Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

ArrivaBas schreef: za 23 dec 2023, 11:39 Dat zal ongetwijfeld, al valt een groot gedeelte van de smaakgevoeligheid al te tackelen door de Bluetooth-functie van de radio onklaar te maken, zodat de chauffeur alleen de reguliere zenders via FM en/of DAB+ kan ontvangen in de bus.
En waarom is dat beter? :s
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Selivio
Berichten: 408
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Korte vragen

Bericht door Selivio »

Station Luchtbal schreef: za 23 dec 2023, 08:13 Waarom mag een chauffeur überhaupt een radio/muziek aan? Zijn daar geen regels voor? Heeft zo'n chauffeur zelf geen gevoel voor dienstverlening?
Een radio is een punt in de concessievoorwaarden. De ene concessie verbiedt een radio in de bus (GD als voorbeeld), de ander staat het toe. Verder is een radio/muziek gewoon toegestaan in de wegenverkeerswet, dus nee, daar zijn vanuut daar geen strakke regels voor. Een vervoerder verwacht wel van het personeel dat eventuele muziek "geen hinder geeft" aan de reizigers, maar dat is ook weer nogal persoonsgebonden (wat jij bijvoorbeeld hinderlijk vindt, heeft een ander totaal geen last van). Met dienstverlening heeft het naar mijn mening sowieso weinig te maken, en of de chauffeur daar gevoel voor heeft, geen idee, ken de beste man niet...
Grt. Stefan
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

tsov schreef: za 23 dec 2023, 12:51 Circa 15 jaar geleden hadden volgens mij veel meer lijnbussen een radio aan boord die ook gewoon over de speakers in het interieur te horen was. Vond dat eigenlijk altijd wel prettig...
Het is dat ik 15 jaar geleden niet zoveel met de bus ging (dat is al wat langer geleden), maar ik heb het nog nooit meegemaakt. Ik zou het ook ontzettend storend vinden. Waarom zou ik verplicht naar muziek moeten luisteren in de bus? Gaan we dat dan ook in de trein krijgen of zo?
Het is geen magazijn waar de arbeidsvitaminen uit het plafond moet schallen om de werknemers een beetje aan het werk te krijgen.

Maar goed, het lijkt tegenwoordig ook al vrij normaal dat elke reiziger de muziek op de speaker van de telefoon zet. Dat soort asociaal gedrag heb ik ook nooit begrepen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10594
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Bericht door trolly »

Selivio schreef: za 23 dec 2023, 12:58 Een vervoerder verwacht wel van het personeel dat eventuele muziek "geen hinder geeft" aan de reizigers, maar dat is ook weer nogal persoonsgebonden (wat jij bijvoorbeeld hinderlijk vindt, heeft een ander totaal geen last van). Met dienstverlening heeft het naar mijn mening sowieso weinig te maken, en of de chauffeur daar gevoel voor heeft, geen idee, ken de beste man niet...
Als er een passagier aan de chauffeur vraagt of de muziek wat zachter kan, mag je er volgens mij van uitgaan dat die passagier die muziek als hinderlijk ervaart. Dat de chauffeur het volume dan moeten beperken lijkt me ook logisch, want deel van het reisgenot van de desbetreffende passagier (en kleine moeite). Of we het over Rammstein of Rieu hebben lijkt me daarbij eigelijk niet zo heel relevant.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Korte vragen

Bericht door nvdw »

En als het geluid al halverwege de bus komt, staat-ie ook gewoon veel te hard.

Uit dat ding als je reizigers in de bus hebt - maar mijn devies is niet dat van iedereen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Wat is de logica van de stoelnummers in de IC Berlijn?
Bijvoorbeeld: stoel 31 is naast het raam en daarnaast is stoel 33. Voor 31 zit stoel 32, maar voor 33 zit 38. :s
Aan de andere kant van het gangpad heb je 35 naast het raam met ernaast 37. Voor 35 zit dan weer 36 met ernaast 34. :s
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Ik heb er ooit een mooi stukje over gelezen, maar dat kan ik zogauw even niet vinden. Er zit een logica in die uitgaat van coupés met 8 zitplaatsen naast elkaar als basis als ik het goed zeg. Daarbij zijn de nummers op een bepaalde manier verdeeld zodat mocht er een ander type rijtuig rijden die stoel 31 die je benoemd dus altijd een raamplaats blijft.
Daarom kan de volgorde raar lijken met ontbrekende nummers, maar dat gaat er dus om dat een stoel aan het gangpad in elke layout eenzelfde nummer heeft net als een stoel aan het raam.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
diederickx
Berichten: 1639
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Meltrain schreef: za 23 dec 2023, 12:54
ArrivaBas schreef: za 23 dec 2023, 11:39 Dat zal ongetwijfeld, al valt een groot gedeelte van de smaakgevoeligheid al te tackelen door de Bluetooth-functie van de radio onklaar te maken, zodat de chauffeur alleen de reguliere zenders via FM en/of DAB+ kan ontvangen in de bus.
En waarom is dat beter? :s
FM-radiozenders draaien over het algemeen een mix van popmuziek, dat het overgrote gedeelte van de passagiers in ieder geval enigszins kan waarderen. Met Bluetooth kan de chauffeur zijn muziek naar eigen smaak kiezen, wat ook uitnodigt tot het filteren op bepaalde genres.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

nvdw schreef: za 23 dec 2023, 14:40 En als het geluid al halverwege de bus komt, staat-ie ook gewoon veel te hard.

Uit dat ding als je reizigers in de bus hebt - maar mijn devies is niet dat van iedereen.
Een bus rijden kan best saai/slaapverwekkend zijn. Voor sommige mensen werkt het luisteren naar muziek heel goed tegen aandachtverslapping. Dus ik juich dat alleen maar toe. Wat heeft het voor nou zin om een radio te hebben die uit moet als er reizigers in de bus zitten? :roll:

Uiteraard moet het wel op een normaal volume zijn. Dat de reizigers het kunnen horen moet geen probleem zijn, maar het moet niet zo zijn dat ze ook alles wat gesproken is ook goed verstaanbaar voor hun is.
Zelfde als dat reizigers ook niet via speaker bellen of muziek luisteren.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

diederickx schreef: za 23 dec 2023, 18:40 ^^ Dat was hier.
Bedankt voor de link.
In de situatie van Timon91 zie ik echter nog wel enige logica, terwijl die in mijn voorbeeld ver te zoeken is. Vooral de locatie van plaats 38 is vreemd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

hauptbahnhof schreef: zo 24 dec 2023, 00:53
nvdw schreef: za 23 dec 2023, 14:40 En als het geluid al halverwege de bus komt, staat-ie ook gewoon veel te hard.

Uit dat ding als je reizigers in de bus hebt - maar mijn devies is niet dat van iedereen.
Een bus rijden kan best saai/slaapverwekkend zijn. Voor sommige mensen werkt het luisteren naar muziek heel goed tegen aandachtverslapping. Dus ik juich dat alleen maar toe. Wat heeft het voor nou zin om een radio te hebben die uit moet als er reizigers in de bus zitten? :roll:

Uiteraard moet het wel op een normaal volume zijn. Dat de reizigers het kunnen horen moet geen probleem zijn, maar het moet niet zo zijn dat ze ook alles wat gesproken is ook goed verstaanbaar voor hun is.
Zelfde als dat reizigers ook niet via speaker bellen of muziek luisteren.
Jaren terug hadden de bussen van Hermes radio. Ik vond het wel prettig dat de radio aan stond.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

hauptbahnhof schreef: zo 24 dec 2023, 00:53
Een bus rijden kan best saai/slaapverwekkend zijn. Voor sommige mensen werkt het luisteren naar muziek heel goed tegen aandachtverslapping. Dus ik juich dat alleen maar toe. Wat heeft het voor nou zin om een radio te hebben die uit moet als er reizigers in de bus zitten? :roll:
Haha. En dat terwijl bij het spoorvervoer het juist uit den boze is om een radio aan te hebben omdat dat afleiding veroorzaakt.

En een bus rijden saai of slaapverwekkend? Je moet bij elke halte opletten of er iemand in- of uit wil stappen. Als busrijden slaapverwekkend zou zijn dan zeg je eigenlijk dat iedereen die privé onderweg is verplicht de radio aan moet hebben omdat hij anders in slaap sukkelt. Je moet er niet aan denken dat je een uur lang zonder radio over de autosnelweg rijdt zeg! Die mensen slapen toch volledig in?
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door tsov »

Niet dat ik direct in slaap val, maar zonder radio autorijden vind ik tamelijk vervelend. Zeker op een saaie lege snelweg.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door rooddolfijn »

Afgelopen maandag zag ik op station Tilburg dat het er gebouwd werd aan het perron voor het vierde spoor, wanneer komt dit in dienst? En wat voor wijzigingen of verbeteringen in de dienstregeling kunnen dan plaatsvinden?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

Dat perron had al in dienst moeten zijn, maar is meermaals uitgesteld en het lijkt er nu op dat het 2026 wordt. Voornaamste winst zit in de kortere opvolgtijden doordat er geen perronopvolging meer is, hierdoor kan er een 3e en 4e intercity tussen Breda en Eindhoven gaan rijden die dan 3 minuten voor/achter de 3600 rijdt. Zonder extra perron is een opvolging van 3 minuten niet haalbaar.
gkw1969
Berichten: 1770
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door gkw1969 »

Even een opmerking over de radio:
In YV is het verbod op de radio uit het programma van eisen gehaald na vragen van het CNV. Daar is het toegestaan indien de vervoerder dat wil, met dien verstande dat de radio een zodanig volume moet produceren dat de reiziger geen hinder ondervind. (Volgens mij bijna de letterlijke tekst).
Ik ben voorstander van radio in de bus omdat onderzoek heeft uitgewezen dat een radio de werkvreugde en productiviteit verhoogd
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

VDL heeft een optie dat de radio automatisch gedempt kan worden als er iets wordt omgeroepen. De RET heeft dit voor hun bussen besteld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door rooddolfijn »

Bemined schreef: zo 24 dec 2023, 13:10 Dat perron had al in dienst moeten zijn, maar is meermaals uitgesteld en het lijkt er nu op dat het 2026 wordt. Voornaamste winst zit in de kortere opvolgtijden doordat er geen perronopvolging meer is, hierdoor kan er een 3e en 4e intercity tussen Breda en Eindhoven gaan rijden die dan 3 minuten voor/achter de 3600 rijdt. Zonder extra perron is een opvolging van 3 minuten niet haalbaar.
Ah kijk duidelijk :pos:

Ik dacht de 900 de 3e en 4e intercity tussen Breda en Eindhoven gaat vormen, klopt dat? Dan ontstaat er wel een erg scheef interval; nog geen eens 10/20 maar eerder 8/22…
Laatst gewijzigd door rooddolfijn op zo 24 dec 2023, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Als de 900 dan nog bestaat, want dat kan met de doorkoppeling naar Zwolle en verder nog veranderen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

Diverse treinseries lijken december volgend jaar al vernummerd te gaan worden, met meer aaneengesloten series (500/600/700/800 voor het noorden, 1600/1700/1800/1900 voor het oosten). Ik verwacht zelf dat de 900 uiteindelijk gebruikt zal worden voor de versnelde 2400 met de nieuwe OV-SAAL lijnvoering.
rooddolfijn schreef: zo 24 dec 2023, 14:35Ik dacht de 900 de 3e en 4e intercity tussen Breda en Eindhoven gaat vormen, klopt dat?
Dat zal afhangen van wanneer men deze treindienst precies start in relatie tot de nieuwe OV-SAAL lijnvoering en de snelheidsverhoging op de Hanzelijn, want elke variant levert weer andere doorkoppelingen op. Als men op de Hanzelijn 180km/u gaat rijden zal de 1600 uitgebogen worden tot het pad van de huidige 900.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

MaartenD schreef: zo 24 dec 2023, 08:42 Haha. En dat terwijl bij het spoorvervoer het juist uit den boze is om een radio aan te hebben omdat dat afleiding veroorzaakt.

En een bus rijden saai of slaapverwekkend? Je moet bij elke halte opletten of er iemand in- of uit wil stappen. Als busrijden slaapverwekkend zou zijn dan zeg je eigenlijk dat iedereen die privé onderweg is verplicht de radio aan moet hebben omdat hij anders in slaap sukkelt. Je moet er niet aan denken dat je een uur lang zonder radio over de autosnelweg rijdt zeg! Die mensen slapen toch volledig in?
Spreek je uit ervaring of meer omdat je denkt dat…?

Het is namelijk zo dat als je elke dag hetzelfde rondje rijdt, dat kan gaan vervelen. Je kunt op een gegeven moment elke drempel of werking van verkeerslichten dromen. Dan wordt het toch op automatische piloot rijden.

Je zegt het overigens ook zelf… een buschauffeur moet bij elke halte opletten of er mensen in en uit willen stappen. Als je aandacht daarvoor verslapt dan rij je zo haltes voorbij.
Tel daarbij op de werkdruk die bij alle stakingen de laatste tijd is genoemd met weinig rust tussen de ritten de diensten. Nou ik zou het wel weten. Laat die chauffeur lekker zn radiootje luisteren. Is hij blijer en meer gefocussed en is het dus voor mij en eigenlijk iedereen veiliger.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Korte vragen

Bericht door DPDelft »

Voor de bedrijven zit er een extra kostenpost aan een radio in de bus. Je moet, net als de horeca, een licentie hebben om in een openbare ruimte uit te zenden. Voor ieder liedje betaal je in feite.
In veel concessies is het verbod opgenomen in de tekst. Net als bijvoorbeeld het gebruik van de mobiele telefoon door de chauffeur in de buurt van reizigers (dus ook tijdens het wachten). Gelukkig is de praktijk veel minder streng.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef: zo 24 dec 2023, 13:10 Dat perron had al in dienst moeten zijn, maar is meermaals uitgesteld en het lijkt er nu op dat het 2026 wordt.
Waarom duurt dat nog twee jaar? Men is al bijna klaar.
Bemined schreef: zo 24 dec 2023, 15:04 Ik verwacht zelf dat de 900 uiteindelijk gebruikt zal worden voor de versnelde 2400 met de nieuwe OV-SAAL lijnvoering.
Wat is de "versnelde 2400"? Aangezien dat mijn vaste treinserie is, ben ik wel zeer benieuwd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Meltrain schreef: zo 24 dec 2023, 20:10
Bemined schreef: zo 24 dec 2023, 13:10 Dat perron had al in dienst moeten zijn, maar is meermaals uitgesteld en het lijkt er nu op dat het 2026 wordt.
Waarom duurt dat nog twee jaar? Men is al bijna klaar.
De seinencrisis.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten