Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Nee, de klassieke intercity verdwijnt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3553
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Genoeg landen waar nog wel de klassieke Intercity rijdt: Polen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Oostenrijk en Zwitserland. En vanuit deze landen rijden ook gewoon klassieke Intercities Duitsland binnen.

Maar is een locomotief met rijtuigen duurder in aanschaf en exploitatie dan treinstellen, aangezien Deutsche Bahn op alle serieuze langeafstandstreinen ICE-treinstellen inzet?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Qua kosten weet ik het niet precies, maar het lijkt me vooral handig dat je geen loc hoeft om te lopen of te wisselen. Zeker als je trein langs talloze kopstations komt, zoals Leipzig, Frankfurt en München.
en-es
Berichten: 4475
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Vroeger met die klassieke IC's, TEE's en D-treinen moest er flink gewisseld worden. Daar heb je personeel voor nodig.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Suus schreef: zo 26 nov 2023, 00:54 De 1700 rijden nu al niet meer elke rit, want mijn trein naar Duitsland werd donderdag al getrokken door een Vectron.
Dat is allemaal bijsturing, vooral veroorzaakt door 1700's waarvan de zandbakken leeg zijn.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Weet iemand of het klopt dat de Nightjet in België via de HSL 2 rijdt (maar niet via de HSL 3) en was dat altijd al zo, of is dat op een gegeven moment gewijzigd?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ja, rijdt al sinds 2020 via HSL 2 en lijn 37.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Nitein-Repart schreef: zo 26 nov 2023, 18:01 Genoeg landen waar nog wel de klassieke Intercity rijdt: Polen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Oostenrijk en Zwitserland.
En Nederland en België. (A)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Suus schreef: zo 26 nov 2023, 19:19 Ja, rijdt al sinds 2020 via HSL 2 en lijn 37.
Dank Suus!
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Nitein-Repart schreef: zo 26 nov 2023, 15:39 Tussen Amsterdam en Berlin gaat volgend jaar de ICE L rijden, dus als je met de directe Intercity van Amsterdam naar Berlin reist dan moet je een jaar zonder Schinken-Käse-Baguettes doen. Dat lijkt mij te overzien.
Na keer op keer gezeik te hebben gehad op de directe IC (met de laatste keer zelfs de trein te hebben moeten verlaten in Deventer (en meteen dus +120 opliepen) omdat er een defect was waardoor er geen laagspanning was in de rijtuigen (en dus ook geen omroep, toiletten, verlichting etc)) neem ik al jaren sowieso de ICE. Met name de ICE van en naar Amsterdam is bloed, zweet en tranen, maar het zit wel lekker comfortabel (zeker de 1e kl) en ik kan lekker mijn benen strekken op Düsseldorf Hbf of Duisburg Hbf.

Ik zal ongetwijfeld die ICE L wel uitproberen maar ik verwacht dat ik daarna de extra reistijd voor lief neem en gewoon weer met ICE via Ruhrgebiet blijf gaan, helemaal als ICE 3neo de dienst uitmaakt.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

DPDelft schreef: wo 08 nov 2023, 06:29 Ik weet dat er in Duitsland een kleine serie enkelbaks dubbeldekker treinen bestaat. Alleen kan ik niet het traject meer vinden. Wie kan mij de weg wijzen? ;)
Nog een naschrift, de 670 die in Oelsnitz stond is weer op doorgaande sporen gezet en gaat naar het Verkehrsmuseum in Dresden.
Zie ook https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 2,10623581 en https://www.facebook.com/THW.Ortsverban ... 0862597404
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Korte vragen

Bericht door DPDelft »

Dank voor de update!
Gamma
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Korte vragen

Bericht door Gamma »

Is er hoop dat de Vectrons ooit op treinposities.nl komen zodat je de IC Berlijn-treinen met Vectrons ook op de kaart ziet, net zoals de 1700-locs?
Samina

Re: Korte vragen

Bericht door Samina »

Hallo

ik heb een dagkaart van Rrreis via de post gehad

op de dagkaart staat geldig op de dag van verkoop

maar de dagkaart was dus niet gekocht

maar ik heb de dagkaart gekregen

wanneer is de dagkaart nu geldig

???
ZO6176
Donateur
Berichten: 6043
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Kun je die vraag niet beter op treinposities stellen?
Gebruikersnaam
Berichten: 629
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Gebruikersnaam »

Dat is een kwestie van hopen dat de NS de juiste brondata hiervoor doorgeeft.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

ZO6176 schreef: ma 27 nov 2023, 22:43 Kun je die vraag niet beter op treinposities stellen?
Hebben ze daar wel een antwoord op de vraag van Samina? :|
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8694
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

De vraag van die persoon is iemand zonder account en dat bericht is later pas door een van de beheerders goedgekeurd en geplaatst. Toen hadden er al leden antwoord gegeven op de vraag over de Vectrons.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
en-es
Berichten: 4475
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Samina schreef: ma 27 nov 2023, 21:53 Hallo

ik heb een dagkaart van Rrreis via de post gehad

op de dagkaart staat geldig op de dag van verkoop

maar de dagkaart was dus niet gekocht

maar ik heb de dagkaart gekregen

wanneer is de dagkaart nu geldig

???
Ik denk dat je die vraag beter aan Rrreis kan stellen. Staat er echt geen datum op?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Ik denk dat de geldigheid ingaat op het moment dat je er mee incheckt.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5272
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Gamma schreef: ma 27 nov 2023, 21:08 Is er hoop dat de Vectrons ooit op treinposities.nl komen zodat je de IC Berlijn-treinen met Vectrons ook op de kaart ziet, net zoals de 1700-locs?
Alleen als NS die posities vrij gaat geven.

https://treinenradar.nl/ heeft ze misschien wel. Die ontwikkelaar heeft toegang tot meer data dan Treinposities.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13199
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Suus schreef: zo 26 nov 2023, 11:28 Jawel, er komt een klein bemande kiosk in rijtuig 10. Het menu daarvoor is al opgehangen maar nog afgeplakt. Zover ik kon zien is het vrijwel volledig vegetarisch of zelfs vegan.

- Volkorenbrood met Goudse kaas
- Wrap met Aziatisch gekruide vegan pulled
- Pikante pinda's
- zoute ketelchips
- vegan chocolademuffin
- chocolade-kokos haverreep
- Tony Chocolonely karamel-zeezout
- Oreo's
- Snickers

Als dranken zullen er koffie, thee, water, coca-cola, vio, Bitburger en nog wat wijn zijn.
Nog even terugkomend hierop: in trein 144 is vandaag het aankomende menu al zichtbaar, inclusief de prijzen. Het menu is dus volledig vleesvrij, dat we dat nog eens mee mochten maken bij Deutsche Bahn. :D

Afbeelding
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Korte vragen

Bericht door TffpaA »

Men heeft geen angst dat hondsdolle Duitsers zich in blinde razernij op het arme barpersoneel zullen storten nu hun vlees van ze is afgepakt? Zie ook de taferelen in menig Nederlandse Mac toen de McKroket (tijdelijk) vleesvrij was...
🗣
waldo79
Berichten: 7651
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Dat zal toch wel loslopen? Sowieso hoef je buiten de trein niet ver te lopen om aan vlees te komen.
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door April064 »

Met de mckroket kon je ook iets anders bestellen om vlees te krijgen....., maar ik hoop inderdaad dat de Duitsers er wat beter ingaan dan wat wij deden met de mckroket.
zij/haar/hen/hun
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten