Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
erjeebee
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Korte vragen

Bericht door erjeebee »

_O-

Ik heb eind vorige eeuw een aantal maanden in Lagos doorgebracht en ook een aantal keren zo'n busje genomen.
Alleen als ik kon zitten binnenin. Hetgeen betekende dat ik soms een paar busjes moest wachten voor ik mee kon.
Als ik me goed herinner zijn er 4 bankjes binnenin en er gaan 5 personen op een bankje.
Dan nog 2 naast de chauffeur en je hebt 22 zitplaatsen.
Altijd gezellig in de bus :)
gkw1969
Berichten: 1770
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door gkw1969 »

DDietzen schreef: do 09 nov 2023, 17:28 Op zowel mijn laptops als mijn telefoons werkt de link niet :cry:
DDietzen schreef: wo 08 nov 2023, 20:42 Vraagje over de buurtbus in de concessie Zuid-Oost Brabant (van Hermes). Als het busje vol is, heb je dan gewoon pech en moet je een uur (of een weekend :X ) wachten op de volgende? Of heb je recht op vervangend vervoer?

En als ik met een groepje de buurtbus wil nemen, moeten/kunnen we dat van tevoren aanvragen/aangeven bij Hermes zodat er een extra of groter voertuig geregeld kan worden? Of doen ze daar niet aan?

Ik heb deze vragen vorige week aan hen per mail gesteld en het blijft nog angstvallig stil, terwijl ik vrijdag al wil reizen, dus probeer ik het maar hier. Op hun website kan ik er niks over vinden, terwijl ik daar volgens mij bij andere vervoerders wel iets over heb zien staan eerder.
Ik heb eindelijk reactie! Samengevat: als het busje vol is heb je vette pech, ook als het de laatste rit van de dag of week is, dan mag je mooi zelf maar zien hoe je alsnog op je bestemming komt. :X
Is zoiets niet in strijd met reizigersrechten? Hermes verschuilt zich in de mail achter het feit dat de buurtbus een "extra aanvulling" door vrijwilligers is, maar feit blijft dat ze rijden als onderdeel van het normale ov en onder de vlag van Bravo/Hermes. :s
Van tevoren aangeven dat je mee wilt met een groepje "hoeft" overigens niet.
Helaas heeft Hermes sinds 2015 gelijk. In 2015 zijn de Algemene Voorwaarden Stads- en Streekvervoer gewijzigd. Hoofdstuk 2.1 zegt men nu glashard: Indien in het vervoermiddel onvoldoende capaciteit beschikbaar is, kan de vervoerder weigeren u te vervoeren. Kortom: er bestaat geen vervoerplicht meer bij te volle bussen.

Hieronder deAlgemene Voorwaarden Stads- en Streekvervoer 2015:
https://www.hermes.nl/getmedia/847c02c0 ... i-2015.pdf
When you're tired of London, you're tired of life
jjasloot
Donateur
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door jjasloot »

Maar wordt dit binnen een programma van eisen voor een concessie niet weer wel van toepassing verklaart?
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

Binnen de nieuwe eisen van West-Brabant wordt vervangend vervoer op kosten vervoerder geëist als er binnen een uur geen andere planmatige rit komt. Of dat dan voor het Zuidoosten ook geldt?
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Het is echt een blunder van jewelste dat zoiets ongenuanceerds in de voorwaarden terecht is gekomen. Een recht om te weigeren te vervoeren bij volle bussen zou bewaard moeten blijven voor onvoorspelbare uitzonderingen, zoals een treinstremming (een IC die zich in 1 bus probeert te proppen) of vervoer bij onverwachte demonstraties/evenementen. Niet voor gevallen waar een vervoerder bewust een 8-persoonsbus inzet terwijl de vraag groter is en al helemaal niet voor een laatste rit.
Dionysusnu
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Korte vragen

Bericht door Dionysusnu »

In het ontwerp-PvE voor ZOB uit 2016 staat:
C.4.23 Indien Reizigers vanwege te krappe capaciteit achterblijven op een halte en de volgende Rit volgens dienstregeling meer dan 30 minuten later vertrekt is de Concessiehouder verplicht vervangend vervoer in te zetten
jjasloot
Donateur
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door jjasloot »

Volgens https://www.ovconcessiedatabase.nl/ ook in het definitieve PvE
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Weet iemand wat er met de TGV Lille-Barcelona is gebeurd? Eerder reed er een TGV Lille-Barcelona en dat was een redelijk laagdrempelige manier om met de trein naar Barcelona te gaan. Maar ik zie de TGV Lille-Barcelona niet meer in de reisplanner staan. Ik geloof dat een TGV Brussel-Barcelona of een TGV Karlsruhe-Barcelona niet mogelijk is, omdat er geen materieel bestaat dat zowel in Spanje als in België of Duitsland kan rijden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Korte vragen

Bericht door baladid »

Ik vind op internet alleen iets van plannen, maar dat er ook echt ooit een trein gereden heeft kan ik nergens vinden.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Dat was volgens mij uit het tijdperk dat RENFE en SNCF samenwerkten. SNCF heeft die samenwerking opgezegd.
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Heeft er wel eens een rechtstreekse TGV tussen Lille en Barcelona? Wanneer dan?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Die is er niet geweest. TGV's naar Barcelona komen en kwamen altijd uit Parijs, met daarnaast AVE's uit Lyon, Marseille en voorheen ook Toulouse.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Korte vragen

Bericht door iamthedutchdude »

Hmmm, het lag mij bij dat ik die verbinding ooit op Openstreetmap voorbij heb zien komen, maar ik kan hem daar ook niet terugvinden inderdaad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Zijn jullie niet in de war met de voormalige TGV Lille - Genève? Die is inmiddels ook opgeheven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

-0-
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Korte vragen

Bericht door iamthedutchdude »

Suus schreef: za 11 nov 2023, 11:12 Zijn jullie niet in de war met de voormalige TGV Lille - Genève?
Neh, het ging om een verbinding over de LGV Perpignan - Figueras. Ik denk eerder dat ik de verbindingen Lyon - Barcelona (9743) en Brussel - Perpignan (9836) door elkaar gemixt heb :oops:
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Na een blik op de dienstregeling van de nightjet naar Zürich kom ik tot de conclusie dat die (in de nieuwe dienstregeling, maar mogelijk ook in de huidige) alleen richting Zürich planmatig in Oberhausen stopt. (Het is een beetje ingewikkeld met alle werkzaamheden met afwijkende routes.) Kan iemand voor mij bevestigen of dat klopt en of dat al sinds het begin van die trein het geval is? (En zo niet, hoe of wat dan wel?)
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Zo vroeg mogelijk boeken en stressbestendig zijn.
jjasloot
Donateur
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door jjasloot »

Vorig jaar in een dag terug van Barcelona naar Hengelo, ging wel prima maar is wel een lange dag. Denk aan genoeg overstaptijd in Parijs
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Niet wachten met een van de twee treinen boeken totdat je ze beide kan boeken, want een van de twee is dan geheid duurder dan noodzakelijk. Abonneren op de nieuwsbrief van SNCF Connect of de app installeren en pushberichten activeren om te weten te komen wanneer de boekingen open gaan voor de TGV Parijs - Barcelona.

Of maak er een wat langere trip van en ga bijvoorbeeld eerst naar Lyon of Montpellier, en dan met een AVE van Renfe naar Barcelona.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Korte vragen

Bericht door tjoektjoek »

Zijn de NS Vectrons ook toegelaten voor de HSL? Dus dat wanneer door werkzaamheden aan het derde spoor en afsluiting van het spoor tussen Utrecht en Den Bosch via hsl Amsterdam kunnen bereiken?
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Wat bedoel je? Ik begrijp er niks van. Welk derde spoor en toelating tot de HSL?
verfmeer
Berichten: 785
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen

Bericht door verfmeer »

De vraag is of de NS Vectrons Keulen-Venlo-Breda-Rotterdam-Amsterdam zouden kunnen rijden in het geval dat zowel Arnhem-Oberhausen als Utrecht-Den Bosch niet beschikbaar is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

ProRail plant geen werkzaamheden op de route tussen Utrecht Centraal en Venlo als er werkzaamheden zijn tussen Emmerich en Oberhausen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten