ik de enige in/uitgang. Ik hoop wel voor je dat die trein op tijd is.
Het is de meest risicovolle overstap die ik ga maken. Het grappige is, dat ik vanuit Zwolle reis. Dus ik kan ook rechtstreeks uit Zwolle reizen. Maar de IC's Zwolle-Amersfoort en Amersfoort-Deventer heeft een veel betere gemiddelde snelheid en je kunt echt veel kilometers maken. Als de IC te laat is, dan is het jammer. Het is maar een spelletje.
Jelle schreef: do 14 sep 2023, 14:11 Je zegt het zelf al, het midden van de trein.
Mijn maat zegt altijd dat het beter is om te denken dat de ander het beter weet, zo mis je nooit belangrijke informatie en tips.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Vanavond geeft m’n vader mij met de auto een slinger naar Utrecht Centraal. Waar kan hij mij het beste afzetten zodat ik gemakkelijk naar het station loop? Ik heb al bij de Catharijnesingel gekeken, maar waar kun je vanaf daar eenvoudig naar het station lopen? Dat kon ik op Google Streetview niet zo heel duidelijk zien (slechtziend).

Eventueel is Jaarbeursstedenbeker ook een optie, al is dat vanuit Almere langer rijden zag ik.

Alvast bedankt! :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
gkw1969
Berichten: 1770
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door gkw1969 »

Waarom zou je deze risicovolle en langere route gebruiken terwijl je veel sneller meer km kunt maken? Met de rechtstreekse trein heb je elders een uur extra om elders km te maken. Daarbij is de verbinding die jij wilt maar 1x per 2 uur beschikbaar. Ik zou dat uur anders benutten.
When you're tired of London, you're tired of life
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door April064 »

De Croeselaan heeft als ik mij goed herinner K+R plekken. Ik heb daar meer dan een jaar geleden iemand een keertje afgezet.
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

De beste K+R-plekken zijn aan de rand van het Jaarbeursplein, parallel aan de tramhaltes H tegen het NH-hotel aan. Vanaf het einde van de K+R zijn er tot in het station geleidelijnen beschikbaar.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Ah top! Ik heb geen hulpmiddelen, maar het gaat mij erom dat ik in het donker eenvoudig kan zien waar ik naar het station kan lopen. Niet dat ik door smalle steegjes moet ofzo :X
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Korte vragen

Bericht door hidihi »

gkw1969 schreef: vr 15 sep 2023, 08:36 Waarom zou je deze risicovolle en langere route gebruiken terwijl je veel sneller meer km kunt maken? Met de rechtstreekse trein heb je elders een uur extra om elders km te maken. Daarbij is de verbinding die jij wilt maar 1x per 2 uur beschikbaar. Ik zou dat uur anders benutten.
Deze optie had ik ook bekeken. Ik zou dat extra uur gebruiken begin van de ochtend om de routes Hoorn-Sloterdijk en Sloterdijk-Haarlem-Leiden te doen. Met deze optie kwam ik op 21 km minder uit ten opzichte van de risicovolle optie via Amersfoort en Deventer. Ik heb in 2019 ook meegedaan aan de race en ik was vergeten hoe moeilijk het is om een goede planning te maken. Het geheim van winnen zijn: korte overstappen, lange verbindingen en verbindingen met een hoge gemiddelde snelheid. Dat laatste is in Nederland erg moeilijk omdat er best veel verbindingen zijn die elke 10 a 15 minuten op een station stoppen. Je wilt de IC verbindingen hebben die 20,30,40 minuten rijden zonder ergens te stoppen. Jouw idee om de verbinding Deventer-Zwolle te bereizen is een hele logische maar die stopt elke 5-7 op een station en dan verlies je veel tijd.

Ik ga aan de 12 uurs race meedoen en je kunt deze alleen winnen met veel risico en veel geluk. Ze zeggen altijd dat het geluk aan de domme is, dus ik ben er van overtuigd dat ik de winnaar wordt.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Korte vragen

Bericht door nvdw »

Milco schreef: vr 15 sep 2023, 08:49 Ah top! Ik heb geen hulpmiddelen, maar het gaat mij erom dat ik in het donker eenvoudig kan zien waar ik naar het station kan lopen. Niet dat ik door smalle steegjes moet ofzo :X
Vanaf de Catharijnesingel zou je je kunnen laten afzetten tegenover de Marga Klompébrug, in het verlengde van de Mariaplaats: https://maps.app.goo.gl/jjiNFQ3UPMkkKKvd9

Vanaf daar kun je via de zijingang door Hoog Catherijne, of buitenom lopen direct naar de opgang naar het plein met het bollendak.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Ah dat had ik niet gezien. Inmiddels ben ik door m’n vader op het Westplein afgezet dus het is gelukt. Bedankt nog!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen

Bericht door Visgraatmodel »

Werken er veel Belgen bij NS?

Ik hoor nu voor de tweede keer een Belgische stem door de omroep gaan in de trein. Dit is geen IC Brussel of Thalys.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Gezien de ligging van sommige locaties zou dst enigzins logisch kunnen zijn. Vooral standplaatsen Roosendaal, Breda, Eindhoven en Maastricht (en Vlissingen) zijn voor de hand liggend
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten