Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
MaartenD schreef: ↑di 26 dec 2023, 20:04
Maar goed, ik heb het al vaker gezegd, maar altijd op NS van toepassing gedacht, de reiziger is fnuikend voor de dienstuitvoering. Geldt dus ook voor bussen. Klantvriendelijkheid? De tiefus kun je krijgen. Dat is een beetje de houding van dienstverlenend Nederland.
Als je als reiziger zo de bus in stapt zou ik ook mijn best niet doen. Er is gelukkig genoeg personeel zowel bij streekvervoer als NS dat het werk wel graag doet en de reiziger als belangrijk onderdeel van het werk ziet. Het blijft echter een baan dus een goed salaris en goede werkomstandigheden zijn belangrijk voor het werkplezier. Volgens mij zijn er weinig mensen die werken en het salaris maar bijzaak vinden. Je wil toch je huur/hypotheek betalen en alle andere noodzakelijke dingen.
Overigens zijn er wel lijnen in het ov die qua rijtijd erop ingesteld lijken geen reizigers te vervoeren. Heb je meerdere reizigers rijd je al met een +.
DPDelft schreef: ↑di 26 dec 2023, 20:21
Overigens zijn er wel lijnen in het ov die qua rijtijd erop ingesteld lijken geen reizigers te vervoeren. Heb je meerdere reizigers rijd je al met een +.
Dat kan zomaar komen door vervoerkundigen die te veel vertrouwen op de datamodellen om de rijtijden te analyseren en totaal geen gevoel voor de situatie op straat hebben. Ik heb me zelf ook vaak zat geërgerd aan ritten die steeds meer tijd kregen op plekken waar het alleen maar langer wachten op tijdhaltes veroorzaakte, terwijl er op het tweede deel van de route met groter reizigersaanbod maar iets hoefde te gebeuren of de bus zat in de vertraging.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Z2N schreef: ↑di 26 dec 2023, 11:37
Kiruna is niet zozeer mooi maar wel indrukwekkend, de grootste ijzerertsmijn van Europa en een stad die vanwege die mijn nu aan het verhuizen is. En wat je ook doet, reis via de Lofoten en spendeer daar ten minste twee nachten.
De foto's op internet zien er van de Lofoten mooi uit. Ben je daar zelf geweest? Een blik op de kaart geeft mij de indruk om met een bus vanuit Narvik te reizen en dan vanaf De Lofoten naar Bodo te vliegen. Ik begrijp dat de bus en het vliegtuig uiteraard niet in interrail inbegrepen zitten. Mocht je ervaring met OV op de Lofoten hebben, dan hoor ik dat graag.
en-es schreef: ↑di 26 dec 2023, 11:27
Geen ervaring mee maar Lund en Uppsala schijnen best de moeite waard te zijn. Over de nachttrein Hamburg-Stockholm lees ik verhalen dat er veel geheimzinnigheid is omtrent reserveringen.
Uppsala is inderdaad leuk. Wat bedoel je met geheimzinnigheid?
MarkNL schreef: ↑di 26 dec 2023, 11:43
Houd deze pagina in de gaten en ook de reisplanner zelf (mochten ze vergeten deze te updaten). Het is in Zweden altijd beetje afwachten de laatste jaren wanneer de vervoerders tickets kunnen vrijgeven. Trafikverket heeft nog wel eens problemen een sluitende dienstregeling te maken wegens werkzaamheden etc. Onderbuikgevoel zegt dat het ergens in maart zal zijn, maar kan er ook finaal naast zitten. Nieuwswebsite Järnvägar.nu wil er ook wel eens over schrijven (navigeren met Google Translate is aan te raden) als er problemen zijn.
Houd er rekening mee dat nachttreinen populair zijn in en van/naar Zweden en dus snel volgeboekt raken. Met name Nattåg 93/94 (van/naar Narvik) zijn erg populair.
Dank. Waardevolle tips. Hoe kan ik een indruk krijgen welke treinen überhaupt nog gaan rijden? Gewoon kijken wat er volgende week rijdt en daar op gokken?
AppleMoose schreef: ↑di 26 dec 2023, 13:35
Ligt een beetje aan de route hoe je terug wilt gaan, maar Bergen (NO) is ook leuk om te bezoeken (sowieso is de Bergensbanen een aan te bevelen route). Verder zijn het in zowel Zweden als Noorwegen vooral wat kleinere plaatsjes waar je in een uurtje of zo wel weer klaar bent met alles te 'zien'. Het ligt er ook een beetje aan wát je precies leuk vindt en wat bereikbaar is op jouw route. Als je van wandelen houdt, heb je daar genoeg opties, ook in en rondom de grotere steden.
Wandelen, landschappen, vis eten, maar aan het OV gebonden zijn. Misschien past Bergen wel in de planning door daar met de trein heen te reizen en met de boot richting het zuiden te varen.
Karl schreef: ↑di 26 dec 2023, 22:24
De foto's op internet zien er van de Lofoten mooi uit. Ben je daar zelf geweest? Een blik op de kaart geeft mij de indruk om met een bus vanuit Narvik te reizen en dan vanaf De Lofoten naar Bodo te vliegen. Ik begrijp dat de bus en het vliegtuig uiteraard niet in interrail inbegrepen zitten. Mocht je ervaring met OV op de Lofoten hebben, dan hoor ik dat graag.
De Lofoten zijn prima te bereiken per bus, vanuit Narvik gaat er een paar keer per dag een rechtstreekse bus. De hoogtepunten zitten aan het uiteinde, rond Leknes en vooral rond Moskenes/Reine/Å. Vanuit Moskenes gaat er een rechtstreekse boot naar Bodø, vanuit daar rijden er weer treinen.
Karl schreef: ↑di 26 dec 2023, 22:24
Misschien past Bergen wel in de planning door daar met de trein heen te reizen en met de boot richting het zuiden te varen.
Vanaf Bergen kun je met de boot naar Stavanger vanaf waar je weer met de trein verder kunt naar Kristiansand en Oslo.
Ik heb via de HSL gereisd en ik heb een half uur vertraging. Die vertraging heb ik echter niet opgelopen op de HSL, maar op het reguliere spoor (tussen Rtb en Rlb). Op hoeveel compensatie heb ik nu recht?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Als het gewoon gaat om een 900, 1100 of 9200 tussen Rtd en Bd heb je recht op de GTBV-regeling voor de HSL. Als het een Sprinter of IC uit de richting Ddr was weet ik het echter niet.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Ik liep de vertraging op in een Sprinter richting Dordrecht en was daardoor een half uur later op Rlb. Ik heb dus sowieso recht op Geld terug bij Vertraging, maar wat moet/mag ik invullen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Volgens de site van de NS hetzelfde formulier.
Simpel te vinden door naar NS site te gaan en te zoeken op geld terug. Daar krijg je de stappen gewoon te zien.
(Zo had ik het net ook in 10 seconden gevonden)
Dat dus. In de vragenlijst "Heb ik recht op geld terug?" (onder service en geld terug bij vertraging en nog wat knoppen op ns.nl) staat de knop "Gereisd over de hogesnelheidslijn (HSL) met de Intercity direct of met de intercity Den Haag-Eindhoven via Breda. Ook als je alleen een deel van je vertraagde reis hiermee hebt afgelegd."
Dat lijkt mij een vrij heldere indicatie dat je bij elke vertraagde reis die deels over de HSL ging die knop kan indrukken.
Het is zelfs simpeler:
Onder de "start vragenlijst" staan 3 bullets, de 2e bullet heeft een link naar het juiste formulier als je geen NS account hebt. En anders kun je gewoon in je NS account aanvragen.
* Heb je minimaal 30 minuten vertraging gehad bij NS en heb je een NS account? Gebruik dan Aanvraag met Mijn NS. Behalve als je over de hogesnelheidslijn (HSL) met de Intercity direct of de Intercity Den Haag-Eindhoven via Breda hebt gereisd. Gebruik dan Aanvraag zonder Mijn NS.
* Heb je geen NS account? Gebruik dan Aanvraag zonder Mijn NS.
* Heb je gereisd met een e-ticket of mobile ticket en heb je deze niet bij NS gekocht? Lees hier meer over hoe je geld terug kan vragen.
MaartenD schreef: ↑di 26 dec 2023, 20:04
Maar goed, ik heb het al vaker gezegd, maar altijd op NS van toepassing gedacht, de reiziger is fnuikend voor de dienstuitvoering. Geldt dus ook voor bussen. Klantvriendelijkheid? De tiefus kun je krijgen. Dat is een beetje de houding van dienstverlenend Nederland.
Als je als reiziger zo de bus in stapt zou ik ook mijn best niet doen.
Ik zeg altijd vriendelijk goedemorgen/middag/avond als ik de bus in stap. Maar die goede wordt wel eens verzuurd door de houding van het personeel.
Het ligt uiteraard niet aan mij (pas op, sarcasme), ik stap echt niet de bus in met de houding "waar zal ik vandaag eens over gaan zeiken".
En natuurlijk zijn er ook heel veel chauffeurs die klantvriendelijkheid wel hoog in het vaandel hebben staan. Maar het zijn de incidenten die je je herinnert.
Zoals chauffeurs die vinden dat je naar hun muziekkeuze moet luisteren of chauffeurs die liever hebben dat de bus leeg zit "want dan krijgen ze toch nog wel betaald".
Het mooie is dat het personeel hetzelfde ervaart: die reiziger zitten alleen maar op hun telefoon met muziek in hun oren. Kijken je niet aan bij het instappen en zeggen zeker geen gedag bij het instappen. Daarom doe ik het ook niet meer en rijd alleen nog maar de bus.
Blijf dus wel positief instappen en blijf als chauffeur groeten. Zo maken we de wereld elke dag een mini beetje leuker. Een negatieve ervaring zo snel mogelijk parkeren en weer positief openstaan voor de volgende.
Ik ben daar zelf heel makkelijk in. Ik begroet een reiziger altijd bij het instappen. Er zijn helaas genoeg reizigers die niks terug zeggen en je niet eens aankijken. Maar als iemand binnenkomt die aan het bellen is zeg ik er ook geen woord tegen.
TffpaA schreef: ↑do 28 dec 2023, 09:55
Aha, U is buschauffeur? Zo leer je nog eens wat over de roodjassen
Ik las het nog eens terug en zie inderdaad dat dit een logische conclusie is. Hoewel het gedeeltelijk juist is was dit niet de bedoeling in dit verhaal. Het ging om de "ik" in de denkwijze van een chauffeur die klaar is met reizigers.
gkw1969 schreef: ↑do 28 dec 2023, 08:52
Het is zelfs simpeler:
Onder de "start vragenlijst" staan 3 bullets, de 2e bullet heeft een link naar het juiste formulier als je geen NS account hebt. En anders kun je gewoon in je NS account aanvragen.
* Heb je minimaal 30 minuten vertraging gehad bij NS en heb je een NS account? Gebruik dan Aanvraag met Mijn NS. Behalve als je over de hogesnelheidslijn (HSL) met de Intercity direct of de Intercity Den Haag-Eindhoven via Breda hebt gereisd. Gebruik dan Aanvraag zonder Mijn NS.
* Heb je geen NS account? Gebruik dan Aanvraag zonder Mijn NS.
* Heb je gereisd met een e-ticket of mobile ticket en heb je deze niet bij NS gekocht? Lees hier meer over hoe je geld terug kan vragen.
Dat formulier heb ik al meerdere malen gebruikt en dat vinden is niet het probleem. Mijn vraag ging over het invullen van het formulier. Mag ik aangeven dat ik over de HSL heb gereisd, ondanks dat dat niet de oorzaak van mijn vertraging is?
Trolly gaf vrij duidelijk aan van wel, dus doe ik dat maar. Niet geschoten is immers altijd mis.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
DPDelft schreef: ↑do 28 dec 2023, 10:32
Ik las het nog eens terug en zie inderdaad dat dit een logische conclusie is. Hoewel het gedeeltelijk juist is was dit niet de bedoeling in dit verhaal. Het ging om de "ik" in de denkwijze van een chauffeur die klaar is met reizigers.
Stelt men het gebruik van quotes teleur,
Wordt zelfs DPDelft nog buschauffeur.
Wanneer TffpaA gaat dichten als Herman Finkers,
weet je zeker dat het onrustig gaat worden op de klinkers.
Met fiets, auto of zelfs te voet is dat niet zonder gevaar,
daarmee is dit rijmpje voor nu klaar.
Hoe weet een trambestuurder in bijvoorbeeld de Leidsestraat in Amsterdam dat hij veilig het strengelspoor op kan rijden zonder dat een tegenligger hetzelfde doet? Ik heb langs de route geen verkeerslichten o.i.d. kunnen ontdekken…
Zou kunnen al klinkt het naar mijn idee wat voor de hand liggend in het centrum waar het vaak druk is met toeristen. Bij strengelspoor zou het natuurlijk nog kunnen, maar bij enkelspoor zoals in de Utrechtsestraat lijkt mij op zicht rijden lastiger vanwege de daadwerkelijke wissels, die je bij strengelspoor zoals in de Leidsestraat niet hebt.