Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
MdJ
Berichten: 4537
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Korte vragen

Bericht door MdJ »

Alleen niet in de dubbelsporige periodes. Bij enkelsporige werkzaamheden wordt er per keer maximaal een weekend (52 uur) gewerkt en wordt er via Em gereden.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Er kunnen natuurlijk ook ongepland verstoringen zijn, daarvoor lijkt me zoiets zinvoller.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Korte vragen

Bericht door iamthedutchdude »

PHS schreef: ma 13 nov 2023, 14:11 Andere vraag: volgend jaar juli moet ik een week naar Barcelona en ik wil toch proberen om met de trein te gaan. Heeft iemand daar adviezen voor?
jjasloot schreef: ma 13 nov 2023, 15:29 Denk aan genoeg overstaptijd in Parijs
En mocht je tegen de overstap in (oftewel dwars door) Parijs opzien, dan is er 's ochtends één verbinding te vinden waarmee je Parijs mijdt. Je stapt dan over op Brussel Zuid en op Lyon Part-Dieu of Valence TGV. Dat vereist wel vertrek om 07:15 uit Amsterdam (of 07:58 uit Rotterdam), dus de vraag is of je dat het waard vindt... :X
Reistijd is overigens hetzelfde als de route via Parijs op hetzelfde tijdstip.
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Korte vragen

Bericht door iamthedutchdude »

tjoektjoek schreef: ma 13 nov 2023, 17:44 Zijn de NS Vectrons ook toegelaten voor de HSL? Dus dat wanneer door werkzaamheden aan het derde spoor en afsluiting van het spoor tussen Utrecht en Den Bosch via hsl Amsterdam kunnen bereiken?
Als ik de juiste conclusie trek uit het dossier op ERATV (let op: laadt traag), dan lijkt de NS Vectron alleen toegelaten op:
  • Conventioneel spoor voorzien van ATB EG
  • Amsterdam-Utrecht
  • Kijfhoek en aansluitende sporen met ATB EG
  • Grensovergangen NL-DE met ATB EG aan Nederlandse kant
  • Betuweroute
  • Zevenaar Oost
  • Havenspoorlijn incl. Maasvlakte
  • Hanzelijn
  • Grensovergang NL-DE Zevenaar-Emmerich
Onder voorbehoud van slechte vertaling, het is lang geleden dat ik dergelijke technische teksten (en dan ook nog zonder interpunctie en alinea-scheiding) in het Engels heb moeten lezen.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Zeker, wat wil je weten?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

PHS schreef: di 14 nov 2023, 10:26
iamthedutchdude schreef: ma 13 nov 2023, 21:46
Suus schreef: ma 13 nov 2023, 15:42
jjasloot schreef: ma 13 nov 2023, 15:29
en-es schreef: ma 13 nov 2023, 14:31
Dank allen :pos:
iamthedutchdude schreef: ma 13 nov 2023, 21:46 En mocht je tegen de overstap in (oftewel dwars door) Parijs opzien, dan is er 's ochtends één verbinding te vinden waarmee je Parijs mijdt. Je stapt dan over op Brussel Zuid en op Lyon Part-Dieu of Valence TGV.
Ik heb denk ik liever de overstap in Parijs dan dat ik ruim een uur doorbreng op Brussel-Zuid, maar dat is een persoonlijke voorkeur. Ook is de overstap in Lyon/Valence dan een stuk krapper.

Een andere optie die ik onderzoek is de nachttrein van Parijs naar Latour-de-Carol. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee?
Meest praktische is waarschijnlijk een tussenstop met overnachting in Lille plannen. Dan je met klassieke treinen naar Lille en de volgende dag met de TGV verder richting Barcelona, alleen moet je dan nog een keer overstappen.

Gezien het aantal vliegbewegingen van en naar Barcelona zou je toch verwachten dat er wel vraag zou zijn naar rechtstreekse TGV's van bijvoorbeeld Lille en Strasbourg naar Barcelona. Dat zou een mooie opstap zijn in rechtstreekse TGV's van Barcelona naar Brussel en Frankfurt/Stuttgart met stop in Karlsruhe.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3233
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Korte vragen

Bericht door TffpaA »

Nitein-Repart schreef: di 14 nov 2023, 12:43 met klassieke treinen naar Lille
Oeh, met stoom en houten rijtuigen derde klasse (rookers) en alles?
🗣
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Franse nachttreinen zijn beduidend meer op tijd dan de Nightjets, als je meer dan een halfuur vertraging hebt is er iets bijzonders gebeurd onderweg. De rijtuigen zijn altijd goed schoon, maar let wel: er zijn alleen ligrijtuigen (ook in de eerste klas, dan 4 plekken per ruimte). Wel kan je een eigen coupé reserveren. Treinpersoneel heb ik nooit problemen mee in Frankrijk, maar ik spreek dan ook natuurlijk goed Frans.

Aansluiting in Latour de Carol is wel een dingetje: die is gegarandeerd, maar er zijn recent momenten geweest dat de Catalaanse medewerkers geen toegang kregen tot het pauzeverblijf van de SNCF waarna ze 1 halte verder in Catalonië pauze gingen houden. Dit is een indirect gevolg van de ruzie tussen SNCF en RENFE, na het uiteenspatten van de samenwerking in het langeafstandssegment. Mocht dat tegen die tijd spelen is er treinvervangend vervoer voor het stukje de grens over.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

Nitein-Repart schreef: di 14 nov 2023, 12:43
Gezien het aantal vliegbewegingen van en naar Barcelona zou je toch verwachten dat er wel vraag zou zijn naar rechtstreekse TGV's van bijvoorbeeld Lille en Strasbourg naar Barcelona. Dat zou een mooie opstap zijn in rechtstreekse TGV's van Barcelona naar Brussel en Frankfurt/Stuttgart met stop in Karlsruhe.
Voor verbindingen naar België en Duitsland zullen op dit moment niet genoeg meerspanningsstellen zijn.
En iedereen wil toch naar Parijs? Nou dan.
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

De vliegtuigen naar Barcelona zijn vaak low budget maatschappijen waartegen moeilijk te concurreren valt.
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Korte vragen

Bericht door gpvos »

De ene keer, dit voorjaar, dat ik in Latour-de-Carol was, zag ik een nachttrein wel veel (uren) te laat aankomen. Maar dat hoeft niet representatief te zijn.

De trein van Barcelona reed toen na aankomst terug naar Puigcerdà, ongetwijfeld voor die pauze, en kwam kort voor vertrek weer terug naar Latour-de-Carol.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Ik vind urenlang in een TGV meestal niet zo heel erg comfortabel. Omdat Fransen hun dienstregeling zo maken dat ze het liefst alle treinen uitverkocht krijgen, zitten de TGV's vaak vrij vol en in een viertje (dat gebouwd is voor (korte(re)) Fransen) zit je met drie onbekenden vrij krap. En je hebt niet altijd de keuze op welke stoel je belandt. De 1ste klas is dan wel weer vrij ruim, maar kan ook nogal prijzig zijn. Zoals altijd gaat de kwaliteit er aanzienlijk op vooruit als je met mensen reist waarmee je onderling geen problemen hebt elkaar aan te raken.

Met de Franse nachttrein heb ik geen ervaring, maar voor een retour Barcelona zou ik zelf ook overwegen om in ieder geval één richting met de nachttrein te doen. Gewoon, ter afwisseling.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Als je in je eentje of met zijn tweeën reist, zal je vrijwel nooit in een vierzitter terecht komen. Dat doet SNCF eigenlijk alleen als je minstens voor drie personen tegelijkertijd een ticket boekt. De keren dat ik voor 3 of meer personen een ticket heb geboekt voor een TGV kwamen we wel altijd uit in een vierzitter :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Is dat zo? Dan heb ik toch twee keer pech gehad. :mrgreen:
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Toen ik in augustus 2013 een interrail reservering in de 1e klasse voor de TGV Stuttgart-Parijs maakte kwam ik in een vierzitter terecht.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

Suus schreef: di 14 nov 2023, 16:38Als je in je eentje of met zijn tweeën reist, zal je vrijwel nooit in een vierzitter terecht komen. Dat doet SNCF eigenlijk alleen als je minstens voor drie personen tegelijkertijd een ticket boekt.
Maar als een ander voor 3 personen tegelijk geboekt heeft zal men die vierde stoel toch wel proberen toe te wijzen aan iemand die alleen reist?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ja, maar pas als er geen andere opties meer zijn. Hoe eerder je boekt, hoe kleiner de kans.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Ik had inderdaad vrij laat geboekt en beide treinen zaten vol. Vooral de achterste vierzitter op de onderverdieping, tegen de blinde wand aankijkend, achteruitrijdend, aan het gangpad en in de hitte vond ik maar een matige ervaring.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Grote woorden al kan het wel tot Kamervragen leiden in het Vlaamse parlement.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

PHS schreef: wo 15 nov 2023, 19:39 Ziet iedereen hier deze zéér ernstige inbreuk op de taalwetgeving, of ligt het gewoon aan de instellingen van mijn computer of browser?
Heb ik ook inderdaad, net als in de Interrail-app. Anvers of Luik kan ik dan nog wel begrijpen, maar Roulers (Roeselare) is dan weer wat lastiger.

Er zitten ook allerlei andere fouten in. Elk Duits station waar Flixtrain stopt wordt dit ook geadverteerd in de naam, en ik heb ook al willekeurige locaties gehad die opeens in een andere taal staan.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Ik zie ook voor alle Belgische stations de Franse namen (voor zover aanwezig) in de vertrektijden staan. Op een station als Haacht, waar überhaupt geen treinen vertrekken die in Wallonië komen rijden de treinen ook naar Louvain (Leuven), Gand-Saint-Pierre (Gent-Sint-Pieters), Termonde (Dendermonde) en Saint-Nicolas (Sint-Niklaas).
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten