Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
MdJ
Berichten: 4537
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Korte vragen

Bericht door MdJ »

Dat is dus de UFM, niet de VST.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gideon
Berichten: 337
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Gideon »

Heb een discussie met me collega over de aantal banden van een normaal stadsbus, zelf zeg ik 6 en zij 4.
Alleen kunnen we dat nergens vinden of een goede foto, kan iemans ons helpen?
Met vriendelijke groet,

Gideon.
Dionysusnu
Berichten: 551
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Korte vragen

Bericht door Dionysusnu »

Volgens mij komt het tegenwoordig allebei voor, vooral vanwege het lichte gewicht van nieuwe bussen. Ik herinner mij dit gesprek over de nieuwe VDLs voor Hermes, die er dus 4 hebben. viewtopic.php?p=803939#p803939
Selivio
Berichten: 408
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Korte vragen

Bericht door Selivio »

De meeste bussen tegenwoordig hebben er nog 6 (2 voorbanden en 2 dubbele (dus 4) achterbanden). Alleen met de nieuwe bussen bieden steeds meer fabrikanten ook de optie aan (of worden standaard geleverd met) 2 enkele banden achter. Dit zijn alleen niet standaard banden, maar zogenoemde supersingles. Extra brede standaardbanden in feite welke lichter moeten zijn en minder weerstand schijnen te geven. Ik geloof dat de Ebusco 3.0 standaard op zulke banden wordt gezet, maar dat weet ik niet zeker.
Grt. Stefan
Gideon
Berichten: 337
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Gideon »

bedankt voor de uitleg, maar ze blijft bij 4 hangen :roll:
wel jammer dat ik deels verloren hebt, maar heb wel deels gewonnen *O*
Met vriendelijke groet,

Gideon.
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Grote voordeel van dubbel lucht achter is dat bij een lekke band (wat zeker achter nog wel eens voorkomt door stoepjes meepakken en zo) de bus zelfstandig door kan rijden tot de eerstvolgende plek waar een andere bus gebracht kan worden. Heb je maar 1 band dan sta je stil.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Waar kan ik bij NS een geval van graffiti op een TB7 melden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Als je niet via de social media wil melden: in de NS-app, onder Meer > Hoe is je reis? > Reinheid. Als je het TB7-nummer noemt (staat er onderin) werkt dat extra makkelijk voor de mensen aan de overkant.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Ik heb ook de NS-app niet (omdat ik altijd Rijden de Treinen gebruik). Is er nog een andere optie?
(Het nummer heb ik overigens genoteerd; ik heb wel iets van Mikos geleerd. :mrgreen: )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
gkw1969
Berichten: 1770
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door gkw1969 »

NS app is gratis. Simpel ff downloaden, altijd handig voor dit soort dingen.
Ik heb ook meerdere plan apps op de telefoon.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Ik doe dat soort dingen meestal via Facebook Messenger of Twitter privebericht melden.
🍉
Selivio
Berichten: 408
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Korte vragen

Bericht door Selivio »

Ik kwam vanmiddag om 17.00 een volledig witte 12 meter eCitaro(met duits kenteken) op een oplegger tegen bij de vrachtwagenparking in Rogat. Iemand een vermoeden waar die naartoe zou kunnen gaan?
Grt. Stefan
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5269
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Misschien instructie o.i.d. voor de eCitaro's die Qbuzz in Groningen-Drenthe krijgt of een demobus afkomstig van Busworld?
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Vraagje over de Ligne des Causses (spoorlijn Neussargues - Béziers). Weet iemand of er plannen zijn om de baanvaksnelheid tussen Saint-Flour-Chaudes-Aigues en Saint-Chély-d'Apcher op te krikken? Op een SNCF-kaart kan ik wel zien dat de sporen deze zomer 17 weken lang zouden zijn verbouwd voor 2,9 miljoen euro, maar wat daar precies is gebeurd kan ik niet achterhalen.

Context: Ik begin met de eerste schetsen voor een klokvaste dienstregeling in Frankrijk en dit is het enige elektrische traject waar een uursdienst niet op past. De rijtijd tussen deze twee kruisingsstations is namelijk circa 35 minuten als ik het zelf bereken (handmatig of met een tool), en 39 minuten volgens de dienstregeling van de Aubrac, de enige reizigerstrein die daar momenteel overheen rijdt. Ik hoop dus vurig dat die rijtijd omlaag kan naar 30 minuten :mrgreen:

En mocht er met de baanvaksnelheid niks kunnen, is het dan qua seinen mogelijk om van twee kanten te keren in het gesloten station van Loubaresse halverwege? Wellicht met gebruik van het korte kopspoortje aldaar?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Er is 2,5 kilometer spoor vernieuwd en er zijn 4 bruggen vervangen. De lijn loopt door een zeer leeg gebied en heeft dan ook weinig prioriteit bij alle betrokken partijen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Meltrain schreef: ma 09 okt 2023, 09:46 Ik heb ook de NS-app niet (omdat ik altijd Rijden de Treinen gebruik). Is er nog een andere optie?
(Het nummer heb ik overigens genoteerd; ik heb wel iets van Mikos geleerd. :mrgreen: )
Als je voor mij een schermnummer, station en spooraanduiding (en evt. een foto) hebt zet ik hem via de interne kanalen voor je door
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Ik was een beetje aan surfen en ik kwam Lyon tegen als wel een leuke stad voor misschien een stedentrip per trein (bereikbaar via Duitsland en Zwitserland). Nu zit te kijken hoe duur het is om van Lyon dagtripjes naar Grenoble en Annecy te maken, maar een enkeltje Lyon-Grenoble kost bijna € 26 met de TER (regionale trein). Lyon-Annecy is nog duurder. Is er geen mogelijkheid voor een dagkaart voor die regio of dat je voor een enkeltje Lyon-Grenoble met de TER minder dan € 26 betaald?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
erjeebee
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Korte vragen

Bericht door erjeebee »

Is trein een must?
Voor EUR 5 kun je met de BlaBlaCar bus of Flixbus naar Grenoble en voor EUR 13 naar Annecy.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Op zaterdagen krijg je 40% korting op treinkaartjes als je met minstens twee personen reist, met het tarief Illico Promo Samedi. In de schoolvakanties van zone A heb je voor de 6 andere dagen in de week ook nog de Illico Promo Vacances, die geeft eveneens 40% korting op treinkaartjes voor groepen vanaf 2 personen. Beide te koop via de speciale menu-optie op de regionale website.

Daarnaast is er de kortingskaart Illico Liberté Promo voor Auverge-Rhône-Alpes is € 30, een jaar geldig en geeft op werkdagen 25% korting en in het weekend 50% korting, en in het weekend eveneens 50% voor 3 medereizigers. Niet online te koop, alleen bij het loket in de regio. Ook geldig voor reizen van/naar Gèneve via Bellegarde, maar dan niet voor medereizigers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5269
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Ik heb mijn abbonement recent ook naar basis omgezet maar geen reclame gekregen. Misschien heb je de reclame aangevinkt toen je het abonnement hebt omgezet op Mijn NS?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

NS is recent de weg kwijt qua reclames. Ik kreeg er eentje over "de voordelen van uw flex abonnement", maar dat heb ik niet (nog een ouderwetse WeekendVrij op saldo hier).

En op een zeker moment ook een mailing over werkzaamheden rond Alphen aan den Rijn, waar ik redelijk zelden kom, maar dan weer niet over de recente werkzaamheden in Amersfoort waar ik veel vaker op het station kom.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Ik heb Weekend Vrij en ben om 17:30 ingecheckt. Stel dat ik nu uitcheck en gelijk weer incheck, kan ik dan “gratis” reizen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Korte vragen

Bericht door Philip »

Nee, pas na 35 minuten wachttijd geldt opnieuw inchecken als een nieuwe reis. De oplossing hiervoor is de volgende keer een e-ticket of een tweede OV-chipkaart.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten